Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Minusta tätä ei voi verrata suoraan einesten syömiseen:

"Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

Listerioosi vastasyntyneillä

Varhaisessa infektiossa tartunta on todennäköisesti saatu äidiltä istukan kautta. Äidillä on ollut kuumeisen infektion oireita, lapsivesi on usein vihreää ja lapsella on jo syntyessä vaikean yleisinfektion oireita.

Myöhäisessä infektiossa äidillä ei yleensä ole infektio-oireita. Lapsen tartunta on todennäköisesti tapahtunut synnytyksen aikana synnytyskanavasta tai sairaalainfektiona. Lapsen oireet puhkeavat viikon jälkeen synnytyksestä ja tauti ilmenee usein aivokalvontulehduksena. "

Lähde.
Listeria

"vieras"
[QUOTE="vieras";27734696]Italiassa fetaa aina? Joskus varmaan ihan kuin Suomessakin, mutta enemmän varmasti fetan "kotimaassa" Kreikassa eikö vain :)[/QUOTE]

Niimpä tietysti :D Kreikassa siis, muistin väärin. Mutta juu...ymmärsit pointin kuitenkin ;)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734735:
Graavilohi ym. on HELPPO jättää syömättä ja siinä riski on ISO ja VAKAVA. Osaatko yhtään suhteuttaa vaivaa ja riskejä?
Leikkeleissä on myös iso riski. Ja kasviksissa, varsinkin jos ei ole niitä itse pessyt ja kuorinut.

Väitän edelleen että graavilohissakin on eroja. Kaupan sellista en todellakaan syö.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734506:
On se riski vaikka on pastöroidusta maidosta. Älä neuvo kun et tiedä. Ja Ranskassa juodaan viiniä, ei se silti ole hyvä. Jossain haistellaan liimaa ja sekään ei ole hyvä.
No neuvolassa mulle on niin sanottu. Ei tiestystikään mitään suuria määriä kai. Valion omilla sivuilla tietysti varotetaan, että aina on mahdollisuus. Tietysti sen takia, jos nyt sattuu olemaankin, niin joutuisivat siitä isoon vastuuseen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27734754]Niimpä tietysti :D Kreikassa siis, muistin väärin. Mutta juu...ymmärsit pointin kuitenkin ;)[/QUOTE]

Jep :)

Italiassakin kehotetaan välttämään tuorejuustoja raskauden aikana, muun muassa.

On se kumma miten tekin kaikki nykylasten vanhemmat olette hengissä selvinneet? Kas kun teitä ootellessa ei oo tainnu kummosia ruokakieltoja ollakkaan.
no miten sinä kuvittelet että keskenmenoissa tai vastasyntyneenä kuolleet täällä voisi palstailla? Tottakai täällä palstailee ne jotka selvisi. Ja nykytitämyksellä ja terveysvalistuksella on saavutettu nykypäivänä pienempi neonataalikuolleisuus.

järki
[QUOTE="vieras";27734769]No neuvolassa mulle on niin sanottu. Ei tiestystikään mitään suuria määriä kai. Valion omilla sivuilla tietysti varotetaan, että aina on mahdollisuus. Tietysti sen takia, jos nyt sattuu olemaankin, niin joutuisivat siitä isoon vastuuseen.[/QUOTE]

Edelleenkään kyse ei ole määristä.

Alannainen
Vähän niinkuin anoppi laittoi salaattiin maissit suoraan pakastimesta. En syöny, tosin ehdotti että jos nypin maissit pois.... Mulle vaan joskus neuvolalääkäri sanoi, että kannattaa pakastevihannekset kypsentää kunnolla, voi olla listeriaa ja noroa.
Eikö pakastemaissit ole keitettyjä? :O Mä olen syönyt niitä aina ihan hyvillä mielin ihan vaan sulatettuina, vaikka ulkomaiset pakastemarjat kypsennän aina huolella, jos niitä ollenkaan käytän.

Ja joo, kyllä muakin risoo, kun ihmiset noudattaa suosituksia osittain hyvinkin tarkkaan, esim. alkoholia ei monien mielestä saa ottaa edes puolikkaan kuoharilasin verran, mutta näitä mikrobiologisesti riskituotteita samat tyypit selittävät syövänsä "kohtuudella". Samaa sarjaa nämä, jotka eivät vain pysty käsittämään laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian eroa, vaikka kuinka selittäisi.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"nekku"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734726:
Niin vaikka graavilohessa riski vauvan kuolla on varmaan se 30 %,
ruletissa sinun ja vauvan riski kuolla on 16 % =)

Ehkäpä joskus opit tilastotieteen alkeet ja pääset jyvälle todennäköisyyksistä....

"vieras"
Eikö pakastemaissit ole keitettyjä? :O Mä olen syönyt niitä aina ihan hyvillä mielin ihan vaan sulatettuina, vaikka ulkomaiset pakastemarjat kypsennän aina huolella, jos niitä ollenkaan käytän.

Ja joo, kyllä muakin risoo, kun ihmiset noudattaa suosituksia osittain hyvinkin tarkkaan, esim. alkoholia ei monien mielestä saa ottaa edes puolikkaan kuoharilasin verran, mutta näitä mikrobiologisesti riskituotteita samat tyypit selittävät syövänsä "kohtuudella". Samaa sarjaa nämä, jotka eivät vain pysty käsittämään laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian eroa, vaikka kuinka selittäisi.
Alkoholille ei ole mitään turvallista määrää raskausaikana. Kukaan ei voi sellaista määritellä. Vähäinenkin alkoholimäärä raskaudenaikana on riski! Kukaan päihdelääkäri ei ole sanonut että kuoharia voi ottaa puolil asillista.

Ken guru
[QUOTE="vieras";27734744]Syön jouluna auraa ja isäni graavaamaa lohta. En muuta "kielettyä". Ja kuten sanoin, riskit on niin minimoitu ja kaikki mahdollinen otettu huomioon.[/QUOTE]

Niin, eli syöt sellaista missä on listeriariski....

Ei sovi raskaana olevan syötäväksi, sillä tehty tuorejuusto mascarponesta.
Lisäksi tiramisussa on aina(?) alkoholia eli senkään takia ei sovi raskaana oleville.

On olemassa kaksi selkeää syytä miksi noita ravintosuosituksia ei viitsitä noudattaa (kyllä, ne on suosituksia, koska keltään ei voida itsemääräämisoikeuden takia kieltää asioita):
1. Tietämättömyys. Ei ymmärretä että se listeria tulee jos se on siinä ruoassa, söi sitä sitten pienen palan tai koko paketin.
2. Minä-minä-minä -asenne. Kyllä minä voin syödä graavikalaa, kun minä haluan. Kyllä minä voin ottaa vähän juustoa, kun minun tekee sitä mieli. Kyllä minä voin juoda lasin viiniä, kun niin haluan. Eli ei välitetä hittojakaan siitä lapsesta vaan minun pitää saada tehdä/syödä/elää niinkuin minä haluan.
Luulisi ettei noin itsekeskeisiä ihmisiä ole montaa, mutta ikävä kyllä niitä on tosi paljon. Ja kukaan ei kuole siihen jos ei saa sitä kalaa tai juusto tai viiniä siihen 9kk, vaikka jotkut niin tuntuvat luulevankin.

"vieras"
Siksi, että käytän mieluummin omaa järkeäni ja tietämystäni asioista kuin teen elämästäni turhan hankalaa neuvolasta saadun monisivuisen hysterialistan takia.

Tiesittekö muuten, että ruokasuositukset ovat hyvin pitkälti kuntakohtaisia? Siinä missä pääkaupunkiseudun neuvoloissa lyödään käteen monisivuinen lista hysteerikkoäitien pään menoksi, monilla pienemmillä paikkakunnilla "kiellettyjen" ruokien listalle ovat päässeet lähinnä vakuumipakatut kalat ja lihat, pastöroimattomat maitotuotteet ja alkoholi.

Itse olen ajatellut syödä jouluruokia aikalailla normaaliin tapaan. Jälkiruokaparfait'eissa on raakaa kananmunaa, maksapateessa maksaa ja mikäli äitee tekee itse graavikalaa, maistan kyllä sitäkin jokusen palan. Tähän päivään mennessä en ole mistään edellä mainitusta sairastunut, joten tuskinpa sairastun tänäkään jouluna.

Niin kuin muutama kirjoittaja jo totesi, paljon tärkeämpää kokonaisuuden kannalta on se, mitä odottavat äidit syövät muulloin kuin jouluna. Jos oma ruokavalio koostuu lähinnä eineksistä, roskaruuasta, karkista ja sipseistä, on suoraan sanottuna tekopyhää nillittää siitä, jos joku toinen nauttii jouluna itse graavattua kalaa tai vaikka juustokakkua, jossa on pastöroitua tuorejuustoa ja raakaa kananmunaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27734756]Leikkeleissä on myös iso riski. Ja kasviksissa, varsinkin jos ei ole niitä itse pessyt ja kuorinut.

Väitän edelleen että graavilohissakin on eroja. Kaupan sellista en todellakaan syö.[/QUOTE]

Onhan niissä, mutta listeria-bakteeri ei tule kalaan valmistuksen aikana tai kaupasta, vaan se on siinä jo valmiiksi kalastushetkellä, jos on. Käsittely kalastuksen jälkeen tietenkin ratkaisee sen, pääsekö listeria kasvamaan sellaisiin määriin, että se pystyy sairastuttamaan ihmisen.

[QUOTE="vieras";27734197]Mä ainakin syön sen verran kuin haluan graavilohta ja olen raskaana. Itse graavattu lohi ei ole ollut vakuumissa, joten en pelkää. Aurajuustoakin laitan piparien päälle, kun sen pakkauksen avaa ja syö tuoreeltaan niin ei ole riskiä.

Ei kannata olla liian hysteerinen. Listerian voi saada vaikka porkkanasta! Ja joitain vuosia sitten listeriaa löytyi suomalaisesta voistakin...[/QUOTE]
Terveen järjen käyttö ja faktapohjalta toimiminen ei mielestäni ole hysteriaa, vaan järkevää.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734726:
Niin vaikka graavilohessa riski vauvan kuolla on varmaan se 30 %,
ruletissa sinun ja vauvan riski kuolla on 16 % =)
Se, että jossakin ruoka-aineessa esiintyy listeriabakteeria, ei suoranaisesti tarkoita, että siitä saisi listerioosin.

Listeria on yleinen bakteeri. Sitä on muun muassa salaatissa, ja monella se elää jääkaapissakin. Listeriavaaraa on mahdotonta vältellä, jos esimerkiksi syö ravintolassa säännöllisesti kuten minä. Pastan päällä tulee parmesaania, eikä salaattiakaan pääse itse keittiöön pesemään.

Kerran olimme odottavalla äitiporukalla syömässä ravintolassa, ja yksi meistä kauhisteli toisten vastuuttomia ruokavalintoja. Pienen pohdinnan jälkeen kävi ilmi, että kukaan meistä ei ollut syönyt suositusten mukaan, eikä listalta edes löytynyt yhtään jälkiruokaa, joka ei olisi sisältänyt joko listeria- tai salmonellavaaraa. (kuumentamattomat marjat, puoliraaka muna, jne.)

Kaikesta edellä mainitusta ja äitien jouluaterioillaan nauttimista graavilohipaloista huolimatta raskauteen liittyviä listerioositapauksia on ollut 2000-luvulla 0-2 kappaletta vuodessa.

Onneksi näin.

Ken guru
[QUOTE="vieras";27734813]Siksi, että käytän mieluummin omaa järkeäni ja tietämystäni asioista kuin teen elämästäni turhan hankalaa neuvolasta saadun monisivuisen hysterialistan takia.

Tiesittekö muuten, että ruokasuositukset ovat hyvin pitkälti kuntakohtaisia? Siinä missä pääkaupunkiseudun neuvoloissa lyödään käteen monisivuinen lista hysteerikkoäitien pään menoksi, monilla pienemmillä paikkakunnilla "kiellettyjen" ruokien listalle ovat päässeet lähinnä vakuumipakatut kalat ja lihat, pastöroimattomat maitotuotteet ja alkoholi.

Itse olen ajatellut syödä jouluruokia aikalailla normaaliin tapaan. Jälkiruokaparfait'eissa on raakaa kananmunaa, maksapateessa maksaa ja mikäli äitee tekee itse graavikalaa, maistan kyllä sitäkin jokusen palan. Tähän päivään mennessä en ole mistään edellä mainitusta sairastunut, joten tuskinpa sairastun tänäkään jouluna.

Niin kuin muutama kirjoittaja jo totesi, paljon tärkeämpää kokonaisuuden kannalta on se, mitä odottavat äidit syövät muulloin kuin jouluna. Jos oma ruokavalio koostuu lähinnä eineksistä, roskaruuasta, karkista ja sipseistä, on suoraan sanottuna tekopyhää nillittää siitä, jos joku toinen nauttii jouluna itse graavattua kalaa tai vaikka juustokakkua, jossa on pastöroitua tuorejuustoa ja raakaa kananmunaa.[/QUOTE]

Vicyn kommenttiin loistava esimerkki..

"vieras"
Niin ja tuosta listeriasta vielä, älkää nyt hyvät ihmiset kuvitelko, että listeria itsestään kenenkään jääkaappiin hyppäisi. Edes bakteerit eivät materialisoidu tyhjästä. Listeria voi päätyä jääkaappiin vaikkapa multaisten porkkanoiden mukana, mutta silloinkaan se ei itsestään hypi hyllyltä toiselle, vaan vaatii normaaliin tapaan kosketuskontaktin.

"vieras"
Niin, eli syöt sellaista missä on listeriariski....
Kerro minulle, missä tuotteissa sitä riskiä ei varmuudella ole. Olen tarkka ruoan laadun, sälytyksen, alkuperän ja valmistuksen kanssa. Yritän pitää riskit mahdollisimman pieninä. En vaan jouluna vaan muutenkin raskaana ollessa. Ja nämä kaksi jouluherkkua voin jättää väliin jos siltä tuntuu, mutta pointti on se että kyllä moni odottaja ottaa riskejä tietämättään. Neuvolalista ei kata kaikkea vauvalle vaarallista ja ihmisillä on yllättävän vähän tietoa tai kiinostusta ravintoa kohtaan. Hysterisoidaan yhtä juttua ja unohdetaan monta muuta. Enemmän kannustaisin muitakin odottajia miettimään kokonaisuutta syömisessään ja keittiöhygieniassa. Ja tietysti jättämään selkeät riskituotteet pois! Mutta kannataa itsekin miettiä mitä ne tuotteet on ja mitä sillä listalla ei mainita vaikka ehdottomasti pitäisi..

Alannainen
[QUOTE="vieras";27734802]Alkoholille ei ole mitään turvallista määrää raskausaikana. Kukaan ei voi sellaista määritellä. Vähäinenkin alkoholimäärä raskaudenaikana on riski! Kukaan päihdelääkäri ei ole sanonut että kuoharia voi ottaa puolil asillista.[/QUOTE]

Mutta alkoholi kanssa riski ei ole on-off. Lähes jokainen saa varmasti elimistöönsä raskaudenkin aikana jonkin verran etanolia, vaikkapa leipätaikinaa maistamalla tai käsidesiä käyttämällä. Totta kai raskauden aikana täytyy pyrkiä pitämään altistus mahdollisimman pienenä, mutta ei ole olemassa mitään annosta, joka aiheuttaisi ongelman x. Listeria-bakteereita kun saat ruuansulatuskanavaasi tietyn suuruisen annoksen, saat infektion, joka voi olla hyvinkin vakava sikiölle. Ja sen annoksen voit saada vaikka nuolemalla sormiasi tai syömällä ihan vain yhden pikkuruisen siivun graavilohta tai puoli lusikallista tuorejuustoa.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734489:
Etkö siis ymmärtänyt tuota lausetta? Voin suomentaa:

Listeriavaaran takia vältettäviä ovat:
- tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet, pateet ja mäti
- graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti

Tuo on tosiaan hieman epäselvästi sanottu THL:n sivuilla mutta nyt tiedät mitä siinä tarkoitettiin.

Minusta yhtä paljon pitää kiinnittää huomiota ruokaan, tupakointiin ja päihteisiin, miksi ne pitäisi laittaa johonkin järjestykseen?
Ja höpönlöpön, sinä teet ihan omia tulkintoja. "Listeria viihtyy varsinkin tyhjiöpakatutuissa, kylmäsavustetutuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa ja mädissä."

Eli ei se riski sen koholla ole noissa tuoreissa kalatuotteissa. Ja mekin itse teemme alusta loppuun tuon graavauksen, kala ei ole missään vaiheessa vakuumissa. Sen takia siinä ei ylimääräistä riskiä ole.

Vakuumipakattuihin tuotteisiini en koske, en myöskään herkkuruokaani maksaan, koko raskausaikana. Myös muut vältettävät tuotteet on mulla totaalikiellossa. Eli en ole mitenkään huolimaton syömisteni ja juomisteni suhteen, tuo tuore, graavattu kala vaan ei ole mikään kohonnut riski saada listeriatartuntaa, usko jo :)

Yhteistyössä