-
Ja ne alkoholin haitat tulee tarkalleen millaisesta käytöstä?Eikö toi liittynyt siihen, että lapsella on parempi tasapainoaisti, jos raskauden aikana on käytetty alkoholia? Minusta se on niin vähäpätöinen "hyöty", että en todellakaan ottaisi vaurioiden riskiä. Tuskin lapsestani on tulossa nuorallatanssijaa.
Nähdäkseni lasillinen viiniä silloin tällöin tekee ihan hyvää äidille ja sikiölle. Vaikea uskoa, että siitä olisi minkään asteen vaurioiden riskiä.
Mä en oikein ymmärrä tätä järjetöntä vauhkoamista. Kaikessa pitäisi olla nollatoleranssi ja aurajuustoakaan ei kertakaikkiaan voi syödä raskaanaollessa, kun kaikki voi kuolla siihen jne.
Mun on vaikea sulatella tällaista täysin järjetöntä mustavalkoista ajattelutapaa, mikä monilla tuntuu olevan. Tuntuu jotenkin sille, että oma ajattelu unohdetaan tyystin ja toistetaan mantrana kaikkea, mitä joskus on kuullut tai mitä joku neuvolantäti on sanonut.
Se, että neuvolassa kehotetaan olemaan täysin alkoholitta raskausaikana, on varmaan ihan järkevää, ottaen huomioon, että suomen alkoholi kulttuuri on monelle mitä on. Mun mielestä se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, etteikö kuitenkin voisi ajatella ihan itsekkin. Tuskin lasillinen viiniä ruuan kanssa kerran viikossa tuhoaa sikiön terveyttä.
70- luvulla eräälle tutulleni juotettiin sairaalassa konjakkia rakausaikana, jottei vauva syntyisi ennen aikojaan. Mitäs siitä sanotte?