Olen kerran saanut synttäreiltä mukaan yllätyspussin, joskus -90 ja 2000-lukujen taitteessa.
Muistaakseni sen sai onginnassa, eli pussukoiden saaminen kuului juhlien ohjelmaan.
En muista kaikkea mitä pussissa oli, jotain synttäreiden teemaan liittyviä pikkujuttuja kuitenkin.
Oli muovieläin, pieni tarra-arkki ja ehkä myös tikkari/karkki.
Muovieläin oli muiden muovieläinten kanssa monessa leikissä mukana ja aina muistin ne mukavat synttärit.
Kyseessä ei ollut lahjominen vaan pieni muisto juhlista.
Nyt kun muistelen niin olen saanut toisenkin pussukan, suurin piirtein samoihin aikoihin. Ne oli lasten uudenvuodenjuhlat, ei siis kenenkään syntymäpäivät.
Pussukassa oli tinahevosenkenkä, pieni kynttilä ja jotain, ehkä kiiltokuva. Eli teemaan sopiva pieni yllätys joka ilahdutti suuresti vaikkei mukana ollutkaan varsinaista lelua.
Nyt 2010-luvulla tuntuu olevan arkipäivää että lastenkutsuilta saa mukaan yllätyspusseja tai "kaverilahjoja". Sisältönä (niissä mitä olen nähnyt) on ollut tikkareita, lakupötköjä, pyyhekumeja ja tarra-arkkeja, ei sen kummempaa. Ehkä joissakin perheissä tulee jotain vieläkin hienompaa.
Mun mielestä yllätyspussukat on ihan kiva idea, mutta ei todellakaan välttämättömyys. Ehdottomasti tulisi riittää se, että vieraat saavat syödä herkkuja ja pitää hauskaa.
Ja en ole muuten koskaan tavannut lasta joka ei ole ymmärtänyt että juhlissa vain päivänsankari saa lahjoja. Mun aikana ei tainnut kukaan järjestää päiväkotisynttäreitä, mutta kouluikäisen nyt vähintäänkin tulisi ymmärtää. Miten lie nykypäivänä.