Kyllä minä ainakin kritisoin monia lapsiin ja vauvoihin liittyviä asioita. Jollen "julkisesti", niin ainakin omassa mielessäni. Kyseenalaistaminen ja kritisoiminen ovat mielestäni ihan terveitä ja jopa suotavia asioita. Ei kaikkea pidäkään niellä sellaisenaan meiningillä "Joo, kyllä tämän täytyy olla oikein, koska kaksisataatuhatta muutakin on samaa mieltä."
Mutta tätähän minä en suinkaan edellisellä viestilläni tarkoittanut, kuten ehkä huomasitkin...
Varhainen päivähoito ja imettämättömyys eivät mielestäni ole hyödyksi lapselle, mutta eivät käsittääkseni ole samankaltainen hengenvaarallinen riski vauvalle, kuin kotisynnytys ilman kätilöä. Varmaan voit yhtyä tähän?
Vaipattomuus, josta tässä keskustelussa on vaahdottu, on mielestäni ihan okei ja suhtaudun siihen neutraalisti, vaikkakin omieni lasteni kohdalla olen menetellyt toisella tavalla ja menettelisin edelleen.
Joskus voi olla myös syitä, miksi varhainen päivähoito on hyvä ratkaisu ja miksi imettämättömyyttä ei tulisikaan kritisoida. Esimerkiksi äidin mielenterveyteen tai muuhun henkiseen hyvinvointiin liittyvä syy, tai imettämättömyydessä yksinkertaisesti se, ettei vauva saa rinnalla olostaan huolimatta tarpeeksi maitoa, eikä kykene sillä minimaalisella määrällä kasvamaan. (Minun lapseni ovat kyllä kotihoidossa ja kumpaakin olen imettänyt jonkin aikaa, mutta lähipiirissäni on juuri pari sellaista tapausta, joissa en näe syytä kritisoida varhaista päivähoitoa tai imettämättömyystä, juuri em. syistä.)
terv. se sama 23-vuotias äiti-ihminen, jolle viestisi osoitit