Transsukupuolinen lapsi voitti taistelun. Mitä mieltä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mainio Manu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun on jotenkin tosi vaikea ymmärtää sitä, miltä transsukupuolisesta lapsesta tuntuu. Miten joku kokee olevansa eri sukupuolta. Mistä se johtuu, hormoneista vai?

Toisaalta jonkun vessan käyttäminen ei nyt transsukupuolisen kanssa mitenkään kauheen oudolta pitäs tuntua, kopissahan siellä kuitenkin asioidaan. Mutta kyllä mua kieltämättä hämäis olla samassa pukukopissa jonkun kanssa jolla on munat :confused:
Mäkään en jotenkin millään pysty käsittämään että miltä siitä transsukupuolisesta tuntuu. Kun jotenkin mä omalle kohdalle ajateltuna en ole varmaan ikinä erityisesti edes ajatellut olevani tyttö, ja ennemmin olen ollut kiinnostunut poikamaisista jutuista enkä ole mekkoja suostunut pukemaan. Ja jossain vaiheessa olen varmaan ajatellutkin että olisi mukavampi olla poika.
Että jotenkin mä ehkä sitten olen ollut joku androgyyni, mutta ei mulla ole ollut tarvetta edes miettiä asiaa sen kummemmin, eikä tehdä asiasta itselleni ongelmaa miettimällä että kuuluisinko johonkin muuhun pukuhuoneeseen kuin siihen johon mut ulkoisesti määritellään.
Jotenkin vaan omasta näkökulmasta tuntuu että miten jollekin voi tulla asiasta sellainen pakkomielle että täytyy "omia oikeuksiaan" ruveta ajamaan tavallaan toisten mieltäkin pahoittaen juuri tuollaisissa saunavuorojutuissa.

Mutta jospa mä olen sitten vain niin outo ja kaikille muille noi asiat on jotenkin niin tärkeitä tulla määritellyksi juuri johonkin tiettyyn lokeroon.

Ja tosiaan tuo uutinenhan ei kertonut kuinka yksityisiä nämä kyseiset vessat ovat, vaikka tuskin ihan avopöntöillä istuvat samassa huoneessa, kuten minun aikanani ala-asteella oli.

no totuushan on että tuo lapsi on poika! ei tyttö,vaan poika.. koska sukupuoli määritellään juuri sillä onko pimppi vai pippeli...

aikuisena voi sitte alkaa miksi lystää. ei oo musta pahajuttu.

pikemminkin niin päin että miten tuo vääristää lapsen minä kuvaa :O ku kaikki leikkii hänen olevan tyttö.

meillä on poikamainen tyttö.. eikä hän ole poika vaikka joskus onki ilmoittanu olevansa poika mielummin :D kyllähä se oikeesti tahtoo olla tyttö.

mut vessat vois muutenki kyl olla ihan vaan vessoja!

[QUOTE="venla";28654363]no totuushan on että tuo lapsi on poika! ei tyttö,vaan poika.. koska sukupuoli määritellään juuri sillä onko pimppi vai pippeli...

pikemminkin niin päin että miten tuo vääristää lapsen minä kuvaa :O ku kaikki leikkii hänen olevan tyttö.

meillä on poikamainen tyttö.. eikä hän ole poika vaikka joskus onki ilmoittanu olevansa poika mielummin :D kyllähä se oikeesti tahtoo olla tyttö.

mut vessat vois muutenki kyl olla ihan vaan vessoja![/QUOTE]

Oletko koskaan kuullut intersukupuolisista ihmisistä? :) Heidän kohdallaan ei voida edes genitaalien perusteella päätellä, kumpaan sukupuoleen he kuuluvat. Entä sitten sukupuolikromosomeiltaan poikkeavat, kuten xxy-kromosomiset?

Tuo uutisen pikkutyttö on tyttö, koska hän kokee niin ja ympäristö toimii viisaasti, kun hänen kokemustaan tuetaan. Minäkuvaa vahingoittaisi nimenomaan se, jos hänen kokemuksensa kiellettäisiin.

[QUOTE="venla";28654363]no totuushan on että tuo lapsi on poika! ei tyttö,vaan poika.. koska sukupuoli määritellään juuri sillä onko pimppi vai pippeli...

mut vessat vois muutenki kyl olla ihan vaan vessoja![/QUOTE]

Teillä on ihan eri tilanne, ymmärräthän? Ei noita voi edes verrata keskenään.

Oletko koskaan kuullut intersukupuolisista ihmisistä? :) Heidän kohdallaan ei voida edes genitaalien perusteella päätellä, kumpaan sukupuoleen he kuuluvat. Entä sitten sukupuolikromosomeiltaan poikkeavat, kuten xxy-kromosomiset?

Tuo uutisen pikkutyttö on tyttö, koska hän kokee niin ja ympäristö toimii viisaasti, kun hänen kokemustaan tuetaan. Minäkuvaa vahingoittaisi nimenomaan se, jos hänen kokemuksensa kiellettäisiin.

Mutta mikä helkkari siinä on että hänen pitää kuulua siihen tyttölokeroon, miksei hän vain voi käyttäytyä "tyttömäisesti" ja käyttää genitaaliensa mukaista vessaa?
Miksi sille pitää hokea että joo, olet tyttö olet tyttö, ja sun pitää sitten saada käyttää tyttöjen vessaa.
Alkaa melkein olla järkeä siinä perheessä jossa kasvatettiin sukupuolineutraalisti eikä kellekään edes kerrottu lapsen sukupuolta, jospa lapsikaan ei sitten tee asiasta ongelmaa eikä ajattele että pitäisi olla jompaakumpaa, vaan on vaan mitä on ja menee vessaan sen mukaan onko munat vai ei.
Entä nää homot ja transut jotka ovat toisen sukupuolen tapaisia vaikkeivat varsinaisesti halua sukupuoltaan vaihtaa? Mihin vessaan ne pannaan ettei ne vaan ahdistu siitä että siellä joku toinen homo tiirailee heidän paikkojaan ja ajattelee likaisia?

Hiukan haluaisin tarkentaa ihmisille asiaan liittyviä sanoja. "transu" ei tarkoita transsukupuolista ihmistä vaan transvestiittia. Transvestiitti on mies tai nainen, jolla on mahdollisuus sisäisesti eläytyä kumpaankin sukupuoleen ja tarve ilmentää naisellista ja miehistä puolta itsessään vaihdellen. Transvestiitti ei siis koe olevansa vastakkaista sukupuolta, poikkeuksia toki varmasti on.
Transsukupuolinen taas on psyykkisesti eri sukupuolta kuin mitä fyysisesti on.
Ystäväni pikkuveli (syntynyt fyysisesti tytöksi, kokee itsensä pojaksi) on transsukupuolinen. Hän on kokenut näin aina. Kun on läheltä seurannut sitä ahdistusta ja masennusta mitä väärään sukupuoleen syntyminen on aiheuttanut ymmärtää paremmin mitä väärään sukupuoleen syntyminen aiheuttaa. Sitä ilon tunnetta on vaikea kuvailla minkä hän on näyttänyt saatuaan tietää että pääsee korjausleikkaukseen.
Ymmärrän että asiaa on vaikea ymmärtää jos ei tunne ketään ihmistä joka on transsukupuolinen, itsekin olin aikaisemmin kriittinen asian suhteen. Kyllä ihminen itse tietää mitä tuntee ja on, se että lapsi on "poikamainen" tai "tyttömäinen" ja sanoisi että olisi kiva olla eri sukupuolta on aivan eri asia kuin jos ihminen on oikeasti transsukupuolinen. Se ei ole päähänpisto tai vitsi.

[QUOTE="megrez";28654980]Hiukan haluaisin tarkentaa ihmisille asiaan liittyviä sanoja. "transu" ei tarkoita transsukupuolista ihmistä vaan transvestiittia. Transvestiitti on mies tai nainen, jolla on mahdollisuus sisäisesti eläytyä kumpaankin sukupuoleen ja tarve ilmentää naisellista ja miehistä puolta itsessään vaihdellen. Transvestiitti ei siis koe olevansa vastakkaista sukupuolta, poikkeuksia toki varmasti on.
Transsukupuolinen taas on psyykkisesti eri sukupuolta kuin mitä fyysisesti on.
Ystäväni pikkuveli (syntynyt fyysisesti tytöksi, kokee itsensä pojaksi) on transsukupuolinen. Hän on kokenut näin aina. Kun on läheltä seurannut sitä ahdistusta ja masennusta mitä väärään sukupuoleen syntyminen on aiheuttanut ymmärtää paremmin mitä väärään sukupuoleen syntyminen aiheuttaa. Sitä ilon tunnetta on vaikea kuvailla minkä hän on näyttänyt saatuaan tietää että pääsee korjausleikkaukseen.
Ymmärrän että asiaa on vaikea ymmärtää jos ei tunne ketään ihmistä joka on transsukupuolinen, itsekin olin aikaisemmin kriittinen asian suhteen. Kyllä ihminen itse tietää mitä tuntee ja on, se että lapsi on "poikamainen" tai "tyttömäinen" ja sanoisi että olisi kiva olla eri sukupuolta on aivan eri asia kuin jos ihminen on oikeasti transsukupuolinen. Se ei ole päähänpisto tai vitsi.[/QUOTE]

En tiedä vastasitko mulle, koska käytin tota transua, en tiedä käyttikö kukaan muu. Mutta juuri tietoisesti käytin transu-sanaa tarkoittaen transvestiittia, siinä homon rinnalla viitaten näihin muihin mahdollisiin sisäisiin tuntemuksiin vai miksi niitä pitäisi nimittää.

Ja minäkään en tarkoita vitsillä sitä että olen joskus toivonut olevani poika, eikä se ole ollut päähänpisto.
Nytkin voisin aivan yhtä hyvin ruveta mieheksi, koska en naiseuttakaan tunne yhtään sen läheisemmäksi, mutta mulla ei ole tarvetta, mä olen mitä olen sisäisesti ja pukkariin menen naisten puolelle, vaikka yhtä hyvin voisin käyttää miestenkin puolta, mutta enpä tee siitä ongelmaa että "koska olen ilmeisesti tältä väliltä niin mun pitää voida käyttää sitä miltä milloinkin tuntuu."
Mä en todellakaan pysty jotenkin sisäistämään transseksuaalin kärsimystä vaikka kuinka yritän, koska mulle on aivan sama kummaksi ihmiset mut luokittelee, ja mulle olis ihan sama olisko mulla munat vai ei.

Jotenkin musta siis tuntuu että on jonkinsorttinen psyykkinen ongelma jos tuosta pitää kehittää itselleen ongelma että joutuu sinne munapuolelle vaikka tuntee itsensä tytöksi.
Mä yritän ja yritän miettiä että mitä se tarkoittais jos mä ajattelisin olevani nainen tai jos ajattelisin olevani mies. Mä tunnen olevani ihminen vain, oma yksilöni, ja sattumalta kykenevä synnyttämään lapsia, mutta sen enempää se naiseus tai naisellisuuskaan ei mulle merkitse.

[QUOTE="vieras";28655177]Meillä Ruotsissa on siirrytty aika pitkälti unisex-vessoihin. Eipä ainakaan synny tällaisia ongelmia.[/QUOTE]

Mikään ole sen kamalampaa kuin unisex-vessat. Hyi hitsi! Siellä on sellainen siivo, että hirvittää. Kyllä naisilla pitää olla omat vessat erikseen. Muutama unisex-voi olla, mutta minä en miesten kanssa samaan vessaan mene kuin äärimmäisessä hädässä.

"määä" selitin termit koska yleisesti ihmiset sekoittavat nämä, sattumalta tekstisi oli ennen minun tekstiäni. Itsenikin on välillä vaikeaa käsittää miksi transsukupuoliset ovat hyvin tarkkoja minulle pienistä asioista, kuten mihin vessaan menisin (vessa mikä vessa). Ymmärtääkseni nuo asiat ovat myös hyvin paljon periaatekysymyksiä. Jos haluaa tulla kohdelluksi täysin kokemansa sukupuolen mukaan, niin tuommoinen "pikkujuttu" voi tuntua suureltakin vääryydeltä.

mun mielestä hyvä uutinen.

tuossa tilanteessa varmaan kaikkein pahinta oli se, et alkuun oli ollut ihan ok et tämä tyttö käy muiden tyttöjen kanssa vessassa ja sit yhtäkkiä ei enää saakkaan käydä.

aika mielenkiintoista et monen mielestä tytön pitäisi mennä sinne poikien vessaan, ja sit kuitenkaan itse ei tahdota unisex vessoja sen takia et ne on niin törkyisiä..pikkutytöstä viis, kunhan itse ei tarvitse siitä kärsiä.

ja sitäpaitsi, kyllä ne naisetkin vessat saa sotkettua, niin ravintoloissa, kaupoissa kuin huvipuisoissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28655244:
mun mielestä hyvä uutinen.

tuossa tilanteessa varmaan kaikkein pahinta oli se, et alkuun oli ollut ihan ok et tämä tyttö käy muiden tyttöjen kanssa vessassa ja sit yhtäkkiä ei enää saakkaan käydä.

aika mielenkiintoista et monen mielestä tytön pitäisi mennä sinne poikien vessaan, ja sit kuitenkaan itse ei tahdota unisex vessoja sen takia et ne on niin törkyisiä..pikkutytöstä viis, kunhan itse ei tarvitse siitä kärsiä.

ja sitäpaitsi, kyllä ne naisetkin vessat saa sotkettua, niin ravintoloissa, kaupoissa kuin huvipuisoissakin.

No mä mietin kans tota, et miten niin muka vaan miesten vessat on törkyisiä :D Oon aika monta törkyistä vessaa nähnyt enkä koskaan ole käynyt miesten vessassa.

No mä mietin kans tota, et miten niin muka vaan miesten vessat on törkyisiä :D Oon aika monta törkyistä vessaa nähnyt enkä koskaan ole käynyt miesten vessassa.

No on varmaan joo naistenkin vessoissa ajoittain todella törkyistä. Mä olen myös ollut yhteisöissä joissa monet miehet käyttivät naistenvessaa koska heidän mukaansa miestenvessoissa oli liian likaista.
Ja olen myös siivonnut ala-asteella vessoja, ja täytyy sanoa että poikien vessan lattiat olivat aina ihan kusessa ja paskaa tahrittu seiniä myöten tuon tuosta, joten mihinkäs ne pojat siitä oppisivat jos ei alakoulussa ole osattu käyttäytyä.

[QUOTE="mämä";28655487]No on varmaan joo naistenkin vessoissa ajoittain todella törkyistä. Mä olen myös ollut yhteisöissä joissa monet miehet käyttivät naistenvessaa koska heidän mukaansa miestenvessoissa oli liian likaista.
Ja olen myös siivonnut ala-asteella vessoja, ja täytyy sanoa että poikien vessan lattiat olivat aina ihan kusessa ja paskaa tahrittu seiniä myöten tuon tuosta, joten mihinkäs ne pojat siitä oppisivat jos ei alakoulussa ole osattu käyttäytyä.[/QUOTE]

Taannoin oli juttua venäläisten naisten vessatavoista, eivät siis istu pytyn päällä vaan niin, että jää väli. Varsovan lentokentällä menin pikkukoppiin, josta tuli tyylikäs nainen pois. Jumaliste, se vessan rengas oli täynnä pisua. Ja haju oli karsee. Saamarin ämmä ei edes viitsinyt siivota jälkiään, vaan jätti seuraavalle sen duunin.

Olen samaa mieltä. Lapsen on vaikea ymmärtää lopullisuutta. Enkä oikein tiedä siitä, että miten varmoja voidaan olla siitä, ymmärtääkö lapsi jo nuorena oman sukupuoli- identiteettinsä. Mun mielestä noi muutokset kerkeää tekemään vasta yli parikymppisenä, kun mieli on kypsä, aivot kypsät ja se koko ihminenkin kypsä tekemään valintoja, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.

Ei, ei, ei ja ei. Ei todellakaan odoteta sinne täysi-ikäisyyteen.
Olen syntyperäinen nainen ja tyytyväinen kehooni. Seurustelukumppanini sen sijaan syntyi poikana, on fyysisesti sitä edelleen. Hän olisi halunnut olla mieluummin tyttö, mutta sanoi että nyt 19- vuotiaana on jo liian myöhäistä. Syynä ovat miehisen leveät hartiat. Hän vihaa sitä, kun Suomessa alaikäinen ei saa testoblokkaajia toisin kuin monessa muussa maassa.

Itse olen hänen puolestaan hyvin vihainen samoista asioista. Miksi pitää tehdä ihmisen elämästä väkisin niin hankalaa?

Hän on sanonut, että eletään sitten koko loppuelämä masentuneena.

Moi. Ole 16 vuotias poika! Koen itseni tytöksi ja käytän naisten vaatteita sekä pukeudun naisten vaatteisiin. Rinta liivien alle pistän kaksi pehmo nallea tisseiksi ja housuihin pistän muita pehmo leluja, nukkeja , tyynyjä. Olen miettinyt itselleni tyttö nimeä. Käyn naisten vessoissa!

ahaa vessoillakin uus nimi unisexs oon missannu. tää on mielestäni vaikeempi kysymys .

toi 1,5 v asti alkanu hokemaan olevansa tyttö ei voi tietyllä tavalla paikkaansa ensinnäkin muisti alkaa kehittymään 1v kohalla ja sillon kaikki muut jutut päällä siinä iässä luulihan munkin tyttö olevansa poika mut en mä alkanu tukemaan tota teoriaa kyllä se tietosuus tulee myöhemmin kuka olet. mitä jos tää lapsi kuuli sanan poika ja se jäi ali tajuntaan? sitten kun kysyttiin niin vastas niin. munkin lapsi välillä koira et en hätiköis tossa asiassa noin nopeesti kuullostaa julkisuushakuiselta valitettavasti. jos joku väittää tosissaan et 1,5v tietää erot ja pystyy oikeesti kertomaan todennäköisyys tälle on never.

sitten asiaan myöhemmällä iällä teini iän kynnyksellä mahdollista ja sitä tuettava. lisäks olla nainen ei tarkota ulkoista habitusta vaan sisäistä maailmaa eikö? joten se hoitomenetelmän aloittaminen liian aikasin voi pistää muutenkin kehon sekaisin?

mut emmä tiiä mä kait linkkaan yhen kuvan mut kyl munkin mielestä tää nainen naisten pukkariiin.

http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/481d0b9dfee34815a72b9336d5716ebd
juu noissa silmissä oli kyl ittellekkin paljon voisin seurustella :).

Ihme suvakkien höpinöitä.. yrittää sumuttaa muitakin kun todellisuus on omissa silmissä niin pahasti hämärtyny, niinkun näillä homoliitto-pakkolain hehkuttajillakin.
Vanha totuus pätee, jos "tädillä" on munat, se on setä eli jos "tytöllä" on munat, se on poika. Ei ne pään sisäset ajatukset/kokemukset elimiä muuks muuta, ja kromosomeja ei mikään. Vai siis jos joku ihminen kokee olevansa apina, se muuttuu sillä apinaks? :D
Lasta pitäs ohjata oikeaan suuntaan eli sinne omaan/biologiseen sukupuoleen eikä hämmentää raukkaa vaan lisää ja aivopestä väärään sukupuoleen kuten sairaat aikuiset näkee "oikeana".
Transuja on eri vakavuusasteita, lievempi fetissi on niillä jotka vaan haluaa sillon tällön pukeutua vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin, mutta äärimmillään haluttais olla täysin keholtaakin ja kokoaikasesti sitä. Jälkimmäiselle on sitten keksitty (muka) hienompi oma nimityksensä. En silti sano etteikö tälläsiä fetissejä toki sais elätellä ja vaikka kehoonsakin muokkailla sen mukaan, kunhan tekis kaiken omalla kustannuksellaan.
Päässähän se vika on, ja sen parantamiseen pitäs pikemminkin keskittyä, eikä alkaa tärveleen täysin tervettä kehoa, pilaamaan toimivaa hormonitoimintaa ja silpoa sukuelimiä lisääntymiskelvottomiks. Tähän aivotoiminnan korjaamiseen vois yhteiskuntakin enemmän panostaa, tai edes auttaa tämän pakkomielteen omaavia elämään siinä vääräksi kokemassaan (mutta luonnollisen oikeassa) syntymäsukupuolessa.

Mäkään en jotenkin millään pysty käsittämään että miltä siitä transsukupuolisesta tuntuu. Kun jotenkin mä omalle kohdalle ajateltuna en ole varmaan ikinä erityisesti edes ajatellut olevani tyttö, ja ennemmin olen ollut kiinnostunut poikamaisista jutuista enkä ole mekkoja suostunut pukemaan. Ja jossain vaiheessa olen varmaan ajatellutkin että olisi mukavampi olla poika.
Että jotenkin mä ehkä sitten olen ollut joku androgyyni, mutta ei mulla ole ollut tarvetta edes miettiä asiaa sen kummemmin, eikä tehdä asiasta itselleni ongelmaa miettimällä että kuuluisinko johonkin muuhun pukuhuoneeseen kuin siihen johon mut ulkoisesti määritellään.
Jotenkin vaan omasta näkökulmasta tuntuu että miten jollekin voi tulla asiasta sellainen pakkomielle että täytyy "omia oikeuksiaan" ruveta ajamaan tavallaan toisten mieltäkin pahoittaen juuri tuollaisissa saunavuorojutuissa.

Mutta jospa mä olen sitten vain niin outo ja kaikille muille noi asiat on jotenkin niin tärkeitä tulla määritellyksi juuri johonkin tiettyyn lokeroon.

Ja tosiaan tuo uutinenhan ei kertonut kuinka yksityisiä nämä kyseiset vessat ovat, vaikka tuskin ihan avopöntöillä istuvat samassa huoneessa, kuten minun aikanani ala-asteella oli.

Pakkomiellettä koko homma onkin.(y)

Mitään "transsukupuolkisuutta" ei olisi, jos ihmisiä ei tungettaisi ahtaisiin rooleihin jo pienestä asti.
Jos poika haluaa pukea hameen, niin tarkottaako se sitä että siltä pitää leikata kikkeli pois, ei minusta.
Kukaan ei voi syntyä "väärään sukupuoleen", koko käsite johtuu siitä että ihmiset ovat tolloja ja kuvittelevat että väreillä, vaatteilla, tavaroilla yms.asioilla on sukupuoli.
Jotkut tämän vuoksi eivät voi omasta (ja ympäristön) mielestä olla omia itsejään, elleivät silvo aikuisina ruumistaan eri muotoon.

Mitään "transsukupuolkisuutta" ei olisi, jos ihmisiä ei tungettaisi ahtaisiin rooleihin jo pienestä asti.
Jos poika haluaa pukea hameen, niin tarkottaako se sitä että siltä pitää leikata kikkeli pois, ei minusta.
Kukaan ei voi syntyä "väärään sukupuoleen", koko käsite johtuu siitä että ihmiset ovat tolloja ja kuvittelevat että väreillä, vaatteilla, tavaroilla yms.asioilla on sukupuoli.
Jotkut tämän vuoksi eivät voi omasta (ja ympäristön) mielestä olla omia itsejään, elleivät silvo aikuisina ruumistaan eri muotoon.

(y)

Jep, koko elämä tuntuu perustuvan pakkomielteelle joka hallitsee koko elämää.

Onneksi olen terve seksuaalinen olento, jolla kuitenkin on muutakin mietittävää maailmassa kuin sukupuoleni.

Tosin media ja muu aivopesee ihmisiä ajattelemaan toisin.
Kaikki on haarojen välissä.

Ei transsukupuolisuudessa ole kyse siitä, että haluaa pukeutua vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin. Transvestiitit on ihan eri asia. Transsukupuolisuudessa on kyse omasta sukupuolen kokemuksesta, mikä on jotain ihan muuta kuin värit, vaatteet tai tavarat.

Vai silmissä?;D
Ne silmät on siellä vähän korkeammalla.
niin tässä kävi niin että koska en ollut ennen tutkinut julkkiksia koska oli jotain ennakkoluuloja noh tukin tuhansia silmiä. tää nainen tuli kolmasti vastaan erinäkösenä joka kerta tykästyin tähän vasta vikalla kerralla tajusin et sama henkilö. tää sama tutkimus vei playboy naisten maailmaan koska aattelin et niitten kaa mulla kaikkein vähiten yhteistä nooh satojen joukosta löyty 3 potentiaalista ja ku menin lukemaan heitä ni paljon samaa. vanhempana sitä ymmärtää mitä on henkinen rakkaus joka luonnollisesti pitää myös seksuaalisuutta yllä.

Yhteistyössä