Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

Peyote
[QUOTE="vieras";27947979]Voisiko joku kertoa, että jos jumala tekee ihmeitä ja parantaa sairauksia, niin miksei kenenkään puuttuvaa kättä, tai edes sormenpäätä, ole koskaan parannettu?[/QUOTE]

Eikö?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948092]Voiskos saada vaikka linkin johonkin uutiseen asiasta? Sillä tuohan todistaisi aukottomasti jumalan olemassaolon.[/QUOTE]

Miten se todistaisi mitään? Jos minulla on ollut vaikka kipeä sormenpää ja olen rukoillut eikä se enää ole kipeä, niin auttasko sua lukea se lehdestä?


Mun yhdellä kaverilla oli kyllä lapsena vahvat silmälasit ja se rukoili. Sitten yhtenä aamuna se ei voinut käyttää niitä laseja enää. Eikä sillä ole laseja vieläkään. Jos tää ois lehdessä tai uutisissa, niin auttasko se? Uskoisitsä?
 
"vieras"
Miten se todistaisi mitään? Jos minulla on ollut vaikka kipeä sormenpää ja olen rukoillut eikä se enää ole kipeä, niin auttasko sua lukea se lehdestä?


Mun yhdellä kaverilla oli kyllä lapsena vahvat silmälasit ja se rukoili. Sitten yhtenä aamuna se ei voinut käyttää niitä laseja enää. Eikä sillä ole laseja vieläkään. Jos tää ois lehdessä tai uutisissa, niin auttasko se? Uskoisitsä?
Ei, vaan jos esimerkiksi olisi amputoitu käsi, tai sormenpää, ja jumala sen parantaisi. Se olisi aukottomasti jumalan ihme.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948115]Ei, vaan jos esimerkiksi olisi amputoitu käsi, tai sormenpää, ja jumala sen parantaisi. Se olisi aukottomasti jumalan ihme.[/QUOTE]

miksi parantuneet silmät ei ole?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948146]Kun minua nimenomaan kiinnostaa, miksei jumala paranna edes puuttuvaa sormenpäätä, mutta silmän parantaa.[/QUOTE]

Oon mä kuullut että Jumala olis parantanut puuttuvia käsiäkin. Ei lulla ole mitään uutisia sulle silti linkittää. Jos olisisi sellainen uutinen niin uskoisitko sä semmosta? Jos joku lääkäri sanois että sen potilaalle on ittestään kasvanut käsi niin uskoisitko sä semmosta?
 
"vieras"
Oon mä kuullut että Jumala olis parantanut puuttuvia käsiäkin. Ei lulla ole mitään uutisia sulle silti linkittää. Jos olisisi sellainen uutinen niin uskoisitko sä semmosta? Jos joku lääkäri sanois että sen potilaalle on ittestään kasvanut käsi niin uskoisitko sä semmosta?
Jos lukisin iltalehdestä, että jumala antoi käden takaisin, niin kääntyisin uskoon samalla hetkellä. Ja niin varmasti tekisi moni muukin.

Miksihän siis yhdestäkään lehdestä koko maailmassa ei löydy uutista aiheesta? Sehän auttaisi koko ihmiskuntaa.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948172]Jos lukisin iltalehdestä, että jumala antoi käden takaisin, niin kääntyisin uskoon samalla hetkellä. Ja niin varmasti tekisi moni muukin.

Miksihän siis yhdestäkään lehdestä koko maailmassa ei löydy uutista aiheesta? Sehän auttaisi koko ihmiskuntaa.[/QUOTE]
Mä en usko että sä uskoisit. Sanoisit, että iltalehti on paska lehti ja julkaisee valheita.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948207]Mutta miksi yksikään lehti ei ole edes yrittänyt? Ei kai tuollaisen asian julkaisemisesta haittakaan olisi. Sehän voisi jopa johtaa siihen, että jokin luotettava taho päätyisi tutkimaan asiaa.[/QUOTE]

Lehden uskottavuudelle siitä olisi suunnatonta haittaa. Joku Ristin Voitto voi tuollaista julkaista, ei iltalehti.
 
"vieras"
Lehden uskottavuudelle siitä olisi suunnatonta haittaa. Joku Ristin Voitto voi tuollaista julkaista, ei iltalehti.
Mutta julkaisihan iltalehti uutisen siitä, kuinka neitsyt maria ilmestyi ladon seinään. Ja onhan iltalehti muutenkin täynnä ihmeellisiä parantumisia. Ei kai käden ilmestyminen takaisin voisi olla yhtään vähemmän uskottavampi uutinen?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948268]Mutta julkaisihan iltalehti uutisen siitä, kuinka neitsyt maria ilmestyi ladon seinään. Ja onhan iltalehti muutenkin täynnä ihmeellisiä parantumisia. Ei kai käden ilmestyminen takaisin voisi olla yhtään vähemmän uskottavampi uutinen?[/QUOTE]

Niin sehän oli heijastus siinä ladon seinässä. Uutinen olikin kai siinä, että joku väittää satunnaista heijastusta joksikin hahmoksi. Olihan siitä kuvakin, minusta se oli vain heijastus.
 
"vieras"
Lehden uskottavuudelle siitä olisi suunnatonta haittaa. Joku Ristin Voitto voi tuollaista julkaista, ei iltalehti.
Mitä haittaa siitä olisi jos uskontokuntaan sitoutumaton lehti julkaisi jutun tapahtumasta, jota ei voi selittää millään muulla kuin Jumalan ihmeellä? Esim. jollekin kasvaisi amputoitu käsi takaisin (juttua varten tietenkin selvitetään kiistattomasti, että ko. henkilöltä on amputoitu käsi, joka on kasvanut takaisin). Varmasti ihmiset oikein jonottaisivat uskoon tuloa ja kirkkoon menoa.

Missään uskonnollisessa lehdessä ei samanlainen juttu tietenkään saisi aikaan samanlaista reaktiota, koska lehti olisi jo valmiiksi puolueellinen. Ei-uskovaisesta uskonnollinen lehti ei ole uskottava, mutta vaikka Hesari olisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"vieras"
Niin sehän oli heijastus siinä ladon seinässä. Uutinen olikin kai siinä, että joku väittää satunnaista heijastusta joksikin hahmoksi. Olihan siitä kuvakin, minusta se oli vain heijastus.
Niin, eli varmasti toimittajakin ymmärsi, ettei asia ole totta, mutta silti uutinen julkaistiin. Varmastikin sellaisen todettavan faktan, kuin käden parantumisen uutisoiminen olisi vähemmän haitallista uskottavuudelle.

Ihmettelen siis yhä, miten mistään ei löydy tälläisistä tapauksista oikein mitään tietoa.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948316]Niin, eli varmasti toimittajakin ymmärsi, ettei asia ole totta, mutta silti uutinen julkaistiin. Varmastikin sellaisen todettavan faktan, kuin käden parantumisen uutisoiminen olisi vähemmän haitallista uskottavuudelle.

Ihmettelen siis yhä, miten mistään ei löydy tälläisistä tapauksista oikein mitään tietoa.[/QUOTE]

ne tapaukset, joista olen kuullut, on jostain kehitysmaista. Siinä on olemassa ainakin kaksi eri mahdollisuutta:
1. Juttu on höpöhöpöä eli huijausta
2. kehitysmaissa maailmankuva on niin erilainen, että siellä ihmiset uskaltaa rukoilla hullujakin asioita ja silloin niitä tapahtuu.
 
"vieras"
ne tapaukset, joista olen kuullut, on jostain kehitysmaista. Siinä on olemassa ainakin kaksi eri mahdollisuutta:
1. Juttu on höpöhöpöä eli huijausta
2. kehitysmaissa maailmankuva on niin erilainen, että siellä ihmiset uskaltaa rukoilla hullujakin asioita ja silloin niitä tapahtuu.
Eli onko siis kyse siitä, ettei kukaan ole koskaan rukoillut menetettyä ruumiinosaansa takaisin kehityismaiden ulkopuolella? Entä rukoilisitko sinä? Minä ainakin rukoilisin joka päivä, jos olisi pieninkin mahdollisuus, että se palautuisi, joten en voi uskoa, ettei kukaan olisi niin tehnyt myös.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Peyote
Ehkä huhun suurenemisia?
ehkä. Tai sitten totta, ei voi tietää.


jos lääkäri toteaa vaikka että ptilaalla ei ole kättä, niin kehtaako se sama lääkäri kertoa sitä diagnoosiaan, jos potilaalla onkin käsi? Lääkärillä on suuri vaara leimautua joksikin hulluksi, epäluotettavaksi, valehtelevaksi ja vaikka miksikä, jos kukaan ei uskokaan.
 

Yhteistyössä