"vieras"
Asenteesi on kuvottava.Ymmätkö, ettei nuo sinun "todisteet" todista mitään, ennenkuin on tehty vertailu kaikkien lasten kesken. Haluan tietää tarkalleen, miten paljon lapsilla esiintyy yleisesti tiettyjä sairauksia tai häiriöitä ja miten suuren osan lapsista äiti on polttanut sikiöaikana. Nuo tutkimukset on mun mielestä jokseenkin merkityksettömiä, kun ei ole mitään vertailupohjaa. Mikään asia ei ole tosi, koska siitä on tehty tutkimus.
Kyllä, tupakoiminen on varmasti kaikkien terveydelle haitallista. Siitä tuskin seuraa mitään hyvää kenellekkään. Mutta, onko tupakoinnin vaikutus (en puhu kolmesta röökiaskista päivässä) todella niin suuri, mitä väitetään?
Ne lapset joita työssäsi näet, ovat varmasti hyvin traumatisoituneita. On toki surullista, että lapsen alkutaipale menee noin. Mutta mun mielestä se röökaaminen on siltikin aika pieni juttu sen rinnalla, mitä ne vanhemmat lapsilleen tekee, kun eivät osaa pitää niistä huolta. Hylkäävät lastenkotiin ja sijaiskotikierteeseen. Yleensä vielä sitä ennen kerkeävät tuhota lapsen mielen.
Toivottavasti ymmärrät vielä, että "tutkimus" ei tarkoita absoluuttista totuutta. Eikä sillä ole minkäänlaista pohjaa, ellei siitä ole tehty vertailua. Itse en ole nänyt yhtäkään vertailutilastoa raskausaikaisesta tupakoinnista verrattuna tupakoimattomuuteen.
Aivan yhtähyvin voisin tehdä tutkimuksen, että aiheuttaako vanhempien kiroilu lapselle Toureten-syndrooman, todeta, että kyllä näiden lasten vanhemmat ovat kiroilleet keskimääräistä enemmän (vaikka ei kuitenkaan kaikkien) ja tehdä johtopäätelmän, että vanhempien kiroilu saattaa vaikuttaa sikiön altistumiseen Touretten- syndoomalle.
En ole itse tupakoinut raskaana ollessani. Enkä tupakoi nytkään. Suhtaudun ainoastaan kriittisesti noihin "tutkimuksiin".