Minkä takia lastenkutsuilla jaetaan ns. kaverilahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärtääkseni se on vastalahja siitä että lapsi tuli synttäreille ja toi lahjan...
Kiva tapahan se on.
Miksi aina pitää valittaa?

Ei tarkoitukseni ollut valittaa. Kyllä sitä saa harrastaa, en vain ymmärrä sitä tapaa ja olisin kaivannut siihen perusteluja, jotta olisin sen ymmärtänyt. :)

Mielestäni juhlien järjestäminen ja tarjoilun järjestäminen on jo se kiitos juhliin osallistumisesta. Eipä aikuistenkaan juhlissa kotiin lähtiessä anneta viinipulloa kainaloon, että kiva kun tulit. ;)

En ole edes kuullutkaan tällasesta hömpötyksestä. Kuka ihme nyt lahjoja ostaa lapsensa kavereille oman lapsen syntymäpäivillä?? Eihän tossa ole mitään järkeä... Meillä tullaan tarjoamaan vain sapuskat, ei muuta.

Musta siis olisi ihan kiva ymmärtää jutun ydin siinä. Eli edelleen toivoisin sille tavalle loogista selitystä.

Mutta koska en ymmärrä sitä, ei meillä tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyillä lastenkutsuilla kaverilahjaa jaettu. Ja onneksi tuo 5 vuotias ei sitä tajunnut pyytääkään. :)

en minäkään ollut ennen kuullut tai törmännyt tähän tapaan kunnes omani aloitti päiväkodissa.
Järkkäsin sitten omalleni synttärit enhän minä mitään kaverilahjoja sinne ollut varannut kun en moista tapaa edes tiennyt.
Yksi lapsen päiväkotikaverin äiti halusi jäädä meille kahville samalla kun oma lapsi oli meillä kaverisynttäreillä,
ei siinä kahviteltiin ja rupateltiin ja mukavaa oli :)
Kunnes,
alkoi olemaan klo niin paljon että jo osaa kavereista tultiin hakemaan kotia, ja silloin minun kaviseuralaiseni olikin ihan ihmeissään että miten sinulla ei ole kiitoslahjaa, ei edes yhtä tikkaria antaa :O
Ihmettelin että miksi moinen pitäisi olla ja sanoin että minusta lahjoja kuuluu saada sankari ja kiitokset on vieraille masut täynnä herkkuja ja kivat leikit.
Kuulemma olin epäkohtelias ja näin hän alkoi kaivamaan kuvatteen ja antoi jokaiselle vieraallemme 5-10senttiin ja piti sen jälkeen minulle uskomattoman luennon että tiedät varautua jatkossa kiitoslahjoin ja tämä on kohtelias tapa ja minä olin se moukka kun en tuommoisesta ennen tiennyt.

Musta siis olisi ihan kiva ymmärtää jutun ydin siinä. Eli edelleen toivoisin sille tavalle loogista selitystä.

Mutta koska en ymmärrä sitä, ei meillä tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyillä lastenkutsuilla kaverilahjaa jaettu. Ja onneksi tuo 5 vuotias ei sitä tajunnut pyytääkään. :)

Hankala antaa loogista selitystä sellaiselle asialle jolla sitä ei ole. Minä annan vieraille pienen lahja, koska haluan. Ei ole muuta syytä.

[QUOTE="moukka";27993511]en minäkään ollut ennen kuullut tai törmännyt tähän tapaan kunnes omani aloitti päiväkodissa.
Järkkäsin sitten omalleni synttärit enhän minä mitään kaverilahjoja sinne ollut varannut kun en moista tapaa edes tiennyt.
Yksi lapsen päiväkotikaverin äiti halusi jäädä meille kahville samalla kun oma lapsi oli meillä kaverisynttäreillä,
ei siinä kahviteltiin ja rupateltiin ja mukavaa oli :)
Kunnes,
alkoi olemaan klo niin paljon että jo osaa kavereista tultiin hakemaan kotia, ja silloin minun kaviseuralaiseni olikin ihan ihmeissään että miten sinulla ei ole kiitoslahjaa, ei edes yhtä tikkaria antaa :O
Ihmettelin että miksi moinen pitäisi olla ja sanoin että minusta lahjoja kuuluu saada sankari ja kiitokset on vieraille masut täynnä herkkuja ja kivat leikit.
Kuulemma olin epäkohtelias ja näin hän alkoi kaivamaan kuvatteen ja antoi jokaiselle vieraallemme 5-10senttiin ja piti sen jälkeen minulle uskomattoman luennon että tiedät varautua jatkossa kiitoslahjoin ja tämä on kohtelias tapa ja minä olin se moukka kun en tuommoisesta ennen tiennyt.[/QUOTE]

Siis tämä tarina ei voi olla totta!? Minä olisin varmaan tuossa tilanteessa sanonut suoraan, että ole hyvä ja lähde, sillä meillä ei kaverilahjaa jaeta. Piste.

Siis tämä tarina ei voi olla totta!? Minä olisin varmaan tuossa tilanteessa sanonut suoraan, että ole hyvä ja lähde, sillä meillä ei kaverilahjaa jaeta. Piste.

Valitattavasti on tosi. Olin itse ihan puulla päähän lyöty kun toinen kaivaa kuvettaan ja jakaa rahojaan vierailla lapsille kiitoslahjaksi ja pitää minulla puheen kuinka minä olin moukka ja en moiseen ole varautunut jne :(

[QUOTE="vieras";27993514]Hankala antaa loogista selitystä sellaiselle asialle jolla sitä ei ole. Minä annan vieraille pienen lahja, koska haluan. Ei ole muuta syytä.[/QUOTE]

Tässähän se looginen syy jo oli. Kiitos. :D

Onko sinusta kaverilahjojen antaminen hyvää käytöstä ja toisaalta onko lahjojen antamatta jättäminen huonoa käytöstä?

[QUOTE="moukka";27993543]Valitattavasti on tosi. Olin itse ihan puulla päähän lyöty kun toinen kaivaa kuvettaan ja jakaa rahojaan vierailla lapsille kiitoslahjaksi ja pitää minulla puheen kuinka minä olin moukka ja en moiseen ole varautunut jne :([/QUOTE]

Toivottavasti itse tiedät (ja tunnet), että tämä vieraana ollut äiti se todellinen moukka oli, et todellakaan sinä...

[QUOTE="moukka";27993543]Valitattavasti on tosi. Olin itse ihan puulla päähän lyöty kun toinen kaivaa kuvettaan ja jakaa rahojaan vierailla lapsille kiitoslahjaksi ja pitää minulla puheen kuinka minä olin moukka ja en moiseen ole varautunut jne :([/QUOTE]

Tollanen tyyppi kyl lähtee aikas nopeesti meidän kodista. En olisi antanut niitä senttejänsä jakaa, vasta ku oven ulkopuolella. :D

Tässähän se looginen syy jo oli. Kiitos. :D

Onko sinusta kaverilahjojen antaminen hyvää käytöstä ja toisaalta onko lahjojen antamatta jättäminen huonoa käytöstä?

Kaverilahjojen antaminen ei ole hyvää käytöstä ja lahjojen antamatta jättäminen ei myöskään ole huonoa käytöstä. Kukin tekee miten haluaa. Koskaan ei mitään suuren suurta ole pussukassa ollut, tyliin tarra + tikkari + joku härpäkelelu mitä lapset rakastavat (vanhemmat eivät koska se on roskaa)

Toivottavasti itse tiedät (ja tunnet), että tämä vieraana ollut äiti se todellinen moukka oli, et todellakaan sinä...

No tuosta tapahtuneesta on nyt semmoinen 10vuotta että aikaa on jokulunut.
Mutta aina kun heillä oli lastenkutsut sai kaikki lapset aina jotain isoa kiitoslahjoiksi joka myös minua ihmetytti.
Minä olin ainut perhe joka ei kiitoslahjaa tässä päiväkotiryhmässä jakanut ja kyllähän siinä itsensä vähän tolloksi tunsin kun tosiaan aloin uskomaan että kiitoslahja onkin nykyään joku pakollinen juttu.

Näin on. Minä olisin sanonut sille että ihan sama, mutta mun mielestä tuollainen tapa ei ole tarpeellinen, sillä ei ole mitään tekemistä hyvän käytöksen kanssa
eikä meillä edelleenkään tulla synttärivieraille mitään lahjoja jakamaan.

Mä en ole myöskään jakanut vieraileville lapsille mitään kaverilahjoja, enkä jaa tulevaisuudessakaan. Herkkuja on vapaasti synttärien aikana syötävissä ja vanhemmille tarjoan kahvit heidän hakiessa lapsiaan.

[QUOTE="moukka";27993580]No tuosta tapahtuneesta on nyt semmoinen 10vuotta että aikaa on jokulunut.
Mutta aina kun heillä oli lastenkutsut sai kaikki lapset aina jotain isoa kiitoslahjoiksi joka myös minua ihmetytti.
Minä olin ainut perhe joka ei kiitoslahjaa tässä päiväkotiryhmässä jakanut ja kyllähän siinä itsensä vähän tolloksi tunsin kun tosiaan aloin uskomaan että kiitoslahja onkin nykyään joku pakollinen juttu.[/QUOTE]

Sentään uskalsit poiketa massasta. Mulle on ainakin ihan sama, onko tollanen "in" vaiko "out" ni eivät tuu mitään lahjaa saamaan. Rahaa menee kummiskin jo niihin tarjottaviin + päivänsankarin lahjaan niin sen lisäksi pitäisi vielä ostaa synttärisankarin vieraillekkin jotain? Voi elämän kevät...... :headwall:

Ei meilläkään jaeta eikä lapsen kavereiden synttäreillä. Ollenkaan tunne tuota tapaa. Vieraat ovat saaneet juhlat ja halukkaat lähtiessä ilmapallon mukaansa. Mut mitää erillislahjoja ei oo hankittu. Vieraita on silti ollut aina riittävästi joten vissiin kaveritkaan eivät perusta juhlia vieraslahjoille.

Kaverilahjojen syy taitaa olla se, ettei vieraille tulisi paha mieli kin ainoastaan sankari saa lahjoja.. Ettei vaan tarvitse oppia kestämään pettymyksiä.

Meillä ei jaeta kaverilahjoja.

Yhteistyössä