Tässä vasta ihan alustavasti pohdiskellaan koiran hankintaa-mitä suosittelet?

"..."
En ehdi nyt ketjua lukea, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että Chihuahua ei oikeesti sovi lapsiperheeseen. Vaikka kuka nitä sanois, niin en ottais riskiä ja kokeilis, kun se huono vaihtoehto on todennäköisempi kuitenkin.

dah
[QUOTE="vieras";28267111]Oletko kertonut lähipiirissäsi koirien omistajille oman mielipiteesi kiinanharjakoirista? :)[/QUOTE]

Olen, mitä siitä? Ne ovat rumia persereikiä porkkanan älyllä varustettuna.

dah
[QUOTE="vieras";28267148]Mulla tulee aina susta sama mieleen, kun luen sun tekstejä.[/QUOTE]

Sulle saa tulla mitä vaan mieleen. Minä kykenen perustelemaan sanomiseni, sinä pakenet toisen nikin taakse, kun älysi ei riitä vastaamaan.

cottonit ! <3
Coton de tulear ! Mulla on sellanen ja se on tosi kiltti ! Lapsiin tottuu helposti jos niitä siis on :p tosi iloinen ja fiksu ! Turkissa on hoitamista mutta muuten aivan ihana ! Oppii hyvin temppuja vaikkakin cälillä vähän liian innokas mutta tekee kouluttamisesta vain hauskempaa ! ;) meidän uros cottoni on jo 10 vuotta ( tänä vuonna täyttää 11) ja vanhenemisen merkkejä ei ole vaan todela pirteä ja iloinen sylikoiruli <3 rakastaa rapsuttelua ja kiintyy omistajaan helposti :D nämä on tietenkin minun kokemuksiani mutta mitä olen toisilta saman rodun omistavilta kuullut aika samoja asioita ;)

Kannattaa lähteä pohtimaan mitä on valmis tarjoamaan koiralle. Kuinka paljon liikuntaa, mitä muuta aktiviteettia (kaikki koirat toki tarvitsevat liikuntaa ja sen peruskoulutuksen)?

Haluatteko ennemmin pehmeän kuin omapäisemmän koiran, minkälainen turkki koiralla tulisi olla, haluatteko sosiaalisen ja seurallisen koiran vai mielummin vieraisiin varautuvaisesti suhtautuvan?
Turkki voisi olla sellainen semi-pitkä tai lyhyt, ei kaikkein pisin. :D Ja sosiaalinen ja seurallinen saisi olla.

Mun lähipiirissä on mulle positiivisenä yllärinä tullut sellainen rotu kuin cavalier kingcharlesinspanieli. En ennen osannut ajatella niistä juurikaan mitään, mutta tuollaisena perhekoirana näyttää menevän oikein mukavasti. Luppana, rauhallinen luonne tuntuu olevan kaikilla joihin olen tärmännyt ja oikein mukavia kavereita.
Tämä on nyt ainakin tällä hetkellä listalla kärkisijoilla- yhdellä ystävälläni on tämän rotuinen koira, ja on aivan ihana, juuri sellaisesta tykkäisin. Tietty koirissakin on luonne-eroja.

• Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="kasvattaja";28266659]Kiltteys, lapsirakkaus ja haukkuminen on lähtöisin sielä hihnan toisesta päästä. Pehmokoiraa (Anttilassa just nyt tarjouksessa!) suosittelen, jos tietämys on tuolla tasolla.[/QUOTE]

Juu kiitos, on noita pehmokoiria jo. :D

Olen ollut kahden eri koiran "äitipuolena" vuosia , molemmat Belgianpaimenkoiria, toinen otettiin pentuna. Opin kyllä koiran koulutuksen perusasiat. Silti ko.rotu ei ehkä olisi minun rotuni, tykkäisin vähän pienemmistä.

[QUOTE="Laku";28266793]Ei kannta masentua, jos saat naljailevia kommentteja. Ennen ensimmäisen oman koiran hankintaa on todella vaikea tietää mitä kaikkea ei tiedä. Tärkeämpää on tietää ettei tiedä kaikkea - vielä. :)[/QUOTE]

Joo no ei olisi eka koira, vuosien kokemus tosiaan kahdesta belkkarista. Ja uskon että tiedän kaikki pahimmat jutut mitä koira voi tehdä-se nimittäin teki. Mm. söi kahdet silmälasit rikki, kaivoi jenkkisänkyyn luolan, amputoi tuolien jalat, jyrsi ollkarin pöydän yms.yms.....:D Ja virikkeiden puutetta ei tosiaankaan ollut, kun ei joutunut koskaan olemaan yksin kotona, ja sai paljon liikuntaa, agilityä heti kun vain mahdollista yms.

Mutta ei se jyrsiminenkään oikeastaan tässä kämpässä haittaa kun ei ole mitään arvokasta- ainoastaan jos vetäisi helttaansa ton 55-tuumaisen melko uuden telkun, voisi vähän syljettää. :D

Coton de tulear ! Mulla on sellanen ja se on tosi kiltti ! Lapsiin tottuu helposti jos niitä siis on :p tosi iloinen ja fiksu ! Turkissa on hoitamista mutta muuten aivan ihana ! Oppii hyvin temppuja vaikkakin cälillä vähän liian innokas mutta tekee kouluttamisesta vain hauskempaa ! ;) meidän uros cottoni on jo 10 vuotta ( tänä vuonna täyttää 11) ja vanhenemisen merkkejä ei ole vaan todela pirteä ja iloinen sylikoiruli <3 rakastaa rapsuttelua ja kiintyy omistajaan helposti :D nämä on tietenkin minun kokemuksiani mutta mitä olen toisilta saman rodun omistavilta kuullut aika samoja asioita ;)
Googletin, ja tämä meni kyllä nyt listalle ehdottomasti. Aivan syötävän suloinen, ja jos olisi vielä hyvän luontoinenkin.

Nyt siis listalla ovat Cavalier Kingcharlesin spanieli, Tiibetinspanieli, Kiinanpalatsikoira ja tämä Coton De Tulear. Bichon Frise näyttää kivalta, mutta luonteesta en tiedä vielä mitään, pitää ottaa selvää.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_ ja moekoe
dah
Googletin, ja tämä meni kyllä nyt listalle ehdottomasti. Aivan syötävän suloinen, ja jos olisi vielä hyvän luontoinenkin.

Nyt siis listalla ovat Cavalier Kingcharlesin spanieli, Tiibetinspanieli, Kiinanpalatsikoira ja tämä Coton De Tulear. Bichon Frise näyttää kivalta, mutta luonteesta en tiedä vielä mitään, pitää ottaa selvää.
Jätä CKS ja kiinanpalatsikoira pois listalta

Jätä CKS ja kiinanpalatsikoira pois listalta
Perustelut? Kummastakaan rodusta ei tosin ole kokemusta kuin yhden yksilön verran, ja tietenkin koirissa on eroja.

Uskon, että nyt tässä hiljattain kun ollaan alettu miettimään asiaa, niin ehkä noin vuoden parin päästä omataan tarpeeksi tietoa niin että voidaan tehdä päätös. Kun ei tuolla asialla ole kiire, mieluummin harkitaan kunnolla, että tulee todella oikea rotu.

Viimeksi muokattu:
"Laku"
Mainitsemillasi roduilla tuntuvat yleisimmät eritellyt ja ilmoitetut kuolinsyyt terveyden osalta olevan sydänsairaudet ja syövät. Esim. cottonien terveystilastoissa on valitettavan vähän tutkittuja koiria, joten puolueettoman tiedon saaminen voi olla vaikeaa. En puhu sairauksista pelottelun takia, vaan että tiedät mihin mahdollisesti on kunkin rodun kohdalla varauduttava. Ja asiansa osaava kasvattaja osaa näistä kanssasi keskustella. :)

Pienillä roduilla tiedon vähyys tuntuu olevan tavallisempaa kuin suuremmilla roduilla. Ehkä siksi, että suurempia koiria käytetään enemmän ns. hyötykäyttöön, kuten metsästykseen ja paimennukseen. Pienille roduille harvoin edes on olemassa rodunomaisia kokeita.

Jos mahdollista, kiinnitä huomiota luonnetestituloksiin. Vietä aikaa emoehdokkaan kanssa ja mene katsomaan pentuja emon läsnäollessa. Aggressiivisesti pentuja puolustava emo ei ole hyvä merkki. Käy tapaamassa useita eri saman rodun edustajia ennen kuin päätät rodun.

Yhteistyössä