Odottavia opettajia, jotka hoitovapaalla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tipu

Jäsen
02.06.2007
169
0
16
Haen siis henkilöitä, jotka ovat samassa tilanteessa kuin minä, eli hoitovapaalla lapsen kanssa, ja uusi äitiys/vanhempainvapaa on alkamassa.

Mä en siis tajua näitä Kelan asioita. Tässä mun tarina:
Hain aikanaan hoitovapaata 31.5.08 asti, ja tarkoitus oli jatkaa vapaata kesäloman jälkeen (kesäloman ajaksihan ei virkavapaata tarvitse hakea). Minulla alkaa kuitenkin uusi äitiysvapaa 9.5.08, ja vanhempainvapaa kestää 17.3.09 asti. Käytännössä olen myös hoitovapaalla eli hoidan myös esikoista kotona. Äitiys/vanhempainraha tulee vissiin olemaan sen verran korkea, että kotihoidon tukea ei jää maksettavaksi.

Olenkohan nyt siis käyttänyt esikoisen kohdalla toisen näistä kahdesta sallitusta hoitovapaajaksosta, kun aluksi tosiaan hain vapaata 31.5.08 asti? Jatkanko hoitovapaata samantien, vai haenko esikoiselle kotihoidon tukea vasta sitten, kun vanhempainvapaani nuorimmaisen kanssa loppuu, ja jään molempien kanssa kotiin?

No sitten on tämä kesäloma. Eli en haluaisi hakea virkavapaata/hoitovapaata kesäksi 2009, mutta tämä tarkoittaa sitä, että joudun keskeyttämään hoitovapaan. Esikoisen kohdalla toinen hoitovapaajakso olisi siis niinkin lyhyt kuin 18.3.-30.5.09! Vai meneekö se niin?! Onko mun siis pakko hakea hoitovapaata myös kesän ajaksi, jos haluan saada esikoisesta kotihoidon tukea 3-vuotiaaksi asti (lokakuuhun 2009)?

Mitähän mä laitan tohon kotihoidon tuen tarkistuslomakkeeseen lapsen (esikoisen) hoitoajaksi. Se on siis alkanut 26.8.07 ja aluksi hain sitä 31.5.08 asti, mutta se nyt käytännössä jatkuu ainakin sinne 3-vuotiaaksi asti.

Mahtoiko kukaan ymmärtää tästä mitään?! Laitanko siis esikoisen hoitovapaan jatkumaan samantien vai haenko uutta hoitovapaata ensi keväänä, kun vanhempainvapaa loppuu? Ja sitten se kesäloma.

Kelaan pitäisi tieten olla yhteydessä, mut yritän nyt ensin löytää täältä kohtalotovereita... :)

tipu

Kiitos tästä tiedosta! Tämä auttaa jo paljon. Haen siis kotihoidon tuen tarkistusta ajalle, jolloin
äippäloma ja hoitovapaa menevät päällekkäin, eli toukokuun lopulle. Hoitovapaa-asiat tulevat kyseeseen siis vanhempainvapaan jälkeen.

Enää ongelmana on sitten vain tuo kesäloman aika ja hoitovapaiden jaksottaminen.

Yhteistyössä