Te, jotka ette ole olleet pitkällä hoitovapaalla, niin kertokaa syy.

  • Viestiketjun aloittaja hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti
eiköstäjuu
Niin aloitti ja osoitti puhdasta ilkeyttä. Minä taas olen aidosti sitä mieltä, ettei ilkeän ihmisen ehkä kannata hoitaa lapsiaan kotona, jos se empatian puute ja ajatusmaailmaa heijastuu kasvatuksessa.
Osaatko lopettaa? Et?
No anyway, se että hermostuu netissä ja kerran sanoo sua tyhmäksi (huiiiiii!!!) kirjoitettuasi jotain huvittavaa (tai sellaiseksi tulkittavaa) tarkoittaa että on ilkeä ihminen, jonka empatian puute ja ilkeä ajatusmaailma heijastuu oman lapsen kasvatukseen?

Ethän tee lapsia, tai hoida niitä kotona, olet varmaankin joskus 2+-urallasi kirjoittanut jotain yhtä paljastavaa.
 
"vieras"
Ei se kuitenkaan niinkään ole, että työmäärä pysyisi samana lastenhoidon suhteen. Toki työssäkäyvätkin tekevät kotitöitä ja hoitavat lapsiaan, mutta kertyyhän ruuanlaittoa, tiskiä ja muita kotitöitä enemmän, jos lapset ovat päivisin kotona. Pyykkiä luultavasti menee saman verran, kun päiväkodistahan ne vaatteet tuodaan kotiin pestäviksi.
Niin, työssäkäyvillä sitä kotiäidin normaalia arkea sanotaan lomaksi....
 
Alkuperäinen kirjoittaja eiköstäjuu;28472837:
Osaatko lopettaa? Et?
No anyway, se että hermostuu netissä ja kerran sanoo sua tyhmäksi (huiiiiii!!!) kirjoitettuasi jotain huvittavaa (tai sellaiseksi tulkittavaa) tarkoittaa että on ilkeä ihminen, jonka empatian puute ja ilkeä ajatusmaailma heijastuu oman lapsen kasvatukseen?

Ethän tee lapsia, tai hoida niitä kotona, olet varmaankin joskus 2+-urallasi kirjoittanut jotain yhtä paljastavaa.
Tyypillistä palstaa, että ketju on täynnä minua haukkuvia kommentteja ja sitten, kun sanoo yhdelle vastaan, puolustaa itseään niin tietysti _minulle_ annetaan palautetta toisille puhumisesta. Se tekee sinustakin vain kiusaajan puolustelijan.
 
[QUOTE="vieras";28472857]Ihan oikeesti :LOL: :LOL: menee jo aika utopiaan tää :O[/QUOTE]

Minusta ei. Nettikäyttäytyminen kertoo myös paljon ihmisen empatiakyvystä. Jos tarvitsee empatiaa tunteakseen katsekontaktia, on empatiakyky paljon vajavaisempi kuin niillä, jotka eivät hauku netissäkään toisia tyhmiksi.
 
vieraita harmaana
vastaus alkuperäiseen kysymykseen: minä joudun menemään töihin syksyllä, kun nuorempi täyttää vuoden. vanhempi silloin reilu 2v. Mies jätti jo nuoremman odotusaikana, ja minulla ei yksinkertaisesti ole varaa olla pidempään kotona. taloudellisesti tarve olisi mennä töihin jo nyt, mutta yritetään kitkutella pienillä pennosilla sinne syksyyn, että nuorempi olisi edes sen vuoden kun menee hoitoon. pahaa tekee, mutta pakko on, että pystyn lapset ruokkimaan ja pitämään katon pään päällä. niin ne asiat välillä menee ihan toisin kuin ne oli suunnitellut, mutta ei auta itkeä.. jotenkin se on tultava toimeen. :(
 
En ole koskaan ollut virallisesti hoitovapaalla koska jäin opiskelijana äitiyslomalle. Töissä olen ollut kohta 1,5v, lapset eivät ole edelleenkään kodin ulkopuolella hoidossa.

Sanoisin ettei kenenkään, oli lapseton tai erittäin lapsellinen, tarvitse puhua toisten syistä ja jaksamisesta olla kotona tai töissä, lasten iästä riippumatta. Jokaisella on omat tilanteensa ja oli yleinen ideaali mitä tahansa, kenenkään kotioloista ja mielentilasta ei toinen tiedä hevon helvettiä, joten astetta isompaa aivokapasiteettia osoittaisi olla ihan hiljaa vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
"nnn"
[QUOTE="nnn";28467709]
Mutta eihän 9kk ymmärrä, saatikka 1v9kk, miksi äiti valitsee työt eikä häntä. QUOTE]

Äh, siis, ei kai se ole valinta lapsen ja työn välillä! En minä töihin palatessani tehnyt valintaa kahden semmoisen asian välillä joiden välillä sitä ei tarvitse tehdä: täyti valita kotiin jäämisn ja töihin palaamisen välillä. Ei lapsen ja työn. Minä olen näes siitä onnekas että sain pitää molemmat!


Ja todella, JOS nyt siitä olisi kysymys, niin ei kai se 9 kk vanha sitä ainakaan noin kokisi - ehkä enemmänkin se 3v joka on siihen saakka saanut aina olla kotona. Että eikö se äiti enää rakastakaan minua, kun se rakkuden mittari oli se että se oli kotona mun kanssa?
Näinhän se juuri menee, ei 9kk tai 1v9kk ymmärrä miksi hänet hylätään päiväksi, tottuu varmaan kyllä ainakin hetkittäin.
Mutta 2v9kk jo ymmärtää ja alkaa oppimaan syy-seuraussuhteita. Ei se 3 vuoden ikä hoitovapaassa ole tuulesta temmattua. Itse olen kokenut että n. 2,5 -vuotias alkaa olla myös valmis lyhyeen päivähoitoon kun osaa jo ilmaista tarpeensa sanallisesti ja ymmärtää asioita enemmän.
 
"nnn"
Niin, ja tuohon hölmöltä kuulostavaan rakkauden mittari kommenttiin, huoh, tässä vaiheessa valmius lähteä hoitoon on aivan toista luokkaa kuin alle 2,5 -vuotiaalla, oman ikäistä seuraa aletaan kaipaamaan enemmän ja enemmän, päivittäin. Sitä ei pienempi kaipaa, vain äitiään tai isäänsä..
 
"vieras"
Mua kiinnostaa jossain määrin, samoin kuin lasten hyvinvointi yleensäkin. Kyllä mua surettaa tavallaan, että joissain maissa äidit joutuvat viemään vauvansa hoitoon jo 3-kuukautisista asti. Omaa serkkuani/kummilastani olen hoitanut 2,5 kk, ettei olisi joutunut vielä päiväkotiin 9 kk iässä. En siis lähtenyt haukkumaan vanhempia vaan tarjosin apuani. :)
Noissa maissa, joissa lapsi menee hoitoon 3 kuukauden ikäisenä oli täälläkin aika vähän aikaa sitten ihan normi, jos äiti joutui menemään töihin. Nykyinen järjestelmä on kuitenkin aika uutta. Mielestäni on hyvä, ettei 3 kuukauden ikäistä ollut pakko laittaa hoitoon vaan vasta kun on vuoden ikäinen. Vuotias osaa jo yhtä ja toista. Meillä ainakin tuo lapsi on sen verran sosiaalinen tapaus, että hyvä jos pääsee purkamaan tarmoaan muiden lasten joukkoon.
 
Meillä ei hoitovapaakäytäntöä ole, mutta jokaisen lapsen kohdalla päivähoito on aloitettu ennen taloudellista tai muuta pakkoa lapsen ja perheen tilanteen mukaan. Osalla tuo on tapahtunut/tulee tapahtumaan jopa niin että toinen vanhemmista jää yhä vauvan kanssa kotiin.

Päivähoidon aloitusiät ovat vaihdelleet tai tulevat vaihtelemaan 1,5v ja 2v9kk välillä.
 
[QUOTE="vieras";28473322]Jos joku on tyhmä, miksei sitä saisi sanoa?[/QUOTE]

Jos joku on ruma tai huono äiti, miksei sitä saisi sanoa? Paitsi, että nuo kaksi ovat miellipideasioitakin, tyhmyys taas ei liity periaatteessa kenenkään mielipiteeseen, jos sillä tarkoitetaan mitattavaa älykkyyttä. Osaltaan kyllä kertoo hyvin paljon ihmisestä, jos kokee tarvetta nimitellä toisia tyhmiksi. Ei osoita suurtakaan kypsyyttä, fiksuutta tai ajattelukykyä. Melko itserakaskin saa olla, jos kuvittelee oman mielipiteen toisen "tyhmyydestä" olevan joku totuus.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Jos joku on ruma tai huono äiti, miksei sitä saisi sanoa? Paitsi, että nuo kaksi ovat miellipideasioitakin, tyhmyys taas ei liity periaatteessa kenenkään mielipiteeseen, jos sillä tarkoitetaan mitattavaa älykkyyttä. Osaltaan kyllä kertoo hyvin paljon ihmisestä, jos kokee tarvetta nimitellä toisia tyhmiksi. Ei osoita suurtakaan kypsyyttä, fiksuutta tai ajattelukykyä. Melko itserakaskin saa olla, jos kuvittelee oman mielipiteen toisen "tyhmyydestä" olevan joku totuus.
Jatkuvastihan sinä sanot joitakin huonoiksi äideiksi, milloin milläkin syyllä. Että miksi minulta tuollaisia kyselet?

Et sinä edelleenkään saa mitään älykkyyspropseja täältä, oli se sitten mitattua älykkyyttä, tunneälykkyyttä, blaablaalblaa..... Ymmärrä joskus lopettaa. SE olisi älykästä.
 
spaghetti
[QUOTE="nnn";28473082]Niin, ja tuohon hölmöltä kuulostavaan rakkauden mittari kommenttiin, huoh, tässä vaiheessa valmius lähteä hoitoon on aivan toista luokkaa kuin alle 2,5 -vuotiaalla, oman ikäistä seuraa aletaan kaipaamaan enemmän ja enemmän, päivittäin. Sitä ei pienempi kaipaa, vain äitiään tai isäänsä..[/QUOTE]

mutta kun tama keskustelun savy on taalla usein sita, etta jos lapsen pistaa hoitoon alle 3 (tai vaikka sitten 2,5) vuotiaana, ei lasta olisi pitanyt edes tehda/sita ei silloin oikeiasti rakasta/pitaa tyota tarkeampana kuin lasta (eli siis rakastaa lastaan vahemman kuin tyotaan???). Siita siis komenttini - eli onko lasten kotona hoitaminen osoitus suuremmasta rakkaudesta???

Olen edellen sita mielta ettei 9 kk tai 1 v 9 kk mieti paivakodissa paivat pitkat miksi vahemmat hanet hylkasivat, tai miksi heille on tyo tarkeampi kuin lapsi itse.

Enka usko etta monelle lapset hoitoon laittavalle kyseessa on valinta tyon ja lapsen valilla. Ne eivat yksinkertaisesti ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Voi olla molemmat!! Kotona ja toissa sen sijaan ei voi yleensa olla yhta aikaa. Se on se valinta.
 
[QUOTE="vieras";28475165]Jatkuvastihan sinä sanot joitakin huonoiksi äideiksi, milloin milläkin syyllä. Että miksi minulta tuollaisia kyselet?

Et sinä edelleenkään saa mitään älykkyyspropseja täältä, oli se sitten mitattua älykkyyttä, tunneälykkyyttä, blaablaalblaa..... Ymmärrä joskus lopettaa. SE olisi älykästä.[/QUOTE]

Vähän hassua, että tuosta tunneälykkyydestä saarnaa jotkut suoranaiset palstakiusaajat. Samoin tuo, että sinä ihan ulkopuolisena jankkaat minua lopettamaan jankkaamisen. :D

Toisekseen, en ole koskaan haukkunut täällä ketään huonoksi äidiksi. :) Huonoja äitejä silti tietysti maailmassa on.
 
"vieras"
Vähän hassua, että tuosta tunneälykkyydestä saarnaa jotkut suoranaiset palstakiusaajat. Samoin tuo, että sinä ihan ulkopuolisena jankkaat minua lopettamaan jankkaamisen. :D

Toisekseen, en ole koskaan haukkunut täällä ketään huonoksi äidiksi. :) Huonoja äitejä silti tietysti maailmassa on.
Ihan huvikseni minä aina katson, että kuinka pitkään sinä jaksat jankuttaa ja sinä vaan porskutat... Viihdettä se on tämäkin, kun vauveli nukkuu.

Ja toisekseen olet kyllä sanonut moniakin huonoksi äidiksi, mutta et toki suoraan vaan kierrellen ja kaarrellen. Esimerkiksi sellaisia, joita ei vaan huvita imettää, tai jotka jättää 3kk-ikäiset lapset kerran viikossa yökylään.
 
[QUOTE="vieras";28475301]Ihan huvikseni minä aina katson, että kuinka pitkään sinä jaksat jankuttaa ja sinä vaan porskutat... Viihdettä se on tämäkin, kun vauveli nukkuu.

Ja toisekseen olet kyllä sanonut moniakin huonoksi äidiksi, mutta et toki suoraan vaan kierrellen ja kaarrellen. Esimerkiksi sellaisia, joita ei vaan huvita imettää, tai jotka jättää 3kk-ikäiset lapset kerran viikossa yökylään.[/QUOTE]

En ole sanonut. Jos esim. ei imetä, se ei tee mielestäni koko ihmistä huonoksi äidiksi vaan kyseessä on joskus huono valinta. Miten se voi olla noin vaikea ymmärtää? Jos sanon yleisesti keskustelussa, että lapsiaan hakkaavat äidit ryhmänä ovat huonoja äitejä niin sinustako se on sama asia kuin, jos joku suoraan haukkuu minua ketjussa tyhmäksi? Ei ole ihan normaalia ajatella noin. En minäkään loukkaannu siitä, jos joku ihmettelee, miten joku voi juoda epäterveellisiä juomia, mutta olisi eri asia, jos joku toteaisi minulle, että olet tyhmä ihminen, kun juot limsaa. Ehkä mulla sitten vaan on sen verran hyvä itsetunto, etten loukkaannu, jos joku pitää joitain valintojani huonoina. Eihän täällä ylipäänsä voisi elellä, jos ei kestäisi eriäviä mielipiteitä. Haukkuminen ja yleisesti mielipiteen kertominen ketjussa on kaksi eri asiaa.
 

Yhteistyössä