"Ei todellakaan sankariopettaja- ainesta".Kirsi Virtasen puheenvuoro aiheesta Antti Korhonen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi hyvänen aika että on tehty kärpäsestä härkänen taas tässäkin.Nämä jeesustelijat voisivat itse mennä kouluille katsomaan vallitsevaa tilannetta kun oppilaat tietävät että voivat tehdä mitä vaan ilman että kukaan saa asiaan puuttua.Ja esim minäkin kasvatusalan ammattilainen olen työntänyt oman teinini huoneeseensa kun ei sinne kehotuksista huolimatta itse mennyt! Pitäisiköhän minunkin ilmiantaa itseni lastensuojelulle..väkivalta on toki asia erikseen mutta kyllähän päiväkodissakin poistetaan häirikkö vaikka sitten kantamalla jos ei muuten tilanne rauhoitu..Potkuja siis tiedossa lastenhoitajillekin?

Tää koko aihe on kyllä niin kypsää kamaa jo. Joo, ei tartte käyttää liiallista väkivaltaa mutta kyllä se niin on että käytöstavat ja auktoriteetin tietty kunnioitus pitäis lähteä jo kotoa sinne kouluun mukaan.

Ja niin ettei opettajat joutuisi edes tuollaiseen tilanteeseen. Ne on opettajia eikä vanhempia.

Hyvä käytäntö olis että kun häiriköitä ei saada aisoihin niin soitetaan vanhemmille ja vanhemmat voivatkin sitten tulla pistämään pikku kukkasensa aisoihin. Ja niin että kaikki vanhemmat olisivat velvoitettuja toimimaan noin niissä tilanteissa joissa ne lapset eivät ihan oikeasti osaa käyttäytyä. :saint:

Niin, että kasvatusvastuuta lisättäisiin vanhemmille rankalla kädellä ja opettajat voisivat yksinkertaisesti tehdä työnsä. Eiks je?

Tästähän on jo vuosia puhuttu jopa eduskunnassa ettei koulujen ja päiväkotien ole tarkoitus lapsia kasvattaa, vaan se on vanhempien velvollisuus! Ennen huusi vanhemmat lapsilleen huonosta todistuksesta, nykyään vanhemmat huutaa opettajalle lapsen huonosta todistuksesta! Tässä on menty perse edellä puuhun ja lujasti ja ilmeisesti tilanne vielä pahenee jos ei saada jotain tolkkua tähän toimintaan.

[QUOTE="Jaajaa";28317508]Se että oppilaan vaatetukseen puututaan ja että se olisi syy poistaa ruokalasta.

Osa opettajista on pidettyjä, osa ei. Kyllä siihen on ihan syitäkin olemassa.[/QUOTE]

Ruokalassa pitää noudattaa hyviä tapoja, ja yksi niistä on se että ei ruokailla päähine päässä. Miten se oli mielivaltaista määräilyä, kysyn jo senkin takia että vihjailit tietäväsi minkälaista on opettaa yläasteella... Etkö todella ole tietoinen tästä??

Tästähän on jo vuosia puhuttu jopa eduskunnassa ettei koulujen ja päiväkotien ole tarkoitus lapsia kasvattaa, vaan se on vanhempien velvollisuus! Ennen huusi vanhemmat lapsilleen huonosta todistuksesta, nykyään vanhemmat huutaa opettajalle lapsen huonosta todistuksesta! Tässä on menty perse edellä puuhun ja lujasti ja ilmeisesti tilanne vielä pahenee jos ei saada jotain tolkkua tähän toimintaan.

Täysi peesi! Mä ainakin olen ihan pöyristynyt tästä nykymenosta.

[QUOTE="Jaajaa";28317495]Mutta itsehän sanoit, että vain sillä on merkitystä, ettei mitään sattunut. Silloin mikä vain on ok, jos mitään ei satu.[/QUOTE]

No ainakin tapauksen tutkinnanjohtajan mielestä pahoinpitelyn tunnusmerkistö ei täyty, koska Korhonen ei aiheuttanut oppilaalle kipua eikä vammoja.

[QUOTE="äisky";28317507]Miten luulet, että tuollaisessa tilanteessa esim. poliisi toimii? Miten ajattelit hoitajan toimivan, kun vastassa on psykoosipotilas teräaseen kanssa?

Näitä tilanteita varten on otteita ja toimintatapoja joilla tilanne pyritään hoitamaan turvallisesti.

Otit nyt tahaltesi ääripää esimerkin. Kun henki on kysymyksessä voi joutua turvautumaan melkein mihin vain keinoihin, mutta ennen niitä on oltava "hihassa" monta muuta toimintatapaa.

Nämä koulutukset, joita olen peräänkuuluttanut, eivät muuten sisällä mitään päänsilittelyä ja kukkaterapiaa jos joku niin on käsittänyt. Joku voisi sanoa, että nekin sisältävät "voimakeinoja", mutta turvallisia sellaisia. Ne sisältävät opetusta siitä kuinka voi kyseisessä tilanteessa säilyttää omat hermonsa ja toimia hallitusti. Tietoa siitä kuinka jopa omalla kehonkielellä saattaa provosoida tilanteesta pahemman kuin se on. Ne sisältävät fyysisiä otteita joilla riehujat rauhoitetaan tai suunsoittajat poistetaan esim.ruokalasta.

Onko jollain nyt oikeasti jotain tälläista turvallisuutta vastaan?[/QUOTE]

Normaalilla tallaajalla ei ole poliisille suotua psykologista koulutusta saati välineistöä. Joillekin ihmisille ei vain puhe tehoa; kauanko selviäisit esimerkiksi Malmön Rosengårdissa koskemattomana? Sama kulttuuri on tulossa tännekin päin, tämä tapaus on vain siitä alkua. Jos minä päätän sinua vahingoittaa, et saa puheella päätäni käännettyä. Siksi tälläiset tapaukset pitäisi pystyäkin kitkemään pois, oli keinot mitkä hyvänsä.

[QUOTE="Jaajaa";28317508]Se että oppilaan vaatetukseen puututaan ja että se olisi syy poistaa ruokalasta.

[/QUOTE]

Koulussa on tietyt järjestys- ja käyttäytymissäännöt, joita on noudatettava. Myös koulu opettaa siis yhteisten pelisääntöjen noudattamista. Tietynlainen pukeutuminen on yksi niistä. Onhan joillakin työpaikoillakin tietyt pukeutumisvaatimukset.

Kyllä se on niin, että lapsena ja nuorena on opetettava sääntöjen noudattamista. Vai luuletko, että kun on saanut vuositolkulla tehdä oman pään mukaan, ne sitten oppiikin yhtäkkiä?

Ruokalassa pitää noudattaa hyviä tapoja, ja yksi niistä on se että ei ruokailla päähine päässä. Miten se oli mielivaltaista määräilyä, kysyn jo senkin takia että vihjailit tietäväsi minkälaista on opettaa yläasteella... Etkö todella ole tietoinen tästä??

Ja sen verran vielä että hyvät ruokailutavat (ja muutamissa jopa erikseen mainitusti että päähineitä ei pidetä ruokaillessa) on mainittu kaikissa nopealla googletuksella löydetyistä koulujen järjestyssännöissä...

Porin kaupunki - Koulun j

Hämeenkylän koulu

Koulun järjestyssäännöt

No siis just mua jotenkin pännii eniten se että tässäkin kohussa, missä on vanhempien puheenvuoro? Mitä ne vanhemmat on tehneet koko tämän jutun eteen? Tässä jutussa tuntuu myös että kuunnellaan teiniä ja sitten kuunnellaan opettajaa ja vanhemmat, öö, oliko niitä edes? Eiku kappas ne on noi kukkaset seinällä.

Mua ainakin hävettäis jos tietäisin että mun lapsi kohtelee opettajiaan kuin paskaa. Mä menisin vaikka huohottamaan sen niskaan koko koulupäiväksi, joka päivä, niin kauan että mä näkisin että se osaa taas käyttäytyä. Tai nimenomaan käskisin ilmoittamaan mulle heti jos ilmenee tilanne jossa lapsi hyppii silmille ja opettajalta on keinot loppu. Koska se olis MUN lapsi.

No siis just mua jotenkin pännii eniten se että tässäkin kohussa, missä on vanhempien puheenvuoro? Mitä ne vanhemmat on tehneet koko tämän jutun eteen? Tässä jutussa tuntuu myös että kuunnellaan teiniä ja sitten kuunnellaan opettajaa ja vanhemmat, öö, oliko niitä edes? Eiku kappas ne on noi kukkaset seinällä.

Mua ainakin hävettäis jos tietäisin että mun lapsi kohtelee opettajiaan kuin paskaa. Mä menisin vaikka huohottamaan sen niskaan koko koulupäiväksi, joka päivä, niin kauan että mä näkisin että se osaa taas käyttäytyä. Tai nimenomaan käskisin ilmoittamaan mulle heti jos ilmenee tilanne jossa lapsi hyppii silmille ja opettajalta on keinot loppu. Koska se olis MUN lapsi.

Tässä tapauksessa oppilaan isää ei voida kuulla ja äiti todennäköisesti yrittää pitää mahdollisimman matalaa profiilia.

[QUOTE="vieras";28317558]Normaalilla tallaajalla ei ole poliisille suotua psykologista koulutusta saati välineistöä. Joillekin ihmisille ei vain puhe tehoa; kauanko selviäisit esimerkiksi Malmön Rosengårdissa koskemattomana? Sama kulttuuri on tulossa tännekin päin, tämä tapaus on vain siitä alkua. Jos minä päätän sinua vahingoittaa, et saa puheella päätäni käännettyä. Siksi tälläiset tapaukset pitäisi pystyäkin kitkemään pois, oli keinot mitkä hyvänsä.[/QUOTE]

No ei normaalilla tallaajalla olekkaan, tietenkään. Nyt puhuttiinkin opettajista.

Ja onhan se kamalaa kun opettajat eivät voi keskittyä vain opettamiseen ja nykyään alkaa herätä tarve antaa samoja lisäkoulutuksia, joita saavat myös poliisit ja hoitajat. Se nyt on kuitenkin tilanne, joka on toki valitettava. Se miksi tilanne on tähän mennyt johtuu kasvatus kysymyksistä ja monista muista ongelmista.
Nyt kuitenkin täytyisi laittaa tilanne kuriin. Tässä tapauksessa käsiteltiin sitä miten hoidetaan konkreettisesti tilanteet jotka ovat vaarallisia tai uhkaavia turvallisuudelle tai koulurauhalle.

Ruumiillinen koskemattomuus ei toimi, mutta kun otetaan se fyysinen puoli mukaan TÄYTYY TIETÄÄ MITÄ TEKEE. Täytyy myös tietää mitä on tehtävissä ennen kuin otetaan fyysinen puoli mukaan. Oikeat fyysiset otteet ovat paljon tehokkaampia kuin epämääräinen töniminen.

Ja tiedoksi, minulle ei välttämättä hyvin kävisi pimeällä kadulla puukollisen teinin kanssa. Tilanne onkin ihan toinen hallitussa ympäristössä koulussa, sairaalassa tms. Näihin tilanteisiin täytyy olla varauduttu kuten esim.tulipaloon (mitä muut opettajat tekevät jne).

[QUOTE="äisky";28317638]No ei normaalilla tallaajalla olekkaan, tietenkään. Nyt puhuttiinkin opettajista.

Ja onhan se kamalaa kun opettajat eivät voi keskittyä vain opettamiseen ja nykyään alkaa herätä tarve antaa samoja lisäkoulutuksia, joita saavat myös poliisit ja hoitajat. Se nyt on kuitenkin tilanne, joka on toki valitettava. Se miksi tilanne on tähän mennyt johtuu kasvatus kysymyksistä ja monista muista ongelmista.
Nyt kuitenkin täytyisi laittaa tilanne kuriin. Tässä tapauksessa käsiteltiin sitä miten hoidetaan konkreettisesti tilanteet jotka ovat vaarallisia tai uhkaavia turvallisuudelle tai koulurauhalle.

Ruumiillinen koskemattomuus ei toimi, mutta kun otetaan se fyysinen puoli mukaan TÄYTYY TIETÄÄ MITÄ TEKEE. Täytyy myös tietää mitä on tehtävissä ennen kuin otetaan fyysinen puoli mukaan. Oikeat fyysiset otteet ovat paljon tehokkaampia kuin epämääräinen töniminen.

Ja tiedoksi, minulle ei välttämättä hyvin kävisi pimeällä kadulla puukollisen teinin kanssa. Tilanne onkin ihan toinen hallitussa ympäristössä koulussa, sairaalassa tms. Näihin tilanteisiin täytyy olla varauduttu kuten esim.tulipaloon (mitä muut opettajat tekevät jne).[/QUOTE]

Vastasitko muuten siihen kun joku kysyi että mitä SINÄ konkreettisesti olisit tuossa tapauksessa tehnyt?

[QUOTE="äisky";28317638]No ei normaalilla tallaajalla olekkaan, tietenkään. Nyt puhuttiinkin opettajista.

Ja tiedoksi, minulle ei välttämättä hyvin kävisi pimeällä kadulla puukollisen teinin kanssa. Tilanne onkin ihan toinen hallitussa ympäristössä koulussa, sairaalassa tms. Näihin tilanteisiin täytyy olla varauduttu kuten esim.tulipaloon (mitä muut opettajat tekevät jne).[/QUOTE]

Miten sinä olisit lopettanut tuon videolla nähdyn tilanteen? Jos puhumalla, niin millä sanoilla? Jos koskemalla, niin miten?

[QUOTE="äisky";28317638] Tilanne onkin ihan toinen hallitussa ympäristössä koulussa, sairaalassa tms. Näihin tilanteisiin täytyy olla varauduttu kuten esim.tulipaloon (mitä muut opettajat tekevät jne).[/QUOTE]

Jaaha, ja mitäs kaikkea onkaan tapahtunut kouluissa, tilanteita, joita ei ole kyetty hallitsemaan? Muistuu varmaan sinullekin lähihistoriassa muutama tapaus. Miten tila voi olla "hallittu", jos opettajien kerrotaan olevan mustelmilla riehuvien lasten vuoksi?

Puhumattakaan sairaaloista.. Siellä niitä riehujia vasta onkin, eikä vartijatkaan monesti voi mitään, jos vaikkapa isketään puukosta.

[QUOTE="vieras";28317666]Miten sinä olisit lopettanut tuon videolla nähdyn tilanteen? Jos puhumalla, niin millä sanoilla? Jos koskemalla, niin miten?[/QUOTE]

Todella vaikea ottaa kantaa tarkalleen kun ei tiedä mitä ennen videota tapahtui, ketä siinä on ympärillä jne. Puhepuoleen on todella vaikea sanoa mitään kun ei tiedä miten tilanne on edennyt. Pohjustus on tärkeää. Se että oppilas tietää jo suunnilleen opiskelun aloittaessaan, miten käy jos ei poistu silloin kun kehoitetaan.
Mutta yksinkertaisuudessaan kaksi ihmistä olisi kantanut tuon pojan ulos parissa sekunnissa oikealla kaino-otteella.
Oppilaalla täytyy olla mahdollisuus tulla kuulluksi, mutta ei niin, että saa huomiota ja pönkitystä kyseenalaiselle maineelleen tai ihailua muilta oppilaalta. Eli oppilas viedään rauhalliseen paikkaan keskustelemaan. Jos oppilas tietää pääsevänsä puhumaan (joskus huutamaan) asiansa ulos ei hän luultavasti provosoidu ulos kantamisestakaan niin paljon.

Eli tämä yksi esimerkki, mutta tapoja monia ja ammattilainen tilanteessa osaa toimia parhaiten.

[QUOTE="vieras";28317702]Jaaha, ja mitäs kaikkea onkaan tapahtunut kouluissa, tilanteita, joita ei ole kyetty hallitsemaan? Muistuu varmaan sinullekin lähihistoriassa muutama tapaus. Miten tila voi olla "hallittu", jos opettajien kerrotaan olevan mustelmilla riehuvien lasten vuoksi?

Puhumattakaan sairaaloista.. Siellä niitä riehujia vasta onkin, eikä vartijatkaan monesti voi mitään, jos vaikkapa isketään puukosta.[/QUOTE]

Jep. Nimenomaan. Tilanteen täytyisi olla hallittu. Ja kun miehitys ja koulutus on kunnossa tilanne on hallittu (ok kaikkeen ei voida varautua. luonnon mullistukset jne).
Sairaaloissakin pyritään varautumaan ja tilanne hallitsemaan. Valitettavasti sielläkään miehitys ei ole aina edes lakisääteinen.

Tilanne ei siis ole kunnossa tällähetkellä kuten tästäkin opettajan toiminnasta voidaan todeta.

Ja juu, olen olut töissä suljetulla, mustelmia on tullut jne. Yhdenkään hoitajan en koskaan ole nähnyt tönivän ketään esim. huoneeseensa sairaalassa tai pois ruokasalista. Kummahomma.

[QUOTE="äisky";28317739]Todella vaikea ottaa kantaa tarkalleen kun ei tiedä mitä ennen videota tapahtui, ketä siinä on ympärillä jne. Puhepuoleen on todella vaikea sanoa mitään kun ei tiedä miten tilanne on edennyt. Pohjustus on tärkeää. Se että oppilas tietää jo suunnilleen opiskelun aloittaessaan, miten käy jos ei poistu silloin kun kehoitetaan.
Mutta yksinkertaisuudessaan kaksi ihmistä olisi kantanut tuon pojan ulos parissa sekunnissa oikealla kaino-otteella.
Oppilaalla täytyy olla mahdollisuus tulla kuulluksi, mutta ei niin, että saa huomiota ja pönkitystä kyseenalaiselle maineelleen tai ihailua muilta oppilaalta. Eli oppilas viedään rauhalliseen paikkaan keskustelemaan. Jos oppilas tietää pääsevänsä puhumaan (joskus huutamaan) asiansa ulos ei hän luultavasti provosoidu ulos kantamisestakaan niin paljon.

Eli tämä yksi esimerkki, mutta tapoja monia ja ammattilainen tilanteessa osaa toimia parhaiten.[/QUOTE]

Olisiko mielestäsi kouluammunnat voitu estää pelkällä puheella?

[QUOTE="äisky";28317769]Jep. Nimenomaan. Tilanteen täytyisi olla hallittu. Ja kun miehitys ja koulutus on kunnossa tilanne on hallittu (ok kaikkeen ei voida varautua. luonnon mullistukset jne).
Sairaaloissakin pyritään varautumaan ja tilanne hallitsemaan. Valitettavasti sielläkään miehitys ei ole aina edes lakisääteinen.

Tilanne ei siis ole kunnossa tällähetkellä kuten tästäkin opettajan toiminnasta voidaan todeta.

Ja juu, olen olut töissä suljetulla, mustelmia on tullut jne. Yhdenkään hoitajan en koskaan ole nähnyt tönivän ketään esim. huoneeseensa sairaalassa tai pois ruokasalista. Kummahomma.[/QUOTE]

Miehitys ja koulutus kunnossa, joo. Mutta ongelma ovat ne lähtökohdat eli kotikasvatus. Jos niitä rajoja ei asetata kotona, niitä on vaikea sitten noudattaa koulussa ja myöhemmin muualla.

Tönimistä? Eikös tuo opettaja nyt työntänyt oppilaan pois? Joo, ehkä vähän liian raisuin ottein, mutta ihan oikeasti täytyy muistaa, että olemme nähneet vain yhden lyhyen videonpätkän, emme koko episodia.

[QUOTE="vieras";28317782]Olisiko mielestäsi kouluammunnat voitu estää pelkällä puheella?[/QUOTE]

HALOO. Onko reilua verrata tätä tilannetta kouluammuntoihin tai puukolla heilumiseen. Viitsinkö edes kommentoida??

Kuten edellä kirjoitin. Kun henkeä uhataan ovat lähes kaikki keinot sallittuja. Tämä pätee alalle kuin alalle. Hyvä henkeä uhkaavassa tilanteessakin on toki tietää mitä tekee, jottei sohi hulluna ja aiheuta suurempaa vaaraa. Joskus toki paniikin vuoksi ei ohjeita aina muista. Luuletko, että kouluammunnoissa poliiseista jokainen on sooloillut mitä sattuu fiilispohjalta ja jos keskustelu yhteys on auennut niin ovat esim.karjumalla yrittäneet hakea auktoriteettia?

Mutta siis rautalangasta. Tilanteessa toimitaan tilanteen vaatimalla tavalla. Kun henkeä uhataan jokainen saa henkeään puolustaa oli missä ammatissa vain, tämän on minulle sanonut poliisi turvallisuus koulutuksessa.
Jos kyseinen opettaja olisi tönäissyt oppilasta henkeä uhkaavassa tilanteessa jossa muuta järkevämpää ja tehokkaampaa ei olisi ollut tehtävissä hän TUSKIN olisi saanut potkuja. Jos olisi niin minäkin olisin mukana tuossa adressissa nimelläni.

Voi jestas. Mä en käsitä miten joku täysjärkinen jaksaisi kuunnella tollasta länkytystä ja vielä mahdollisesti päivittäin. Sehän on ihan perus käytäntö ettei huppu päässä ruokailla, kuten ei myöskään pyöräilykypärä tai foliohattu päässä. Ei tuo kävis ravintolassakaan (ja juu en nyt puhu mcdonaldsista). Huomautus oli täysin aiheellinen.

Sitten tämä v**tu saa**na- teini käy "puolustamaan" kaveriaan. Miltä? Että ei ollut oikein että joutui poistumaan ja että KAIKKIEN OIKEUS ON SAADA SYÖDÄ HUPPU PÄÄSSÄ. On nykyään teineillä hienot ja järjettömän tärkeät asiat puolustettavana. Tota länkytystä kuunnellessani olis tehnyt jo mieli lopettaa videon katselu kesken. On varmaan vanhemmat nyt ylpeitä. Tämän tulevaisuudenlupauksen vanhemmat toki olivat sen verran fiksuja että antoivat asian olla.

Teidän, keiden mielestä opettaja toimi väärin, kestäis sitten varmaan kuunnella kun kävisin teille aukomaan päätäni noin. Varmaan vaan siinä yrittäisitte minulle selittää, että koitappa ystävä hyvä rauhoittua...

[QUOTE="vieras";28317794]Miehitys ja koulutus kunnossa, joo. Mutta ongelma ovat ne lähtökohdat eli kotikasvatus. Jos niitä rajoja ei asetata kotona, niitä on vaikea sitten noudattaa koulussa ja myöhemmin muualla.

Tönimistä? Eikös tuo opettaja nyt työntänyt oppilaan pois? Joo, ehkä vähän liian raisuin ottein, mutta ihan oikeasti täytyy muistaa, että olemme nähneet vain yhden lyhyen videonpätkän, emme koko episodia.[/QUOTE]

Itseasiassa sana "töniminen" kuulostaakin aika vaisulta kun tuon videon katsoi. Turhan voimakas työntäminen voisi olla parempi. Ja minkä ihmeen takia piti vielä luokan ulkopuolella käydä uudestaan "turhan voimakkaasti työntämässä". Aika kamala video minun mielestä.

Yhteistyössä