Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Käytetään rautalankaa...

Riski tarkoittaa, että johonkin tavoittelemisen arvoiseen asiaan liittyy myös mahdollisuus negatiivisesta lopputuloksesta

Mahdollisuus viittaa johonkin, mikä voitapahtua (eli ei siis välttämättä tapahdu).

iik apua...joo riski on mutta niin on riski siinä kun raskaana ollessa kinttunsa pistää kadulle niin voi jäädä vaikka auton alle. Kaikessa ihan kaikessa on riskinsä myös siinä että raskaana oleva nainen stressaa ja panikoi joka helkutin asiasta.

Jokaisen oma asia on mitä sinne suuhunsa pistää tai on pistämättä mutta pitäis muistaa se maalaisjärkikin joskus. Miten ne siellä maailmalla monissa maissa saa ne vauvat saatettua elävänä maailmaan vaikka eivät varmasti skitsoile niin paljon kuin Suomessa?

harmaampi
Minulla on lapset 15v 9v ja 7v ja muistan kun nuorimmaista odotin kuulin ensimmäisen kerran jostakin ruokarajotteista :O
Silloinkin neuvolan täti tuumasi vain että näitä ja näitä lappuja et tarvi ja ruokarajoitteetkin sinä jo varmasti tiedät kun kolmatta odotat.
ööööö Mitkä ruokarajoitteet??
Luuli sitä vitsiksi ja nauroi :LOL:

Onneksi olimme juuri hankkineet oman netin/koneen
(juu juu tullaan vähän myöhässä nettiaikaan)
Ja silloin vasta sain lukea elämäni ensimmäisen kerran että raskaana ollessakin on jotakin ruokarajoitteita?

"hohhoijaa"
[QUOTE="vieras";27735130]Miksi pienen ja isomman ei?[/QUOTE]
Siis pointti tietenkin oli ettei pientäkään palaa voi maistaa.
Mutta ei kai sitä ironiaa ymmärrä kun ei kerran faktaakaan.

"hehe"
[QUOTE="hohhoijaa";27735204]urpo on tämä ihminen! kyse on sekä KAIKISTA graavatuista tuotteista että vakuumiin pakatuista lämminsavu ym. kaloista[/QUOTE]

tuoregraavatussa lohessa ei ole korkeampaa riskiä kuin esim jääkapissa olleessa maidossa. Muistakaa ettei majoneeseja tule syödä yhtään! Vältittekö itse täysin? ;)

"vieras"
[QUOTE="hohhoijaa";27735192]Siis pointti tietenkin oli ettei pientäkään palaa voi maistaa.
Mutta ei kai sitä ironiaa ymmärrä kun ei kerran faktaakaan.[/QUOTE]

Vai niin. No minä ainakin ymmärrän faktat, toisin kuin monet muut täällä :)

"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="hohhoijaa";27735192]Siis pointti tietenkin oli ettei pientäkään palaa voi maistaa.
Mutta ei kai sitä ironiaa ymmärrä kun ei kerran faktaakaan.[/QUOTE]

Kävin juuri lukemassa uudelleen tuon kommentin, johon alun perin ironiallasi vastasit. Kyseinen henkilö ei millään tavalla väittänyt, että listerioosiriski olisi palan koosta kiinni. Sen sijaan hän mainitsi kalan olevan äitinsä itse graavaamaa, mikä osoittaa, että nimenomaan hänellä ne riskeihin liittyvät faktat ovat hallussa.

"hohhoijaa"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27735221]Kävin juuri lukemassa uudelleen tuon kommentin, johon alun perin ironiallasi vastasit. Kyseinen henkilö ei millään tavalla väittänyt, että listerioosiriski olisi palan koosta kiinni. Sen sijaan hän mainitsi kalan olevan äitinsä itse graavaamaa, mikä osoittaa, että nimenomaan hänellä ne riskeihin liittyvät faktat ovat hallussa.[/QUOTE]

eikös hän nimenomaan sanonut että palasen voi maistaa, ja palanen tarkoittanee pientä määrää.

"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="hohhoijaa";27735237]eikös hän nimenomaan sanonut että palasen voi maistaa, ja palanen tarkoittanee pientä määrää.[/QUOTE]

Sanatarkka muoto oli "maistan kyllä sitäkin jokusen palasen". Pitää lukea aika värikkäällä mielikuvituksella, jos ajattelee tuon lauseen perusteella hänen väittävän, että listerioosiriski olisi määristä kiinni.

Ennemminkin minusta lause viittasi yleiseen kohtuuteen.

gggvbvvc
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27735270]Tästä vakuumitavaran dumppaamisesta tuoretiskiin on ollut jokunen uutinenkin :)

Itse kyselin taannoin ison marketin tiskillä kalapullien valmistuspäivää. Eivät osanneet kertoa muuta kuin että useamman päivän vanhoja ovat. No olivat ainakin rehellisiä.[/QUOTE]

isommista ketjuista kannattaakin kysyä, kyllä mulle ovat osanneet kertoa. ;)

palsta näyttää kyntensä
Täällä ne supermammat taas kiillottelee sädekehiään. Raskausaikana paasataan ruokavaliosta, kosmetiikasta ja päihteistä. Vauvan synnyttyä rintamaidon paremmuudesta ja korvikemaidon myrkyllisyydestä. Seuraavaksi kotona olon paremmuudesta verrattuna hoitoon laittamisesta. Tässä välissä tietty iänikuiset sose vs. sormiruokailu, perhepedit ja namien syönnit. Milloin äitiydestä tuli tälläistä suorittamista, ja tappelua paremmuudesta.

On eri asia jakaa tietoa asiallisesti, kuin syyttävällä sormella syyttää. Tästä keskustelusta on enemmän hyötyä, kun asiallisesti otetaan asia esille faktoja tuoden. Se, että syyllistetään, haukutaan ja toivotaan pahaa toisin toimiville ei mene mun kaaliin. Oikein hyvää mallia näytätte kasvaville lapsillenne siitä, miten keskustella.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
tiedoksenne
[QUOTE="vieras";27734197]Mä ainakin syön sen verran kuin haluan graavilohta ja olen raskaana. Itse graavattu lohi ei ole ollut vakuumissa, joten en pelkää. Aurajuustoakin laitan piparien päälle, kun sen pakkauksen avaa ja syö tuoreeltaan niin ei ole riskiä.
[/QUOTE]

Just joo. Mistä helvetistä sä kuvittelet sen listerian pomppaavan sinne aurajuustoon sitten, kun se on ollut jo viikon auki? Taivaasta? Mustasta aukosta? Voi jessus mitä tietämättömyyttä

Kuule, syö ihan mitä haluat raskaana ollessasi. Se ei minulle kuulu. Mutta älä silti please jaa täällä tietoa eteenpäin. Ihan meijereiden sivuillakin lukee, että aurajuustoissa (kuten myös tuorejuustoissa) piilee se listeriavaara. Eikä sillä ole mitään väliä, onko se valmistettu pastöroimattomasta maidosta vai ei. Kun siinä on silti se listeriavaara. Maito kyllä pastöroidaan kun sitä auraa valmistetaan, mutta kun se listeria voi tulla siihen juustoon sen valmistamisen jälkeen siellä meijerissä. Juuston valmistustapa on sellainen. Ja joo, ennen kuin tulet vaahtomaan minulle että listeria on harvinainen, niin voin sulle kertoa, että joo se on harvinainen täällä suomen maassa, mutta kun sitä bakteeria on siellä meijerissä ja ei ne sitä sieltä noin vain saa, kun se tuppaa menemään sinne rakenteisiin. Ja tiedä ihan siksi, koska olen siellä työskennellyt.

Sinihomejuustossa voi olla listeria.
Kotona tehdyssä graavikalassa voi olla listeria.
Jokainen syö jos haluaa.

"yx vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja palsta näyttää kyntensä;27735307:
Täällä ne supermammat taas kiillottelee sädekehiään. Raskausaikana paasataan ruokavaliosta, kosmetiikasta ja päihteistä. Vauvan synnyttyä rintamaidon paremmuudesta ja korvikemaidon myrkyllisyydestä. Seuraavaksi kotona olon paremmuudesta verrattuna hoitoon laittamisesta. Tässä välissä tietty iänikuiset sose vs. sormiruokailu, perhepedit ja namien syönnit. Milloin äitiydestä tuli tälläistä suorittamista, ja tappelua paremmuudesta.

On eri asia jakaa tietoa asiallisesti, kuin syyttävällä sormella syyttää. Tästä keskustelusta on enemmän hyötyä, kun asiallisesti otetaan asia esille faktoja tuoden. Se, että syyllistetään, haukutaan ja toivotaan pahaa toisin toimiville ei mene mun kaaliin. Oikein hyvää mallia näytätte kasvaville lapsillenne siitä, miten keskustella.
Juuri näin! ISO peesi!

"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";27735351]Onneksi yksi listeriabakteeri ei aiheuta yhtikäs mitään :p[/QUOTE]

Tässä on sama juttu kuin alkoholissa: koska kukaan ei ole osoittanut, missä kulkee turvallisen määrän raja, kelpo palstalainen ei voi koskea edes runebergin torttuun.

Minä kaipaisin näissä keskusteluissa tiettyä armollisuutta. Vanhemmuus on raskas taakka jo muutenkin, saati tässä asenneilmastossa, jossa mikä tahansa potentiaalinenkin lipsahdus tekee huonon äidin.

Yhteistyössä