Millaisia vaivoja uskotte tulleen omille/tuttujen lapsille raskaudenaikaisesta tupakoinnista?

• Viestiketjun aloittaja "tyttönen"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ymmätkö, ettei nuo sinun "todisteet" todista mitään, ennenkuin on tehty vertailu kaikkien lasten kesken. Haluan tietää tarkalleen, miten paljon lapsilla esiintyy yleisesti tiettyjä sairauksia tai häiriöitä ja miten suuren osan lapsista äiti on polttanut sikiöaikana. Nuo tutkimukset on mun mielestä jokseenkin merkityksettömiä, kun ei ole mitään vertailupohjaa. Mikään asia ei ole tosi, koska siitä on tehty tutkimus.
Kyllä, tupakoiminen on varmasti kaikkien terveydelle haitallista. Siitä tuskin seuraa mitään hyvää kenellekkään. Mutta, onko tupakoinnin vaikutus (en puhu kolmesta röökiaskista päivässä) todella niin suuri, mitä väitetään?
Ne lapset joita työssäsi näet, ovat varmasti hyvin traumatisoituneita. On toki surullista, että lapsen alkutaipale menee noin. Mutta mun mielestä se röökaaminen on siltikin aika pieni juttu sen rinnalla, mitä ne vanhemmat lapsilleen tekee, kun eivät osaa pitää niistä huolta. Hylkäävät lastenkotiin ja sijaiskotikierteeseen. Yleensä vielä sitä ennen kerkeävät tuhota lapsen mielen.

Toivottavasti ymmärrät vielä, että "tutkimus" ei tarkoita absoluuttista totuutta. Eikä sillä ole minkäänlaista pohjaa, ellei siitä ole tehty vertailua. Itse en ole nänyt yhtäkään vertailutilastoa raskausaikaisesta tupakoinnista verrattuna tupakoimattomuuteen.
Aivan yhtähyvin voisin tehdä tutkimuksen, että aiheuttaako vanhempien kiroilu lapselle Toureten-syndrooman, todeta, että kyllä näiden lasten vanhemmat ovat kiroilleet keskimääräistä enemmän (vaikka ei kuitenkaan kaikkien) ja tehdä johtopäätelmän, että vanhempien kiroilu saattaa vaikuttaa sikiön altistumiseen Touretten- syndoomalle.

En ole itse tupakoinut raskaana ollessani. Enkä tupakoi nytkään. Suhtaudun ainoastaan kriittisesti noihin "tutkimuksiin".
Asenteesi on kuvottava.

myönnän
Viisi lasta ja neljän lapsen raskaus ja imetys-ajat ollut polttamatta. Mutta yhdestä en "pystynyt" lopettaan, oli aina et huomenna..kunnes yli puolivälissä raskautta sairastuin ja pääsin irti tupakasta. Kaikilla lapsillani on ollut keltaisuutta mutta tämä joutui pariksi yöksi valokaappiin, 3viikon ikäisenä sisaruksilta flunssapöpön, antibiootit. Parin kuukauden ikäisenä huomattiin et pää oli muotoutunut vähän vinoon,käänsi päätään aina tiettyyn suuntaan. Liikkuva kives. Ja kyllä yhdistän nää mun itsekkyyteen ja kadun ja toivon ettei tule muita ongelmia. Mitä taas neljään muuhun tulee, kenen aikana en ole polttanut yhtään,yhdellä paha atooppinen ja allergia, yhdellä oli affektikohtauksia pienenä ja yhdellä vähän keskittymis ym ongelmia. Kahdella korvatulehduksi kun taas 2 lla muulla ei. mut on helppo tunnistaa,jos tuttu lukee..:)

"Lilli"
Olen saanut monen ihmisen vihat päälleni, kun en koe olevani sairas ja epäkelpo yksilö vain siksi,että äitini poltti koko raskausajan. Ikään kuin olisin saanut valita vanhempani tai päättää saavatko polttaa tai ei.
Olen siis 40-vuotias nainen, onnellisesti parisuhteessa ollut n. 15vuotta, kaksi lasta, erittäin arvostettu ja hyväpalkkainen työ, hyvät välit vanhempiini (myös miehen vanhempiin). En polta itse, eikä miehenikään.
En todellakaan ala vanhaa äitiäni, jota pidän hyvänä äitinä, kiusaamaan tämänkaltaisilla syyöksillä. Hän teki omat ratkaisunsa, tupakoiinin kannalta hiukan huonot, mutta muuten lapsuuteni oli erittäin onnellinen.
Ja nämä "vaivat", joita itselläni on (tai pikemminkin ei ole), ovat tietoa, ei kuviteltua.

Minnee
[QUOTE="Lilli";28656156]Olen saanut monen ihmisen vihat päälleni, kun en koe olevani sairas ja epäkelpo yksilö vain siksi,että äitini poltti koko raskausajan. Ikään kuin olisin saanut valita vanhempani tai päättää saavatko polttaa tai ei.
Olen siis 40-vuotias nainen, onnellisesti parisuhteessa ollut n. 15vuotta, kaksi lasta, erittäin arvostettu ja hyväpalkkainen työ, hyvät välit vanhempiini (myös miehen vanhempiin). En polta itse, eikä miehenikään.
En todellakaan ala vanhaa äitiäni, jota pidän hyvänä äitinä, kiusaamaan tämänkaltaisilla syyöksillä. Hän teki omat ratkaisunsa, tupakoiinin kannalta hiukan huonot, mutta muuten lapsuuteni oli erittäin onnellinen.
Ja nämä "vaivat", joita itselläni on (tai pikemminkin ei ole), ovat tietoa, ei kuviteltua.[/QUOTE]

Ei kai kukaan tässä ketjussa ole pyytänyt sinua syyttämään äitiäsi? Kysehän oli ihan yksinkertaisesti niistä haitoista, joita tupakka lapsille tekee. Jos äitisi poltti raskausaikana, hän teki väärin, ja sillä selvä.

Mutta sinun defensiivinen reaktiosi osoittaa, kuinka vaikeaa raskaustupakoinnista puhuminen edelleen on: jos sinä lapsena olet noin varpaillasi, voi vain kuvitella, minkälaiset defenssit tupakoivilla odottajilla on...

"vieras"
Yksi tuttu syntyi keskosena ja oli vielä lisäksi viikkoihin suhteutettuna pienikokoinen, mutta selvisi kuitenkin hyvin. Äitinsä poltti koko odotusajan. Vaikea sanoa yksittäistapauksesta oliko tupakoinnilla vaikutusta vai ei.

njoo
lapsi on nyt 10kk, pari normi flunssaa,ei ylimääräistä itkuisuutta tai muuta. mä en vähättele tupakoinnin vaaroja. poltetaan pihalla mutta vaatteistakin vauva joutuu "passiivi"tupakoivaksi.. kun vaan saisi lopetettua mutta ei se ole helppoa huoh omatunto on välillä raskas näistä asioista..

[QUOTE="mami";28656038]Minkä ikäinen lapsesi on?

Ja teille tupakoinnin haittoja vähätteleville, miksette menisi pieneen koppiin päiväksi istumaan ja sauhuttelemaan? Kun ei se sille mahassa olevalle vauvallekaan ole niin haitallista :)[/QUOTE]

laalaamaa
Mulla on 2 veljeä ja äitini poltti odottaessaan heitä. Molemmilla oli lapsena otiittikierteet ja jotain oppimisvaikeuksia koulussa. Vielä aikuisenakin on kaikki mahdolliset allergiat, koko ajan poskiontelontulehduksia etc. Molemmat ovat myös melkoisen heikkohermoisia kilahtelijoita. ;)

Mun kohdalla äiti ei polttanut, ja ainakin kolmekymppiseksi olen ollut ihan terveenä. Mitään allergioita ei ole, kausiflunssan sairastan ehkä vuosittain. Korkeakoulututkinnon olen saanut tehtyä. :)

Ei niitä vaivoja vain kuvitella tai kavereilta kysellä tartte, asiaa on tutkittu vaikka kuinka, esim. tässä meta-analyysitutkimuksessa

Birth defects linked to smoking in pregnancy

Kaiken muun mukavan --siis klassisten keskosuuden, pienikokoisuuden ja kätkykuolleisuuden-- lisäksi tupakointi raskausaikana lisää myös raajojen ja sisäelinten epämuodostumien riskiä. Se lisää myös mielenterveyden häiriöiden (mm. impulssikontrollin ongelmat) riskiä (esim. Maternal Smoking During Pregnancy and Severe Antisocial Behavior in Offspring: A Review), mitä ei ole vielä läheskään kattavastu selvitetty.

Lopeta nyt toi skitsoilu ja koita rauhoittua. Ihan turhaa ja järjetöntä vouhkaamista.

Ja kyllä, kuten aiemmin sanoin ja SINÄ koit tarpeelliseksi korostaa, minä en tiedä yhtäkään lasta, johon tupakointi olisi vaikuttanut, niitä lapsia on paljon. MINÄ olen myös kiinnostunut siitä, miten noissa tutkimuksissa on varmennettu juuri tupakoinnin aiheuttanneet kyseiset haitat?
Onko tilastoitu kuinka moni lapsi yleisesti sairastaa kyseisiä tauteja ja kuinka monen äiti on polttanut raskausaikana ja miten paljon?

Oletko nähnyt sellaista tilastoa? Minä en.

Tuntuu sille, että sinä saattaisit tarvita pakkohoitoa...
On ilmeistä, ette SINÄ kuten monet muutkaan ymmärrä tutkimuksenteosta yhtään mitään; muutoin tietäisit, että syy-vaikutuksia saati syy-yhteyksiä analysoitaessa vain relevantit muuttujat otetaan mukaan. Linkitin aiemassa viestissäni SINULLE muutaman oikean tutkimuksen; tiedoksi kaikille tilastoja odottaville, että tuolta ne oikeasti näyttävät

Puskaratsu
Mulla on 4 veljeä. Äitimme poltti raskaus- ja imetysajat ja meillä poltettiin sisällä koko lapsuuteni/nuoruuteni. Minä ja veljeni olemme kaikki terveitä kuin pukit ja olemme aina olleet. Siis emme tod sairastaneet ainakaan enempää kuin muut. Allergioita ei ole. Vanhin meistä on jo viisikymppinen, joten hiukan on tästä pitkäaikaisvaikutuksestakin näyttöä. Terveitä, isoja lapsia olimme syntyessämme (itse painoin 4,5kg) ja terveitä ja reippaita olemme edelleen. Kahdella meistä on yliopistotutkinto, kaikki ylioppilaita ja hyvissä töissä. Nuorin meistä on vielä sinkku, muut elävät normaalia lapsiperheen elämää. Lisääntyminen on luonnistanut. Kukaan meistä ei enää tupakoi, pojat ovat joskus polttaneet. Mielestäni meillä olisi voinut olla melko helkkarin paljon huonompikin äiti kessuttelusta huolimatta.

-
[QUOTE="vieras";28656080]Asenteesi on kuvottava.[/QUOTE]

Miksi?
Onko se todella kuvottavaa, etten usko jokaista tutkimusta sokeasti?

Tupakointi ei ole millään tavalla puolusteltavaa tai ihailtavaa raskausaikana, muttei se poista sitä tosiasiaa, että suuri osa tutkimuksista on aika olettamuspohjaista ja tutkijan omien etujen mukaan muokkautuvaa.

-
On ilmeistä, ette SINÄ kuten monet muutkaan ymmärrä tutkimuksenteosta yhtään mitään; muutoin tietäisit, että syy-vaikutuksia saati syy-yhteyksiä analysoitaessa vain relevantit muuttujat otetaan mukaan. Linkitin aiemassa viestissäni SINULLE muutaman oikean tutkimuksen; tiedoksi kaikille tilastoja odottaville, että tuolta ne oikeasti näyttävät
Hehehehhe... mä kuule veikkaan, että olen tällä palstalla yksi niistä harvoista, joilla on ihan oikeasti käsitys tutkimusten tekemisestä. Lisäksi on aina hyvä muistaa, että joku taho rahoittaa tutkimuksen, jolla on usein ihan omat intressit siinä kiinni.
Sain yhden tutkimuksen käsiini, jonka eräs linkitti tuolla toisessa ketjussa. Siinä oli niitä tilastojakin. Esim. lapsikuolleisuuteen tilastoissa tupakointi ei juurikaan näyttänyt vaikuttavan. Paljoa muuta sielä ei sitten ollutkaan.

Toivottavasti ymmärrät, etten mä puolusta raskaana ollessa tai muutenkaan tupakointa. Kyseenalaistan lähinnä sitä, että kannattaako ihan yleisesti noihin tutkimuksiin luottaa niin sokeasti?
Meillä olisi loistava otanta 50- 60- ja 70- lukujen lapsista ja heidän terveydentilastaan tänäpäivänä. Noina vuosikymmeninä röökiä vedettiin kuin korsteenit ihan kaikkialla. Eikö tuossa ryhmässä luulisi näkyvän tupakka altistuksen pitkäaikaisvaikutukset?

Hehehehhe... mä kuule veikkaan, että olen tällä palstalla yksi niistä harvoista, joilla on ihan oikeasti käsitys tutkimusten tekemisestä. Lisäksi on aina hyvä muistaa, että joku taho rahoittaa tutkimuksen, jolla on usein ihan omat intressit siinä kiinni.
Sain yhden tutkimuksen käsiini, jonka eräs linkitti tuolla toisessa ketjussa. Siinä oli niitä tilastojakin. Esim. lapsikuolleisuuteen tilastoissa tupakointi ei juurikaan näyttänyt vaikuttavan. Paljoa muuta sielä ei sitten ollutkaan.

Toivottavasti ymmärrät, etten mä puolusta raskaana ollessa tai muutenkaan tupakointa. Kyseenalaistan lähinnä sitä, että kannattaako ihan yleisesti noihin tutkimuksiin luottaa niin sokeasti?
Meillä olisi loistava otanta 50- 60- ja 70- lukujen lapsista ja heidän terveydentilastaan tänäpäivänä. Noina vuosikymmeninä röökiä vedettiin kuin korsteenit ihan kaikkialla. Eikö tuossa ryhmässä luulisi näkyvän tupakka altistuksen pitkäaikaisvaikutukset?
Eheheehe, leikitään niin. Aloita kommentoimalla yllä linkittämääni materiaalia, kiitos.

-
The body of existing evidence is consistently supportive, but certainly not definitive proof, of an etiologic role for prenatal exposure to nicotine in the onset of severe antisocial behavior in offspring.

????? en mä tiedä tarviiko tätä enää kommentoida sen enempää tosta sun antamasta linkistä?

-
One other important issue that has been examined only cursorily in these studies is that of separating the effects of prenatal smoking from the effects of postnatal exposure to environmental tobacco smoke. This is difficult to do, because prenatal smoking and environmental tobacco smoke are highly collinear.

Eli....
Kuten tutkimuksessakin todetaan, ei varmaan kannata ottaa riskiä sairastuttaa lastaan. Olen siitä aivan samaa mieltä, mutta kuten olen yrittänyt kertoa... aivan kiistattomia "todisteita" asiasta ei ole. Se ei tarkoita sitä, etteikö tupakasta olisi haittaa sikiölle. Eikä se tarkoita sitäkään, että tupakoimiseen raskauden aikana tulisi suhtautua suopeasti... vaan lähinnä sitä, että kaikenlaisiin (olivatpa ne mistä aiheesta hyvänsä) tutkimuksiin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella...

The body of existing evidence is consistently supportive, but certainly not definitive proof, of an etiologic role for prenatal exposure to nicotine in the onset of severe antisocial behavior in offspring.

????? en mä tiedä tarviiko tätä enää kommentoida sen enempää tosta sun antamasta linkistä?
Tarvi sitte vähän kuitenkin ???? xD Jos ymmärtäisit tutkimuksenteosta mitään, ymmärtäisit mitä tuossa sanotaan l. todistat itseäsi vastaan.

One other important issue that has been examined only cursorily in these studies is that of separating the effects of prenatal smoking from the effects of postnatal exposure to environmental tobacco smoke. This is difficult to do, because prenatal smoking and environmental tobacco smoke are highly collinear.

Eli....
Kuten tutkimuksessakin todetaan, ei varmaan kannata ottaa riskiä sairastuttaa lastaan. Olen siitä aivan samaa mieltä, mutta kuten olen yrittänyt kertoa... aivan kiistattomia "todisteita" asiasta ei ole. Se ei tarkoita sitä, etteikö tupakasta olisi haittaa sikiölle. Eikä se tarkoita sitäkään, että tupakoimiseen raskauden aikana tulisi suhtautua suopeasti... vaan lähinnä sitä, että kaikenlaisiin (olivatpa ne mistä aiheesta hyvänsä) tutkimuksiin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella...
Olen sanaton "tutkimusotteesi" edessä... Sovitaan kuule, että kirjoittelet sen ammattikoulun loppuraportin valmiiksi ja yritätte samalla vaikka ohjaajan kanssa yhdessä soittaa jollekulle joka a) kertoo mitä syy-seuraus tarkoittaa b) kertoo mitä meta-analyysi tarkoittaa c) miten tieteellistä tekstiä luetaan d) mitä on akateemisuus ja voiko sitä syödä.

-
Tarvi sitte vähän kuitenkin ???? xD Jos ymmärtäisit tutkimuksenteosta mitään, ymmärtäisit mitä tuossa sanotaan l. todistat itseäsi vastaan.

Olen sanaton "tutkimusotteesi" edessä... Sovitaan kuule, että kirjoittelet sen ammattikoulun loppuraportin valmiiksi ja yritätte samalla vaikka ohjaajan kanssa yhdessä soittaa jollekulle joka a) kertoo mitä syy-seuraus tarkoittaa b) kertoo mitä meta-analyysi tarkoittaa c) miten tieteellistä tekstiä luetaan d) mitä on akateemisuus ja voiko sitä syödä.
Mä kuolen nauruun!!!!!
Kiistattomia todisteita ei kuitenkaan ole :) Huomasitko muuten, että tutkimuksessa todettiin myös, ettei edes keuhkosyöpää ole täysin pitävästi voitu yhdistää tupakointiin...

"Satu"
[QUOTE="vieras";28651182]Syntämäpaino on ollut viikkoihin ja äidin kokoon nähden pieni, ylivilkkautta ja oppimisvaikeuksia.

Miksi Rops tykkää, että Hilpuri Tillin äiti on tupakoinut odotusaikana, eihän kukaan voi sellaisesta tykätä?[/QUOTE]

Samaa ihmettelin...

Yhteistyössä