Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen aina pitänyt sellaisia ihmisiä ylimielisinä, jotka "vaativat", että ravintolassa kuuluisi juoda viiniä. Mikä oikeus heillä on päättää mitä joku toinen haluaa itse juoda? En ole koskaan tätä ymmärtänyt. Millä tavalla maito on huonompi juoma kuin viini? Sitten usein nämä samat maitokauhistelijat esiintyvät niin suvaitsevaisina, vaikka todellisuudessa katsovat pitkin nenän varttaan jos joku juo maitoa ravintolassa.

Totta. Muslimeja kohtaan ollaan suvaitsevaisia. Muslimit saavat rajoittaa muidenkin possunsyöntiä, uskonnonharjoittamista, perinteisten joulujuhlien järjestämistä yms. Se on näiden hienostelijoiden mielestä ihan ok, mutta maidon juominen ei olekaan. Mihin se suvaitsevaisuus yhtäkkiä hävisi. Kröhöm, sanoisinko, että pieni ristiriita suhtautumisessa.

Maidon vitamiinit per 100g: a-vitamiini 0,3µg, d-vitamiini 1,0 µg, e-vitamiini < 0,1mg, k-vitamiini 0,15µg, c-vitamiini 1,2 mg, folaatti 4,2 µg, niasiiniekvivalentti 0,9 mg, niasiini 0,1mg, riboflaviini 0,19mg, tiamiini 0,03 mg, b12-vitamiini 0,4µg, pyridoksiini vitameerit 0,05mg, karotenoidit 3,3 µg

Parsakaalin vitamiinit per 100g: a-vitamiini 85,9µg, d-vitamiini 0 µg, e-vitamiini 0,7mg, k-vitamiini 110,00 µg, c-vitamiini 120mg, folaatti 113,1µg, niasiiniekvivalentti 1,5 mg, niasiini 0,9mg, riboflaviini 0,20mg, tiamiini 0,10 mg, b12-vitamiini 0µg, pyridoksiini vitameerit 0,11mg, karotenoidit 2858,2 µg

Kummassakohan on enemmän vitamiineja?

[QUOTE="milja";27766851]On kyllä melkoisen kaksinaismoralistista - ja epäkunnioittavaa lehmiä kohtaan, jos kotona juo maitoa silmät sirkeinä ja sitten ravintolassa juo jotain mistä ei pidä - vain sen takia että haluaa muiden luulevan hienommaksi kuin on.[/QUOTE]

Ja jos kotona viihtyy verkkareissa niin on epäkunnioittavaa verkkarinvalmistajia kohtaan mennä puvussa hienoon ravintolaan? Jos kyseessä on hieno ravintola, niin tuskin sinne pääsee farkuissa.

uskokaa jo että hienossa ravintolassa ei juoda kuin viiniä jos et halua viiniä tilaat sen lasillisen siihen pöytään kohteliaisuudesta ja olet sitten juomatta mutta muutakaan ei tule

Eihän se maidon ryystäminen hienossa ravintolassa kiellettyä ole mutta sitä tilaava antaa itsestään kyllä tietynlaisen kuvan. Kuten myös antaa jos naudan sisäfilepihvin päälle pyytää ketsuppia, niistää nenänsä servettiin, rönöttää pöydällä kyynärpäiden varassa, kaivelee hammastikulla hampaidensa välejä suu ammollaan tai seisovasta pöydästä syödessä mätetään alkupalat pääruokineen samalle lautaselle.
Jos ei viinistä tykkää niin sitten voi tilata sitä vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27769607:
eiköhän se kuitenkin ole oikeesti niin, että olipa sillä toisella siellä lasissa mitä tahansa, niin ei se toisen ruokanautintoa pilaa. enemmän ne käytöstavat yms. sitä tekee.

Kyllä minun (ja varmasti jonkun muunkin) ruokanautinto on täysin pilalla jos joku samassa pöydässä oleva tilaa ravintolassa maitoa -> myötähäpeä!!!

images

cheers!

• Tykkää
Reactions: kepsis
Suomi on yksi pikkuinen peräkylä pohjolan perukoilla, ketä isossa maailmassa kiinnostaa teidän maitolasit ja väärien lasien käyttämiset pöydässä, ei ketään, itse te omat odotuksenne muodostatte ja velvoitteet toimia tietyllä tavalla.

Mikään määrä etikettitietoisia tekoja ei korvaa sitä että on kohtelias ja pyrkii jättämään oikeat törkeydet kaikissa muodoissaan ovelle.

Yksikään ravintola ei sinua ulos heitä täällä metsäisessä takahikiässä jos pyydät maitoa ruuan kanssa, eikä yksikään ravintolan henkilökunta kirjoita tiimarinvihkoon mitä se Penttisen pariskunta teki viime kertaisella kerran vuodessa tapahtuvalla fine diningillaan.

On kaksi eri asiaa olla fiksusti ilman etikettiä ja sikailla menemään.

Tämä palsta on yksi helvetin iso mikä-mikä-maa missä puhutaan kaikesta kuin se kuuluisi jokapäiväiseen elämäänsä. Jokainen on joku asiantuntija, mitä erikoisemmissa asioissa.

Tämä palsta sisältää varmuudella 99,99% ihan täysin tavallisia ihmisiä, normaaleissa työpaikoissa, normaalein palkoin ja lainanmaksuineen sun muine velvoitteineen. Silti tässä on nyt 20 sivua vääntöä etiketistä kuin jokainen olisi joka päivä siellä fine dining paikassa katsomassa kieroon niitä tavallisia pulliaisia jotka tilailee niitä maitolaseja.

Vai onko jokainen sittenkin Catering-alalla töissä, vai opiskeletteko iltaisin kattaustekniikoita ja kahden tähden michelin ravintoloiden menuja? Ihan oikeasti, älkää jaksako.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Tämä palsta on yksi helvetin iso mikä-mikä-maa missä puhutaan kaikesta kuin se kuuluisi jokapäiväiseen elämäänsä. Jokainen on joku asiantuntija, mitä erikoisemmissa asioissa.

Tämä palsta sisältää varmuudella 99,99% ihan täysin tavallisia ihmisiä, normaaleissa työpaikoissa, normaalein palkoin ja lainanmaksuineen sun muine velvoitteineen. Silti tässä on nyt 20 sivua vääntöä etiketistä kuin jokainen olisi joka päivä siellä fine dining paikassa katsomassa kieroon niitä tavallisia pulliaisia jotka tilailee niitä maitolaseja.

ai hitto, nyt tipuin
smiley-laughing024.gif

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Olin kerran hienossa ravintolassa ja seurueeseen kuului punatukkainen nainen joka joi monta lasia viiniä. Lopuksi se alkoi riehua ja työnsi tamponit nenäänsä kun suuttui siitä ettei hänelle tarjoiltu lisää viiniä. Itse join maitoa ja myhäilin hillitysti.

Joo, kylläpä paisui :D Vahingossa vai tahallaan, samapa tuo. Mutta yksi kysymys heräsi lueskellessa... kummin se on - hyvät tavat = etiketti vai hyvät tavat ? etiketti?

(Kysymysmerkki tuolla välissä on eri suuri -merkki, siis yhtä suuri, jonka päällä on viiva.)

Viimeksi muokattu:
Joo, kylläpä paisui :D Vahingossa vai tahallaan, samapa tuo. Mutta yksi kysymys heräsi lueskellessa... kummin se on - hyvät tavat = etiketti vai hyvät tavat ? etiketti?

(Kysymysmerkki tuolla välissä on eri suuri -merkki, siis yhtä suuri, jonka päällä on viiva.)

No etiketti ei ole sama asia kuin hyvät tavat, etiketti on hyvät tavat + ääliömäisyyksiä.

[QUOTE="vieras";27770229]Suurimmalle osalle se on täysin tarpeetontakin, ainoa etiketti mistä tietävät löytyy jonkun pullon kyljestä. Ja mikäs siinä?[/QUOTE]

Jos minä haluan roolipelata, voi mennä viskomaan käpyjä metsään, siinäkin on etiketti.

[QUOTE="vieras";27770281]Totta. Onhan se oikeasti niin, että moni juttu on hienostelua, mutta entä sitten? Joskus voi olla vähän fiksumminkin, eikä se maito tässä tosiaan ole se kamalin asia. Se on aika ankeaa, jos kaikki etikettiasiat niputetaan turhiksi tai tyhmiksi.[/QUOTE]
Miten "hienostelu on fiksumpaa"? Tähän ei ole mitään perustelua.

Esität että joskus voisi teeskennellä jotain muuta mitä on, mutta et kerro miksi niin pitäisi tehdä jos ei kiinnosta? Minä menen ravintolaan kun haluan hyvin tehtyä ruokaa tai elämyksen juurikin syömällä. En minä siellä käy siksi että saan maksaa kipeäksi itseni siitä että esitän olevani jotain hienoa.

Minä maksan siitä että saan nenäni eteen jotain hyvää ja huolella tehtyä. Ravintola ei maksa minulle siitä että erotan viinilasin konjakkilasista, se on tarjoilijan työ ja hän saa siitä palkkaa.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Miten "hienostelu on fiksumpaa"? Tähän ei ole mitään perustelua.

Esität että joskus voisi teeskennellä jotain muuta mitä on, mutta et kerro miksi niin pitäisi tehdä jos ei kiinnosta? Minä menen ravintolaan kun haluan hyvin tehtyä ruokaa tai elämyksen juurikin syömällä. En minä siellä käy siksi että saan maksaa kipeäksi itseni siitä että esitän olevani jotain hienoa.

Minä maksan siitä että saan nenäni eteen jotain hyvää ja huolella tehtyä. Ravintola ei maksa minulle siitä että erotan viinilasin konjakkilasista, se on tarjoilijan työ ja hän saa siitä palkkaa.

Pöh, sanoin huonosti. Ja puhut kyllä asiaa. Mutta en ikinä usko, että sinä käyttäytyisitkään törpösti hienossa ravintolassa, enkä edelleenkään sano, että se maitolasi olisi se kamalin asia. Mutta hyvä, asiallinen käytös on fiksua, ei se ole teeskentelyä. Monille se on aivan itsestään selvää myös muissa paikoissa, jotka eivät ole niin "hienoja" tai kalliita, mutta jotkut sitten taas eivät tajua missään miten pitäisi käyttäytyä.

Yhteistyössä