Kuinka paljon te muut raskaana olevat/olleet syötte sokeria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hei"

Vieras
Olen raskaana puolivälissä odotusta ja pelkään, että syön liikaa sokeria. Odotan toista lasta. Päivässä syön noin kolme suklaapatukkaa ja mahdollisesti kylässä/ravintolassa vielä vähän muita herkkuja, helteellä myös jäätelötuutin tai kaksi. Syön suklaata jaksaakseni ja ihan nälkäänkin.

Olen melko hoikka eikä painoa ole vielä tullut lisää kuin kilo. Ekassakin raskaudessa kiloja tuli lisää vain noin 9 kg, mutta silloin elin terveellisemmin, silloin söin ehkä pari suklaapatukkaa viikossa. Minulla on hyvä peruskunto, kävelyä ja arkiaktiivisuutta tulee melko paljon, koska olen esikoisen kanssa kotona hoitovapaalla, välillä teen lyhyen kevyen kehonhuoltojumpan kotona, kerran viikossa uin vähäsen (15 min, olen entinen uimari mutta supistelu haittaa liikunnan harrastamista). Muu ruokailuni on aika lailla kunnossa, eli ei vaalea leipää tai leivnnaisia vaan ruisleipää, peruskotiruokaa jne. Salaattia ja hedelmiä syön, mutta en tarpeeksi ainakaan että lautasmalli täyttyisi. En saa syödyksi tarpeeksi oikeaa ruokaa, koska minuun ei mahan kanssa mahdu, esikoisen kanssa se on hankalaa jne. jne. tekosyitä. Univelkaa on jkv, tosin se ei enää pitäisi olla mikään syy, olen saanut levätäkin.

Ekassa raskaudessa tuli raskausmyrkytyksen oireita lopuksi, muutenkin kolestrolini ym. ja verenpaineeni on vähän yläkanttiin ja nousevat helposti sukurasituksen vuoksi.

Kuinka paljon te muut raskaana olevat syötte sokeria, onko ketään muuta sokerihiirtä ja onko siitä ollut haittaa? Voiko istukan toiminta jotenkin heiketä, voiko se esim. kalkkeutua ennen aikojaan, jos syö näin paljon sokeria (ja rasvaahan tässä myös tulee suklaan myötä myös)? Te jotka ette syö kauheasti herkkuja, miten se onnistuu?

Söin päivittäin suklaata, mulla oli loputon makeahimo. En ottanut asiasta stressiä kerta ei raskausdiabeettestäkään ollut. On myös tehty tutkimus jossa todetiin, että äidit jotka söivät raskausaikana paljon suklaata saivat tyytyväisiä ja iloisia lapsia. Mulla tämä on ainakin pitänyt paikaansa ja oma lapsi on aina yhtä aurinkoa.

Olen syönyt suklaata tai muuta makeaa joka päivä, ja terveitä lapsia on ollut ja tullut ja tulossa. Otan kyllä myös vitamiinit ja pyrin syömään muuten terveellisesti.

RD:ta ei ole koskaan ollut, eikä paino noussut syömisten takia juurikaan.

Mä söin raskaana ollessani yhtä paljon (= vähän) sokeria kuin ennenkin, tai vähän vähemmän. Kesällä alkuraskaudessa saatoin syödä yhden tai pari jätskiä viikossa, ja jouluna ja muina juhlina tuli syötyä jonkin verran makeita leivonnaisia ja muita herkkuja. Joskus hätätilassa saatoin syödä suklaapatukan tai välipalajuoman, jos pääsi nälkä yllättämään eikä ollut mitään ns. oikeaa ruokaa saatavilla. Joka päivä aamukahvin kanssa söin myös yhden palan tummaa suklaata. Muuten en oikeastaan juuri syönyt sokeria, paitsi mitä nyt on luonnostaan esimerkiksi hedelmissä. En ole koskaan pahemmin välittänyt karkista, eikä ole tapana mussuttaa pullaa mitenkään säännöllisesti, joten ei raskaanakaan tullut puputettua sokerisia herkkuja.

Tuohon haluaisin päästä, mitä "vvv" kirjoittaa. Itsekuri on vaan on kadoksissa ja muu ruokailu ilmeisesti liian vähäistä. On todella huono omatunto, kun äskenkin esikoisen nukkuessä söin 100 g Tobleronen kerralla, siitä määrästä alkaa jo sydän tykyttää:/ Tumma suklaa auttaisi pysymään virkeänä, mutta minulla ei pysy suklaalevy syömättä kaapissa. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja pysyä jotenkin kohtuudessa...

Huh, on meitä näköjään muitakin. Mulla tulee enemmän viikonloppuisin herkuteltua, mutta silloin saattaa mennä 100 g - 1 kg karkkia... Hups. Viikolla sitten yritän tsempata etten söisi herkkuja, mutta ei se aivan joka viikko onnistu. En oikein muista miten oli esikoisen kanssa, olen aina ollut todella kova syömään sokeria joten uutta eikä erikoista tämä ei minulle ole, mutta olen kieltämättä paljon miettinyt, että haluaisin pystyä olemaan syömättä niin paljon sokeria nyt kun se kaikki menee vauvaankin.
Esikoisen kanssa ei ollut mitään hämminkiä missään vaiheessa sokerin syömisen vuoksi ja lapsi oli syntyessäänkin pienehkö.

Minä syön selvästi sokeria enemmän kuin ennen raskautta. Ikäänkuin elimistö huutaisi sitä. Jäätelöä menee viikoittain, joskus vähän lakua ja salmiakkia, nameja, sokerisia jogurtteja ja hedelmiä isot määrät. Tummaa suklaata haluaisin syödä enemmän kuin näitä muita, ja ehkä se olisikin järkevämpää.

Paino nousi viikkohiin 16+5 yhteensä 5 kg, ja neuvolan täti veti siitä herneen nokkaan. Alkoi paasata miten olen käyrän ylärajoilla ja pisti heti sokerirasitustesteihin.

Olen tuntenut paljon syyllisyyttä ja pahaa mieltä kun en syö kaikkea täydellisesti, lounaan, aamiaisen ja päivällisen syön monipuolisena ja vitamiinit saan hyvin, marjojakin menee paljon ja täysjyvää.
On lohdullista nähdä että muutkaan ei aina pysty hillitsemään itseään raskausaikana.

Jatkuva itsensä sättiminen syönneistäni ajaa enemmän sokerikierteeseen kuin auttaa. Pelottaa jättikokoinen vauva jolla mielellään neuvolassa pelotellaan. Viime käynnin jälkeen ei tuntui että olen vaan epäonnistunut paha äiti jonka vauvasta tulee suurella todennäköisyydellä sairas.

Mies on painostanut vaihtamaan neuvolan hoitajaa, sanoi ettei tykännyt tästä alkuunkaan.

Äsken meni Ben&Jerry's purkki (500ml), pari päivää sitten edellinen. Huomenna olis sukulaisen ylppärit, joten eiköhän sielläkin tule jotakin otettua... Muuten menee tasasest miltei joka päivä ainakin vähän. Yritän parhaani mukaan rajoittaa (en osta esim. kokonaista suklaalevyä kotiin pienen patukan vaan -sekin riittää jos enempää ei ole) itsekuri ei tässä tapauksessa ole mun vahvin puoli... :/

En nyt muutenkaan kaksin käsin vetele makeaa, mutta kyllä sitä tuli etenkin raskausaikana tarkkailtua. Itsekin olen laiha, mutta esim. raskausdiabetes voi tulla laihallekkin. Kerran söin neuvolaa edeltävänä iltana pussillisen karkkia ja seuraavan aamun seulassa jäin sitten ekaa kertaa sokereista kiinni. Sain siittä palkaksi sitten lähetteen sokerirasitukseen, jolta olisin muuten terveyteni puolesta välttynyt kokonaan.... yeah. Se jäikin sitten oikeastaan ainoaksi isommaksi retkahdukseksi ja tulokset testistä lopulta oli ihan ok:t, onneksi.

Mulle kyllä myös povattiin 4,5 kilosta vauvaa 3D ultrassa ja lääkäri pisti karkit ja suklaat pannaan, vaikka en niitä hirveesti ollut syönytkään. Vauva syntyi sitten kuitenkin 3,4 kilosena.

Onko teillä ruuassa tarpeeksi rasvaa? Suklaan ja jäätelön syönti voi viitata myös rasvan puutteeseen? Itse söin ekan raskauden aikana paljon lenkkimakkarajuustovoileipiä, vaikka muuten en voi sietää lenkkimakkaraa, ja join kaakaota. Tokassa raskaudessa en muista että olisi ollut vastaavaan, mutta synnytyksen jälkeen imetyksen aikana oli pakko saada levyllinen suklaata päivässä, kermajäätelöä ja kermajugurttia. Mun mielestä himoni viittasivat enempi lisääntyneeseen energian tarpeeseen kuin makean himoon.

Sokerin syönti mulla ollut hillittyä/ jäänyt muutamaan teelusikalliseen päivässä. Eipä ole ollut paljon vaihtoehtoja, kun rd tullut kahdessa raskaudessa, vaikka lähtöBMI on ollut normaali.

Yhteistyössä