Sais mun mielestä olla edelleen.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27921412:Suomen lainsäädännössä ei aviorikosta ole ollut enää vuoden 1948 jälkeen.
Olen tuon holhoamisen kannalla, mutta en aviorikoksen osalta. Osaa ihmisistä saisi 'holhota' enemmänkin, mutta monesti vapaus menee lempeyden edelle.Niin että yhteiskunnan pitää holhota kun aikuiset ei osaa käyttäytyä?? Eiköhän jokaisen ole ihan itse kannettava vastuu tekemisistään.
Ennemmin ajattelen, että suhteessa yleensä on yhdessä sovitut pelisäännöt. Niiden rikkominen on teosta riippumatta kolaus suhteelle. Itse kuitenkin tiedän, että olen vain ihminen ja kumppanini oletettavasti myös. Jotta voisin olettaa saavani anteeksi virheeni, täytyy minun ulottaa sama kumppanilleni. Alkuun virhe voi tuntua liian pahalta kestää, saati antaa anteeksi. Ihmisestä riippuen myös akuutti tunnereaktio voi estää näkemästä kokonaisuutta tapahtuneesta. (Mieheni kertoi käsittelevänsä tunteet annospalasina sopivan ajan kuluessa kun itse en voi muuta kuin antaa tunteiden vyöryä ylitseni ilman mitään hallintaa)Monet ovat niin ehdottomia ja asettavat rajat omalle rakkaudelleen. Ehkä vielä ymmärtämättä edes tarkasti, että mitä oikein kieltää kumppaniltaan ja mitkä voivat olla seuraukset. Kieltämällä toisen ihastukset kieltää toisen tunteet. Onko ihme, että omakin rakkaussuhde katoaa? Kuka haluaa elää henkisessä vankilassa. En ainakaan minä.
Kyllä, näin se menee. Yhteiskunnan pitää, ja pitäisi enemmänkin, ottaa vastuu monessa asiassa. Asettaa lapsille kotiintuloaikoja, otta vastuuta lasten kasvatuksesta, poikkasta ei vanhemmiksi sopivilta piuhat yms yms. Ajatus on toisaalta todellä pöyristyttävä, mutta sitten taas niin kaikin tavoin tarpeellinen.Olen tuon holhoamisen kannalla, mutta en aviorikoksen osalta. Osaa ihmisistä saisi 'holhota' enemmänkin, mutta monesti vapaus menee lempeyden edelle.
Ihastumisen tunne on eri asia kuin henkinen tai fyysinen suhde kolmanteen osapuoleen. Minä en halua elää suhteessa, jossa liekutaan missä sattuu. Se kuuluu ihan eri elämänvaiheeseen kuin perhe-elämä.Monet ovat niin ehdottomia ja asettavat rajat omalle rakkaudelleen. Ehkä vielä ymmärtämättä edes tarkasti, että mitä oikein kieltää kumppaniltaan ja mitkä voivat olla seuraukset. Kieltämällä toisen ihastukset kieltää toisen tunteet. Onko ihme, että omakin rakkaussuhde katoaa? Kuka haluaa elää henkisessä vankilassa. En ainakaan minä.
No minulla on kokemusta petttämisestä puolelta ja toiselta. Ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon. Meillä ainakin suhde pelastui pettämisten jälkeen. Toipumisessa meni kauan, mutta muuten hyvää ihmistä ei kannata heti hyljätä. Pettämiselel voi olla useita syitä. Meillä se johtui siitä, että olimme menneet liian nopeasti suhteesta toiseen kumpikin, sinkkuaika jäi viettämättä. Hilajlleen sitouduimme kunnolla. Toki ap.n tilanne on erilainen ja kuulostaa aika rankalata. Voimia.Siinähän se onkin kun ei ole kokemusta niin voi ehkä vielä olla ymmärtäväinen. Tilanne olisi ehkä toinen jos olisin kokenut jotain vastaavaa. Mutta eikö ole hyvä että ap saa neuvoja ja näkökulmia monelta eri kantilta, eikä vain heti jätäsesika-neuvoja??
Yhteisiä pelisääntöjä on joskus hankala ennakkoon sopia, tietämättä mitä on edessä ja mikä se peli oikeasti edes on. Nuorena sitä saattaa hyväksyä ajattelematta toisen asettamia ehtoja: a) kerrasta poikki. Sisältääkö tuo oletuksena kaikki pettämisen muodot? Myös etäiset muodot, kuten ihastumiset tai toisen ihmisen ihailu?Ennemmin ajattelen, että suhteessa yleensä on yhdessä sovitut pelisäännöt. Niiden rikkominen on teosta riippumatta kolaus suhteelle. Itse kuitenkin tiedän, että olen vain ihminen ja kumppanini oletettavasti myös. Jotta voisin olettaa saavani anteeksi virheeni, täytyy minun ulottaa sama kumppanilleni. Alkuun virhe voi tuntua liian pahalta kestää, saati antaa anteeksi. Ihmisestä riippuen myös akuutti tunnereaktio voi estää näkemästä kokonaisuutta tapahtuneesta. (Mieheni kertoi käsittelevänsä tunteet annospalasina sopivan ajan kuluessa kun itse en voi muuta kuin antaa tunteiden vyöryä ylitseni ilman mitään hallintaa)
Ihminen ihmiselle, virheet voitava käydä läpi ja miettiä miten edetä. Mutta omalta kohdaltani toivon, että yksi virhe ei kaada jotain muuten niin hyvää! Silloin täytyisi itsekin olla virheetön kaikessa.
Mitä sillä saavutetaan, että minua loukattaisiin kertomalla ihastuksesta? Valitettavasti en ole tarpeeksi kypsä aikuinen ottaakseni moista tietoa vastaan. Hätääntyisin, ahdistuisin, pakoreaktio olisi todennäköinen.Olen samaa mieltä. Fyysinen suhde on enemmän kuin viikon tai kaksi kestävä ihastus työpaikan Sussuun. Voiko perhe-elämässä elävä ihminen ihastua odottamatta Sussuun (tai Pekkaan)? Silti elää perheensä ja kumppaninsa kanssa, kenties jopa kertoa kumppanilleen Sussusta millainen ihminen hän on ja mihin hänessä on ihastunut. Niin varmasti kuin kesä tulee talven jälkeen, ihastukset kuihtuvat ennen pitkää.
Olisiko ihastumisesta kertominen liian paha isku? Tuntisitko, että olisit jo menettänyt kumppanisi siinä vaiheessa?
Ei parisuhteessakaan ihan kaikkea tarvitse jakaa. Oletan, että mieheni on yhteisten yli kahdenkymmenen vuoden aikana voinut johonkin toiseen ihastua mutta ei siitä tarvitse minulle kertoa. En koe itsekään mitään tarvetta kertoa ihastumisen tunteistani miehelleni.Olen samaa mieltä. Fyysinen suhde on enemmän kuin viikon tai kaksi kestävä ihastus työpaikan Sussuun. Voiko perhe-elämässä elävä ihminen ihastua odottamatta Sussuun (tai Pekkaan)? Silti elää perheensä ja kumppaninsa kanssa, kenties jopa kertoa kumppanilleen Sussusta millainen ihminen hän on ja mihin hänessä on ihastunut. Niin varmasti kuin kesä tulee talven jälkeen, ihastukset kuihtuvat ennen pitkää.
Olisiko ihastumisesta kertominen liian paha isku? Tuntisitko, että olisit jo menettänyt kumppanisi siinä vaiheessa?
Hirveän ristiriitaista on sinun ulosantisi. Toisaalta sanot että pettäminen olisi mahdollista selvittää muttet kestäisi ajatusta että miehesi on ihastunut (tekemättä asialle mitään) johonkin naapurin maikkiin ja kertoo siitä sinulle rehellisesti.Mitä sillä saavutetaan, että minua loukattaisiin kertomalla ihastuksesta? Valitettavasti en ole tarpeeksi kypsä aikuinen ottaakseni moista tietoa vastaan. Hätääntyisin, ahdistuisin, pakoreaktio olisi todennäköinen.
Miksi tunteet olisivat loukkaus sinua kohtaan? Jos se kerrottaisiin vilpittömästi eikä taustalla olisi mitään koiria eikä luurankoja kaapissa, ei taka-ajatuksia tai motiiveja. Miksei terveessä parisuhteessa voisi kertoa kaikista tunteistaan ihmiselle kehen luottaa eniten?Mitä sillä saavutetaan, että minua loukattaisiin kertomalla ihastuksesta? Valitettavasti en ole tarpeeksi kypsä aikuinen ottaakseni moista tietoa vastaan. Hätääntyisin, ahdistuisin, pakoreaktio olisi todennäköinen.
Koska me ei olla jeesuksii?Jos miehesi kysyisi, että mitä on tapahtunut, kun olet niin iloinen ja energinen? Mitä päivääsi on kuulunut? Oletko ajatellut minua tänään? Valehtelisitko salataksesi todelliset syyt?
Laittaisit miehen mieleen epäilyksen, koska olemme yleensä huonoja valehtelijoita. Kasvatat sitä kenties jatkossa lisävalheilla. Miksi alunperin halusitkaan salata koko tyhmän ohimenevän ihastuksen ja siitä tehdään ajan kanssa iso kärpänen?
Tiedän, että valtaosa ihmisistä reagoisi aivan kuin olisi saanut polvea nivusille... mutta miksi näin pitäisi olla?
Minä ajattelen samoin. Jos mieheni pettäisi, haluaisin tietää. Mutta jos hän ihastuisi johonkuhun ja kertoisi siitä minulle, loukkaantuisin. Tiedän kyllä, että ihastus menee ohi, eikä se todennäköisesti johda mihinkään. Mutta en haluaisi kuulla rivienväliviestiä "riität minulle nipin napin, katso, on sitä säpäkämpiäkin olemassa." Totta hemmetissä on paljon minua kauniimpia ja seksikkäämpiä ja fiksumpia ja ja ja ja... naisia, mutta se ei ole asia, jota hierotaan kenenkään naamaan. Kyllä me miehen kanssa puhuttiin muutama ilta sitten, ketkä näyttelijät (=roolihahmot!) ovat hotteja, mutta se on eri asia kuin ihastuminen. En minäkään halua tuottaa miehelle mielipahaa ja rynnätä kertomaan, jos satun ihastumaan johonkuhun. Kun en tee tunteelle mitään, se menee kyllä ohitse.Mitä sillä saavutetaan, että minua loukattaisiin kertomalla ihastuksesta? Valitettavasti en ole tarpeeksi kypsä aikuinen ottaakseni moista tietoa vastaan. Hätääntyisin, ahdistuisin, pakoreaktio olisi todennäköinen.