Tässä vasta ihan alustavasti pohdiskellaan koiran hankintaa-mitä suosittelet?

Mun lähipiirissä on mulle positiivisenä yllärinä tullut sellainen rotu kuin cavalier kingcharlesinspanieli. En ennen osannut ajatella niistä juurikaan mitään, mutta tuollaisena perhekoirana näyttää menevän oikein mukavasti. Luppana, rauhallinen luonne tuntuu olevan kaikilla joihin olen tärmännyt ja oikein mukavia kavereita.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"kasvattaja"
Kiltteys, lapsirakkaus ja haukkuminen on lähtöisin sielä hihnan toisesta päästä. Pehmokoiraa (Anttilassa just nyt tarjouksessa!) suosittelen, jos tietämys on tuolla tasolla.
 
"vieras"
Mun lähipiirissä on mulle positiivisenä yllärinä tullut sellainen rotu kuin cavalier kingcharlesinspanieli. En ennen osannut ajatella niistä juurikaan mitään, mutta tuollaisena perhekoirana näyttää menevän oikein mukavasti. Luppana, rauhallinen luonne tuntuu olevan kaikilla joihin olen tärmännyt ja oikein mukavia kavereita.
Enpä suosittele. Yksi sairaimmista koiraroduista.
 
[QUOTE="vieras";28266671]Enpä suosittele. Yksi sairaimmista koiraroduista.[/QUOTE]

Eipä sitä tarvi ottaa siitä mulkosilmäisimmästä ja lyhytnokkaisimmasta linjasta. Noi jotka tunnen on oleet ihan terveitä ja ovat jopa ihan koiran näköisenä.
 
Mun lähipiirissä on mulle positiivisenä yllärinä tullut sellainen rotu kuin cavalier kingcharlesinspanieli. En ennen osannut ajatella niistä juurikaan mitään, mutta tuollaisena perhekoirana näyttää menevän oikein mukavasti. Luppana, rauhallinen luonne tuntuu olevan kaikilla joihin olen tärmännyt ja oikein mukavia kavereita.
Naapurissa o semmonen ja sieltä kuuluu jatkuvasti "väy väy" kun se piski ulkoilee
 
Kannattaa lähteä pohtimaan mitä on valmis tarjoamaan koiralle. Kuinka paljon liikuntaa, mitä muuta aktiviteettia (kaikki koirat toki tarvitsevat liikuntaa ja sen peruskoulutuksen)?

Haluatteko ennemmin pehmeän kuin omapäisemmän koiran, minkälainen turkki koiralla tulisi olla, haluatteko sosiaalisen ja seurallisen koiran vai mielummin vieraisiin varautuvaisesti suhtautuvan?
 
Muutenkin nämä rotuasiat ovat sellaisia, että sitä ei kukaan muu voi päättää teidän puolesta, vaan teidän on vaan etsittävä, etsittävä ja etsittävä.
Internet on aivan loistava apuväline etsintään. Googlella löytää rotutestejä yms. mitkä antavat vähän osviittaa rotuvalinnan suhteen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: _Pigeon_
"Laku"
Heti ensimmäiseksi vaaleanpunaiset lasit pois ja pysykää kaukana pentukoirista. :) Koiran hankinta on iso päätös ja toivottavasti jaksatte koko perheen kanssa tutkia vaihtoehtoja monelta kantilta ennen päätöstä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että pentulaatikon reunalla tahtoo tunne mennä järjen edelle ja lujaa. :D

Suosittelen tutustumaan tähän sivustoon: http://jalostus.kennelliitto.fi
Se on Kennelliiton ylläpitämä rekisteri kaikista Suomeen rekisteröidyistä koirista.

Rotukuvauksia sieltä ei löydy, mutta erilaiset haut ja listaukset auttavat löytämään tietoa sekä rotujen että yksilöiden terveydestä, ja koetuloksista, edellisistä pentueista ja niiden terveydestä sekä kasvattajista. Mikään koirarotu tai yksilö ei ole täydellinen, mutta on hyvä tutustua näihinkin asioihin ennen koiran hankintaa.

Jokainen koira on myös yksilö, joten rauhallisen rotuinen koira voi olla jotain aivan muuta. :) Minulla itselläni on kultainen noutaja, jonka luonne nyt melkein 9-vuotiaana saa kaikki vieraat luulemaan sitä 2-3 -vuotiaaksi. ;) Luonne on melko periytyvä ominaisuus, ja erityisesti emon käytös vaikuttaa pentuihin paljon. Kannattaa siis tutustua emo- ja isäkoiraan ennen päätöstä. Mikäli jomman kumman luonne ei teitä miellytä, kannattaa harkita jotain toista yhdistelmää. Malttia! Teille sopiva yhdistelmä löytyy kyllä, kunhan jaksaa etsiä ja odottaa. :)

Kullakin koirarodulla on enemmän tai vähemmän pitkä jalostushistoria takanaan, ja tuohon historiaan on hyvä tutustua. Rodut on usein jalostettu tiettyä tarkoitusta varten, ja tuolloin halutut ominaisuudet näkyvät usein tämänkin päivän koirissa. Rotuyhdistyksillä on yleensä nettisivuillaan kerrottu kyseisestä rodusta sekä historiat että nykytila. Myös JTO eli jalostuksen tavoiteohjelma kannattaa ainakin silmäillä läpi. Kyseinen ohjelma on Kennelliiton määräyksestä tehty ja Kennelliiton tarkastama ja hyväksymä katsaus rodusta ja siitä, miten rotuyhdistykset näkevät rodun tulevaisuuden ja miten tulevaisuuteen voidaan päästä ja vaikuttaa. Tätä suunnitelmaa tulisi rodun kasvattajien noudattaa jalostusvalinnoissaan.

Eteen voi tulla hyvinkin erikoisia termejä, lyhenteitä jne., mutta aina voi kysyä, jos ei muualla niin vaikka tässä ketjussa. Ne sisältävät toisinaan hyvinkin oleellista tietoa, josta on hyvä olla perillä.

Toivottavasti tästä oli apua niin hyvä. Jos ei niin anteeksi. :D
 
[QUOTE="Laku";28266793]Ei kannta masentua, jos saat naljailevia kommentteja. Ennen ensimmäisen oman koiran hankintaa on todella vaikea tietää mitä kaikkea ei tiedä. Tärkeämpää on tietää ettei tiedä kaikkea - vielä. :)[/QUOTE]

No pakko peesata! Ja sitten oppii myöskin valitettavasti vasta matkan varrella, kun pentu on jo käsillä :D
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"sipsi"
suomenlapinkoira<3<3
Meillä vanhempi tuonrotuinen inhoaa lapsia :( Ei pure tms., mutta on hyvin varuillaan koko ajan - naapurin lapsi entisessä asuinympäristössä repäisi kipeästi koiran ollessa nuori. Ja jos kriteerinä on vähähaukkuisuus, löytyy varmasti hyvin monta muuta rotua jotka haukkuvat vähemmän :)

Ap: entä Cockerspanieli? Tai keskikokoinen villakoira?
 
[QUOTE="vieras";28266919]Bokseri on maailman lutuisin ja lempein kaveri <3[/QUOTE]

Ei ole pienehkö koirarotu ja toisekseen on melkosen sairas rotukin nykysellään. Myös melkosia häsliä joten lapset jää helposti jalkoihin.
 

Yhteistyössä