"vieras"
Tämä ketju tuntuu olevan loistava esimerkki siitä, miksi raskaana ollessa ei ikinä pitäisi lähteä seikkailemaan raskaus- ja vauva-aiheisille keskustelupalstoille...
Ihanko sormia nuolemalla? Mielenkiintoista, ottaen huomioon, että raskausaikaisia listerioositapauksia tosiaan ei ole vuosittain välttämättä yhtään koko Suomessa, vaikka moni syö ihan mitä sattuu.Mutta alkoholi kanssa riski ei ole on-off. Lähes jokainen saa varmasti elimistöönsä raskaudenkin aikana jonkin verran etanolia, vaikkapa leipätaikinaa maistamalla tai käsidesiä käyttämällä. Totta kai raskauden aikana täytyy pyrkiä pitämään altistus mahdollisimman pienenä, mutta ei ole olemassa mitään annosta, joka aiheuttaisi ongelman x. Listeria-bakteereita kun saat ruuansulatuskanavaasi tietyn suuruisen annoksen, saat infektion, joka voi olla hyvinkin vakava sikiölle. Ja sen annoksen voit saada vaikka nuolemalla sormiasi tai syömällä ihan vain yhden pikkuruisen siivun graavilohta tai puoli lusikallista tuorejuustoa.
Ja sinä et syö yhtään raakaa vihannesta raskausaikana? Ihan yhtä iso listeriariski siinä on kuin itsegraavatussa lohessa. Että turhaan kiillotat täällä sädekehääsiNiin, eli syöt sellaista missä on listeriariski....
Ai että jokaisessa liha- ja kalapalassa on listeriaa?Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27734956:Listeriaa on raa´assa kalassa ja lihassa. Sen erityisominaisuus on että se kykenee lisääntymään tyhjiöpakkauksesta huolimatta, mutta kyllä sitä on jo siinä tuoreessa kalassa (ja lihassa)
Ja oikea tieto on se, että nimenomaan vakuumissa pakattuina tuo listeriariski on niin koholla, että sitä kannattaa välttää.Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27735014:Ei vaan jos sitä ei siinä kalassa ole, ei se siitä vakuumipakkauksessa olemisesta sinne muyöskään ilmesty, vaan pysyy puhtaana :saint:
Minä en ole ollut raskaana enään 5 vuoteen, minä hoidan sairaalassa niitä lapsia.
Syön graavi, kylmäsavu ja vakuumipakattua lohta, sekä mätiä jouluna.
Ja sanoin myös että se on jokaisen oma valinta, kunhan on oikeaa tietoa.
No ehkä minä tarkoitin, että se listeriamäärä on niin kohonnut, että se riittää aiheuttamaan listerioosin. Huoh, mitä pilkunviilaamista...Itseasiassa ihan kaikessa raa'assa lihassa on listeriaa ja siksi kaikki liha pitää kuumentaa vähintää 70 asteeseen...
nimim. lihoja paljon laboratorioissa tutkinut
Sittenhän sinä osaat kertoa, millaisista ihmismääristä tässä puhutaan, ja mitkä niitä todennäköisimpiä tartunnanlähteitä ovat.Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27735014:Minä en ole ollut raskaana enään 5 vuoteen, minä hoidan sairaalassa niitä lapsia.
Ja mitä enemmän autoilee, sen isompaan kuolemanvaaraan sikiönsä laittaa. Se, jos mikä, on venäläistä rulettia.Ja siis sairastumisen riski kasvaa, mitä useammin noita ei-suositeltavia ruoka-aineita nauttii. Siksipä sanonkin tällaista piittaamattomuutta venäläiseksi ruletiksi.
Tai sinä joudut kolarin vuoksi sairaalaan minun hoidettavakseni.Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27735061:Minähän sanoin että jokaisen oma valinta, enkä huudellut mitään. Tiedän autoilun riskit (vaikken raskaana olekaan), mutta raaka kala nautittuna ei pelasta sinunkaan vauvaa autoilun vaaroilta, paitsi jos joudutte aivokalvotulehduksen vuoksi sairaalaan minun hoidettavakseni.