Tämä on sellainen tapaus, että siitä on vaikea tehdä minkäänlaista mielipidettä, koska tieto on niin vähäistä.
Tuosta videosta jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä.
Ihmettelen miten kukaan ei ole asiaan tuonut omaa näkökantaansa. Silminnäköijöitä tilanteessa selkeästi kun oli rutkasti, eli mitä kokonaisuudessaan tapahtui.. tarina kun tuntuu elävän ja muuttuvan aika rajusti.
Myös tuo video. Se on käytännössä hyödytön tekemään mitään suuntaan tai toiseen. Videosta puuttuu oleellisin kohta.
Nyt ei näe mikä johti tuohon tönimiseen. Jos tuo oppilas sillä hetkellä kun kamera kääntyi pois hyökkäsi opettajan kimppuun, reaktio olisi ymmärrettävä säikähtäen tönäistä kauemmas. Tosin toinen tönäisy on turha, eikä sille ole oikein selitystä, muutakuin se, että opettajan hermot paloi.
Mutta jos oppilas ei tehnyt mitään provosoidakseen "fyysisesti" opettajaa, on tuo opettajan tapa toimia liian raju, tuossa tilanteessa oppilas ei kuitenkaan silminnähden muutakuin nälvi opettajaa, eli ei ole uhkaava fyysisesti, eikä osoita merkkejä siihen.
Toisaalta olen itse kokenut sen, että opettajissakin on ne kuumakallet ja kaistapäät, joten en haluaisi opettajaa puolustella, jos hänen tapansa on hallita fyysisesti. Mutta jos tuo oli vain "katkeamispiste", muuten oikein tavoin "hallitsevalla" opettajalla, se on inhimillistä ja ymmärrettävääkin.
Asiasta kertoisi paljon, mitä oppilaat ylipäätänsä ajattelee tästä opettajasta, jos on jo aikaisemmin ollut uhkaava, uhkailija ja muuten epäpätevä, niin potkut tuli varmasti aivan paikalleen.
Valitettavasti minulle on kuitenkin muodostunut tuosta opettajasta juuri tälläinen "kuumakalle" mielikuva, puheidensa perusteella, asian dramatisoimisille (mellakan puhkeaminen jne). Eikä hän näe tilanteessa mitään moitittavaa omalta osaltaan.
Fiksuutta olisi osoittanut se, että hän olisi myöntänyt, että olisi voinut toimia fiksumminkin, koska kyllä videosta minullekkin kuitenkin paistaa opettajan selkeä pinnan katkeaminen. Töniminen ei ole hallittua, vaan suutuspäissään tehtyä. Tönimisenkin olisi voinut tehdä vähän "siivommin". Myös opettajan takaisintulo videolla jotenkin kielii sellaista hermostumista, vaikuttaa itsekkin olevan vähän "säikähtänyt", siis juuri sellainen, kun ihminen tekee yllättäen jotakin impullsiivista ja harkitsematonta.
Toisaalta herää myös epäily, olisiko tässä ollut ihan tarkoituskin saada tälläinen aikaan. Että tahallaan provosoidaan sitä kuumakalle opettajaa. Ihan tuo tilanteen kuvaaminen ja kameran kääntäminen juuri sopivalla hetkellä. Vaikka onhan se aika pitkälle viety skenaario.
Molemmat toimi väärin. Mutta jos opettajalla ei ole "tilillään" aikaisempia rikkeitä, ja on pidetty muuten, niin potkut on liian raju tapa toimia. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tämän opettajan oppilaan vanhemmat ovat mieltä opettajan potkuista ja erityisesti oppilaat itse.