Lainan marginaali nyt kysyttyihin uusiin asuntolainoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on muualla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on muualla

Vieras
Paljonko teille on tarjottu nyt marginaalia?
Mulle tarjottiin 2 % ja ollut ko pankin asiakas yli 30v, maksanut ajallaan jne. Nyt maksan asumisesta noin 1200e kk niin uuden lainaan ( jossa kaikki kulut olisi noin 800 e / kk ) tarjottiin riskien vuoksi 2 % marginaalia... Sillä lailla..

Vuonna-91, kun otettiin ensi asuntoon lainaa, niin korko oli 14,75%. Korko oli yleisesti sen 15%, mutta kun oltiin vanhoja asiakkaita saatiin tuo hurja 0,25% alennus. Pieniltä tuntuvat nykypäivän 2% korot ja marginaalit :)

Tällä hetkellä lainamme marginaali 0,35% ja samasta pankista kysyin tarjousta lisälainaan jos vaihdamme asuntoa isompaan. Lisälainan marginaaliksi ehdottivat 1% mutta sain sen neuvoteltua 0,8%. Tämä siis 2 viikkoa sitten. Ehdottomasti kannattaa yrittää ehdottaa pankille että saa pitää vanhat lainat ja vain lisärahoituksesta uusi laina. Jos siis asunnonvaihto kyseessä. Toki pankin antamaan marginaaliin vaikuttaa palkkatulot ja säästöjen määrä jne.

[QUOTE="Vieras";27889737]Tällä hetkellä lainamme marginaali 0,35% ja samasta pankista kysyin tarjousta lisälainaan jos vaihdamme asuntoa isompaan. Lisälainan marginaaliksi ehdottivat 1% mutta sain sen neuvoteltua 0,8%. Tämä siis 2 viikkoa sitten. Ehdottomasti kannattaa yrittää ehdottaa pankille että saa pitää vanhat lainat ja vain lisärahoituksesta uusi laina. Jos siis asunnonvaihto kyseessä. Toki pankin antamaan marginaaliin vaikuttaa palkkatulot ja säästöjen määrä jne.[/QUOTE]

Ja kannattaa neuvotteluista pyytää mustaa valkoiselle. Olen kuullut, että jollekin olisi luvattu suullisesti vanhan lainan säästäminen ja vain lisäosalle se korkeampi prosentti, mutta lopullisia papereita tehdessä ei näin olekaan ollut.

Marginaalit pankeissa nousee koko ajan, muutaman kuukauden sisällä noussut monia kymmenyksiä. 2 %:n tienoilla olevat marginaalit uusissa asuntolainoissa ilmeisesti jo aika perus kauraa tällä hetkellä, esim. mun kaverin perheellä toissa viikolla lainalle marginaali 1,90 ja ihan hyvätuloinen pariskunta kyseessä.

Paljonko teille on tarjottu nyt marginaalia?
Mulle tarjottiin 2 % ja ollut ko pankin asiakas yli 30v, maksanut ajallaan jne. Nyt maksan asumisesta noin 1200e kk niin uuden lainaan ( jossa kaikki kulut olisi noin 800 e / kk ) tarjottiin riskien vuoksi 2 % marginaalia... Sillä lailla..

Eipä noilla spekseillä voi sanoa mitään tarjouksesta. Ilmeisesti kyse on asuntolainasta - asutko nyt vuokralla vai omassa? Paljonko on uuden asunnon omarahoitusosuus? Paljonko muut asumiskulut (vastike yms)? Paljonko lainaa tulee yhteensä?

Esim. jos tuo 1200e on vuokraa, uutta lainaa on vaikka 200 000 ilman säästöjä ja maksuajaksi on kaavailtu 25v sekä palkkatulot 2000e/kk niin ymmärrän oikein hyvin pankin puheet riskistä.

Jos taas asut nyt omassa 4000e palkalla, vanha on myyty ja maksat uudesta yli puolet käteisellä, lainaa jää vaikka 50 000e ja maksuaikaa 10v niin sitten marginaalitarjous on tosi surkea.