Syödäänkö teillä keitettyjä perunoita?

  • Viestiketjun aloittaja tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mutta höyrytettynä. Muutenkin tietysti käytetään melkein päivittäin, laatikoissa, keitoissa ja muissa sellaisissa, riisiä tai pastaa taitaa olla n. kerta viikkoon.
 
tuli mieleen
Kysyn nyt vielä paljon perunaa käyttäviltä, että miten teidän vatsat kestää sen? Mulla (ja lapsillakin) menee ainakin vatsa jumiin kun perunaa syödään, siinä suuri syy maun lisäksi että aika harvoin syödään. Nyt olen tosin tehnyt aika paljon keittoja kun kuopus syö samaa ruokaa meidän kanssa ja ne on helpompia kuin esim, spagetti hänen kannaltaan.
 
"vieras"
Tosi harvoin. Perunaa syödään ehkä kerran viikossa, mutta yleensä se on muusina, kiusauksessa/laatikkoruuassa tai keitossa. Lähinnä sillon laitan ihan vaan pelkkiä keitettyjä perunoita kun tekee mieli paistettua perunaa, keitän siis lounaalle niin paljon että jää yli ja illemmalla paistan pannulla loput :)
 
"jep"
Kysyn nyt vielä paljon perunaa käyttäviltä, että miten teidän vatsat kestää sen? Mulla (ja lapsillakin) menee ainakin vatsa jumiin kun perunaa syödään, siinä suuri syy maun lisäksi että aika harvoin syödään. Nyt olen tosin tehnyt aika paljon keittoja kun kuopus syö samaa ruokaa meidän kanssa ja ne on helpompia kuin esim, spagetti hänen kannaltaan.
Ei ole ollut ongelmia. Käsittääkseni makarooni on sellainen, että jos liikaa sitä antaa lapselle, niin menee maha ns. tukkoon.
 
Meillä syödään perunaa ehkä 4-5 päivänä viikossa, makaronia ja riisiä sitten parina päivänä.

Te, jotka ette syö perunaa, mitä teillä on aina sitten lihan tms lisukkeena? Makaronia, riisiä, bataattia, juureksia?
 
tuli mieleen
[QUOTE="jep";28228652]Ei ole ollut ongelmia. Käsittääkseni makarooni on sellainen, että jos liikaa sitä antaa lapselle, niin menee maha ns. tukkoon.[/QUOTE]

Vaalea jauho tukkii myös joo mutta eikö perunan tärkkelys tuki myös, ainakin mulla käy näin. Meillä syödään vain tummaa makaronia/spagettia ja riisikin on täysjyvää. Höttöleipää ei myöskään käytetä.
 
lucifer
Kysyn nyt vielä paljon perunaa käyttäviltä, että miten teidän vatsat kestää sen? Mulla (ja lapsillakin) menee ainakin vatsa jumiin kun perunaa syödään, siinä suuri syy maun lisäksi että aika harvoin syödään. Nyt olen tosin tehnyt aika paljon keittoja kun kuopus syö samaa ruokaa meidän kanssa ja ne on helpompia kuin esim, spagetti hänen kannaltaan.
paska tulee kaikille hyvässä muodossa ja säänöllisesti
 
tuli mieleen
Meillä syödään lisukkeena riisiä tai makaronia/spagettia sekä salaattia, joten esim. pihvit syödään miehen kanssa pelkän salaatin kanssa. Usein on myös keitettyjä vihanneksia kun niistä lapsetkin tykkää. Kiusauksia ei syödä koskaan, en pidä niistä itse niin ei tule tehtyä muillekaan. Mun mielestä peruna on mautonta muihin juureksiin/kasviksiin verrattuna. Tai sitten mulla on vaan tullut lapsuudessa kiintiö täyteen. :)
 
"Lissu"
Joo syödään, ehkä keskimäärin kerran tai kaksi viikossa. Muulloin syödään riisiä tai pastaa, tai sitten jotain keittoa tai kiusausta tms.

Kyllä meillä kaikilla vatsa kestää perunan? Eihän se ruoka nyt pelkkää perunaa ole, aina on myös kasviksia/salaattia.
 
"Vieras"
Me jopa kasvatetaan perunoita, silleen pienimuotoisesti tosin, mut koko kesän kaikki neljä lasta odottaa kieli pitkällä, milloin saadaan oman maan pottuja! Ja talvella syyvään kaupan perunaa, varmaan 3-6xvko
 
"pph"
Lähes päivittäin syödään. Pienille lapsille helpompaa syödä perunaa/muussia kuin esim, riisiä tai makaronia. Omat koululaiset tykkäväät myös perunasta eri muodoissaan. Ranskalaisia ei meillä tarjota ja niitä syödään muuallakin vain erityistapauksessa. Kummastuttaa kun monet vieroksuvat perunaa, mutta silti lapsineen syö rankskiksia monta kertaa viikossa....
 
"vierailija"
Meillä syödään aina silloin tällöin, ei kyllä kovinkaan usein...
Eräällä sukulaisellani (käymme säännöllisesti kylässä hänen luonaan), siellä syödään aina keitettyä perunaa... Joskus on mieleeni hiipinyt ajatus, että eikö hän oikein osaa valmistaa muuta kuin keitettyä perunaa...?
 
"vieras"
Meillä syödään perunaa ehkä 4-5 päivänä viikossa, makaronia ja riisiä sitten parina päivänä.

Te, jotka ette syö perunaa, mitä teillä on aina sitten lihan tms lisukkeena? Makaronia, riisiä, bataattia, juureksia?
No esimerkiksi noita. Teen aika usein jonkin ruuan missä ei ole erikseen "lihaa ja lisuketta", vaan ne on samassa, esim. erilaiset wokit, kaalipata ym. ruokia :) Syödään meillä kyllä perunaakin mutta harvemmin.
 

Yhteistyössä