Muistakaas erilaiset äidit nyt :) kotisynnytys(kö)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mieti ihan vain rauhassa, pitääkö vauvat mielestäni jättää kuolemaan.
No eipä sitä osaa suoralta kädeltä sanoa, onko sun mielestä ok jättää vauvat kuolemaan. Kun näet jotain ymmärrettävää ja hyväksyttyä tuossa kotisynnytyksessäkin. Kun siinä oli järkeä HEILLE, niin sun mielestä se sitten jokseenkin oli ok.

Ja mun mielestä taas kotisynnytys ilman kätilöä, raskaus ilman minkäänlaista seurantaa maallikoiden päättämänä on täyttä vastuuttomuutta ja heitteillejättöä ja voi johtaa lapsen kuolemaan.
 
[QUOTE="vieras";27658687]Tytsi-kulta. Hyvin harva rokotetuista saa vakavia reaktioita saamistaan rokotteista. Pieni lämpöily tai hetkellisesti löysempi maha on varmaankin pienempi paha kuin esimerkiksi jäykkäkouristus.

Kansalliseen rokoteohjelmaan ei kuulu vesirokkorokotteet, punkkirokotteet, hepatiittirokotteet eikä esim. kausi-influenssarokotteet, vaan jokainen käyttää omaa harkintakykyään ja ottaa ne tarpeen mukaan. Sen sijaan nuo kansalliseen rokoteohjelmaan kuuluvat rokotteet (jotka suojaavat mm. rotavirukselta, sikotaudilta, poliolta, jäykkäkouristukselta, kurkkumädältä, vihurirokolta, tulirokolta, jne. jne.) on yleisesti todettu sellaiseksi, että niihin olisi hyvä olla suoja. Aikaa niiden saamiselle voi tietysti miettiä (niin kuin ilmeisesti aiemmin kirjoititkin, jos oikein muistan) mutta täydellinen ottamatta jättäminen on kyllä minusta aika huolestuttavaa...

Kysyn nyt sinulta ihan suoraan, että kumman sinä valitsisit; vakavat vammat tai kuoleman kuin sen rokotteen ja lieviä sivuvaikutuksia?

Mennäänpä sitten siihen imettämättömyyteen. Äidinmaito imetettynä tulee sijalla yksi, äidinmaito pullosta antaen tulee sijalla kaksi ja korvike sijalla kolme. Korvike on nimenomaan korviketta, kai sen nyt jokainen täysjärkinen tietää? Äidillä voi kuitenkin olla lääkitys, joka on välttämätön, ja joka estää imettämisen. Välttämättä ei ole saatavilla kenenkään muun äidin maitoa, jolloin lasta on tietystikin pakko ruokkia jollakin. Tai äidiltä ei välttämättä heru maitoa tai imetys ei onnistu jostain muusta fysiologisesta syystä, eikä luovutettua äidinmaitoa välttämättä saa. Kumman sinä näissä tapauksissa valitsisit: lapsen painon lasku, kellastuminen, kuivuminen, nälkiintyminen ja lopulta kuolema - vai korvike?

En ymmärrä muutenkaan tätä rokottamattomuuden ja korvikkeen annon vertailua. Rokotteet estävät hengenvaarallisia sairauksia, ja niissä tapauksissa joissa rokotteisiin on kuollut ihmisiä, eivät nämä ihmiset ole olleet perusterveitä. Korvike on korviketta ja siten sitä kolmoslaatua, mutta se estää nälkiintymisen ja kuolemisen. Katsos niin on joskus historiassa käynytkin, kun maitoa ei ole ollut saatavilla.

Täytyy sanoa, että sun asenteestasi ja tavastasi vastata ja samalla jättää vastaamatta huomaa kyllä, että yrität peittää tiettyä tiedottomuuttasi ja kokemattomuuttasi. Ei se paha ole, jokainen oppii koko ajan - minäkin, enkä minäkään väitä että kaikki pitäisi ottaa mitä tuputetaan, koska ne muutkin. On paikallaan ajatella ottaako lapselleen rokotteet vai eikö, mutta kyllä jokainen täyspäinen ja oikeat faktat pöytään lyönyt ihminen tietää, että rokottamattomuus johtaa ennen pitkään vanhojen tautien esille nousemiseen, eikä se ainakaan ole hyvä. Rokottaminen voidaan lopettaa sitten, kun ei ole enää mitään vaaraa että näitä tauteja saadaan. Eli ihmisiä pitäisi juurikin rokottaa rokottaa ja rokottaa.[/QUOTE]

Jos asiallista keskustelua toivot niin ilmaisut "tytsi-kulta" yms. kannattaisi jättää laittamatta.

Mutta tiedetäänkö kaikkia rokotteiden mahdollisia haittavaikutuksia, oikeasti? Ei kukaan ole niin kaikkitietävä, että voisi sanoa, ettei niistä ole mitään haittoja. Tiedän paljon älykkäitä asioihin perehtyneitä ihmisiä, jotka joko jättävät rokottamatta tai ottavat vain osan niistä tai viivästetyssä aikataulussa. En minäkään (tämänhetkisillä tiedoillani) ymmärrä esim. sitä, jos joku ei ota jäykkäkouristusrokotetta lapselleen, mutta annan ihmisten tehdä omat päätöksensä. Mä luotan aika paljon terveysviranomaisiin (liikaakin?) eikä mulla ole aikaa/halua ottaa selvää kaikesta mahdollisesta. En uskaltaisi sanoa, että minulla on rokotekriittisiä ihmisiä ajantasaisemmat tiedot. Nähtiin se sikapiikinkin kohdalla, ettei yleinen kanta ole aina oikeassa. Tietysti jokainen valitsee sen vähiten riskialttiin vaihtoehdon. Siitä voikin sitten olla monta mielipidettä, mikä on milloinkin suurin riski. Se vaihtelee myös ihmisen mukaan. Tavallaan ajattelen myös niin, että ihmisellä on oikeus käyttää joukkosuojaa hyödykseen. Siinä on totta kai se riski, että yhä useampi tekee niin. Silti on oikeus ajatella itsekkäästi omaa lastaan.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27658760]No eipä sitä osaa suoralta kädeltä sanoa, onko sun mielestä ok jättää vauvat kuolemaan. Kun näet jotain ymmärrettävää ja hyväksyttyä tuossa kotisynnytyksessäkin. Kun siinä oli järkeä HEILLE, niin sun mielestä se sitten jokseenkin oli ok.

Ja mun mielestä taas kotisynnytys ilman kätilöä, raskaus ilman minkäänlaista seurantaa maallikoiden päättämänä on täyttä vastuuttomuutta ja heitteillejättöä ja voi johtaa lapsen kuolemaan.[/QUOTE]

Minusta ei ole ok synnyttää ilman kätilön läsnäoloa. Ultraaminen ei taas ehkä ole välttämätöntä(?). Ottaahan osa vain muut tutkimukset ja jättää ultraukset väliin (jotkut tuntuu pitävän niitä jopa seulontoina), mutta harva silloin synnyttää kotona. Itse en synnyttäisi ylipäänsä kotona, kätilöllä tai ilman. Ultraamisen riskeihin suhtautuivat aika hysteerisesti mielestäni.
 
"vieras"
Onhan tuosta kyllä ihan tutkittua tietoa. Haluan kuitenkin kertoa tähän väliin, ettei korvikkeen antaminen välttämättä aiheuta korvatulehduksia, vaikka niitä olisikin useita. Minua imetettiin pitkään - itse asiassa sain rintamaitoa vielä kolmivuotiaana, mutta korvatulehduskierre puhkesi kumminkin. Sille löytyi sittemmin ihan toinen syykin, joka oli lääketieteellisesti ratkaistavissa ja hoidettavissa, joten minun kohdallani (pitkä) imetys ei siis poistanut korvatulehduksen riskejä.

En todellakaan halua vähätellä Tytsi89:n kertomaa tietoa enkä tutkimustuloksia, vaan haluan muistuttaa, että vaikka tutkimustulosten mukaan korvike saattaa aiheuttaa sitä ja tätä, niin kannattaa huomioida siinä se saattaa. Vaikka korvatulehduksia olisi useita, ei se välttämättä johdu korvikkeen antamisesta.

Nimim. Kahden lapsen äiti, jolla täysimetetty korvatulehduskierteinen ja korvikkeella suurimmaksi osaksi kasvanut vailla tulehduksia
Ei tietenkään korvikkeen antaminen automaattisesti tarkoita korvatulehduksia. Yritin siis nimenomaan kysyä syitä, miksi korvikkeen antaminen saattaa altistaa korvatulehduksille. Ja onko asiasta esitetty jotakin tilastoja? Kuinka suuri yhteys siis näillä asioilla on?

Samoin olen lukenut, että tutin käyttäminen saattaa altistaa korvatulehduksille. Koska lapsemme söi tuttia, kysyin asiasta korvalääkäriltä. Hän naureskeli lähinnä asialle ja käski käyttämän tuttia aivan huoleti. Onkohan tämä korvikeasia samaa sarjaa?
 
"Sirkkeli"
Musta kun tuntuu, että tämä pariskunta saa lapseltaan hengen, tai vähintäänkin terveyden tuhottua jo ennen kuin lapsi täyttää 1 v. Ihan pelkällä hölmöilyllään.
 
Myös vieras
Vouhkatkoon terveiden täysaikaisten lasten äidit näistä yltiöpäisistä luomuhihhuloinneistaan. Me*lapsettomuudesta kärsineet, joiden elämän (tai lapsen elämän) paha länsimainen lääketiede on pelastanut kiitämme ja kumarramme.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö kotonamme esimerkiksi suosittaisi luomua ja vältettäisi turhia lisäaineita.

[QUOTE="huoh";27657372]Kamala jakso. Verenpaineet oli taivaissa. Ihan umpihölmöjä molemmat. Vauvan henki oli vaarassa monesta syystä: ei raskauden ajan seurantaa, ei ultraa, ei yliaikaiskontrolleja (vauvoja ON kuollut Suomen synnytyssairaaloissa kohtuun, kun luomuäiti on kieltäytynyt käynnistyksestä), EI KÄTILÖÄ. Äidinkin henki oli vaarassa monesta syystä: ei ultraa (olisi voinut olla vaikka kohdunsuulla sijaitseva istukka, mitäs sitten siinä vuodat kuiviin synnytys ei saisi MISSÄÄN nimessä käynnistyä), ei kätilöä (repemämät, kohtuun kertyvät hyytymymät jos isä ei tajunnut tarkistaa kohtua synnytyksen jälkeen). Aivan yltiöriskaabelia!

Itse voisin synnyttää TOISEN LAPSEN kotona, jos raskautta seurattaisiin tarkkaan, kaikki olisi kunnossa, minulla olisi kaksi kokenutta kätilöä paikalla ja sairaalaan päästäisi alle 30min hädän hetkellä. Tämä ei ollut vastuuntuntoinen kotisynnytys. Tämä oli pahimman luokan leikkimistä elämällä.

Nauratti ihan hirveästi ne iPhonet, macit ja banaanit niiden "luomuelämässä". Ja se auto. Ja kaikki muukin länsimainen habatus. Mies ei ollut ihan kartalla, mutta sanoihan se että oli kasvanut joidenkin skitsofreenikoiden??!?!! keskellä. Mies tuntui kuvittelevan, että normaalissa fysiologisessa synnytyksessä mikään ei voi mennä pieleen. Ja aina voi mennä joku pieleen. Ei syyttä kehitysmaiden suurin äitikuolleisuuden aiheuttaja ole avustamattomat synnytykset.

Ja mites se järvisynnytys`???? Molemmat varmaan olisi kuollut johonkin infektioon, tämä nyt viimeistään kertoi ettei synnyttämisestä ole harmainta aavistustakaan.[/QUOTE]
 
"vieras"
Synnytys oli mennyt 20 päivää lasketun ajan yli!!!!
Ei ihme jos vauva oli rauhallinen! Varmaan oli istukkakin rappeutunut ja sitä kautta hapensaanti vaikeutunut ym. Ei missään anneta noin paljon mennä yli, paitsi tämän perheen kotisynnytyksessä.

Itsekin kannatan luomua tiettyyn rajaan, mutta en näin pitkälle kuin nämä "kuolema on osa elämää". Varmaan vammautuminenkin sitten...
Mulla luomuilu tähtää hyvinvointiin, mutta ensikertalaisten noin paljon yli lasketun ajan menneessä kotiluomusynnytyksessä lapsen hyvinvointi ei ole enää taattu :(
 
"hmmm"
Mun mielestä niille ei tullut mieleenkään se, että myös äiti voisi kuolla synnytyksessä. Siis puhuivat kyllä että jos lapsi kuolee niin se on osa elämää, mutta ihan yhtä hyvin äiti olisi voinut kuolla tai molemmat. Ja siinä järvisynnytyksessä josta haaveilivat niin äiti todennäköisesti saisi jälkikäteen jonkun tulehduksen. Jontenkin lapsellisen oloisia noinkin vanhoiksi ihmisiksi.

Ja jos se lapsi ei voi syntyä kun siellä on vieras ihminen (no eikö jopa ne omat vanhemmat ole suht vieraita sille vastasyntyneelle?) ja siksi ei ollut kätilöä niin mites kuvausryhmä valoineen ja kameroineen? Olisi myös kiva tietää että jos jommallekummalle tulisi vaikka syöpä niin alkaisiko valkoinen laatikko siinä tapauksessa kutsua. Tai jos lapsi jäisi auton alle niin olisiko näillä sydäntä hoitaa vertavuotavaa ja itkevää pahoin loukkaantunutta lastaan jollain rohdoilla kotona vai kutsuttaisiinko sittenkin ambulanssi.
 
exexex
[QUOTE="hmmm";27660062]Mun mielestä niille ei tullut mieleenkään se, että myös äiti voisi kuolla synnytyksessä. Siis puhuivat kyllä että jos lapsi kuolee niin se on osa elämää, mutta ihan yhtä hyvin äiti olisi voinut kuolla tai molemmat. Ja siinä järvisynnytyksessä josta haaveilivat niin äiti todennäköisesti saisi jälkikäteen jonkun tulehduksen. Jontenkin lapsellisen oloisia noinkin vanhoiksi ihmisiksi.

Ja jos se lapsi ei voi syntyä kun siellä on vieras ihminen (no eikö jopa ne omat vanhemmat ole suht vieraita sille vastasyntyneelle?) ja siksi ei ollut kätilöä niin mites kuvausryhmä valoineen ja kameroineen? Olisi myös kiva tietää että jos jommallekummalle tulisi vaikka syöpä niin alkaisiko valkoinen laatikko siinä tapauksessa kutsua. Tai jos lapsi jäisi auton alle niin olisiko näillä sydäntä hoitaa vertavuotavaa ja itkevää pahoin loukkaantunutta lastaan jollain rohdoilla kotona vai kutsuttaisiinko sittenkin ambulanssi.[/QUOTE]

Vaikutti ettei kuvausryhmä ollut paikalla, sillä kamerahan kuvasi koko ajan jostain tietysti kulmasta, eli eiköhän nuo kamerat olleet "kiinteästi" jossain kohdin huonetta aseteltu.
 
exexex
[QUOTE="hmmm";27660084]ok. en itse huomannut tätä niin katsoa. olisikohan jakso muuten näytetty jos vauva olisi kuollut?[/QUOTE]

Tuskin olisi jaksoa näytetty. Kiinnittikö kukaan muuten huomiota seikkaan, että vauvan syntymäpäiväksi kerrottiin 23.10, eikös juontaja itse synnyttänyt vauvansa jo 10.10 :)
 
"Sanna"
[QUOTE="Sirkkeli";27659318]Musta kun tuntuu, että tämä pariskunta saa lapseltaan hengen, tai vähintäänkin terveyden tuhottua jo ennen kuin lapsi täyttää 1 v. Ihan pelkällä hölmöilyllään.[/QUOTE]

Sama tuli minulle mieleen.
 
"Sanna"
Mutta tiedetäänkö kaikkia rokotteiden mahdollisia haittavaikutuksia, oikeasti? Ei kukaan ole niin kaikkitietävä, että voisi sanoa, ettei niistä ole mitään haittoja.
Se ainakin tiedetään, että rokotusten haittavaikutukset ovat huomattavasti pienemmät kuin rokottamattomuus. Minä valitsen ainakin AINA sen pienemmän riskin omille lapsilleni. Tässä tapauksessa se on rokotukset.
 
"Sanna"
[QUOTE="Sirkkeli";27659318]Musta kun tuntuu, että tämä pariskunta saa lapseltaan hengen, tai vähintäänkin terveyden tuhottua jo ennen kuin lapsi täyttää 1 v. Ihan pelkällä hölmöilyllään.[/QUOTE]

Ja sääliksi käyt tätä pienokaista, jos nämä älypäävanhemmat yrittävät parantaa vaikkapa antibiootteja vaativaa korvatulehdusta omilla kotikonsteillansa. Lapsiraukka joutuu kärsimään melkoista kidutusta, kun tampiot vanhemmat eivät ymmärrä viedä tätä ajoissa saamaan oikeaa hoitoa.
 
sssssssss
Jotkut jutut oli ihan ok, rauhallinen ja luonnollinen synnytysjutut, rohkeutta ihailen täll. omapäisyyteen, tyhmyydestä en sen sijaan pidä. Mutta tämä raakamaitohommakin pisti korvaan, no toivottavasti vauvan älyllinen ym kehitys tulee olemaan normaalia. Utraamisesta vasenkätisyyttä, onko se jokin sairaus tai jotain.. Kovin kivuliaalta äiti tuntui synn. tullessa, ei tainnut oikein homeopaattisista lääkkeistä olla apua. Niin ja oliko heidän metsätuvan pirtin pihalla auto, miten auto oikein sopii tähän luonnonmukaiseen elämään? Voihan sieltä takahikiältä paljain varpain kävellä lähempään sivistykseen. No se istukan säilyttäminen oli vaan jotenkin ällöä, toivottavasti eivät syö sitä jouluateriaksi. Vaipattomuus on ihan ok, mutta miettikääpä sitä ulostemäärää ja paikkoja mihin tämä vauva "prujut" päästää, ja se haju....
 
ok
Mä olen mielestäni varmaan vähiten mustavalkoinen tässä ketjussa. :D Kaikki muut suunnilleen teilaa kaikki mahdolliset tavat, mitä ko. perhe käyttää. Mä taas yritän muistuttaa, ettei rokotteet ym. ole niin yksioikoisia asioita.
"Kaikki muut suunnilleen teilaa kaikki mahdolliset tavat, mitä ko. perhe käyttää." Jaa. Minusta yleisin kommenttityyppi on, että luomuilu on jees, mutta toi synnytys on täyshullua. Jotkut kommentit huvittuvat tuosta vaipattomuuden suunnittelusta, mutta minusta ennemminkin siksi, että siitä ollaan etukäteen niin varmoja. Ei siksi, että vvv ei olisi mahdollista.
Sä taidat olla kuitenkin ainoa, joka oli sitä mieltä, että jakso oli aivan ihana ja kyllä heillä varmaan on syynsä synnyttää kotona. Eli joo, ehkä olet vähiten mustavalkoinen. Johtuu varmaan siitä, että muut täällä peilaavat tuota omaan kokemukseensa äidiksi/isäksi tulosta. Henk.koht. mun mielestä tuollainen lapsen hengen vaarantaminen pitäisi olla rikos.
 
ok
Tulkintani mukaan se mies tarkoitti ihan oikeasti, että ultraaminen aiheuttaa vasenkätisyyttä. Naurahti siinä kohtaa, tulkitsin sen niin, että vasenkätisyys on pikkujuttu, mutta että pointti on, että ultraamisell a on vaikutusta sikiöön. Uuttahan tämä ei ole, huvin vuoksi tapahtuvia useita ylimääräisiä ultraamisiahan ei suositella.

Siinä järvisynnytyksen kohdalla pääsi kyllä nauru!
 
fffff
Mä olen mielestäni varmaan vähiten mustavalkoinen tässä ketjussa. :D Kaikki muut suunnilleen teilaa kaikki mahdolliset tavat, mitä ko. perhe käyttää. Mä taas yritän muistuttaa, ettei rokotteet ym. ole niin yksioikoisia asioita.
Pyh.

Tuskin voit koskaan työskennellä kasvatusalalla, ilman ls-ilmoituksia tms., asenteilla: lapset ryömii emättimistä ja syökää kaikki km-riski-tuotteita raskaana, kun on se niiiiin fiksua.

Kyse ei vaan ole siitä, ettet ole mustavalkoinen, vaan siitä, että mielistelet ystäviäsi, ketkä ei halua olla ystäviäsi.
 
[QUOTE="vieras";27659799]Ja mitenpä ajattelit selvittää istukan paikan ja napavirtaukset ilman ultrausta? Röntgenkatseella? :LOL:

Jälleen näkee sen, ettei sun mielipiteet perustu oikeasti mihinkään muuhun kuin mutu-tuntumaan. Siksi aina vaan jaksan ihmetellä, miten jaksat pitää noista sun oudoista mielipiteistä kiinni vaikka joku tulee ja kumoaa ne ihan vaan faktoilla. Ja se tekee susta mun silmissä hyvinkin lapsenomaisen.[/QUOTE]

Miksi mun pitäis selvittää yhtikäs mitään? :p Ultra ei ole pakollinen, halusit sinä sitä tai et. Jotkut ottavat vaan muut tutkimukset. Jotkut jopa ajattelevat, että kaikki ultraukset ovat sikiöseulontaa vastaavia. Minusta outo ajattelutapa. En ole kyllä tainnut aiemmin kuulla kenenkään synnyttäneen kotona JA jättäneen ultraa väliin. Ultran vaarallisuuteen en usko tuossa määrin etenkään kuin ko. pariskunta.
 
"vieras"
Miksi mun pitäis selvittää yhtikäs mitään? :p Ultra ei ole pakollinen, halusit sinä sitä tai et. Jotkut ottavat vaan muut tutkimukset. Jotkut jopa ajattelevat, että kaikki ultraukset ovat sikiöseulontaa vastaavia. Minusta outo ajattelutapa. En ole kyllä tainnut aiemmin kuulla kenenkään synnyttäneen kotona JA jättäneen ultraa väliin. Ultran vaarallisuuteen en usko tuossa määrin etenkään kuin ko. pariskunta.
Eli edelleenkään et myönnä, että on tyhmää jättää ultraus väliin. Et taida edes tietää, että istukan paikalla on aika iso merkitys raskauden ja synnytyksen onnistumiseen, vetoat vaan johonkin hulluun väitteeseen siitä että ultraukset vastaa sikiöseulontaa.

Summa summarum; ehdottomuutesi on kyllä ihan omaa luokkaansa ja kertoo paljon sun henkisestä iästä ja maailmasta, jossa elät. Kaikella kunnioituksella :)
 
Pyh.

Tuskin voit koskaan työskennellä kasvatusalalla, ilman ls-ilmoituksia tms., asenteilla: lapset ryömii emättimistä ja syökää kaikki km-riski-tuotteita raskaana, kun on se niiiiin fiksua.

Kyse ei vaan ole siitä, ettet ole mustavalkoinen, vaan siitä, että mielistelet ystäviäsi, ketkä ei halua olla ystäviäsi.
Eivät Tea ja Erkki ole ystäviäni. ;) En tunne heitä.
 

Yhteistyössä