[QUOTE="jocelyn";28491576]en tajua ihmisiä joiden mielestä suomalaisuus ja suomalainen kulttuuri on aina jotenkin väheksyttävää. jotkut jopa väittävät ettei suomalaisilla edes ole mitään omaa kulttuuria ja koko suomalaisuuden käsite on pelkkää harhaa. englantiin muutettuani huomasin aika vikkelästi että en todellakaan ole mikään britti vaan suomalainen. minulla on oma kieleni, ja omat perinteeni ja tapani jotka opin jo lapsena perheeltäni, ja jotka iso osa suomesta jakaa kanssani. jos se ei ole kulttuuria niin mikä sitten? meitä suomalaisia on todella vähän tässä maailmassa, pelkkä kärpäsenpaska meressä, jos näinkin karkea ilmaisu sallitaan
mielestäni suomalaisuutta pitäisi vaalia ja varjella, ja olla siitä ylpeä. mutta kun menen suomeen ja mainitsen asiasta jollekin tuttavalleni, niin se onkin mitä provosoivin lausunto ja olen aivan kauhea rasistinen paskapersu! mikä ihmeen itseinho suomalaisia nykyään vaivaa?[/QUOTE]
Suomessa pelätään aina jotain. Ennen oli Neuvostoliiton pelko ja sen vuoksi mm. Kokoomus oli pysyväisoppositiossa Suomen parlamentissa. Nykyään EU ja EU:n reaktiot on sitten se mitä pelätään ja sen vuoksi perussuomalaiset ovat punainen vaate, vaikka heillä on paljon hyviä ajatuksia. (En itse ole persujen äänestäjä.)
Minusta EU menee liian pitkälle. Kansalliset erityispiirteet karistetaan direktiiveillä ja kompromisseistäkin yritetään siirtyä määräenemmistöpäätöksiin. Minusta ylikansallista pitäisi olla vain se, mikä välttämättä kansojenvälistä yhteistyötä vaatii, ja kaikki muu pitäisi pysyä kansallisella tasolla.