Millaisia vaivoja uskotte tulleen omille/tuttujen lapsille raskaudenaikaisesta tupakoinnista?

• Viestiketjun aloittaja "tyttönen"
  • Ensimmäinen viesti
-
Eikö toi liittynyt siihen, että lapsella on parempi tasapainoaisti, jos raskauden aikana on käytetty alkoholia? Minusta se on niin vähäpätöinen "hyöty", että en todellakaan ottaisi vaurioiden riskiä. Tuskin lapsestani on tulossa nuorallatanssijaa.
Ja ne alkoholin haitat tulee tarkalleen millaisesta käytöstä?
Nähdäkseni lasillinen viiniä silloin tällöin tekee ihan hyvää äidille ja sikiölle. Vaikea uskoa, että siitä olisi minkään asteen vaurioiden riskiä.

Mä en oikein ymmärrä tätä järjetöntä vauhkoamista. Kaikessa pitäisi olla nollatoleranssi ja aurajuustoakaan ei kertakaikkiaan voi syödä raskaanaollessa, kun kaikki voi kuolla siihen jne.
Mun on vaikea sulatella tällaista täysin järjetöntä mustavalkoista ajattelutapaa, mikä monilla tuntuu olevan. Tuntuu jotenkin sille, että oma ajattelu unohdetaan tyystin ja toistetaan mantrana kaikkea, mitä joskus on kuullut tai mitä joku neuvolantäti on sanonut.
Se, että neuvolassa kehotetaan olemaan täysin alkoholitta raskausaikana, on varmaan ihan järkevää, ottaen huomioon, että suomen alkoholi kulttuuri on monelle mitä on. Mun mielestä se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, etteikö kuitenkin voisi ajatella ihan itsekkin. Tuskin lasillinen viiniä ruuan kanssa kerran viikossa tuhoaa sikiön terveyttä.
70- luvulla eräälle tutulleni juotettiin sairaalassa konjakkia rakausaikana, jottei vauva syntyisi ennen aikojaan. Mitäs siitä sanotte?

"vieras"
Kuten aiemmin sanoin, en tiedä yhtäkään lasta, jolla olisi ollut oireita tai vaivoja äidin tupakoinnista.
Toiseksi, olisi varmaan parempi, jos äidit ei polttaisi.
Kolmanneksi, kyllä mua hetkauttaa paljonkin lapset, joita kaltoinkohdellaan. Kaiken näkemäni jälkeen, toi tupakointi raskausaikana on mun mielestä aika pieni juttu kaiken sen ohella mitä oikeasti tapahtuu ja miten lapsien terveyttä ja mieliä tuhotaan.
Ihmettelen, miksi sinä suhtaudut tupakoimiseen raskausaikana niin jyrkästi? Onhan se tietysti ihan fiksua olla polttamatta, mutta itse en tiedä yhtäkään tapausta, jossa äidin raskausajan tupakointi olisi vaikuttanut lapsen terveyteen. Mikäli olisi, niin yksikään serkuistani ei olisi terve ja he olisivat vielä huomattavan pienikokoisia. Itse olen ainut, joka on sairastellut ja olen pienikokoinen... oma äitini ei ole koskaan polttanut.
SINÄ, et tiedä yhtään lasta, mutta se ei kerro mitään. Meillä on hyvin paljon lapsia tässä maassa, ole hyvä ja googleta "tupakoinnin haitat lapsi" "passiivinen tupakointi haitat" tms. hakusanoilla, niin sieltä tulee PITKÄ LISTA haittavaikutuksista mitä raskauden aikainen tupakointi aiheuttaa. Mm. allergiat, astma, infektiot, aggressiivisuus yms.

Minä en ainoastaan pidä tuota asiaa merkittävänä, vaan siitähän on keskusteltu jo pitkään, että pitää saada laki joka velvoittaa äidit ketkä käyttävät päihteitä raskausaikana, pakkohoitoon!

-
[QUOTE="vieras";28653459]SINÄ, et tiedä yhtään lasta, mutta se ei kerro mitään. Meillä on hyvin paljon lapsia tässä maassa, ole hyvä ja googleta "tupakoinnin haitat lapsi" "passiivinen tupakointi haitat" tms. hakusanoilla, niin sieltä tulee PITKÄ LISTA haittavaikutuksista mitä raskauden aikainen tupakointi aiheuttaa. Mm. allergiat, astma, infektiot, aggressiivisuus yms.

Minä en ainoastaan pidä tuota asiaa merkittävänä, vaan siitähän on keskusteltu jo pitkään, että pitää saada laki joka velvoittaa äidit ketkä käyttävät päihteitä raskausaikana, pakkohoitoon![/QUOTE]

Lopeta nyt toi skitsoilu ja koita rauhoittua. Ihan turhaa ja järjetöntä vouhkaamista.

Ja kyllä, kuten aiemmin sanoin ja SINÄ koit tarpeelliseksi korostaa, minä en tiedä yhtäkään lasta, johon tupakointi olisi vaikuttanut, niitä lapsia on paljon. MINÄ olen myös kiinnostunut siitä, miten noissa tutkimuksissa on varmennettu juuri tupakoinnin aiheuttanneet kyseiset haitat?
Onko tilastoitu kuinka moni lapsi yleisesti sairastaa kyseisiä tauteja ja kuinka monen äiti on polttanut raskausaikana ja miten paljon?
Oletko nähnyt sellaista tilastoa? Minä en.

Tuntuu sille, että sinä saattaisit tarvita pakkohoitoa...

"vieras"
Lopeta nyt toi skitsoilu ja koita rauhoittua. Ihan turhaa ja järjetöntä vouhkaamista.

Ja kyllä, kuten aiemmin sanoin ja SINÄ koit tarpeelliseksi korostaa, minä en tiedä yhtäkään lasta, johon tupakointi olisi vaikuttanut, niitä lapsia on paljon. MINÄ olen myös kiinnostunut siitä, miten noissa tutkimuksissa on varmennettu juuri tupakoinnin aiheuttanneet kyseiset haitat?
Onko tilastoitu kuinka moni lapsi yleisesti sairastaa kyseisiä tauteja ja kuinka monen äiti on polttanut raskausaikana ja miten paljon?
Oletko nähnyt sellaista tilastoa? Minä en.

Tuntuu sille, että sinä saattaisit tarvita pakkohoitoa...

Olen sosiaalialan opiskelija ja teen keikkaa lastenkodissa. On todella rankkaa ja säälittävää nähdä lapsia ketkä joutuvat kärsimään oman äidin itsekkyyden takia, kun pitää lapsia tehdä mutta niistä ei huolehdita millään tavalla. Ja nyt tarkoitan tässä edes sitä vähää, että annettaisiin lapsen kasvaa terveenä tuolla mahassa ja sitten adoptoitaisiin se pois. Että tällä olisi jotakuinkin samat lähtökohdat mitä muilla - kun koko elämä on edessä. Valitettavasti tupakointi raskausaikana on tiedetty jo pitkään olevan haitallista ja vaarallista sikiölle, - ja vastikään luin iltasanomien sivuilta tutkimuksesta, jossa kerrottiin noiden lasten kärsivän aggressiivisuudesta todennäkösesti kouluiässä.
Sen(kin) "todisteen" siitä haitallisuudesta voit lukea helposti googlettamalla, varmasti löytyy ja suosittelen ihan muutenkin tsekkaamaan, koska olet noin pahasti pihalla.

"vieras"
Paha mieli ja kiukku tulee itselle, kun näkee maha pystyssä polttavan. Se on tyhmää ja itsekästä, minäminäminä-ajattelua. Koska _minun_ pitää saada nautintoni, ei siitä voi olla haittaa. Tutkimuksiin ei voi luottaa, sen sijaan jos iltapäivälehdessä on pienikin viittaus siihen, että esim. tupakointi saattaisi olla pienempi paha kuin äidin stressi, niin siihen kyllä luotetaan. Tutkimus on siis luotettava, jos lopputulos miellyttää _minua_.

Oman äitini vanhemmat polttivat ainakin kaikkien lasten pikkulapsiajan (odotusajasta en tiedä). Kaikilla lapsilla on hoidettu syöpä, lapsena oli pahoja hengitysongelmia, poskiontelotulehduskierrettä, korvatulehduksia ja hampaat.

Sanonpa oman mielipiteeni, ja se on tyly: tupakoiva äiti on itsekäs. Oma hyvinvointi menee vauvan edelle.

ex-tupakoitsija
Suurin osa tuttavista ja kavereista on tupakoinut raskausaikana. Ei tule mieleen mitään erityistä. Tuttavapiirissä ei ole yhtäkään allergista tai erityislasta tmv.
Mun kaveripiirissä taas yksikään ei ole polttanut raskaus- tai imetysaikana, vaikka ennen ja jälkeenkin raskauden on osalle nortti maistunut.

En voi sille mitään, että yhdistän nämä "monet kavereistani polttavat odotusaikana" -porukat alempaan sosiaaliluokkaan ja lähiöihin.
On niitä varmaan muuallakin, mut tuollaisesta tulee aina väistämättä mieleen semmoinen uhitteleva lähiömamma, joka maha pystyssä vetää norttia hiekkiksellä. Samalla sauhujen välistä selittelee mammakaverilleen, et "ei mullekaan tullu mitään, vaik mutsi poltti koko odotusajan eikä näil munkaan muksuil mitään vikaa oo".

(tämä on kohdistettu ihan kaikille tupakoiville odottajille)
Miksi se on niin vaikea käsittää, et kaikki haitat ei edes näy heti?
Esim. poikalapsenne voitte tehdä steriiliksi ihan vaan oman napanne takia. Kiva sitten seurata, kun oma lapsi juoksee puolisonsa kanssa kalliissa lapsettomuushoidoissa epätoivoisena siksi, kun sinä et viitsinyt lopettaa tupakointia.

-
[QUOTE="vieras";28653509]Olen sosiaalialan opiskelija ja teen keikkaa lastenkodissa. On todella rankkaa ja säälittävää nähdä lapsia ketkä joutuvat kärsimään oman äidin itsekkyyden takia, kun pitää lapsia tehdä mutta niistä ei huolehdita millään tavalla. Ja nyt tarkoitan tässä edes sitä vähää, että annettaisiin lapsen kasvaa terveenä tuolla mahassa ja sitten adoptoitaisiin se pois. Että tällä olisi jotakuinkin samat lähtökohdat mitä muilla - kun koko elämä on edessä. Valitettavasti tupakointi raskausaikana on tiedetty jo pitkään olevan haitallista ja vaarallista sikiölle, - ja vastikään luin iltasanomien sivuilta tutkimuksesta, jossa kerrottiin noiden lasten kärsivän aggressiivisuudesta todennäkösesti kouluiässä.
Sen(kin) "todisteen" siitä haitallisuudesta voit lukea helposti googlettamalla, varmasti löytyy ja suosittelen ihan muutenkin tsekkaamaan, koska olet noin pahasti pihalla.[/QUOTE]

Ymmätkö, ettei nuo sinun "todisteet" todista mitään, ennenkuin on tehty vertailu kaikkien lasten kesken. Haluan tietää tarkalleen, miten paljon lapsilla esiintyy yleisesti tiettyjä sairauksia tai häiriöitä ja miten suuren osan lapsista äiti on polttanut sikiöaikana. Nuo tutkimukset on mun mielestä jokseenkin merkityksettömiä, kun ei ole mitään vertailupohjaa. Mikään asia ei ole tosi, koska siitä on tehty tutkimus.
Kyllä, tupakoiminen on varmasti kaikkien terveydelle haitallista. Siitä tuskin seuraa mitään hyvää kenellekkään. Mutta, onko tupakoinnin vaikutus (en puhu kolmesta röökiaskista päivässä) todella niin suuri, mitä väitetään?
Ne lapset joita työssäsi näet, ovat varmasti hyvin traumatisoituneita. On toki surullista, että lapsen alkutaipale menee noin. Mutta mun mielestä se röökaaminen on siltikin aika pieni juttu sen rinnalla, mitä ne vanhemmat lapsilleen tekee, kun eivät osaa pitää niistä huolta. Hylkäävät lastenkotiin ja sijaiskotikierteeseen. Yleensä vielä sitä ennen kerkeävät tuhota lapsen mielen.

Toivottavasti ymmärrät vielä, että "tutkimus" ei tarkoita absoluuttista totuutta. Eikä sillä ole minkäänlaista pohjaa, ellei siitä ole tehty vertailua. Itse en ole nänyt yhtäkään vertailutilastoa raskausaikaisesta tupakoinnista verrattuna tupakoimattomuuteen.
Aivan yhtähyvin voisin tehdä tutkimuksen, että aiheuttaako vanhempien kiroilu lapselle Toureten-syndrooman, todeta, että kyllä näiden lasten vanhemmat ovat kiroilleet keskimääräistä enemmän (vaikka ei kuitenkaan kaikkien) ja tehdä johtopäätelmän, että vanhempien kiroilu saattaa vaikuttaa sikiön altistumiseen Touretten- syndoomalle.

En ole itse tupakoinut raskaana ollessani. Enkä tupakoi nytkään. Suhtaudun ainoastaan kriittisesti noihin "tutkimuksiin".

-
Mun kaveripiirissä taas yksikään ei ole polttanut raskaus- tai imetysaikana, vaikka ennen ja jälkeenkin raskauden on osalle nortti maistunut.

En voi sille mitään, että yhdistän nämä "monet kavereistani polttavat odotusaikana" -porukat alempaan sosiaaliluokkaan ja lähiöihin.
On niitä varmaan muuallakin, mut tuollaisesta tulee aina väistämättä mieleen semmoinen uhitteleva lähiömamma, joka maha pystyssä vetää norttia hiekkiksellä. Samalla sauhujen välistä selittelee mammakaverilleen, et "ei mullekaan tullu mitään, vaik mutsi poltti koko odotusajan eikä näil munkaan muksuil mitään vikaa oo".

(tämä on kohdistettu ihan kaikille tupakoiville odottajille)
Miksi se on niin vaikea käsittää, et kaikki haitat ei edes näy heti?
Esim. poikalapsenne voitte tehdä steriiliksi ihan vaan oman napanne takia. Kiva sitten seurata, kun oma lapsi juoksee puolisonsa kanssa kalliissa lapsettomuushoidoissa epätoivoisena siksi, kun sinä et viitsinyt lopettaa tupakointia.
Ne harvat, jotka minä tiedän, ovat sitä ylemmän sosiaaliluokan parempaa väkeä. Tosin eivät röökanneet hiekkalaatikolla tai yleensäkkään muiden näkyvissä. Pitivät sen kyllä hyvin salassa...

aijaaja
Kanssani osastolla oli odottava äiti, joka sinne tullut ultran jälkeen sikiön pienen koon ja vähäisen lapsiveden vuoksi. Ko. rouva kävi jatkuvasti tupakalla, se tuskin paransi tilannetta.

vähän out of topic, mutta.. mie en lyhyen teinikokeilun jälkeen ole polttanut, silti eräs henkilö aikoinaan syyllisti miuta esikoisen terveysongelmista uskoen, että olin tupakoinut kuin korsteeni odotusaikana :mad: esikoinen on pitkä, hoikka & muuten terve tyttö mutta astmaattinen & atooppinen. astman peri isältään, atopian minulta. ja sitten joku pissapää, joka ei edes kunnolla tunne minua alkaa saarnata tupakonnista & kahvinjuonnista raskausaikana... :headwall:

oma äiti taas poltti kun odotti, enkä voi olla miettimättä ovatko jonkinsortin tarkkaivaisuushäiriöni & atooppinen ihottumani seurausta siitä :(

-
vähän out of topic, mutta.. mie en lyhyen teinikokeilun jälkeen ole polttanut, silti eräs henkilö aikoinaan syyllisti miuta esikoisen terveysongelmista uskoen, että olin tupakoinut kuin korsteeni odotusaikana :mad: esikoinen on pitkä, hoikka & muuten terve tyttö mutta astmaattinen & atooppinen. astman peri isältään, atopian minulta. ja sitten joku pissapää, joka ei edes kunnolla tunne minua alkaa saarnata tupakonnista & kahvinjuonnista raskausaikana... :headwall:

oma äiti taas poltti kun odotti, enkä voi olla miettimättä ovatko jonkinsortin tarkkaivaisuushäiriöni & atooppinen ihottumani seurausta siitä :(
Mutta tuskin se atooppinen ihottuma olisi periytynyt tyttärellesi, jos se johtuisi äitisi tupakoinnista. Ellei sitten tupakointi voi mutatoida sukusoluja... en tiedä. En ole kuullut.

bliiblaahhh
Aitini poltti ainakin odottaessaan veljiani. Syntyivat kaikki erittain pienikokoisina, vielakin aika lyhykaisia, astmaa, on oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta, aspergeria, kaikki syntyi hatasektiolla, on huonot hampaat. En voi tajuta kui pitaa polttaa odotusaikana, saatikka juoda. Luulis pienen masuasukin terveys olevan etusijalla.

"Lulu"
kaverillani on 5 lasta, poltti odottaessa jokaista. 4 syntyi pienikokoisina, yksi ei itseasiassa meinannut kasvaa ollenkaan eikä saanut painoa lisää tms. kahdella astma, yksi järkyttävän agressiivinen, yhdellä ihottumaa josta arvostettu ihotautilääkärikään ei osannut sanoa mitä on, psoriasta muistuttaa muttei psorias.. niin ja yksi on naamasta ihan kumman näköinen!

"vieras"
[QUOTE="sairaanhoitaja";28653059]pienipainoisuutta, väsähtämistä, anemiaa, ei jaksa syödä, minkä vuoksi ei pääse kotiin heti ja VIEROITUSOIREITA. Ei häävejä katsoa. Lisäksi saattaa olla osallisena ollut esim joihinkin kehityshäiriöihin. En ole tutut polttaneet odotusaikana, asiakkaina on siis heitä ollut.[/QUOTE]

minkälaisia vieroitusoireita vastasyntyneellä voi olla?

synnärillä töissä
No, kyllähän nuo tupakoitisjoiden vauvat paljon enemmän kitisevät (viekkareita) synnärillä ja ovat keskimäärin pienipainoisempia. Töissäni siis näen tämän.

Mulla on vissiin fiksu tuttavapiiri muuten, en tiedä kenenkään polttaneen raskausaikana, paitsi entisen työkaverin, mutta hänen vauvastaan en sitten tiedäkään mitään.

"vieras"
ymmätkö, ettei nuo sinun "todisteet" todista mitään, ennenkuin on tehty vertailu kaikkien lasten kesken. Haluan tietää tarkalleen, miten paljon lapsilla esiintyy yleisesti tiettyjä sairauksia tai häiriöitä ja miten suuren osan lapsista äiti on polttanut sikiöaikana. Nuo tutkimukset on mun mielestä jokseenkin merkityksettömiä, kun ei ole mitään vertailupohjaa. Mikään asia ei ole tosi, koska siitä on tehty tutkimus.
Kyllä, tupakoiminen on varmasti kaikkien terveydelle haitallista. Siitä tuskin seuraa mitään hyvää kenellekkään. Mutta, onko tupakoinnin vaikutus (en puhu kolmesta röökiaskista päivässä) todella niin suuri, mitä väitetään?
Ne lapset joita työssäsi näet, ovat varmasti hyvin traumatisoituneita. On toki surullista, että lapsen alkutaipale menee noin. Mutta mun mielestä se röökaaminen on siltikin aika pieni juttu sen rinnalla, mitä ne vanhemmat lapsilleen tekee, kun eivät osaa pitää niistä huolta. Hylkäävät lastenkotiin ja sijaiskotikierteeseen. Yleensä vielä sitä ennen kerkeävät tuhota lapsen mielen.

Toivottavasti ymmärrät vielä, että "tutkimus" ei tarkoita absoluuttista totuutta. Eikä sillä ole minkäänlaista pohjaa, ellei siitä ole tehty vertailua. Itse en ole nänyt yhtäkään vertailutilastoa raskausaikaisesta tupakoinnista verrattuna tupakoimattomuuteen.
Aivan yhtähyvin voisin tehdä tutkimuksen, että aiheuttaako vanhempien kiroilu lapselle toureten-syndrooman, todeta, että kyllä näiden lasten vanhemmat ovat kiroilleet keskimääräistä enemmän (vaikka ei kuitenkaan kaikkien) ja tehdä johtopäätelmän, että vanhempien kiroilu saattaa vaikuttaa sikiön altistumiseen touretten- syndoomalle.

En ole itse tupakoinut raskaana ollessani. Enkä tupakoi nytkään. Suhtaudun ainoastaan kriittisesti noihin "tutkimuksiin".
hah, etpä ole tupakoinut. Ei ihan läpi mene

noooj
mun äitini on juonnut ja tupakoinnut, olen syn norm kokoisena mutta jouduttiin hoitaa keltaisuuden takia,korvatulehus kierre ja lieve ad/hd. mun ukkon äiti on polttanut ukkoni on syntynyt hätä sektiolla pieni kokoisena,ukolla ei mitään sairauksia. itse poltin raskaus aikana sen max 5/päivä, tyttäreni on terve.

Alkuperäinen kirjoittaja mnkjö-;28651018:
Miehelläni astma ja lukuisia allergioita. Äitinsä tupakoi koko raskausajan.
Samoin mun miehellä ja hänen sisaruksillaan... Lisäksi tiedän yhden jolla on reikä sydämessä, lääkäri sanoi suoraan että johtuu tupakoinnista

"mami"
mun äitini on juonnut ja tupakoinnut, olen syn norm kokoisena mutta jouduttiin hoitaa keltaisuuden takia,korvatulehus kierre ja lieve ad/hd. mun ukkon äiti on polttanut ukkoni on syntynyt hätä sektiolla pieni kokoisena,ukolla ei mitään sairauksia. itse poltin raskaus aikana sen max 5/päivä, tyttäreni on terve.
Minkä ikäinen lapsesi on?

Ja teille tupakoinnin haittoja vähätteleville, miksette menisi pieneen koppiin päiväksi istumaan ja sauhuttelemaan? Kun ei se sille mahassa olevalle vauvallekaan ole niin haitallista :)

Yhteistyössä