Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuoretta, itsegraavattua kalaa ei ole kielletty syömästä, eikä listeriariski ole siinä kohonnut. VAKUUMIpakatuissa graavi- ja kylmäsavutuotteissa se riski on kohonnut. Eli ihan hyvillä mielin syön tänäkin jouluna itsetehtyä graavilohta :p

"vieras"
Samaa mäkin olen miettinyt, et miksi pitää riskeerata jonkun syömisen takia vauvan hyvinvointi, niin lyhyt aika kuitenkin kyseessä. Entä jos tarttuukin listeria tai salmonella, niin siin on sit turha itkee et söin vaan vähän. Mut jokainen tyylillään, pääasia et itse tiedän tehneeni kaiken suositusten mukaan, ja välttänyt riskejä.

miekin
[QUOTE="vieras";27734363]Listeria-vaara on tosiaan myös kasviksissa. Multaporkkanan kun pesee, kuorii ja huuhtaisee, niin ei voi olla varma että se on turvallinen.

Se voi esimerkki tarkoitti sitä, että erään ison suomalaisen meijerin tuottamissa useissa voipaketeissa todettiin listeriaa, ei se tullut ihmisten jääkaapeista!

Kyllä minä ajattelen rakkaudella tätä pientä lastani ja teen paljon ruokavalintoja sen mukaan. Limut, irtokarkit, alkohon, tupakan, sipsit, roskaruoan yms sellaisen olen jättänyt kokonaan pois. Kasviksia ja hedelmiä syön, vaikka niissä on riski. Kuitenkin se riski on pienempi kuin niistä saatu hyöty.

Kotimainen aurajuusto, joka on säilytetty kylmässä ja avaamattomana. Avataan ja laitan sitä piparin päälle---- ei ole vauvasta piittaamattomuutta.

Itse graavattu lohi, joka ostetaan tuoreena ja valmistetaan ja käsitellään oikein---Ihan turvallista.

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta kyllä mua ihmetyttää tämä tietystä ruoka-aineista hysterisoiminen kun muuten elämäntavat saattaa olla mitä on. Moni odottajista on ylipainoisia, mättää eineksiä ja muita lisäaineita, ei liiku tarpeeksi ja käyttää paljon kaikenlaista kosmetiikkaa...Miettikää mikä vaara niissäkin on sille syntymättömälle lapselle.[/QUOTE]

Juuri näin! Minun neuvolalääkärikin totesi, että suositukset ovat nämä, mutta terveella maalaisjärjellä pääse pitkälle :)
JA tämä oli loistava vertaus, että tosiaan mätätään vaikka mitä eineksia ja käytetään vaikka mitä kemikaaleja, mutta sitten tuorejuustosta ja graavikalasta tehdään joku kamala peikko :D

järki
[QUOTE="vieras";27734368]Tuoretta, itsegraavattua kalaa ei ole kielletty syömästä, eikä listeriariski ole siinä kohonnut. VAKUUMIpakatuissa graavi- ja kylmäsavutuotteissa se riski on kohonnut. Eli ihan hyvillä mielin syön tänäkin jouluna itsetehtyä graavilohta :p[/QUOTE]

THL:n sivuilla on kielletty graavilohi ja vakuumipakatut kalat.

"hohhoijaa"
tuolla sitten joku hehkuttaa kuinka on jättänyt irtokarkit, roskaruoan ym. pois ja pistelee sitten aurajuustoa napaansa. voi elämän kevät! miksei ihmiset ymmärrä vaan riskeeraa syntymättömän lapsensa terveyden ja elämän.

järki
[QUOTE="vieras";27734363]Listeria-vaara on tosiaan myös kasviksissa. Multaporkkanan kun pesee, kuorii ja huuhtaisee, niin ei voi olla varma että se on turvallinen.

Se voi esimerkki tarkoitti sitä, että erään ison suomalaisen meijerin tuottamissa useissa voipaketeissa todettiin listeriaa, ei se tullut ihmisten jääkaapeista!

Kyllä minä ajattelen rakkaudella tätä pientä lastani ja teen paljon ruokavalintoja sen mukaan. Limut, irtokarkit, alkohon, tupakan, sipsit, roskaruoan yms sellaisen olen jättänyt kokonaan pois. Kasviksia ja hedelmiä syön, vaikka niissä on riski. Kuitenkin se riski on pienempi kuin niistä saatu hyöty.

Kotimainen aurajuusto, joka on säilytetty kylmässä ja avaamattomana. Avataan ja laitan sitä piparin päälle---- ei ole vauvasta piittaamattomuutta.

Itse graavattu lohi, joka ostetaan tuoreena ja valmistetaan ja käsitellään oikein---Ihan turvallista.

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta kyllä mua ihmetyttää tämä tietystä ruoka-aineista hysterisoiminen kun muuten elämäntavat saattaa olla mitä on. Moni odottajista on ylipainoisia, mättää eineksiä ja muita lisäaineita, ei liiku tarpeeksi ja käyttää paljon kaikenlaista kosmetiikkaa...Miettikää mikä vaara niissäkin on sille syntymättömälle lapselle.[/QUOTE]

Joissain vaara on huomattavasti suurempi kuin toisissa. Raaka kala ja pehmeät juustot taitavat olla ne pahimmat. Mullasta sen saa varmasti mutta todennäköisesti ei kuorituista ja pestyistä porkkanoista ym. Ja ne kannattaa ihan hinkata kuorinnan jälkeen veden alla että multa lähtee pois.

Se on vakavampaa aiheuttaa toiselle kuolema kuin heikentää hänen terveyttä. Minusta "hysterisoiminen" on ihan aiheellista.

Onnitttelut juustoisesta piparkakusta
Varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin sekä inkivääriteehen ja sitä vastaaviin - Varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin sekä inkivääriteehen ja sitä vastaaviin - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

"a p"
Juuri näin! Minun neuvolalääkärikin totesi, että suositukset ovat nämä, mutta terveella maalaisjärjellä pääse pitkälle :)
JA tämä oli loistava vertaus, että tosiaan mätätään vaikka mitä eineksia ja käytetään vaikka mitä kemikaaleja, mutta sitten tuorejuustosta ja graavikalasta tehdään joku kamala peikko :D
Kuten sanoin, kuolemantuottamus on vakavampaa kuin terveyden heikentäminen. Maalaisjärjellä ajateltuna ;)

Niin ja ei se ole pitkä aika olla ilman alkoholia, tiettyjä juustoja, kaloja ym. mitä ei suositella raskaanaoleville.

Mielestäni se on äidiltä epätervettä itsekkyyttä; jätetään vaan mässyt väliin mutta vedetään Eviran lista kourassa kaikkea mitä viranomaiset ei suosittele riskien vuoksi kun onhan ne niin herkullisia.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734400:
THL:n sivuilla on kielletty graavilohi ja vakuumipakatut kalat.
"Listeriavaaran takia vältettäviä ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti"

Eli jos ne graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet on olleet vakuumissa, listeriariski niissä on kohonnut. Muuten niitä voi ihan hyvillä mielin nauttia raskaana.

Ja ruokaa enemmän minä kiinnittäisin huomiota odottavien äitien TUPAKOINTIIN sekä päihteiden käyttöön. Sieltä ne pahimmat riskit tulevat lapselle, ei siitä pääse mihinkään.

Kenelle muka graavikala, homejuusto tai vastaava on oikeasti niin tärkeää ettei lapsensa vuoksi voisi olla ilman?

Mulle ei em. ruoka-aineet olleet ongelma. Sen sijaan olen hyvinkin paljon lakritsin ja salmiakin ystävä. Mutta kun raskauden aikana verenpaine alkoi nousta niin siihen loppui myös salmiakin ja lakristin syönti. Olihan se kurjaa kun teki niitä mieli, mutta kyllä aikuinen ihminen sen verran jaksaa jos vaan haluaa.

järki
Niin ja ei se ole pitkä aika olla ilman alkoholia, tiettyjä juustoja, kaloja ym. mitä ei suositella raskaanaoleville.

Mielestäni se on äidiltä epätervettä itsekkyyttä; jätetään vaan mässyt väliin mutta vedetään Eviran lista kourassa kaikkea mitä viranomaiset ei suosittele riskien vuoksi kun onhan ne niin herkullisia.
Joo ja tätä perustellaan maalaisjärjellä :D ei helv... onneksi itsellä on vähän järkeä päässä!

"vieras"
Suomalainen aurajuusto ei kyllä ole listeriariski. Muut sinihomejuustot kyllä.

Iltaliassa syödään fetaa aina ja myös raskaana olevat, vaikka siinäkin listeriariski.

Raakaa kalaa en söisi muutenkaan.

"viera"
En ymmärrä tuota, että syön vaan vähän/harvoin niin ei siitä ole haittaa. Vähentäähän se todennäköisyyttä verrattuna siihen, että joka päivä söisi..
Tuli mieleen Erilaiset äidit -ohjelman jakso, jossa Tea totesi: "Luotan siihen, että oma keho kertoisi jos raakamaito olisi haitallista vauvalle." Raakamaidossahan voi esiintyä myös tuota listeriaa plus muutamaa muuta bakteeria. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä kun oma keho hälyttää...

"vieras"
Samaa minäkin ihmettelen. Lisäksi, jos sen sattuu saamaan raaskaana ollessakin niin ei se mitenkään ulospäin näy. Ulosteesta pitää ottaa näyte jos haluaa saada varmuuden, että saiko sen vai ei esim. vakuumipakatusta graavikalasta. Itse söin itse graavattua tuoretta kalaa sekä Aura juustoa heti avatusta paketista. Mutta mitään pastöroimattomasta maidosta tehtyä en syönyt. Pannassa oli niin Viola tuorejuustot kuin mätimousset. Violakin on tehty pastöroituun maitoon, mutta neuvolassa sanottiin ettei silti tuorejuustoa saa syödä. Minua kanssa välillä ihmeteltiin, että miksi et ota edes vähän... Tietämättömyyden pikkiin laittaisin minäkin tämän venäläisen ruletin peluun.
Niin tuokin on vähän... kun mulle taas sanottiin neuvolassa että kaikkia pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja saa syödä. Taisipa lukea näin ihan monisteessakin joka jaettiin.

"vieras"

Oikeasti! Varokaa raskaanaolevat ja muut. Glögi ja piparit sisältää inkivääriä!!! Yhtäkään ei uskalla syödä!!!

Teen muuten piparit itse. Voin siis vaikutta inkiväärin määrään, muuta en jätä sitä kokonaan pois ;)

Tiesittekö että glögit ja piparit sisältää myös kanelia ja siinä on KUMARIINIA!! lLuomukanelissa kumariinipitoisuus on minimaalinen ja siksipä käytän sitä ;)

järki
[QUOTE="vieras";27734451]"Listeriavaaran takia vältettäviä ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti"

Eli jos ne graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet on olleet vakuumissa, listeriariski niissä on kohonnut. Muuten niitä voi ihan hyvillä mielin nauttia raskaana.

Ja ruokaa enemmän minä kiinnittäisin huomiota odottavien äitien TUPAKOINTIIN sekä päihteiden käyttöön. Sieltä ne pahimmat riskit tulevat lapselle, ei siitä pääse mihinkään.[/QUOTE]

Etkö siis ymmärtänyt tuota lausetta? Voin suomentaa:

Listeriavaaran takia vältettäviä ovat:
- tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet, pateet ja mäti
- graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti

Tuo on tosiaan hieman epäselvästi sanottu THL:n sivuilla mutta nyt tiedät mitä siinä tarkoitettiin.

Minusta yhtä paljon pitää kiinnittää huomiota ruokaan, tupakointiin ja päihteisiin, miksi ne pitäisi laittaa johonkin järjestykseen?

Ken guru
Näinpä. Ja kun kieltäydyt syömästä niitä, niin aina on joku lässyttämässä että älä nyt ole niin nipo. Mulle kyllä vauva on alusta asti ollut niin toivottu ja tärkeä, ettei niiden ruoka-aineiden syömättä jättäminen ollut edes mikään kynnys kysymys. Syödään sitten joskus toiste taas. Big deal. Pitääkö sitä väen vänkään lähteä esittämään "rohkeaa" ja uhmaamaan jotain sellaista minkä on TODETTU olevan riski.

Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734457:
Joo ja tätä perustellaan maalaisjärjellä :D ei helv... onneksi itsellä on vähän järkeä päässä!
Ja mulle ei ole koskaan ollut ongelma jättää joitain ruoka-aineita vajaaksi vuodeksi pois ruokalistaltani :)
Minkäs teet, jotkut eivät halua tietoisesti lisätä riskiä että jotain kurjaa sattuisi teon seurauksena joka ei ollut välttämätön pakko.
Ja jos jotain ikävää olisi myöhemmin lapsella ilmennyt, ei tarvitsisi ainakaan miettiä johtuuko tämä nyt niistä skumppalasillisista kesähäissä tai oliko ruokavalioni päin häränpyllyä raskausaikana.

tira mi su
[QUOTE="vieras";27734463]entäs ravintolassa tilattu tiramisu? onko se kiellettyjen listalla?[/QUOTE]
Ei sovi raskaana olevan syötäväksi, sillä tehty tuorejuusto mascarponesta.

järki
[QUOTE="vieras";27734462]Suomalainen aurajuusto ei kyllä ole listeriariski. Muut sinihomejuustot kyllä.

Iltaliassa syödään fetaa aina ja myös raskaana olevat, vaikka siinäkin listeriariski.

Raakaa kalaa en söisi muutenkaan.[/QUOTE]

On se riski vaikka on pastöroidusta maidosta. Älä neuvo kun et tiedä. Ja Ranskassa juodaan viiniä, ei se silti ole hyvä. Jossain haistellaan liimaa ja sekään ei ole hyvä.

Yhteistyössä