Te joilla on rahaa (säästöt mukana) alle 500e, niin miksi? Millainen tilanne teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Alibaba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen 45v yh-äiti ja mullao n kaksi poikaa 16v ja 13v. Mulla ei ole rahaa yhtään säästössä aikä tilillä ku 1€. Kun maksan tilipäivänä laskut ja ostan ruuat ja tankkaan auton ni eipä siitä mitään jää.
Siks mullei oo rahaa säästössä.

Ei mulla oel mitään hätäkeinoja. MIhin niitä tarvitaan? EN nyt oikeen ymmärrä mihin tarvitaan hätäkeinoja :o

Viimeksi muokattu:
Enpä kerro missä olen töissä. Ei jää palkasta mitään. Ei ole lapsille säästöjä. Isä maksaa (kelan kautta) elarit muttei muuta. Isompi muuttaa kesällä pois kotoa joten jostain pitä älöytyä sitten vielä hänenkin vuokraasa ja muihin asumis ja matkamenoihinsa rahaa...

Vähän ohi aiheen, mutta en kyllä ymmärrä miksi vanhempien muka pitöisi maksaa lapsiensa vuokrat? Sitten kun on tarpeeksi iso muuttamaan omilleen, niin sillon kyllä huolehditaan itse laskuistakin..

[QUOTE="Alibaba";27915657]Minkä ikäisiä olette ja minkä ikäisiä/montako lasta? Miksi teillä on niin vähän rahaa?
Miten te selviätte? Onko hätäkeinoja?[/QUOTE]

Olen 26, mies saman ikäinen, 1lapsi 4v.
Tällä hetkellä on alle 500e, mieheltä en ole udellut, paljonko on tilin saldo.
Rahaa on vähän koska opiskelen ja sen tietää, ettei se mitään rahassa rypemistä ole. Hyvin selvitään, meillä on kaikki mitä tarvitaan ja ruokaa kaapeissa, jos jotain käy on vakuutukset tai sitten voi lainata minun vanhemmiltani tai tädiltä, ei ole kyllä tarvinnut vielä tähän mennessä, ei ole koskaan tullut sellaisia yllätyksiä tai niitä "yllätyslaskuja" mistä jotkut puhuvat. Tosiaan ne vakuutukset ja etukäteen harvemmin tuleviin isompii laskuihin säästäminen.

Ei taida olla nyt alle 500e, mut usein on. Olen täyspäiväinen opiskelija ja yh. Hyvin ollaan selvitty. En ole koskaan oppinut kuluttamaan hulluna. S-tilille menee bonukset ja siellä on hätävaraa. Ei ole tarvinut vielä toistaiseksi käyttää. Säästöön yritän aina vähän pistää, tosin jossain vaiheessa ne meneekin kun tulee joku vähän isompi menoero. Väliaikaista tää vaan on ja hyvin ollaan pärjätty. Ikää 33 ja yksi lapsi + koira.

Viimeksi muokattu:
Mies tekee töitä matalapalkka alalla, vuorotyön ansiosta hänellä jää käteen noin 2000/kk, itse olen hoitovapaalla ja teen muutaman työvuoron/kk. Ollaan alle 30-v. Tultiin juuri lomamatkalta, johon käytettiin kaikki pienet säästöt. Rahatilanne paranee hetkeksi kun jään äityislomalle, 3 lapsi syntyy. Silloin minun tuloni nettona 1800-1300e/kk. Ja rahatilanne normalisoituu kun palaan joskus töihin. Mutta nyt kun tilanne tämä, ei paljon säästetä...

Onko ap jotenkin todellisesta elämästä vieraantunut vai miksi näin typeriä kysymyksiä?

Itse olen yhden lapsen 32-vuotias yh joka opiskelee, että mietipä siitä miksi rahaa on vähän.

me ollaan molemmat hyvissä töissä hyväpalkkaisella alalla mutta asumiskustannukset pilvissä, itse rakennettu okt, kaksi autoa. Lapsella kallis harrastus. Säästöt meni talon omasäästöosuuteen että sai lainan.

Ei oo enää rahaa säästössä kun ne meni. Eka hajos auto, 2000 e remppa, sit hajos talosta lämmitys, toinen 2000 e remppa. Sit tietenkin samaan putkeen hajos toinenkin auto, johon myös 500 e remppa. Jee.

Nyt maksellaan noista kertyneitä lainoja sekä säästellään, tavoitteena saada säästöön 200 e/kk eka ja sit kun noi rempat maksettu niin se on 350 e se säästösumma.

Lapsia on kaksi, selviämme hyvin säästäväisellä elämäntavalla ja rakastamalla toisiamme niin hyvinä kuin huonoina päivinä, ja rahapulassa hätäkeinona on Visa. Apua saa myös omilta sisaruksilta ja vanhemmilta, tosin ei rahallisena apuna vaan lastenhoitoapuna ja muina palveluksina.

Olen 26v eskari-ikäisen lapsen yh. Lapsilisä+elarit saan. Opinnot ovat loppusuoralla. Isä on kyllä lapsen elämässä ihan täysin mukana, joten silloin kun lapsi on isällään, niin minä teen yövuoroja. Olen usein mennyt yövuorosta suoraan kouluun ja sitten kotiin nukkumaan. Kun lapsi on kotona, niin teen joko päivätyötä tai olen koulussa. Mä olen aika paljon ollut koulusta pois ja käynyt töissä. Opinnot olen kuitenkin saanut suoritettua hyvin ja olen opiskellut sitten aina silloin, kun on ollut ns. tyhjä hetki.
Heti opiskeluiden alusta olen tehnyt töitä. Milloin mitäkin. Aina uimahallin lipunmyyjästä vanhainkodin hoitoapulaiseksi.
Nyt kun opinnot ovat tosiaan ihan loppusuoralla, niin teen ihan täysipäiväisesti jo oman alan töitä ja nettopalkkaa tulee noin 2400e. Kun valmistun ja saan paperit, niin nettopalkka nousee vajaa satasella. Tällä alalla ei huimia summia saa koskaan, mutta ns. keskipalkkainen varmasti tulen olemaan aina.
Kesälomia ollaan sumplittu lapsen isän ja isovanhempien kanssa niin, että lapsi on saanut vähintään kuukauden loman joka vuosi + muita lomia.

Aina olen myynyt lapsen pieneksi jääneet vaatteet eteenpäin ja aina kun olen ostanut uutta (esim. uusi matto), niin vanhan olen myynyt.

Ikinä ei ole ollut alle 2000e tilillä.

Säästöt syöty ajat sitten, neljä lasta, yksinhuoltaja, sinnillä tahtoisin hoitaa nuorimman vielä kotona jonkin aikaa, hän kun on vielä vauva. Laskuja ei onneksi juuri tule, kun ei niitä hanki ;) Kieli keskellä suuta kun miettii, mitä ostaa ja mihin rahat laittaa, saa kaiken tarpeellisen. Siinä ja siinä. Osa-aikatyöhön olisi tarkoitus mennä kesän jälkeen.

[QUOTE="fiina";27915749]Vähän ohi aiheen, mutta en kyllä ymmärrä miksi vanhempien muka pitöisi maksaa lapsiensa vuokrat? Sitten kun on tarpeeksi iso muuttamaan omilleen, niin sillon kyllä huolehditaan itse laskuistakin..[/QUOTE]

Joka paikkakunnalla ei oel ammatillista oppilaitosta ja koska ei myöskään kyytejä kulje nii ei ole muuta vaihtoehtoa kun muuttaa pois kotoa että voi opiskella itselleen ammatin.

Näinollen kun muuttaa kotoa ja menee opiskelemaan ammattikouluun ni ei ole tuloja millä mitään maksella ja koska on alaikäinen on huoltajan myös tehtävä vuokrasopimus asunnosta.

Kaikissa kouluissa ei myöskään ole asuntolaa joten on pakko etsiä tavallinen vuokra-asunto.

Toki hän hakee kaikki mahdolliset tuet (opintoraha+asumislisä jne) ja hänen eläturavut yms menee hänelle itselleen. Lapsilisä häneltä loppuukinj ust ku Ammattikoulu alkaa elokuun alussa.

Ja mä käytän pyörää. Säässä kuin säässä. Päiväkoti on onneksi aina ollut lähellä. Oli pakkasta tai kaatosade, niin fiillarilla mennään töihin 8km/suunta.
Terveellisen ruuan eteen näin helkutisti vaivaa. Inhoan marjastusta, mutta teen sitä, kun on pakko.
Kaali, porkkana ja lanttu ovat halpoja. Vertailen hintoja ja teen paljon itse. Puuropäivä viikossa tekee paljon :).
Pullot vien aina kauppaan ja käytän aina k-kauppoja, sillä saan plussaseteleitä. Plussaseteleitä käytän joskus, kun on tiukkaa.
Ensimmäisinä opiskeluvuosina kudoin paljon ja virkkasin mattoja yms, joita myin huutiksessa pienellä voitolla.
Lapspella on aina ollut kaikkea mitä tarvitsee, harrastaa saa, joulut ja synttärit vietetään aika "hulppeasti" ja kotimaassa reissataan. Ryan airilla ollaan käyty kerran Lontoossa ja Kerran Bremenissä. Tukholmassa viikonloppulomalla.

• Tykkää
Reactions: SugarBabyLove
Meillä ei ole säästöjä. Tilillä taitaa olla nyt joku 300€. Palkka tulee perjantaina. Siitä maksetaan laskut, niin jää ehkä n. 400€ jos sitäkään kahden viikon ruokiin+bensoihin yms. elämiseen 5 hengelle+koiralle. Ihan ok on pärjätty. Teinit tietysti vievät aika paljon rahaa, kun täytyy olla ajanmukaiset vaatteet, pelit ja vehkeet.

Molemmat käymme töissä, mutta aika pienituloisia olemme.

En vaan ole koskaan kokenut, että säästöjä pitäisi olla.. Jos tulee tiukka paikka esim. auto, pesukone tms. hajoaa, maksamme sen visalla tms. Siinä se. Nykyaikana on kuitenkin mahdollisuuksia vaikka kuinka paljon..

Ja elämme kyllä aika huolettomasti. Matkustelemme jonkin verran, syömme ulkona jne.

on mielikuvituksesi mahtava ja juttusi täyttä kakkendaalia. Nytkin vaan koneella istut, mikset ole hinkkaamassa pyörällä töihin tai kutomassa poppanoita?

Eikö ihmisillä voisi kaikesta huolimatta olla vapaapäiviä? Iltavuoroja? Mä tällähetkellä palstailen hammaslääkärin odotushuoneesta kännykällä.

Vai ottiko koville kuulla totuus siitä, että ihan omillaakin pärjää? Että toiset ihan oikeasti tekevät jotakin rahan eteen ja osaavat käyttää rahaa? Suurin osa köyhistä on vaan niin tyhmiä, ettei osaa käyttää rahaa.

Nelikymppinen pariskunta, joista rouva juuri palannut hoitovapaalta töihin ja miehen tulot seilaa välillä 0 - 3000 € kuussa. Rahaa ei ole, tilipäivänä maksetaan laskut ja loppu käytetään juokseviin menoihin. Säästöön ei tällähetkellä kyllä jää.

Just tällä hetkellä kaikilla tileillä yhteensä koko perheellä n. 60€, säästössä sen lisäksi n. 100€, jee :D Mies yrittäjä, jolla välillä tulee tosi paljon rahaa, välillä näitä kuukausia kun on paljon kuluja, vähän tuloja. Mun tulot menee perheen laskuihin ja ruokaan. Ensi kuussa miehellä paljon laskutusta, ei kuluja, joten siitä saa vähän taas puskuria tileille :) Seuraavaan tällaiseen kuukauteen asti!

Yhteistyössä