Aet
On se kumma miten tekin kaikki nykylasten vanhemmat olette hengissä selvinneet? Kas kun teitä ootellessa ei oo tainnu kummosia ruokakieltoja ollakkaan.
Syön jouluna auraa ja isäni graavaamaa lohta. En muuta "kielettyä". Ja kuten sanoin, riskit on niin minimoitu ja kaikki mahdollinen otettu huomioon.No juurihan sanoit että syöt ruokia joissa tiedetään olevan listeriariski!
Ja minä en syönyt sellaisia.
Leikkeleissä on myös iso riski. Ja kasviksissa, varsinkin jos ei ole niitä itse pessyt ja kuorinut.Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734735:Graavilohi ym. on HELPPO jättää syömättä ja siinä riski on ISO ja VAKAVA. Osaatko yhtään suhteuttaa vaivaa ja riskejä?
No neuvolassa mulle on niin sanottu. Ei tiestystikään mitään suuria määriä kai. Valion omilla sivuilla tietysti varotetaan, että aina on mahdollisuus. Tietysti sen takia, jos nyt sattuu olemaankin, niin joutuisivat siitä isoon vastuuseen.Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734506:On se riski vaikka on pastöroidusta maidosta. Älä neuvo kun et tiedä. Ja Ranskassa juodaan viiniä, ei se silti ole hyvä. Jossain haistellaan liimaa ja sekään ei ole hyvä.
no miten sinä kuvittelet että keskenmenoissa tai vastasyntyneenä kuolleet täällä voisi palstailla? Tottakai täällä palstailee ne jotka selvisi. Ja nykytitämyksellä ja terveysvalistuksella on saavutettu nykypäivänä pienempi neonataalikuolleisuus.On se kumma miten tekin kaikki nykylasten vanhemmat olette hengissä selvinneet? Kas kun teitä ootellessa ei oo tainnu kummosia ruokakieltoja ollakkaan.
Eikö pakastemaissit ole keitettyjä? :O Mä olen syönyt niitä aina ihan hyvillä mielin ihan vaan sulatettuina, vaikka ulkomaiset pakastemarjat kypsennän aina huolella, jos niitä ollenkaan käytän.Vähän niinkuin anoppi laittoi salaattiin maissit suoraan pakastimesta. En syöny, tosin ehdotti että jos nypin maissit pois.... Mulle vaan joskus neuvolalääkäri sanoi, että kannattaa pakastevihannekset kypsentää kunnolla, voi olla listeriaa ja noroa.
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734726:Niin vaikka graavilohessa riski vauvan kuolla on varmaan se 30 %,
ruletissa sinun ja vauvan riski kuolla on 16 % =)
Alkoholille ei ole mitään turvallista määrää raskausaikana. Kukaan ei voi sellaista määritellä. Vähäinenkin alkoholimäärä raskaudenaikana on riski! Kukaan päihdelääkäri ei ole sanonut että kuoharia voi ottaa puolil asillista.Eikö pakastemaissit ole keitettyjä? :O Mä olen syönyt niitä aina ihan hyvillä mielin ihan vaan sulatettuina, vaikka ulkomaiset pakastemarjat kypsennän aina huolella, jos niitä ollenkaan käytän.
Ja joo, kyllä muakin risoo, kun ihmiset noudattaa suosituksia osittain hyvinkin tarkkaan, esim. alkoholia ei monien mielestä saa ottaa edes puolikkaan kuoharilasin verran, mutta näitä mikrobiologisesti riskituotteita samat tyypit selittävät syövänsä "kohtuudella". Samaa sarjaa nämä, jotka eivät vain pysty käsittämään laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian eroa, vaikka kuinka selittäisi.
Lisäksi tiramisussa on aina(?) alkoholia eli senkään takia ei sovi raskaana oleville.Ei sovi raskaana olevan syötäväksi, sillä tehty tuorejuusto mascarponesta.
Se, että jossakin ruoka-aineessa esiintyy listeriabakteeria, ei suoranaisesti tarkoita, että siitä saisi listerioosin.Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734726:Niin vaikka graavilohessa riski vauvan kuolla on varmaan se 30 %,
ruletissa sinun ja vauvan riski kuolla on 16 % =)
Eipä ole aina Kostutukseen voi käyttää myös vahvaa espressokahvia ja monesti käytetäänkin. Yhtä kaikki, mascarponea ei pidä syödä raskaana ollessa.Lisäksi tiramisussa on aina(?) alkoholia eli senkään takia ei sovi raskaana oleville.
Kerro minulle, missä tuotteissa sitä riskiä ei varmuudella ole. Olen tarkka ruoan laadun, sälytyksen, alkuperän ja valmistuksen kanssa. Yritän pitää riskit mahdollisimman pieninä. En vaan jouluna vaan muutenkin raskaana ollessa. Ja nämä kaksi jouluherkkua voin jättää väliin jos siltä tuntuu, mutta pointti on se että kyllä moni odottaja ottaa riskejä tietämättään. Neuvolalista ei kata kaikkea vauvalle vaarallista ja ihmisillä on yllättävän vähän tietoa tai kiinostusta ravintoa kohtaan. Hysterisoidaan yhtä juttua ja unohdetaan monta muuta. Enemmän kannustaisin muitakin odottajia miettimään kokonaisuutta syömisessään ja keittiöhygieniassa. Ja tietysti jättämään selkeät riskituotteet pois! Mutta kannataa itsekin miettiä mitä ne tuotteet on ja mitä sillä listalla ei mainita vaikka ehdottomasti pitäisi..Niin, eli syöt sellaista missä on listeriariski....
Ja höpönlöpön, sinä teet ihan omia tulkintoja. "Listeria viihtyy varsinkin tyhjiöpakatutuissa, kylmäsavustetutuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa ja mädissä."Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734489:Etkö siis ymmärtänyt tuota lausetta? Voin suomentaa:
Listeriavaaran takia vältettäviä ovat:
- tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet, pateet ja mäti
- graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti
Tuo on tosiaan hieman epäselvästi sanottu THL:n sivuilla mutta nyt tiedät mitä siinä tarkoitettiin.
Minusta yhtä paljon pitää kiinnittää huomiota ruokaan, tupakointiin ja päihteisiin, miksi ne pitäisi laittaa johonkin järjestykseen?