Mitä ajattelet ihmisestä joka "nauttii" laivalla kaurapuuroa ja omia eväsleipiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen yrittänyt lapsillekin opettaa, että kun mennään jonnekin niin mennään kunnolla. Silloin ei tarvitse eväsleipiä hytissä syödä. Silloin kun ollaan buffetissa niin silloin syödään eikä sitten hetken päästä norkoilla jotain rusinoita. Buffetin eväillä pärjää mainiosti seuraavaan aamupala pöytään. Välissä isommat tietysti saattaa jotain herkutella. Jokainen toki tyylillään, tämä on meidän perheen tapa kun matkustellaan. Ihan jo kotimaassakin. Kesälläkään ei tulisi mieleenkään ottaa automatkoille kuin juotavaa mukaan.

Minä taas olen opettanut lapsille, että laivat ovat kulkuneuvoja ja meillä "kunnolla meneminen" tarkoittaa kyllä jotain aivan muuta kuin Ruotsin risteilyä... :D

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
buffetissa siellä kannattaakin syödä ja käydä aamiaisella. a la carte ja sämpylät ei houkuttele niinkään. Voi nyt alkoi tekemäöän mieli laivojen puffettia....ne kalapöydät Nam!

Mun mielestä puffettien ruuat laivoilla on jotenkin... No, ei hirveän hyviä. Jotenkin semmoista teollisen makuista ja en tiedä, vettynyttä ja tympeää. Voin tietysti sitäkin syödä jos muu seurue haluaa, mutta suurin osa siitä on sellaista mikä ei maistu mulle ollenkaan. Olen kyllä todella kranttu, tiedän. :D

Mutta laivallahan voi syödä karkkia ja pähkinöitä.

Minä olen yrittänyt lapsillekin opettaa, että kun mennään jonnekin niin mennään kunnolla. Silloin ei tarvitse eväsleipiä hytissä syödä. Silloin kun ollaan buffetissa niin silloin syödään eikä sitten hetken päästä norkoilla jotain rusinoita. Buffetin eväillä pärjää mainiosti seuraavaan aamupala pöytään. Välissä isommat tietysti saattaa jotain herkutella. Jokainen toki tyylillään, tämä on meidän perheen tapa kun matkustellaan. Ihan jo kotimaassakin. Kesälläkään ei tulisi mieleenkään ottaa automatkoille kuin juotavaa mukaan.

Sekö ei ole kunnolla menemistä jos haluaa syödä omia eväitään. Itse ainakin olen huomannut että lapset haluaa nimenomaan nähdä ja kokea ja se syöminen on sivuseikka. Niinkuin se ihmiselle pitäisi ollakkin vaan ravintoa.

[QUOTE="jeps";27968445]Sama tyyli myös meillä. Kyllä se buffet-aamiainen ikkunapöydässä vaan kruunaa pienenkin lapsen matkan. :) Tyypillistä lasten aliarviointia tuo, etteivät muka välitä päästä ravintolaan vaan syövät tyytyväisenä niitä kurkkuvoileipiä hytissä. :D[/QUOTE]

Kai tämäkin vähän riippuu. Muksun kanssa viime ristelilyllä syötiin kahvilassa, a la carte -ravintolassa ja aamiaisbuffaankin mentiin. Takaisin tultaessa syötiin hytissä tyytyväisinä Tallinnan tuomisia. Syy miksi me Tallinnasta napataan syötävät on se että sieltä saa lounaspakkauksissa jälkkäreitä myöten hyvät syömiset :)

[QUOTE="vieras";27968492]
Tosin, rehellisesti sanottuna, en ymmärrä ihmisiä jotka käyvät Ruotsin tai Tallinnan risteilyillä itse risteilyn takia, mutta kukin tyylillään. :)[/QUOTE]

Niipä, bileristeilyt on sit asia erikseen. Eikä varmasti silloinkaan tulis käytyä ravintolassa joka aterialla, vaan joku kolmioleipä tulis ostettua (ja kirottua sitä hintaa) tax freesta. Mukavempi syödä se krapula-aamun leipä (krhm, sipsipussi...) hytissä kuin jossain kaikkien nähden :laugh:

Itse olen hyvätuloinen ja reissaan lapseni kanssa missä milloinkin, joskus vaikka tallinnan laivalla. Meille ei se risteily yleensä ole mikään vuoden kohokohta eikä laivan ruuat suoraan sanoen edusta minulle mitään kulinarismia. Joten ajatuksena eväiden ottaminen ei ole laisinkaan vieras, tosin mitään kaurapuuroa en lähtisi keittelemään :D

Minua ei henkilökohtaisesti sen suuremmin kiinnosta, kuka mitäkin syö tai mihin rahansa käyttää laivalla ollessaan tai muutenkaan.

ja tuohon kommentti että kun todetaan että jos ei ole varaa syödä laivalla, niin kannattaa pysyä kotona...Tuota...eikös se ole niille lapsille elämys päästä jonnekin: laivalle, pallomereen, Tukhomaan. En usko että elämysten ja lasten viihtymisen kannalta parempi vaihtoehto olisi jäädä kotiin tai mennä syömään kalliisti huonoon buffetpöytään.

Jokainen tavallaan niinku joku jo mainitsi.
Itsekin menin kerran kapakkaan ja soin omia evaitani.
Kysyin kuitenkin ensin ,jos saan syoda ne siella heidan tiloissaan ja antoivat luvan.
Oluen kuitenkin ostin heilta.
En pillimehua.

Sekö ei ole kunnolla menemistä jos haluaa syödä omia eväitään. Itse ainakin olen huomannut että lapset haluaa nimenomaan nähdä ja kokea ja se syöminen on sivuseikka. Niinkuin se ihmiselle pitäisi ollakkin vaan ravintoa.

Eiköhän se näin jotenkin mene, ja joka tap. lapset nyt arvostavat reissua kuin reissua. Kunhan se huolto vaan eikä nälässä tarvi kulkea... :D

Niin, paitsi että laivalla oleminen ei ole automaattisesti "lomalla olemista". Samaa kastia kuin bussissa, junassa tai lentokoneessa oleminen.

Meillä alkaa loma siitä kun laitetaan kodin ovi kiinni ja napataan matka laukusta kiinni.

Meillä alkaa loma siitä kun laitetaan kodin ovi kiinni ja napataan matka laukusta kiinni.

Niin meilläkin. Mutta minusta ihana ja onnistunut matka ei tarkoita sitä, että pitää olla kaikki mahdollisimman valmiina ja että haetaan vain (omasta mielestä) luksusta (ainakin toisessa ketjussa nämä laivan ravintolat määriteltiin luksukseksi). Ihan yhtä lailla voi olla mukava hakea eväsruuat (joko kaupasta tai ravintolasta) ja syödä niitä katsellen ikkunasta merelle. Lomailu ei tarkoita ainoastaan sitä, että kaikki tulee valmiina, vaan loma on irtiotto arjesta, tehdään jotain erilaista ja rentoudutaan.

Näiden parin ketjun perusteella voisi ajatella, että myös piknik merenrantakalliolla on säälittävää ja ainoastaan ketjuravintolassa syöminen hienoa.

Mulle on ihan yks hailee mitä kukakin tekee, mutta itse en henk koht jaksaisi alkaa roudaamaan jotain kaurapuuro tarvikkeita mukana. Ymmärrän hyvin kyllä pienten lasten kanssa että kassissa on kaikenlaisia eväitä ja herkkuja mukana.
Itsekin tässä juuri suunnittelen mitä otan lapsille (ja itselleni) mukaan kun lähdetään lento+juna yhdistelmällä Italiaan. Matkaan menee koko päivä. Lentokone ateria tuskin onnistuu, minun ja pienemmän osalta, pienempi istuu sylissä lennon niin ei sille edes sitä ruokaa tule. En tiedä miten junassa on ravintolavaunua, tuskin sinne edes kovin innokkaasti lähden kahden lapsen kanssa, kun on matkalaukut yms mukana. Eli eväitä mukaan, en kyllä kaurapuuroa :D otan kaikkea mahdollista herkkua millä saisin pojat istumaan edes hetken nätisti :)

En usko että rahasta välttämättä on kiinni se ettei kahvilasta sitä sänpylää osta. Itse olen ainakin oppinut ettei Korkeasaaressa ole kovin kummonen se iso kahvila lasten leikkipaikan luona, että eväät mielummin mukaan, sillon kun siellä on keittiö kiinni ettei lämmintä ruokaa enää saa.

kaikki risteilyllä olevat eivt tee 24 tunin ristilyä vaan jävät esim ahvenanmaalla tai ruotsissa / virossa pois. He saattavatmennä sukulaisiin lomailemaan. Silloin ei tärkeintä ole se tax-free ostot tai se ruoka vaan kulkemien paikasta a paikkaan b.
minäkin lapsena paljon kulji laivalla, kun menin tätini luo ruotsiin. Ei mua haitaut yhtään että ei ehditty tax-freehen tai ei syötty buffassa. Omia eväitäki oli usin mukana koska isäni oli täissä makakratehtalla ja kummitätini pyysi ruotsin suomalaiata makkaraa ja hän sitä pyynnöstä sai. eränkin keran tulliss akysyy mitä latikossa on muttta koskaan ei ole tarvinnut sitä avata.

on ollut jotain pientä hytissä,rinkeliä ta sämpylää ja mehua. Käydään siis buffetissa tai ala cartessa,mutta varuiksi on hytissä jotain pientä iltapalaa,jota tosin menee vähänlaisesti,kun on aiemmin mahat kunnolla täytetty. Tämä juuri siksi että tarve on vähäinen ja siinä aletaan samalla rauhottua yöunille.

Joskus meillä oli niin vähän rahaa mut hirvee halu päästä miehen kaa laivalle, et myytiin yks telkkari et päästiin. Sillon meillä oli leipiä mukana, mut olihan niitä aika nihkee kyllä syödä. :)

Viking Gracellä muuhun ei ole varaakaan. On pakko ottaa omat eväät. - Jos nyt onnistuu lipun itselleen keplottelemaan. Ehkä se onnistuu jonkun hyvätuloisen tutun avustuksella.

[QUOTE="vieras";27967852]Miksi sitten yleensä pitää lähteä koko helvetin laivalle jos ei ole varaa mihinkään muuhun kuin vain siihen risteilyn/hytin hintaan? Jättävätkö nämä kokkailijat myös kenties tax-free -ostoksetkin kokonaan tekemättä kun kerran rahat ovat niin vähissä ettei edes ruokaa voi ostaa valmiina?[/QUOTE]

Me ei kokkailla laivalla, mutta eväitä meillä on mukana. Jos 5 henkinen perhe meidän kokoonpanollamme syö laivassa buffassa sekä illallisen että aamupalan, pelkkiin safkoihin uppoaa laivalla melkein 400 euroa. Ja mua kyllä harmittaa, jos lasten lautasella on sitten pelkkiä ranskalaisia, yksi lihapulla ja kurkkua. Näin on käynyt useamman kerran. Ja kun meillä vain toinen aikuisista käyttää alkoholia, niin kyllä nuo hinnat ovat erittäin suolaiset.

Onneksi laivalta löytyy myös halvempi vaihtoehto - eli mundossa ollaan syöty kun sen aterioilla selvitään sentään 100 eurolla.

Se ettei käytä 400 euroa ruokiin, ei tarkoita ettei muuhun ole varaa, se vain tarkoittaa sitä, että valitsee mihin rahansa käyttää. Meillä usein ostetaan leluja ja vaatteita laivalta. Käydään esim. uimassa ja Tukholmassa käydään aina syömässä. Rahaa uppoaa myös tekemisiin Tukholmassa.

Mä en näe mitään järkeä ostaa laivalta kahviosta lapselle jotain kallista leipää, kun helvemmalla, parempaa ja terveellisempää saa kun tuo itse kotona mukana. Ja jos lapsi on tottunut syömään illalla puuroa niin miksi ei laivalla niin saisi tehdä? laivalla tuskin saa illalla mistään puuroa ja lisäksi illalla on muutenki vaan parempi rauhoittua hyttiin.
Itse en missään tapauksessa lähtisi ostamaan lapsille kaikkia aterioita laivalta, vaan kotoa mukaan välipalat ja iltapalat ja sitten vaikka päivälliselle buffaan.

En jaksanut lukea kuin ekan sivun pikaisesti. Mutta siis, me kuljetaan Ruotsiin ja takas monta kertaa vuodessa, ja meillä on hyvin usein evästä mukana. Me ei mennä laivalle kuin siitä pakosta että se on halvin tapa matkustaa Tukholmaan, noi laivat on niin nähty et muksutkin mieluummin löhöää hytissä ja mutustaa voileipää kuin syö laivan pahaa ruokaa buffetissa (viimeks taas tehtiin virhe ja mentiin buffetiin, ei todellakaan ollu hintansa arvoista edelleenkään).
Jos nyt joku tykkää kauhistella meidän eväitä niin voivoi.

Yhteistyössä