Mitä mieltä tällaisesta käytöksestä? Onko oikein mielestäsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Että, kaverisi tekisi tällaista.

Esim. hän siivoaisi vaatehuonettaan ja kysyisi sinulta, että huolitko (nimenomaan näin, huolitko) lapsillesi pussilakanoita, kun hänen lapset on jo niin isoja etteivät ne käytä tollaisia Disney- ja eläinkuvioisia pussilakanoita.
Sanoisit että tottakai ja että voit tietysti maksaakin niistä, mutta kaveri sanoisi ettei tarvitse maksaa mitään, koska hän jokatapauksessa vie ne kierrätyskeskukseen jos et huoli niitä. No, ottaisit ne sitten ja olisit kiitollinen.

Kun tämä kaveri kuulisi, että olet leipomassa lapsesi synttäreille hän ihan itse ja oma-aloitteisesti ehdottaisi, että voi tehdä sinne pari pellillistä muffinseja, koska on leipomassa itsekin muffinseja.
Kun tarjoaisit rahaa raaka-aineista, hän kieltäytyisi, koska eivät ne nyt niin paljoa maksa. (Ja itsekin olisit monesti vienyt hänelle leipomuksia ja ruokaa.)

Sitten, tuo kaveri olisi eräänä päivänä ihan tosi peeaa ja pyytäisi sulta lainaksi 50 euroa. Itsekin olet melkoisen peeaa, mutta lainaisit koska noi rahat tarvittaisiin kaverin lapsen lääkärissä käyttämiseen ja lääkkeitten ostoon.
Vannottaisit kuitenkin, että maksathan ihan varmasti perjantaina ja kaveri lupaisi.

No, mutta hän ei ilmestyisikään maksamaan. Odottelisit seuraavaan päivään, sitä seuraavaan. Sitten soittaisit, kaveri ilmoittaisi ettei hänellä olekaan rahaa maksaa.
Siten kaverisi sanoisi että
"Mun mielestä aika noloa huudella jonkun viisikymppisen perään, kun mä olen kuitenkin antanut sulle ilmaiseksi vaikka kuinka paljon kalliita, tosi vähän käytettyjä
liinavaatteita ja auttanut muutenkin, enkä ole rahoja pyydellyt mistään"

SIIS MITÄ! Niin mäkin olen auttanut häntä, mutta kyllä rahallinen velka on kuitenkin eri asia, kuin auttamiset joista on sovittu, ettei niistä tarvitse maksaa? Kai, normaalijärjen mukaan?

Eikä ole eka kerta, kun tuo yrittää tällaista.
Ilmoitin kyllä, että voit tulla hakemaan ne pussilakanat takaisin jos se siitä on kiinni, mutta seuraavalla kerralla toivottavasti sitten kerrot etukäteen että sulta ei voi ottaa mitään vastaan , koska se tarkoittaa sitä ettet
aio maksaa velkojasi.

Nyt ei olla oltu missään tekemisissä moneen päivään. Se ei ole ilmestynyt maksamaan velkaansa, muttei ole hakenut lakanoitaankaan

Sanokaa nyt mulle, mitä pitäisi tehdä?

itse tuossa tilanteessa antaisin olla sen 50 euroa, mutta varoisin vastaisuudessa enää ottamasta mitään ilmaiseksi häneltä, eli maksaisin heti tai en ottaisi... kai.

Ei reilua. Ilmeisesti tuollainen rahanlainaaminen oli jo tavallaan etukäteen suunniteltu ja pohjustettu tuolla "hyväntekeväisyydellä". Kieroa toimintaa siis ja en tuollaisen jälkeen välttämättä olisi tekemisissä tai ainakin kaikenmoinen lahjominen ja lainaaminen olisi ehdoton ei.

[QUOTE="hmmm";28436365]itse tuossa tilanteessa antaisin olla sen 50 euroa, mutta varoisin vastaisuudessa enää ottamasta mitään ilmaiseksi häneltä, eli maksaisin heti tai en ottaisi... kai.[/QUOTE]

Täysi peesi tälle.

Lisäksi voisin huomauttaa, kun toinen taas jotain tarjoaisi, että etköhän tarvi ne rahat kuitenkin, joita näistäkin tavaroista/tästäkin palvelusta voisit saada.

Mutta luultavasti antaisin sen 50 olla. Tosin mieltäni se kirvelisi pitkään (siis olisi kirvellyt silloin kun itse olin oikeesti niin pienissä varoissa että 50 oli iso raha... nykyään ei ehkä kirvelisi ollenkaan.)

[QUOTE="vieras";28436376]Ei reilua. Ilmeisesti tuollainen rahanlainaaminen oli jo tavallaan etukäteen suunniteltu ja pohjustettu tuolla "hyväntekeväisyydellä". Kieroa toimintaa siis ja en tuollaisen jälkeen välttämättä olisi tekemisissä tai ainakin kaikenmoinen lahjominen ja lainaaminen olisi ehdoton ei.[/QUOTE]

Minunkin mielestäni aika käsittämätöntä ja kieroa. Eikä tuo kaveri ole pelkästään auttanut mua, minä olen antanut hänelle ihan ilmaiseksi tavaroita myös.
Melkein uuden Electroluxin imurin mm, kun häneltä hajosi imuri ja äitini osti meille imurin joululahjaksi. Enkä pyytänyt siitä penniäkään. Mutta en ole kyllä kiristänytkään jälkeenpäin, tällä lailla.

[QUOTE="vieras";28436376]Ei reilua. Ilmeisesti tuollainen rahanlainaaminen oli jo tavallaan etukäteen suunniteltu ja pohjustettu tuolla "hyväntekeväisyydellä". Kieroa toimintaa siis ja en tuollaisen jälkeen välttämättä olisi tekemisissä tai ainakin kaikenmoinen lahjominen ja lainaaminen olisi ehdoton ei.[/QUOTE]

Ei minusta vaikuta kierolta, käyttää omaa aikaansa niihin muffinsseihin ja pussilakanat kalliita.

Oikeasti kierolla ihmisellä rahapula ei yleensä yllätä.

Minusta taas vaikuttaa että on rahavaikeuksia, koska on niin antelias muille, ja ei vain tiedä muuta keinoa kuin toimia noin, mikä ei tietenkään ei ole oikein.

[QUOTE="hmmm";28436451]Ei minusta vaikuta kierolta, käyttää omaa aikaansa niihin muffinsseihin ja pussilakanat kalliita.

Oikeasti kierolla ihmisellä rahapula ei yleensä yllätä.

Minusta taas vaikuttaa että on rahavaikeuksia, koska on niin antelias muille, ja ei vain tiedä muuta keinoa kuin toimia noin, mikä ei tietenkään ei ole oikein.[/QUOTE]

Ehkä mä annan sen rahan sitten olla, vaikka itsekin sitä kyllä kipeästi tarvitsisin.
Enää en kyllä lainaa hänelle rahaa, enkä olisi lainannut nytkään mutta vähän mahdoton sanoa ei, kun on lapsen lääkkeistä kyse :(

[QUOTE="Alkup.";28436511]Ehkä mä annan sen rahan sitten olla, vaikka itsekin sitä kyllä kipeästi tarvitsisin.
Enää en kyllä lainaa hänelle rahaa, enkä olisi lainannut nytkään mutta vähän mahdoton sanoa ei, kun on lapsen lääkkeistä kyse :([/QUOTE]

No, jatkossa kuitenkin sanoisin ei. Voi sitten vaikka myydä jotain osta heti hinnalla huutonetissä seuraavaksi jos vastaava tilanne tulee.

Antaisin varmaan olla. Mutta en enää lainaisi rahaa enkä ottaisi (=ostaisi tietämättäni) mitään häneltä. Törkeetä, ois sanonut heti että tarvis rahaa, että voisitko kuitenkin niistä lakanoista ja muffinsseista jotain maksaa. Olis ollut heti paljon parempi fiilis (vaikka tympeetä silti jos olet kerran jo tarjoutunut maksamaan mutta on kieltäytynyt).

[QUOTE="lelli";28436572]kaveriasi hävettää kun ei pystynyt maksaa takaisin ja purkaa sen tuolla tavalla.[/QUOTE]

Ja höpö höpö. Maailma on täynnä näitä lainaajia, jotka eivät koskaan maksa takaisin. Kun raha on saatu kouraan se muuttuu omaksi ja lainaajille saatetaan vielä nauraa selän takana.

Sitten pisteenä i:n päälle haukutaan lainaajaa ahneeksi.

Jos kerran palvelukset on aiemmin mennyt molempiin suuntiin niin voinet laittaa kaverille laskun sinun tekemistä ruuista ja leipomuksista jne. Sopivan pyöreä summa lienee 50€.

Jos kerran palvelukset on aiemmin mennyt molempiin suuntiin niin voinet laittaa kaverille laskun sinun tekemistä ruuista ja leipomuksista jne. Sopivan pyöreä summa lienee 50€.

Kyllä ne suunnilleen tasan on menneet.
Ehkä mä odottelen nyt muutaman päivän ja katson, mikä on tilanne.
Kyllä mä olen pyrkinyt ymmärtämään tota kaverianikin, että on rahasta tiukkaa ja hermotkin välillä piukassa. On eronnut pari v. sitten, kahden lapsen yh joista vanhempi aika hankala teini ja nuorempikin kohtapuoliin sellainen.
Muttei nyt ihan mitä hyvänsä voi kaverin niskaan kaataa, ainakin täytyisi lupaukset pitää ja jos ei voi maksaa silloin kun on luvannut,
niin voisi sanoa ihan suoraan että
anteeksi mä en voi maksaa nyt velkaani, en yksinkertaisesti voi, rahat loppu.
Sen mä hyväksyisin.

Inhottava tilanne. Tuo raha voi olla joskus iso summa, jos on vaikka kotona lasten kanssa hoitovapaalla tms. Tuommoinen asia jää kyllä hiertämään väliinne, jos ei selviä. Ehkä mäkin veisin lakanat takas ja pyytäisin imuria kans takas, niin ehkä tajuais hölmöytensä.
Muistan, kun itse ostin kaveriltani äitiysvaatteita käytettyinä. Sitten hän tulikin uudelleen raskaaksi ja ilmoitti tarvitsevansa ne vaatteet! Unohti vissiin, että olin maksanut niistä. En viitsinyt mainita asiasta, kun summa oli niin pieni ja vaatteet aika kulahtaneita jo. Meitä on moneen junaan. Ihmettelen kuinka ihmisillä on pokkaa!

[QUOTE="vieras";28436580]Antaisin varmaan olla. Mutta en enää lainaisi rahaa enkä ottaisi (=ostaisi tietämättäni) mitään häneltä. Törkeetä, ois sanonut heti että tarvis rahaa, että voisitko kuitenkin niistä lakanoista ja muffinsseista jotain maksaa. Olis ollut heti paljon parempi fiilis (vaikka tympeetä silti jos olet kerran jo tarjoutunut maksamaan mutta on kieltäytynyt).[/QUOTE]

Just tällaisten ongelmien takia en mielellään myy kavereille tai lainaa rahaa. Jos jotain annan, annan sillä ajatuksella ettei sen jälkeen kukaan ole kenellekään mitään velkaa.

Laittaisin välit poikki, jos ei rahoja alkaisi kuulua. En halua ystävikseni hyväksikäyttäviä valehtelijoita. Sen verran pitäisi selkärankaa olla, että velkansa maksaa.

Yhteistyössä