Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Entinen Ksantippa S."
Omasta puolestani voin sanoa kaksi suomalaiseen kulttuuriin liittyvää asiaa, jotka voivat hyvinkin aiheuttaa enemmän keskenmenoja kuin listerioosi. Kahvi ja kosmetiikka.

Kahvin kohottaa keskenmenoriskiä niin paljon, että sen suhteen suositellaan nollatoleranssia monessakin maassa, Kosmetiikan vaikutuksia ei tarkkaan tunneta, mutta sitä kehotetaan välttämään ainakin Tanskassa. Mutta niin vain minäkin olen suomalaisen kulttuurin kasvatti, että molempia käytän.

[QUOTE="vieras";27734813]Siksi, että käytän mieluummin omaa järkeäni ja tietämystäni asioista kuin teen elämästäni turhan hankalaa neuvolasta saadun monisivuisen hysterialistan takia.

Niin kuin muutama kirjoittaja jo totesi, paljon tärkeämpää kokonaisuuden kannalta on se, mitä odottavat äidit syövät muulloin kuin jouluna. Jos oma ruokavalio koostuu lähinnä eineksistä, roskaruuasta, karkista ja sipseistä, on suoraan sanottuna tekopyhää nillittää siitä, jos joku toinen nauttii jouluna itse graavattua kalaa tai vaikka juustokakkua, jossa on pastöroitua tuorejuustoa ja raakaa kananmunaa.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta roskaruoka on epäterveellistä, mutta ei sisällä varsinaista kuolemanriskiä. Listeria aiheuttaa yhdestä kalapalasta saatuna mm vastasyntyneen aivokalvontulehduksia, johon liittyy huomattava kuolemariski. Puhumattakaan keskenmenosta.
Muoks. senverran, että minulle on aivan sama mitä muut raskaanaolevat syövät, kunhan ovat vain saaneet oikeaa tietoa riskeistä ja ymmärtävät ne oikeasti

Viimeksi muokattu:
"Entinen Ksantippa S."
Mutta alkoholi kanssa riski ei ole on-off. Lähes jokainen saa varmasti elimistöönsä raskaudenkin aikana jonkin verran etanolia, vaikkapa leipätaikinaa maistamalla tai käsidesiä käyttämällä. Totta kai raskauden aikana täytyy pyrkiä pitämään altistus mahdollisimman pienenä, mutta ei ole olemassa mitään annosta, joka aiheuttaisi ongelman x. Listeria-bakteereita kun saat ruuansulatuskanavaasi tietyn suuruisen annoksen, saat infektion, joka voi olla hyvinkin vakava sikiölle. Ja sen annoksen voit saada vaikka nuolemalla sormiasi tai syömällä ihan vain yhden pikkuruisen siivun graavilohta tai puoli lusikallista tuorejuustoa.
Ihanko sormia nuolemalla? Mielenkiintoista, ottaen huomioon, että raskausaikaisia listerioositapauksia tosiaan ei ole vuosittain välttämättä yhtään koko Suomessa, vaikka moni syö ihan mitä sattuu.

En minäkään vakuumipakattuja kaloja kehota syömään, mutta järki käteen näissäkin. Aika moni sattuu juhlissa ottamaan viipaleen juustokakkua, eikä sekään ole hyvä että sitten kieriskellään niin kauheissa omantunnontuskissa, että vatsaankin sattuu.

"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27734833]Se, että jossakin ruoka-aineessa esiintyy listeriabakteeria, ei suoranaisesti tarkoita, että siitä saisi listerioosin.

Listeria on yleinen bakteeri. Sitä on muun muassa salaatissa, ja monella se elää jääkaapissakin. Listeriavaaraa on mahdotonta vältellä, jos esimerkiksi syö ravintolassa säännöllisesti kuten minä. Pastan päällä tulee parmesaania, eikä salaattiakaan pääse itse keittiöön pesemään.

Kerran olimme odottavalla äitiporukalla syömässä ravintolassa, ja yksi meistä kauhisteli toisten vastuuttomia ruokavalintoja. Pienen pohdinnan jälkeen kävi ilmi, että kukaan meistä ei ollut syönyt suositusten mukaan, eikä listalta edes löytynyt yhtään jälkiruokaa, joka ei olisi sisältänyt joko listeria- tai salmonellavaaraa. (kuumentamattomat marjat, puoliraaka muna, jne.)

Kaikesta edellä mainitusta ja äitien jouluaterioillaan nauttimista graavilohipaloista huolimatta raskauteen liittyviä listerioositapauksia on ollut 2000-luvulla 0-2 kappaletta vuodessa.

Onneksi näin.[/QUOTE]

Kiitos tästä valaisevasta esimerkistä :) Tätä juuri tarkoitin, että te kaikki minun kahta jouluherkkua kauhistelevat että edes tajua mitä listeriariskejä teidänkin elämässänne on !

Hyvää joulua kaikille. Pitäkää itsestänne ja masuvauvoistanne hyvää huolta. Ja nyt viimeistään kannattaa vähän kiinostua ravitsemuksesta omista elämäntavoistaan ylipäänsä :)

"Hei"
Ihan muuten kommentoimatta, palstamammat ei tietenkään käy roskaruoalla raskaana ollessaan, mutta jos sellanen vahinko kävisi, tilaatteko hampurilaisenkin ilman majoneesia?

Neuvolassa ei kielletty syömästä sushia, koska kala on tuoretta.

[QUOTE="vieras";27734863]Ja höpönlöpön, sinä teet ihan omia tulkintoja. "Listeria viihtyy varsinkin tyhjiöpakatutuissa, kylmäsavustetutuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa ja mädissä."

Eli ei se riski sen koholla ole noissa tuoreissa kalatuotteissa. Ja mekin itse teemme alusta loppuun tuon graavauksen, kala ei ole missään vaiheessa vakuumissa. Sen takia siinä ei ylimääräistä riskiä ole.

Vakuumipakattuihin tuotteisiini en koske, en myöskään herkkuruokaani maksaan, koko raskausaikana. Myös muut vältettävät tuotteet on mulla totaalikiellossa. Eli en ole mitenkään huolimaton syömisteni ja juomisteni suhteen, tuo tuore, graavattu kala vaan ei ole mikään kohonnut riski saada listeriatartuntaa, usko jo :)[/QUOTE]

Kalojen turvallisuus

"Eniten bakteeria on löydetty graavisuolatuista ja kylmäsavustetuista tuotteista, sillä listeria ei tuhoudu näiden tuotteiden valmistusprosessissa."

Listeriabakteeri - Listeriabakteeri - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

"Ruokien kuumennus kiehuvan kuumaksi tuhoaa listeria-bakteerin."

Graavaa vaan itse fisusi, mutta sille et mitään mahda jos kalassa on jo valmiiksi listeriabakteeri.

Ken guru
[QUOTE="vieras";27734897]Ja sinä et syö yhtään raakaa vihannesta raskausaikana? Ihan yhtä iso listeriariski siinä on kuin itsegraavatussa lohessa. Että turhaan kiillotat täällä sädekehääsi :p[/QUOTE]

En syönyt pesemättä tai keittämättä vihanneksia, omenat kuorin, kotimaisetkin. Kahvia vältin, enkä lotjannut itseeni kemikaaleja...jne.

[QUOTE="vieras";27734863]Ja höpönlöpön, sinä teet ihan omia tulkintoja. "Listeria viihtyy varsinkin tyhjiöpakatutuissa, kylmäsavustetutuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa ja mädissä."

Eli ei se riski sen koholla ole noissa tuoreissa kalatuotteissa. Ja mekin itse teemme alusta loppuun tuon graavauksen, kala ei ole missään vaiheessa vakuumissa. Sen takia siinä ei ylimääräistä riskiä ole.

Vakuumipakattuihin tuotteisiini en koske, en myöskään herkkuruokaani maksaan, koko raskausaikana. Myös muut vältettävät tuotteet on mulla totaalikiellossa. Eli en ole mitenkään huolimaton syömisteni ja juomisteni suhteen, tuo tuore, graavattu kala vaan ei ole mikään kohonnut riski saada listeriatartuntaa, usko jo :)[/QUOTE]

Listeriaa on raa´assa kalassa ja lihassa. Sen erityisominaisuus on että se kykenee lisääntymään tyhjiöpakkauksesta huolimatta, mutta kyllä sitä on jo siinä tuoreessa kalassa (ja lihassa) :)

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27734956:
Listeriaa on raa´assa kalassa ja lihassa. Sen erityisominaisuus on että se kykenee lisääntymään tyhjiöpakkauksesta huolimatta, mutta kyllä sitä on jo siinä tuoreessa kalassa (ja lihassa) :)
Ai että jokaisessa liha- ja kalapalassa on listeriaa? :LOL:

Koetahan nyt rauhoittua, hyvä ihminen, kukaan ei sun suuhun väkisin tule sitä isoa lohilisteriaklönttiä laittamaan :) Minä aion edelleenkin nauttia jouluna hyvillä mielin itsegraavattua lohta, jota ei ole vakuumissa säilötty. Olen nauttinut myöskin juhannuksena ja parina syntymäpäivänä/muuna juhlapäivänä tässä raskauden aikana. Niin se vain vauveli siellä kohdussa kasvaa viime neuvolakäynnin mukaan ihan normaalisti :)

[QUOTE="vieras";27734966]Ai että jokaisessa liha- ja kalapalassa on listeriaa? :LOL:

Koetahan nyt rauhoittua, hyvä ihminen, kukaan ei sun suuhun väkisin tule sitä isoa lohilisteriaklönttiä laittamaan :) Minä aion edelleenkin nauttia jouluna hyvillä mielin itsegraavattua lohta, jota ei ole vakuumissa säilötty. Olen nauttinut myöskin juhannuksena ja parina syntymäpäivänä/muuna juhlapäivänä tässä raskauden aikana. Niin se vain vauveli siellä kohdussa kasvaa viime neuvolakäynnin mukaan ihan normaalisti :)[/QUOTE]

Ei vaan jos sitä ei siinä kalassa ole, ei se siitä vakuumipakkauksessa olemisesta sinne muyöskään ilmesty, vaan pysyy puhtaana :saint:
Minä en ole ollut raskaana enään 5 vuoteen, minä hoidan sairaalassa niitä lapsia.
Syön graavi, kylmäsavu ja vakuumipakattua lohta, sekä mätiä jouluna.
Ja sanoin myös että se on jokaisen oma valinta, kunhan on oikeaa tietoa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27735014:
Ei vaan jos sitä ei siinä kalassa ole, ei se siitä vakuumipakkauksessa olemisesta sinne muyöskään ilmesty, vaan pysyy puhtaana :saint:
Minä en ole ollut raskaana enään 5 vuoteen, minä hoidan sairaalassa niitä lapsia.
Syön graavi, kylmäsavu ja vakuumipakattua lohta, sekä mätiä jouluna.
Ja sanoin myös että se on jokaisen oma valinta, kunhan on oikeaa tietoa.
Ja oikea tieto on se, että nimenomaan vakuumissa pakattuina tuo listeriariski on niin koholla, että sitä kannattaa välttää.

Tiesitkö, että aika paljon isomman riskin sinä otat, kun lähdet raskaana olevana autolla tien päälle. Tieliikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia sattuu nimittäin tässä maassa aika paljon enemmän kuin listerian aiheuttamia tapauksia. En silti huutele täällä, että hullut autoilevat äidit, teille toivon kaikkea pahaa, kun vaarannatte lastenne hengen!!!!!

Että suhteet ihminen, muistakaa ne mittasuhteet!

[QUOTE="vieras";27734966]Ai että jokaisessa liha- ja kalapalassa on listeriaa? :LOL:

Koetahan nyt rauhoittua, hyvä ihminen, kukaan ei sun suuhun väkisin tule sitä isoa lohilisteriaklönttiä laittamaan :) Minä aion edelleenkin nauttia jouluna hyvillä mielin itsegraavattua lohta, jota ei ole vakuumissa säilötty. Olen nauttinut myöskin juhannuksena ja parina syntymäpäivänä/muuna juhlapäivänä tässä raskauden aikana. Niin se vain vauveli siellä kohdussa kasvaa viime neuvolakäynnin mukaan ihan normaalisti :)[/QUOTE]

Itseasiassa ihan kaikessa raa'assa lihassa on listeriaa ja siksi kaikki liha pitää kuumentaa vähintää 70 asteeseen...

nimim. lihoja paljon laboratorioissa tutkinut

Ja siis sairastumisen riski kasvaa, mitä useammin noita ei-suositeltavia ruoka-aineita nauttii. Siksipä sanonkin tällaista piittaamattomuutta venäläiseksi ruletiksi. :whistle:

[QUOTE="vieras";27735036]Ja oikea tieto on se, että nimenomaan vakuumissa pakattuina tuo listeriariski on niin koholla, että sitä kannattaa välttää.

Tiesitkö, että aika paljon isomman riskin sinä otat, kun lähdet raskaana olevana autolla tien päälle. Tieliikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia sattuu nimittäin tässä maassa aika paljon enemmän kuin listerian aiheuttamia tapauksia. En silti huutele täällä, että hullut autoilevat äidit, teille toivon kaikkea pahaa, kun vaarannatte lastenne hengen!!!!!

Että suhteet ihminen, muistakaa ne mittasuhteet![/QUOTE]

Minähän sanoin että jokaisen oma valinta, enkä huudellut mitään. Tiedän autoilun riskit (vaikken raskaana olekaan), mutta raaka kala nautittuna ei pelasta sinunkaan vauvaa autoilun vaaroilta, paitsi jos joudutte aivokalvotulehduksen vuoksi sairaalaan minun hoidettavakseni.

"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27735014:
Sittenhän sinä osaat kertoa, millaisista ihmismääristä tässä puhutaan, ja mitkä niitä todennäköisimpiä tartunnanlähteitä ovat.

Opin muuten juuri terveyskirjastosta, että myöhäisessä vastasyntyneen listerioosissa tartunta saadaan synnytyskanavasta tai sairaalasta. Kypsentämätöntä lihaa...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27735061:
Minähän sanoin että jokaisen oma valinta, enkä huudellut mitään. Tiedän autoilun riskit (vaikken raskaana olekaan), mutta raaka kala nautittuna ei pelasta sinunkaan vauvaa autoilun vaaroilta, paitsi jos joudutte aivokalvotulehduksen vuoksi sairaalaan minun hoidettavakseni.
Tai sinä joudut kolarin vuoksi sairaalaan minun hoidettavakseni.

"hohhoijaa"
[QUOTE="vieras";27734813]
Itse olen ajatellut syödä jouluruokia aikalailla normaaliin tapaan. Jälkiruokaparfait'eissa on raakaa kananmunaa, maksapateessa maksaa ja mikäli äitee tekee itse graavikalaa, maistan kyllä sitäkin jokusen palan. Tähän päivään mennessä en ole mistään edellä mainitusta sairastunut, joten tuskinpa sairastun tänäkään jouluna.
[/QUOTE]

PYHÄ YKSINKERTAISUUS!!! Tokihan pienen palan voi maistaa...

Yhteistyössä