Minkä takia lastenkutsuilla jaetaan ns. kaverilahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27993356]sen takia kun Suomeen on rantautunut joka asiassa jenkkimeiniki...[/QUOTE]

Eiköhän kaikki perinteemme ole "rantautuneita" jostain. Lähtiäislahjoja jaettiin meidän kodissamme jo silloin, kun minä olin pieni eli 80-luvun alussa.

[QUOTE="vieras";27993388]Ei tarkoitukseni ollut valittaa. Kyllä sitä saa harrastaa, en vain ymmärrä sitä tapaa ja olisin kaivannut siihen perusteluja, jotta olisin sen ymmärtänyt. :)
[/QUOTE]

Eivät ne lahjapussit mikään pakollinen asia ole, mutta usein mukava lisä ohjelmaan. Ja ainahan ei ole kysymys edes mistään pusseista vaan esimeriksi siitä, että yhdessä askarrellaan jotain juhlien teemaan sopivaa, minkä saa sitten ottaa mukanaan.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="Vieras";27993632]Eiköhän kaikki perinteemme ole "rantautuneita" jostain. Lähtiäislahjoja jaettiin meidän kodissamme jo silloin, kun minä olin pieni eli 80-luvun alussa.[/QUOTE]

Jännä..
Minä kun vasta törmäsin tähän perinteeseen elämäni ensimmäisen kerran tosiaan oman lapseni kohdin vuonna 2000

Mutta toisaalta onhan häistäkin aina jälkikäteen kuten rippi ja yo juhlistakin tullut kiitoskortti, mutta en kyllä sitä rinnastasi siltikään tähän.

kaverisynttäreillä se on myös kiva lopetus eli pikkuihmiset lähtevät iloisina kotiin esittelemään ylpeästi sitä mitä ovat saaneet ja juhlat loppuvat nopeasti mitä äitinä arvostan kovasti.

[QUOTE="Pöllönen";27993603]Kaverilahjojen syy taitaa olla se, ettei vieraille tulisi paha mieli kin ainoastaan sankari saa lahjoja.. Ettei vaan tarvitse oppia kestämään pettymyksiä.

Meillä ei jaeta kaverilahjoja.[/QUOTE]

Sepä se. Ja mitä siitä sitten vähän vanhempana seuraakaan, kun "julma maailma" iskee totuuden avokämmenellä vasten kasvoja ja nämä hemmotellut pikkupiltit joutuvat silmätysten sen tosiasian kanssa, että eivät olekaan maailman napoja...

Mieluummin totutan oman lapseni -- ja totuttaisin muidenkin lapset, jos pystyisin -- kestämään pettymyksiä jo pienenä, ettei niistä sitten isompana tarvii vetää hirveitä kilareita ja Mount Everestin kokoisia herneitä nekkuun.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
ei paljon maksa vaiva jos oikeasti ostatte jokaiselle vieraalle muumitikkarit ja annatte ne kotiinlähdön aikaan ;)
Jää parempi mieli vieraallekin.Aika harvassa ne perheet joissa ei kaverilahjaa jaeta ja saakin lapset hämilleen.Niin pieni ele tekee lapsivieraat onnelliseksi kun annatte pikku muistamisen.

Kaverilahja on näet nykyisen liberaalin ja selkärangattoman kasvatuslinjan mukaista. Kun lapsi saa lahjan, hänen ei tarvitse käsitellä tilannetta, että miksi vain syntymäpäiväsankari saa lahjoja. Siitähän voisi tulla paha mieli ja sitä eivät vanhemmat halua/jaksa. On parempi, että kaikilla on hyvä mieli ja erityyppisiä tuntemuksia lapsen ei tarvitse opetella käsittelemään.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Voi venäjä. Mulla on ekat kaverisynttärit tulossa tässä parin kuukauden sisään, ja näitä aloituksia lukiessa olen varma, että hommasta tulee fiasko. Olen niin pihalla kaikesta.

Eikä tule. Onhan sitä nykyään ties vaikka ja minkälaista synttäriä ja kaverilahjaa. Silti ne perusjuhlat meilläkin+tuttavapiirissä on olleet tykättyjä.

Mun lapsuudessa oli synttäreillä usein ongintaa. Eikö se ole vähän sama asia kuin nykypäivän kaverilahjat? Tai onhan sitä ongintaa varmaan vieläkin, mutta tarkoitan tällä sitä, että eihän vieraiden lahjominen ole mitenkään uusi asia.

Asiaan viitaten, mutta vähän off topic silti:

Mitä kun naapurustossa asuu parikin kohtalaisen varakasta perhettä. Näiden perheiden synttärit on rakennettu isolla rahalla. Viimeisillä synttäreillä marraskuussa synttäreille oli järjestetty taikuri ja bändi. Lapset pääsivät myös itse soittamaan. Pöydät notkui herkkuja, karkkeja oli joka makuun ja kaiken huippuna paikalle oli tuotu hattarakone. Jokainen vieras sai lähtiessään lahjan, joka ei ollut vain karkkia, vaan myös lelu.

Miten tällaisten synttäreiden kanssa voi "kilpailla"?! Onko minun järjestämäni synttärit väkisinkin tylsät ja huonot? Miten perustella se lapsikatraalle, että meillä ei ole tuollaisia puitteita?

[QUOTE="vieras";27993816]Asiaan viitaten, mutta vähän off topic silti:

Mitä kun naapurustossa asuu parikin kohtalaisen varakasta perhettä. Näiden perheiden synttärit on rakennettu isolla rahalla. Viimeisillä synttäreillä marraskuussa synttäreille oli järjestetty taikuri ja bändi. Lapset pääsivät myös itse soittamaan. Pöydät notkui herkkuja, karkkeja oli joka makuun ja kaiken huippuna paikalle oli tuotu hattarakone. Jokainen vieras sai lähtiessään lahjan, joka ei ollut vain karkkia, vaan myös lelu.

Miten tällaisten synttäreiden kanssa voi "kilpailla"?! Onko minun järjestämäni synttärit väkisinkin tylsät ja huonot? Miten perustella se lapsikatraalle, että meillä ei ole tuollaisia puitteita?[/QUOTE]

heh pikkasen kateellinen katkera tilitys sinulla :D
Te teette sellaiset juhlat kun haluatte.
Jokainen vieras voi itse päättää haluaako tulla juhliin vai ei.
Ei ole mitenkään teiltä pois että toiset juhlii "isommin"

Olen kerran saanut synttäreiltä mukaan yllätyspussin, joskus -90 ja 2000-lukujen taitteessa.

Muistaakseni sen sai onginnassa, eli pussukoiden saaminen kuului juhlien ohjelmaan.

En muista kaikkea mitä pussissa oli, jotain synttäreiden teemaan liittyviä pikkujuttuja kuitenkin.
Oli muovieläin, pieni tarra-arkki ja ehkä myös tikkari/karkki.
Muovieläin oli muiden muovieläinten kanssa monessa leikissä mukana ja aina muistin ne mukavat synttärit.
Kyseessä ei ollut lahjominen vaan pieni muisto juhlista.

Nyt kun muistelen niin olen saanut toisenkin pussukan, suurin piirtein samoihin aikoihin. Ne oli lasten uudenvuodenjuhlat, ei siis kenenkään syntymäpäivät.

Pussukassa oli tinahevosenkenkä, pieni kynttilä ja jotain, ehkä kiiltokuva. Eli teemaan sopiva pieni yllätys joka ilahdutti suuresti vaikkei mukana ollutkaan varsinaista lelua.

Nyt 2010-luvulla tuntuu olevan arkipäivää että lastenkutsuilta saa mukaan yllätyspusseja tai "kaverilahjoja". Sisältönä (niissä mitä olen nähnyt) on ollut tikkareita, lakupötköjä, pyyhekumeja ja tarra-arkkeja, ei sen kummempaa. Ehkä joissakin perheissä tulee jotain vieläkin hienompaa.

Mun mielestä yllätyspussukat on ihan kiva idea, mutta ei todellakaan välttämättömyys. Ehdottomasti tulisi riittää se, että vieraat saavat syödä herkkuja ja pitää hauskaa.

Ja en ole muuten koskaan tavannut lasta joka ei ole ymmärtänyt että juhlissa vain päivänsankari saa lahjoja. Mun aikana ei tainnut kukaan järjestää päiväkotisynttäreitä, mutta kouluikäisen nyt vähintäänkin tulisi ymmärtää. Miten lie nykypäivänä.

Olen kääntänyt kelkkani tässä jutussa. Ennen mietin, että miksi tuollaista pitää olla mutta sitten (kolmien synttäreiden ja kolmen erilaisen lahjapussukan jälkeen) olen todennut, että se on kiva muisto. Siis lapselle :D

Meillä oli synttärit viikonloppuna ja olin väsännyt lahjapussukat kotiinviemisiksi. Oli niin kivaa, että unohdin jakaa ne :headwall: Annan niitä sitten aina, kun ystäviä näkee.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Meillä kaveri"lahjoina" on ollut kyllä yleensä teemaan liittyvät rekvisiitat (esim merirosvohatut/silmälaput/ilmapallot yms) ja esim kerran oli ongintaa niin siitä tulleet saaliit, kerran oli aarteenetsintää ja kaikki löysi jotakin sieltä itselleen.

ja lisäisin vielä että en ole nähnyt asiaa mitenkään kamalana, vaikk meidän jutut on pienempiä, vaikka aikoinaan tyttäreni oli synttäreillä, josta jokainen sai barbin!

80-luvulla kaverini synttäreillä hänen äitinsä oli järjestänyt ongintaa ja siinä yhteydessä kaikki sai pienet lahjapussit joissa oli muistaakseni karkkia. Se oli kiva ja silloin erikoinen ohjelma synttäreillä.
Mutta olisin suuresti ihmetellyt silloin ja ihmehtelisin tänä päivänäkin jos vieraalle lähtiessä tyrkättäisiin lahjapussukka käteen. Ei kai sitä mitään"palkkiota" tarvitse kavereiden syntäreille osallistumisesta?

Me ollaan muksujen synttäreillä noita jaettu lähtiessä tai onginnasta saaliina. Pidän sitä lähinnä vaan tapana, täällä tuo tapa on kaikilla enkä ole pitänyt ongelmana lähteä mukaan vaikken aiemmin ollut moisesta kuullutkaan. :)

Meillä päin tämä on ollut jo vuosia tapana enkä edelleenkään tätä tapaa ymmärrä enkä hyväksy.

En tajua, miksi lapsille pitää opettaa, että kaikki saa jonkun lahjan, kun perinteisesti kuitenkin se synttärisankari on se, jolle niitä lahjoja ostetaan ja vieraille tarjotaan kakut ym. synttäriherkut. Niihinkin menee rahaa reilusti, jos vieraita useampi.
Monissa perheissä annetut vastalahjat ovat usein jopa samaa hintaluokkaa kuin synttärisankarille ostetut lahjat.

[QUOTE="hemmo";27993745]ei paljon maksa vaiva jos oikeasti ostatte jokaiselle vieraalle muumitikkarit ja annatte ne kotiinlähdön aikaan ;)
Jää parempi mieli vieraallekin.Aika harvassa ne perheet joissa ei kaverilahjaa jaeta ja saakin lapset hämilleen.Niin pieni ele tekee lapsivieraat onnelliseksi kun annatte pikku muistamisen.[/QUOTE]

Kelpaako ne muumitikkarit lahjaksi? Olen jo kaveriltani kuullut näitä ikäviä tarinoita miten jollekin vieraalle (tai useammallekaan) ei mikään kelpaa. Tarjoilut on huonoja, leikit/ohjelma tylsää ja läksiäislahjakin ihan ankea.

Suoraan sanoen kauhulla odotan meidän lapsen ensimmäisiä kaverisynttäreitä. 3 v juhlat vielä menee ns. omalla porukalla (vieraina siis sukulaisia, leikkikavereina lapsen serkkuja ja minun ystävieni lapsia) mutta kun lapsi aloittaa sen jälkeen päiväkodissa niin taitaa ne kaverisynttärit sitten tulla eteen 4v.

[QUOTE="vieras";27994351]Meillä päin tämä on ollut jo vuosia tapana enkä edelleenkään tätä tapaa ymmärrä enkä hyväksy.

En tajua, miksi lapsille pitää opettaa, että kaikki saa jonkun lahjan, kun perinteisesti kuitenkin se synttärisankari on se, jolle niitä lahjoja ostetaan ja vieraille tarjotaan kakut ym. synttäriherkut. Niihinkin menee rahaa reilusti, jos vieraita useampi.
Monissa perheissä annetut vastalahjat ovat usein jopa samaa hintaluokkaa kuin synttärisankarille ostetut lahjat.[/QUOTE]

Minä ajattelen sen tavallaan kiitoksena osallistumisesta ja muistona meiltä, tai siis päivänsankarilta.

[QUOTE="vieras";27993816]Asiaan viitaten, mutta vähän off topic silti:

Miten tällaisten synttäreiden kanssa voi "kilpailla"?! Onko minun järjestämäni synttärit väkisinkin tylsät ja huonot? Miten perustella se lapsikatraalle, että meillä ei ole tuollaisia puitteita?[/QUOTE]

Häh? Meillä juhlitaan aina isosti (ihan sama mitkä juhlat), en oo ikinä aatellut et muiden synttärit ois jotenkin huonommat sen takia. Kyllä meidän lapset ainakin viihtyy aina kaikenlaisissa juhlissa. Me tykätään juhlia..

[QUOTE="mona";27994378]Häh? Meillä juhlitaan aina isosti (ihan sama mitkä juhlat), en oo ikinä aatellut et muiden synttärit ois jotenkin huonommat sen takia. Kyllä meidän lapset ainakin viihtyy aina kaikenlaisissa juhlissa. Me tykätään juhlia..[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kamalaa jos juhlia ei voi järjestää sellaisia kuin haluaa jos pitää ajatella että siitäkin jollekin tulee paha mieli. Minusta on kiva järjestää juhlia, teen sitä mielelläni enkä yhtään laske että montako kaverilahjaa tai tikkaria lapseni saa muiden synttäreiltä.

Kaverilahjapussit on meillä olleet mutta yleensä ne liittyvät johonkin aarteenetsintäleikkiin tai ongintaan. Kaikki saavat pienen yllärin, myös se päivänsankari.

Tahattoman koomista muuten, että esim. päiväkodeissa on ihan ongelmana sellainen synttärikutsuilla kiristäminen ja uhkaaminen, ja synttärikutsujen antamiseen on jouduttu keksimään kaikenlaisia sääntöjä. Sitten kuitenkin armollisesti mukaan päästettyjä vieraita pitäisi kiitellä ihan lahjan muodossa :D.

Ei siinä, mielestäni vaikka onginta tai aarteenetsintä voi olla ihan hauska ohjelmanumero, ja saaliina voi olla vaikkapa jokaiselle joku pieni karkkiaski ja joku pikkujuttu. Hintavampia leluja en kaverilahjoina tajua. Enkä muuten itsekään kiittele kavereitani millään tavaralla tai rahalla siitä, että kestävät seuraani ja tulevat meille :D, ellei satu olemaan vaikka toisen lapselle sopivia vaatteita lähdössä kiertoon tms.

Pakollisena en pidä mitään kaverilahjaa, eikä itsekään olla niitä jaeltu (lapset toki vasta pieniä, äitikaverit ja lapset kutsutaan "kaverisynttäreille"). Ilmapallo ollaan usein annettu halukkaille kotiinlähtiäisiksi, siis ihan sellainen tavallinen, jolla ollaan synttäreiden aikana leikitty.

Yhteistyössä