miksi ihmiset tekee rasvaisia kastikkeita kun..

• Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti
Perunat ja lihapullat
Perunat ja nakit
Perunat ja kalapuikot

Kuulostaa hyvin kuivalta.
Kyllä kastikkeet kuuluu suomalaiseen ruokaa.
Ei lapsetkaan syö noi kuivaa ruokaa.
Noh, meillä harvoin syödään perunaa. Jos on perunaa, niin se on uuniperunaa lohen kanssa, jossa on kermakastike, tai jotain lohkoperunoita pihvin kanssa, jossa on pannulla pihvin mukana tehty tuorejuusto- tai kermakastike. Vaikken ruskeaakastiketta osaakaan tehdä, niin ei meillä kuivana ruokia silti olla syöty.

Ööh
[QUOTE="lintunen";27897963]Ja kysymys teille yökkijöille vielä: Montako kertaa te kuukaudessa syötte jauhelihakastiketta? Ymmärrän ruskean kastikeen kammoksunnan jos teidän ruokavalio pohjaa jauhelihakastikeeseen viikottain. Meillä jauhelihakastiketta on noin kahdesti kuukaudessa... rajansa senkin syömisessä[/QUOTE]

En syö ikinä jauhelihakastiketta. Soijabolognesea tai chili sin carnea teen, jos jotakin.

Ja ruskea kastike on mielestäni ihan yhtä ällöä, oli siinä jauhelihaa. läskiä tai pelkkää jauhorasvamössöä.

On se jauho vaan ihan kauheeta myrkkyä ja rasva.. Varsinkin kastikkeessa, jota tietenkin syödään aterialla monta litraa per syöjä.
Viikatemies kolkuttaa ovelle kun paistinpannulla jauho rasvassa ruskistuu.
Niinpä! Oikein ihmettelen, miten noi isovanhemmat (+80 vee) ei oo sairastuneet, kun koko ikänsä tuota perkeleesta itsestänsä tulevaa voijauhokastiketta ovat liki päivittäin syöneet! Kyl olis pitänyt vähintään jo mennä manan maille, vaan ei, kun eivät tajua! Elävät kohtuullisilla kolesteroliarvoilla, kun eivät senkään tajua antaa nousta liian ylös, ihan tyhmiä taitavat olla!
Ja meidän perheessä kukaan ei tykkää pelkästään tomaattiin tehdystä kastikeesta, ei vaan mene alas! Kunnon vanhan ajan käristekastike, namskis, pitää mielen virkeänä, kropan terveenä ja sutjakkana. (BMI:t on tällä perheellä kohdillaan, alipainoa tai normaalin alarajoilla mennään, vaikka kuinka yritetään rasvaaKIN syödä)
Syökäämme siis kaikki juuri sitä, mistä pidämme, pysyy hengissä paremmin! :LOL:

kfkfkf
Mä teen joskus ihan niinkin, että paistan jauhelihan, lisään tosi vähän jauhoja, pilkon mukaan paljon tomaattia ja loraus vettä. Annan hautua.

Mä en kyllä maista valmiissa tomaattimurskassa mitään pahaa :) Mutta en laihduttajana suostu tekemään jauho/rasva kastikkeita. Jauhoissa nyt ei mitään pahaa ole, mutta se rasva :/

Jauhelihasta ei tule niin paljon rasvaa, että saisin tehtyä niin ison ruskean kastikkeen pelkällä lihan rasvalla mitä meidän poppoolle kerrallaan pitää tehdä. Mies syö tyyliin 10 perunaa ja monta kauhallista kastiketta.

Siksi lisään tomaattia, jos oikein tomaattisen haluan niin pyrettä :)

ja joo, mun bravuuri on nimenomaan ruskea kastike (teen ihan pirun hyvää) mutta tosiaan laihduttaessani en sitä tee, joskus miehelle teen erikseen kun se niin tykkää siitä.

Hmph. Turhaan ap yrittää muita syyllistää "rasvaisista kastikkeista", kyllä niitä passaa tehdä ja nauttia jos elämäntavat ovat kohdillaan.

Mie kannatan Julia Childin Ranskalaisen keittiön salaisuudet-kirjan oppeja. Moni teistä ihanien makunautintojen halveksujista ei edes taida tajuta ettei sitä voita survota kastikkeeseen satoja grammoja vaan parhaillaan vain ruokalusikallinen! Vaikka onhan se sääli jos puoli kauhallista kastiketta muun ruoan ohella saa harkitsemaan isompaa vaatekokoa :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
tuuu
Miksi te jotkut pistätte niin kovasti vastaan edes kokeilematta?
Tämä kastikkeeni on terveellistä ja todella hyvää, en syö sitä vain terveyden takia-

Ja joku pauhasi kastikkeeni ravintoarvoista :O paljon paremmat kuin voijauhokakalla. :D

Miksie kevyt voisi olla hyvää? Parasta? Siksikö ettei siinä ole ihraa kilo ja jotain jauhomössöä?

Kannattaisi kokeilla ennen kuin tuomitsee..
Otat tölkistä (jo valmiiksi vetistä) tomaattimössöä ja lisäät siihen vettä? Minusta kuulostaa tiskivedelle... Tekisit edes sen verran että tomaateista itse keität kokoon kunnon pohjan ja siihen heität ne paistetut liaht.

Terveellinen voi olla hyvää. Ja näemmä sulla ei 10 köksän numero ole ollut. En tiedä miten ison kastikeen olet tekemässä jos siihen kilon voita laita? Kyllä meillä jauhelihan sekaan riittää ruokalusikallinen pari ja jauhot ruskistetaan lihan seassa... Tiesitkö muuten että sillä kastikeella ei ole tarkoitus täyttää lautasta?

Puolet kasviksia, neljännes pastaa, neljännes kastiketta. Ei niin että lautanen täyteen pastaa ja kolme kauhallista jauhelihakastiketta.

hhm
Mikä h*lvetti siinä on, ettei aikuiset ihmiset, vanhemmat, pysty keskustelemaan ruoasta, ravinnosta ja _makuasioista_, ilman että kommentteihin pitää sotkea vertauksia kakkaan, yrjöön, p*skaan ja muihin eritteisiin?!

"minttu"
Hmph. Turhaan ap yrittää muita syyllistää "rasvaisista kastikkeista", kyllä niitä passaa tehdä ja nauttia jos elämäntavat ovat kohdillaan.

Mie kannatan Julia Childin Ranskalaisen keittiön salaisuudet-kirjan oppeja. Moni teistä ihanien makunautintojen halveksujista ei edes taida tajuta ettei sitä voita survota kasikkeeseen satoja grammoja vaan parhaillaan vain ruokalusikallinen! Vaikka onhan se sääli jos puoli kauhallista kastiketta muun ruoan ohella saa harkitsemaan isompaa vaatekokoa :rolleyes:
Juuri näin. En muista nyt mikä sen suurusteen nimi on - mutta ranskasta käsittääkseni kotoisin. Käytän tätä suht paljon, oli kyse mistä tahansa suurustamisesta. Eli 20g voita, 20 g jauhoja. Hierotaan kupissa ryynimäiseksi rouheeksi ja ripotellaan liki valmiiseen ruokaan. Tuolla määrällä saan suurustettua 3l padallisen ruokaa, kastikkemaista. Pataan voin laittaa hieman enemmän.

Mutta en syytä heitä jotka kammoavat rasvaa - syyntakeettomia. Rasvahan on aivojen rakennusainetta ja sitä kyllä saa ruuassa olla kohtuudella ja moni muotoisena (öljytkin kunniaan). Mutta jos rasvaprosentti on nolla niin samaa se lienee aivoissa... ;) vitsivitsi, huono tiedän

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
hhm
Otat tölkistä (jo valmiiksi vetistä) tomaattimössöä ja lisäät siihen vettä? Minusta kuulostaa tiskivedelle... Tekisit edes sen verran että tomaateista itse keität kokoon kunnon pohjan ja siihen heität ne paistetut liaht.
Ihan tiedoksesi: esim. laadukas paseerattu tomaatti ei sisällä yhtään mitään muuta kuin tomaattia. Ja niistä valmiistakin "mössöistä" saa erinomaisia, kun ne (maustettuina) keittää kokoon. Etkös sitä tiennyt? (Tomaatti itsessään nyt vain sisältää sitä vettä.)

Kokeile! Takaan ettet huomaa eroa. Muussa kuin valmistusajassa (siksi en itse aina aloita tomaattien kalttaamisesta). ;)

(Sitä paitsi ne satokaudella mehevistä tomaateista valmistetut laadukkaat "valmismössöt" hakkaavat kyllä talvikauden kovakuorisista, mauttomista tomaateista kasaankeitetyt "taidonnäytteet" koska vain.)

Mikä h*lvetti siinä on, ettei aikuiset ihmiset, vanhemmat, pysty keskustelemaan ruoasta, ravinnosta ja _makuasioista_, ilman että kommentteihin pitää sotkea vertauksia kakkaan, yrjöön, p*skaan ja muihin eritteisiin?!
Katsos kun sama se onko kyse
vauvan imetyksestä -> oksettavaa
voisesta kastikkeesta -> täyttä paskaa
vaaleat sekaleivät -> höttöpaskaa

Ja taitavat kommentoida lapsilleenkin noilla sanoilla ruokia, kielihän kehittyy jatkuvasti ja näemmä meidän tulevat adjektiivit sisältää jossain kohdin sanan "paska".

Ei tuota ruokaa tarvitse arvostaa, heitetään surutta roskiin hirvittäviä määriä ja sitten kilahdetaan kuin haloperidolia vailla oleva kun ravintoarvot ei ole aina sitä ykkösluokkaa :) (ja tuo valitus ja sekoaminen milloin mistäkin on nyt in)

"hippula"
Ystävä kammoaa rasvoja vallankin voita ruuassa - ja samalla hän käyttää kastikeissa mm. tuorejuustoja. Sitä vaan mietii että kun ruskistaa kastikeen muutamassa lusikallisessa voita tai kaaapii 200g tuorejuustoa kastikeeseen niin kumpihan kastike loppujen lopuksi onkaan rasvaisempaa?

"hei"
Jahelihakastikkeen saa myös vähällä rasvalla ja jauholla kun paistaa ensin jauhelihan, maustaa sen hyvin sekä laittaa mukaan tavallista sipulia. Sitten pienesti ripauttaa jauhoja, joka suurustaa ja vettä loraus perään. Väriä saa lisäämällä vähän ketusppia tms. Hyvää tulee näinkin. :)
Ja ei närästä tämä jauhelihakastike, toisinkin kuin perusruskeaan kastikkeeseen tehty jauhelihakastike.

hhm
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27898478:
No hyvä että teille maistuu. Minulle tällainen resepti sen sijaan edustaa jotain oksennuksen kaltaista sotkua. Vettä ja tomaattimurskaa? Voi saatana!
Purkkitomaattimurska kuuluu samaan yrjökategoriaan roiskeläppäpitsojen kanssa.
Topisin kuin sinä, monet meistä osaavat valita laadukkaita tuotteita, myös vaikkapa tomaattisäilykkeitä, ja valmistaa niistä herkullista ruokaa.

Ja pysyä asiallisina. :)

tuuu
Ihan tiedoksesi: esim. laadukas paseerattu tomaatti ei sisällä yhtään mitään muuta kuin tomaattia. Ja niistä valmiistakin "mössöistä" saa erinomaisia, kun ne (maustettuina) keittää kokoon. Etkös sitä tiennyt? (Tomaatti itsessään nyt vain sisältää sitä vettä.)

Kokeile! Takaan ettet huomaa eroa. Muussa kuin valmistusajassa (siksi en itse aina aloita tomaattien kalttaamisesta). ;)

(Sitä paitsi ne satokaudella mehevistä tomaateista valmistetut laadukkaat "valmismössöt" hakkaavat kyllä talvikauden kovakuorisista, mauttomista tomaateista kasaankeitetyt "taidonnäytteet" koska vain.)
No makuasioista on vaikea väitellä. Mutta kyllä vaan niin on että edelleen mieluummin näen itse mitä syön. Mä en lainkaan usko "dolmio" lauseisiin : vain parhaista tomaateista kotona äidin kypsyttämä tomaatti sose. Sori vaan.

Siinä olen samaa mieltä että talvella tomaatit ovat huonompia. Siksi keitänkin kesäaikaan valmiiksi kastiketta pakastimeen. Ison erän tekeminen on helppoa. Ja jos tuo loppuu niin sitten odotellaan seuraavaan sesonkiin =)

hhm
Niin ja siis vaikka tässä tomaatin (ja sen jalosteiden) puolesta puhunkin, valmistan halutessani ja tarvittaessa surutta myös ruskean- tai muun voipohjaisen kastikkeen.

Toisinaan saatan laittaa siihen jopa enemmän voita kuin varsinaisesti olisi pakko.

(BMI kunnossa.)

Nyt lähden hiihtämään.

hhm
No makuasioista on vaikea väitellä. Mutta kyllä vaan niin on että edelleen mieluummin näen itse mitä syön. Mä en lainkaan usko "dolmio" lauseisiin : vain parhaista tomaateista kotona äidin kypsyttämä tomaatti sose. Sori vaan.

Siinä olen samaa mieltä että talvella tomaatit ovat huonompia. Siksi keitänkin kesäaikaan valmiiksi kastiketta pakastimeen. Ison erän tekeminen on helppoa. Ja jos tuo loppuu niin sitten odotellaan seuraavaan sesonkiin =)
Hmm, ihan kuin aiempi tiskivesi-kommenttisi olisi vaikuttanut hieman makuasioista väittelylle? :xmas:

Ei vaan, hyvältä kuulostaa noinkin (itse on tullut keiteltyä noita etenkin silloin, kun on ollut tai saanut ylenmäärin itsekasvatettuja tomaatteja).

Mainosten perusteella en minäkään tuotteitani valitse, vaan "inci":n ja kokemuksen. :)

Yhteistyössä