Kertokaas nyt oikeesti ja rehellisesti miten se imetys on HELPOMPAA kuin ulloruokinta?
- tissit on koko ajan maidossa / kipeenä
- oot lapsessa kiinni koko ajan
- joudut riisumaan/pukemaan
- maitoa on joka paikassa
- jos et imetä/joudut pumppaamaan tyhjäksi
- yli 5 tuntia imettämättä --> pumppaamaan
Mulla:
-Tissit eivät olleet ollenkaan kipeitä, ei edes alussa. Miten niin maidossa? Kyllä mulla maito pysy rintojen SISÄLLÄ ja vauvan imiessä siirtyi suuhun=)
-Pienessä vauvaussa on yksi aikuinen koko ajan kiinni. Ootko sä jättänyt sun vauvan yksin kotiin?!!
-Paita on tosi helppo nostaa ylos, kestää n. 1 sekunnin. Sä et varmaan käy ikinä vessassa/suihkussa kun siitä on niin paljon vaivaa...
-Missäs sitä maitoa olisi ollut? Rintojen sisällä ja vauvan sisällä pysyi. Niin korvike kuin rintaruokitut vauvat puklaavat. Minä en sitä maitoa ikinä asuntoon levittänyt=)
-Jos en imettänyt, joko odotin seuraavaan imetyskertaan, jolloin vauva tyhjensi tai jos pidempi väli pumppasin. Aika pieni vaiva imetyksestä, kun se tapahtuu joskus! Isompi vaiva pullojen keittämisestä ym.
-Jos yli 5 h imettämättä, kieltämättä pumppaaminen oli mukavaa ettei rinnat olleet liian täysiä. Edelleenkin pieni vaiva.
Korvikevauva syö ihan yhtä paljon kuin rinnasta syövä, miten se imetys sitoisi sen enemmän? Ok, jos äiti ei halua olla koko ajan lapsen kanssa vaan pitää päästä bilettämään joka viikonloppu tai ilta shoppailemaan, niin silloin imetys tuskin on se sitova, vaan se vauva. Jonkunhan sitä korvikevauvaakin on hoidettava. Toki imetys alussa vie enemmän aikaa kuin pullosta syöttäminen, mutta ihanaahan vauvaa on pitää sylissä. Vaikka pullosta olisin syöttänyt, joka tapauksessa olisi ollut sylissä yhtä paljon, joten imetys ei sitonut.
Mä pääsin ulos ihan yhtä paljon kuin jos mulla olisi ollut korvikevauva. Imettäminen ei tarkoita että ei voi käydä ilman vauvaa missään. Vauvan kanssakin voi liikkua missä vain.
Se, mistä korvikeäidit jää paitsi, on tietenkin se ylpeys, että omalla kehollaan voi tuottaa lapselleen ruokaa ja nautintoa. Kuinka suloinen on pieni vauva, joka tyytyväisenä ääntelehtii rinta suussa maidon valuessa mahaan. Näin imetyksen lopettaessa on ihanaa kun lapseni vuoden ikäisenäkin kipeänä tai väsyneenä tulee rintoja vasten nojailemaan ja hakemaan niistä lohtua. Tai tulee pusimaan niitä kun on nälkä. Uskon että rinnat edelleen taaperonakin säilyttävät lohdullisina turvapaikkana lapselle. Korvikkeella voi antaa ravinnon, mutta ei sitä ainutlaatuista turvaa ja läheisyyttä, minkä imetys antaa ja jota syli ei korvaa.
Äitiyteen kuuluu terve epäitsekkyys, mun mielestä mukavuussyistä imettämisestä kieltäytyminen kertoo äidin itsekkyydestä. Vanhemmuus harvoin on mukavaa. Aikuinen on se, jonka tehtävänä on joustaa. Toivottavasti mukavuudenhalu ap:llä ja muilla hänen kaltaisillaan ei ulotu muissa vanhemmuuden alueilla kuin imetyksessä.
Mun mielestä ei ole mitään imetysvillitystä. Imetys on ainoa luonnollinen tapa biologisesti ruokkia vauva, muutenhan vastasyntyneet eivät olisi selvinneet tuhansien vuosien ajan. Olen huomannut että korvikeäidit ovat nousseet barrikadeille julistamaan korvikesanomaa ja sitä ettei heitä saa tuomita. Aika harvoin täällä olen huomannut imetyspropaganda aloituksia, mutta korvikepropagandan aloituksia on tämän tästä.
Asia, jotka mua mietityttää joidenkin korvikeäitien suusta kuultuna:
-"Tää on mun valinta." Kyseessähän on lapsen edusta ja valinnasta joka koskee lasta.
Nykyään tuntuu että naisen rinnat ovat vain seksuaaliset objektit ja seksuaalista mielihyvää varten, onko joiden naisten siksi vaikeata imettää, kun ei osata ajatella rintoja lapsen ravinnon ja turvan lähteinä?