Miksi tällä palstalla suhtaudutaan niin negatiivisesti alkoholiin?

• Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti
junttitaas
[QUOTE="vieras";28190075]Kuten myös sinulla! :)

Olen jo osallistunut keskusteluun ja huomasin edustavani äärivähemmistöä. Tässäkin ketjussa näkyi taas sama ilmiö kuin tällä palstalla usein muutenkin: konservatiiviset argumentaatiokyvyttömät ihmiset hyökkäävät joukolla kanssaihmisten tapoja vastaan, eikä omia mielipiteitä haluta tai osata perustella muuten kuin tunteella tai muuten vain subjektiivisesti. Keskustelu ei kehity sillä tavalla.[/QUOTE]

äläs nyt viitti höpistä hienoilla sanoilla,ei se minuun ainakaan tee vaikutusta ;)
Ensimmäinen vähemmistön edustaja puhui heti liuottimista,sekös se on nokkela argumentti?
hyvinhän tämä keskustelu on edennyt,vai pitäisikö tämä jossain välissä päättyä johonkin absoluuttiseen ratkaisuun?

Lumps
[QUOTE="vieras";28190082]Sun suku sitten vaan on junttikansaa ja alkoholiin meneviä, minkäs teet. Alkoholismikin tuppaa menevään polvelta toiselle, älyvapaat opettaa seuraavaa sukupolvea alkoholin "oikeaan" käyttötapaan, eli kuten sulla; absolutismi tai perseet kun otetaan. Tuolla menetelmällä ajat lapsesi sitten samaan tilanteeseen ja voit taas taivastella, että eipä tuosta lapsestakaan kohtuukäyttäjää saatu. Onko ihme, jos vanhemmalla on noin vinksahtanut tapa suhtautua alkoholiin?

Sullahan ois tässä tilaisuus muuttaa koko suvun suuntaa ja alkaa käyttää sitä alkoholia kohtuudella tai ainakin opettaa lapselle se oikea suhtautuminen ko. aineeseen. Että yhteen-kahteen voi jättää sen juomisen ja se on joskus jopa suotavaa.[/QUOTE]

Näin on. Suomessa on juuri tuollainen kaksinaismoralistinen tapa suhtautua alkoholiin. Onneksi se on ollut hiukan murtumassa, joskin kyllä sitä negatiivista tapaa yhä nuorissakin on. Ja se johtuu juuri siitä, että alkoholi on joku myyttinen, mystinen ja ehkäpä kielletty hedelmä.

Omassa suvussa on juuri tuota meininkiä ja miehen suvussa kanssa. Omasta mielestämme ollaan päästy siitä irti just sen verran kuin tarvii. Yleensä meillä ei kotona juoda alkoholia lainkaan, mutta siihen ei suhtauduta mitenkään kielteisesti. Joskus ravintolassa on kiva tilata viiniä tai olutta. Kesäisin mieheni tykkää joskus saunoa kavereiden kanssa ja ottaa useemmankin, ihan ok, etenkin kun on kuitenkin seuraavana aamuna pelikunnossa.

[QUOTE="Maarit";28190099]Anteeksi?[/QUOTE]
No, siis voit lukea sen viestin mihin kommentoin: hänen mielestään tässä keskustelevat vain absolutistit ja muka-kohtuukäyttäjät. Johon minä sitten vastasin, että on täällä oikeitakin kohtuukäyttäjiä.

Siksi minusta sinun kommenttisi oli vähän "hassu". Mutta anteeksi jos vastaukseni häiritsi.

"Maarit"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28190111:
No, siis voit lukea sen viestin mihin kommentoin: hänen mielestään tässä keskustelevat vain absolutistit ja muka-kohtuukäyttäjät. Johon minä sitten vastasin, että on täällä oikeitakin kohtuukäyttäjiä.

Siksi minusta sinun kommenttisi oli vähän "hassu". Mutta anteeksi jos vastaukseni häiritsi.
häirinnyt :). Ihmettelin vaan niin napakkaa vastaustasi.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ämpäriRuma;28190060:
sinä olet todennäköisesti säälittävä läskisäkki.
Läskisäkki? Massakaudella läskiä voi vähän kyllä olla, äkkiäpä ne halutessaan pois saa.

t: Personal trainer, himoliikkuja ja sm-tason urheilija, joka on menestynyt elämässään oikein mainiosti.

Alkoholi on pakomatka todellisuudesta. Jos tarvitsee pakoa todellisuudesta, silloin elämä ei todellakaan ole hyvällä mallilla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28190125]Läskisäkki? Massakaudella läskiä voi vähän kyllä olla, äkkiäpä ne halutessaan pois saa.

t: Personal trainer, himoliikkuja ja sm-tason urheilija, joka on menestynyt elämässään oikein mainiosti.

Alkoholi on pakomatka todellisuudesta. Jos tarvitsee pakoa todellisuudesta, silloin elämä ei todellakaan ole hyvällä mallilla.[/QUOTE]

Ei kuulosta kovin menestyneeltä, jos haukkuu ihmisiä kakaroiksi sen takia, että haluavat joskus juoda itsensä humalaan.

t. it-insinööri, alkoholin kohtuukäyttäjä, kerran kuussa baareilua harrastava nainen, kahden lapsen äiti, joka on menestynyt elämässään helvetin hienosti :)

"vieras"
äläs nyt viitti höpistä hienoilla sanoilla,ei se minuun ainakaan tee vaikutusta ;)
Ensimmäinen vähemmistön edustaja puhui heti liuottimista,sekös se on nokkela argumentti?
hyvinhän tämä keskustelu on edennyt,vai pitäisikö tämä jossain välissä päättyä johonkin absoluuttiseen ratkaisuun?
Minä ainakin aistin täällä enimmäkseen ehdotonta päihdevastaisuutta, itse kirjoitin viestin #17. Siksi koen olevani vähemmistöä. Miksi luulet, että olisin pitänyt astrolaben kommenttia nokkelana? Päinvastoin.

Mun mielestä tässä oli ainesta mieleenkiintoiseksi ketjuksi, mutta inttämiksesihän se taas meni. Perusteltuja mielipiteitä on mukava lukea ja saada ehkä samalla jotain uutta omaan näkökulmaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28190143]Ei kuulosta kovin menestyneeltä, jos haukkuu ihmisiä kakaroiksi sen takia, että haluavat joskus juoda itsensä humalaan.

t. it-insinööri, alkoholin kohtuukäyttäjä, kerran kuussa baareilua harrastava nainen, kahden lapsen äiti, joka on menestynyt elämässään helvetin hienosti :)[/QUOTE]

Se nyt vaan on kovin kakaramaista.

Kyllä minäkin olen aikoinani kaljaa kitannu, olin silloin kakara. En ole enää.

Sinun argumenttisi läskistä tukee mielipidettäni alkoholia kittaavista kakaroista.

"Vieras"
Mikä on kohtuukäyttö? Jos joka viikonloppukin juodaan, se heijastuu niin vahvasti koko arkielämään. Unet huonontuu viikonlopulta, viikolla ollaan väsyneempiä, väsymys heijastuu jaksamiseen, parisuhteeseen, yleiseen mielialaan, jne.

Meillä juotiin ennen lasta joka viikonloppu jotain (esim. viinipullo jos ei muuta, usein enemmänkin + viikolla saunakaljat), mutta perheenlisäyksen jälkeen sai loppua lapsen takia. Emme koskaan ajatelleet juomisen olevan ongelma, mutta vaikutukset olivatkin valtavat alkoholin lopetuksen jälkeen.

Emme me vieläkään mitään absolutisteja ole, mutta juominen ei ole viikottaista (kesällä nyt saattaa mennä 1 siideri terassilla suht usein tai ravintolassa lasi viiniä ruuan kanssa tms mutta siihen jää).
Kokemusta alkoholisteista elämässäni ei ole.

[QUOTE="vieras";28190184]Se nyt vaan on kovin kakaramaista.

[/QUOTE]

Itseasiassa sinä olit ensimmäinen, joka puhui ryyppäämisestä ja kittaamisesta. Jos kokemuksesi alkoholista rajoittuu pelkkään "ryyppäämiseen" niin lienee parasta pysyäkin urheilun parissa.

"vieras"
Varmaan siksi, kun Suomessa ei osata muutenkaan suhtautua alkoholiin asiallisesti. Täällä on niin paljon alkoholismia ja alkoholin takia kärsimään joutuneita ihmisiä, että monille jo siitä puhuminenkin aiheuttaa ahdistusta.
Suomalainen kun ei perinteisesti osaa juoda sosiaalisesti ja kohtuudella. Suomalainen juo vitutukseen ja siksi ettei olisi niin estoinen.
Sitten kun juo vitutukseen, estot häipyvät ja siihen lisätään vielä se, että monilla suomalaisilla on ns. känniräyhägeeni eli MAOA- geeni, niin mitäs siitä sitten seuraa?

"Vieras"
Aha. Sulle ei voi muuta sanoa kuin, että pysyisit poissa keskusteluista kun ei näköjään leikkaa yhtään normaalilla tavalla. Ja odota että se hoitosi auttaa ennenkuin keskustelet vakavalla naamalla.

Mä en tunne henkilökohtaisesti ihan oikeasti ketään kohtuukäyttäjää. Kaikki tuttavat ja sukulaiset juovat perseet olalle aina kun ottavan sen "yhdenkin". Itse olen samanlainen. Siksi kai hankala uskoa tähän kohtuukäyttöön. Ylempänä jo selvitinkin miksi en itse tykkää juoda yhtä tai kahta.

Kyllä yhden saunaoluen juonti onnistuu ja joskus pari kertaa vuodessa saatan juoda saunakaljan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28190184]Se nyt vaan on kovin kakaramaista.

Sinun argumenttisi läskistä tukee mielipidettäni alkoholia kittaavista kakaroista.[/QUOTE]

Minä en ole laittanut kylläkään yhtään argumenttia läskistä. Vieras-nimimerkillä on aika monta kirjoittajaa.

mmtasonkeihäänheittäjä
mul on kans vähä sama juttu,aina kun juon yhden mehukatti lasillisen lasten kanssa niin samantien alkaa tekemään mieli pontikkaa.
kahvin kanssa käy monesti samoin,siksi käsilaukussa on aina mukana conjakkia jos joku mainitsee sanan kahvin,sillä jos en juo kahvia ja mukana ei ole viinaa niin saataan repiä itseltäni hiukset kirjaimellisesti päästä.

Ken guru
Mun käsityksen mukaan täällä suhtaudutaan enemmän positiivisesti kuin negatiivisesti alkoholiin. Ja johtuu tietenkin siitä että suurin osa sitä käyttää, enemmän tai vähemmän.

Jos taas alkoholiin suhtautuu negatiivisesti, ei sitä täällä saa sanoa, tai tulee kuraa niskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja normikäyttäjä;28189734:
no voi kuinka lutuista.
kuvitteletko nyt olevasi parempi kuin muut koska et juo lasten nähden?
tekopyhä akka olet,et mitään muuta.
Miksi aina kuvitellaan että se ketä ei juo olisi jotenkin muita parempi, soimaako noin omatunto? Miksi niiden lasten nähden pitää juoda ja olla humalassa, kerro yksikin hyvä syy?

"vieras"
Miksi aina kuvitellaan että se ketä ei juo olisi jotenkin muita parempi, soimaako noin omatunto? Miksi niiden lasten nähden pitää juoda ja olla humalassa, kerro yksikin hyvä syy?
Ei tietenkään pidä olla humalassa, muttei kukaan normaali ihminen heilu yhdestä oluesta tai yhdestä lasillisesta viiniä hulluna humalassa.
Jos heiluu, silloin pitääkin pysytellä absolutistina.

Mun mielestä lapsillekin on hyvä nähdä kohtuullista alkoholinkäyttöä. Ihan vaan siksi, ettei ole järkevää demonisoida kaikkea alkoholin käyttöä. Ei ole viisaasta että lapsi luulee, että jos ihminen juo pullon olutta niin tulee heti juopoksi ja tulee poliisit.

Sitäpaitsi, teini-iässä viimeistään se lapsikin tulee törmäämään näihin asioihin ihan omakohtaisesti. Jokaisen nuoren kaveripiirissä on taatusti alkoholikokeiluja.
Silloin on parempi että nuori uskaltaa tulla kotiin, mikäli on tullut itsekin kokeiltua, kuin että nukkuu vaikka ulkona mieluummin, kun vanhemmat suhtautuvat alkoholiin kuin muitten vanhemmat heroiinin piikitykseen.

Yhteistyössä