Muistakaas erilaiset äidit nyt :) kotisynnytys(kö)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ok
[QUOTE="hmm";27655335]Mä en tiedä asiasta kovin tarkasti, mutta oon ymmärtänyt, että koska:

Se on luonnollisempaa, luonnon suodattamaa vettä
Siinä on "erilaista energiaa" tai "energiatasot kohdillaan"
Ja koska vesijohtovesi on niin käsiteltyä eli siis kemiallisesti puhdistettua[/QUOTE]

Aha, no jos sen noin kauniisti myy, niin ymmärrän että tietynlaiset ihmiset haluavat sitten sitä.
 
[QUOTE="höpönlöpön";27653242]Nii-ih... Entäs, jos suurin osa haluais olla vapaamatkustaja? Mitäs sitten?[/QUOTE]

Niimpä. Niiden rokotteiden ansioista tietyistä sairauksista ollaan päästy eroon/tosi pieneen määrään. Mutta kun yli egoilijat ei ota mitään rokotteita niin ei ole ihmekkään jos taudit alkaa jyllätä taas uudestaan.
 
"hmmm"
Huvitti kun se nainen siinä jossain vaiheessa haaveili, miten upeaa olisi synnyttää järvessä. Joo kyllä varmasti todella nautinnollista olisi kylmässä järvessä synnyttää..
Mietin ihan samaa. Huomasi kyllä että realiteetit siitä millaista synnytys on oli vähän hukassa. Kylmässä ja likaisessa järvessä 1,5 vrk ja seurauksena itselle kohtutulehdus ja lapselle hypotermia..
 
4:n äiti
Muuten täytyy kyllä olla joistakin asioista samaa mieltä. Kyllä ihan luomu synnytys on helpompi ja sen kestää pareemmin kun siihen synnytyksen kulkuun ei puututa millään ulkopuolisella tavalla. Toki sairasta tuo synnyttäminen kotona ilman mitään ammattilaista tukena! Itse olen kaksi synnytystä mennyt luomusti. Oln ne kestänyt kaikkein parhaiten. Nyt viimeksi puhkaistiin kalvot ja laitettiin tippaa koko synnytksen ajan. Synnytys oli ihan kauhea!!!Että kyllä itse puollan tuota luonnonmukaista synnytystapaa siinä. Mutta mulla on myös kahdessa ollut lapsella napanuora kaksi kertaa kaulanympäri, sydänäänet laskeneet vaarallisen alhaalle, lapsi niellyt lapsivettä yms. Että en olisi vapaaehtoisesti synnyttämässä ikinä kotona!

Kaikkeen ei voi vaikuttaa. Viimeksi oli pakko käynnistää ja nopeuttaa synnytystä kun mulla itsellä todettiin tulehdus ja lapsivedet menivät. Mutta mitä vähemmän synnytyksen luonnolliseen kulkuun puututaan, sen paremmin sen kestää.
 
1:n äiti
Heidän harjoittama luonnonmukaisuus oli ristiriitaista kuten mainittiin jo aiemmin. Luonnonmukaista ei ole syödä muualta maailmaa lentokoneella rahdattuja "super"ruokaa tai hakea vettä autolla. Maan alta se kraanavesikin tulee=)
Haluaisin tietää käyttääkö he ehkäisyä, kun eihän ehkäisyn käyttäminen ole luonnollista. Luonnollistahan olisi harrastaa seksiä ilman mitään ehkäisy ja antaa "luonnon" päättää tuleeko lapsi ja todennäköisesti nainen parin vuoden välein olisikin raskaana. Yksi synnytys on aika pientä tehdä luomuna, jos ehkäisyä käytetään vuosikymmeniä.

Itse olin kotona 11 h tuskissa ja kun lopulta menin sairaalaan, olin auki vasta 2 cm, ilman oksitosiini synnytys olisi varmaan kestänyt useamman vuorokauden. Nyt kesti "vain" vuorokauden. Sairaalassakin odotettiin n. 8 tuntia ennen kuin puututtiin synnytykseen, eli sain epiduraalia ja oksitosiinia. Sitä ennen 19 h synnytystä luomuna ja auki 4 scm. Eli ei mulla kotona ollut kätilöä tai vierasta joka olisi hidastanut synnytystä! Höpöpuheita, että lapsi vaistoaa vieraan ja ei lähde syntymään=D

Alussa mua nauratti Erkin kommentti: huomasin hedelmällisen blondin, jolle lähdin raakasuklaata tarjoamaan. Mä en ainakaan ois hirveän otettu, jos se hedelmällisyys ois se miksi mies mua lähestyisi...No, jokaisella omat makunsa.

Musta on ihan ok, että synnyttää luomuna tai turvallisesti kotona, asiantuntija mukana (joksi youtube ei tee). Tekoluomuus, jota kyseinen pariskunta musta harjoitti ja harhaiset käsitykset sairaalasta, kätilöistä, ultrista ym. ärsyttää.

Särähti korvaan se että "mun keho tietää jos raakamaito ei ole hyväksi". Keho tuskin tunnistaa onko raakamaidossa listeriaa, sitten kun on sairastunut, myöhästä on, lapsi saattanut kuolla...
 
Rokotteista
sen verran että kannattaisi muistaa kuinka kansainvälisessä maailmassa nykyään elämme. Ihmiset matkustavat paljon ja taudit leviävät. Ei ole sanottua että täällä Suomessa on jotenkin turvallisempaa jättää lapsensa rokottamatta kuin muualla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mössöö;27646954:
Älkääs nyt haukkuko. Tää on vapaa maa ja täällä saa elää miten haluaa. Tuo pariskunta, Tea ja Erkki, ovat rohkeita ja ajattelevia ihmisiä.

Mites te luulette et ihmiset on synnyttäneet ennen sairaaloita ja kätilöitä? Ja onko sairaala turvallinen paikka synnyttää, oikeasti? Siellä ihan oikeasti toiset äidit stressaantuu ja saavat puoliksi tahtomattaan lääkkeitä ja toimenpiteitä, jotka vahingoittavat äitiä ja vauvaa.

Synnytys on luonnollinen tapahtuma, ja jos ette tienneet: luonto karsii. Eläimiäkin kuolee synnytyksessä eikä kaikki pennut synny aina elävinä. Ei siinä ole mitään väärää.
Minä olen myös yksi, jota luonto ei karsinut ja jonka vauvaa luonto ei karsinut, kiitos lääketieteen. En ymmärrä kyllä kaltaistasi, jotka kohauttaa olkapäitä toisten kuolemalle.

Toivottavasti järkiinnyt, ihan oikeasti. Vai pitäisikö lakkauttaa sairaalat ja terveyskeskukset, jotta vain vahvat selviäisivät hengissä ja loput vähemmän onnekkaat kuolisivat nopeasti pois?

Ei luonnonmukaisuus tee automaattisesti autuaaksi. Luonnossa on paljon kärsimystä ja kuolemaa. Jos joku menettää vauvansa, tuskinpa paljon lohduttaisi, jos sanoisi, että hän kuoli sentään luomusti. Luomu ei ole päämäärä, vaan ihmisten hyvinvointi.
 
"vieras"
Siis mä en ymmärrä näitä haukkuja. :O Katoin just, ihana jakso! Ihan fiksuja, tiedostavia ja iloisia ihmisiä. Paljon järkeviä ja terveellisiä elämäntapoja. Jotkut asiat tuntui hurjilta (synnytys ilman kätilöä, pitkittynyt kotisynnytys, 20 päivää yli la:n jne.), mutta en mä ymmärrä näitä haukkuja. Mukava jakso oli. :) Mielenkiintoinen.
No esim. tämä nainen sanoi, että jos jotain sattuisi kotona, niin sitten pitäisi ajatella, että kuolema on osa elämää ja hyväksyä se. Tuostahan saattaa päätellä, että kotisynnytys on tärkeämpää heille kuin se, että vauva elää.

He olivat kyllä pahemman kerran epärealistisia, nätisti sanottuna.
 
drgdf
Eipä tuo naisen synnytys kauhean vauhdikkaasti edennyt kotioloissakaan =D Liekkö se mies oli häiriötekijä siinä sitten...
Meinaan vaan että aika harva ensisynnyttäjä kuitenkaan synnyttelee 1½vrk. Mulla esikoinen tuli alle kahdeksassa tunnissa vaikka kohdunsuu aukeaa hitaasti. Toinen tuli parissa tunnissa ja kohdunsuu aukesi sitten samalla neljästä kymppiin kun vauva tuli. Kaksi nuorinta tuli alle tunnissa eka supistuksesta.
 
"vieras"
Useilla kuitenkin synnytys kestää lähemmäksi vuorokauden :) Luulisi, että noin korkeasti koulutettu nainen olisi sen tiennyt... Toki poikkeuksiakin on, mutta... Mutta niinhän se elämä opettaa ja yllättää.
 
"vieras"
Erkki oli superasiantuntija siihen saakka että homma todella alkoi. Eihän videossa tietenkään kaikkea näytetty mutta enimmäkseen istui aika hiljaisena ja tumput suorina. Luonnonmukaiseen synnytykseen taitaa kuulua ettei edes kokeilla kuinka paljon on auki? Mitä olen ymmärtänyt niin liian aikaisin ponnistaminen vain hidastaa synnytystä, vasta sitten pitäisi ponnistaaa kun kohdunsuu kunnolla auki, itsellä ponnistamisen tarpeita tuli jo ennen sitä ainakin ekassa synnytyksessä, oli hyvä että oli kätilö neuvomassa ja katsomassa missä mennään.
 
"huoh"
Kamala jakso. Verenpaineet oli taivaissa. Ihan umpihölmöjä molemmat. Vauvan henki oli vaarassa monesta syystä: ei raskauden ajan seurantaa, ei ultraa, ei yliaikaiskontrolleja (vauvoja ON kuollut Suomen synnytyssairaaloissa kohtuun, kun luomuäiti on kieltäytynyt käynnistyksestä), EI KÄTILÖÄ. Äidinkin henki oli vaarassa monesta syystä: ei ultraa (olisi voinut olla vaikka kohdunsuulla sijaitseva istukka, mitäs sitten siinä vuodat kuiviin synnytys ei saisi MISSÄÄN nimessä käynnistyä), ei kätilöä (repemämät, kohtuun kertyvät hyytymymät jos isä ei tajunnut tarkistaa kohtua synnytyksen jälkeen). Aivan yltiöriskaabelia!

Itse voisin synnyttää TOISEN LAPSEN kotona, jos raskautta seurattaisiin tarkkaan, kaikki olisi kunnossa, minulla olisi kaksi kokenutta kätilöä paikalla ja sairaalaan päästäisi alle 30min hädän hetkellä. Tämä ei ollut vastuuntuntoinen kotisynnytys. Tämä oli pahimman luokan leikkimistä elämällä.

Nauratti ihan hirveästi ne iPhonet, macit ja banaanit niiden "luomuelämässä". Ja se auto. Ja kaikki muukin länsimainen habatus. Mies ei ollut ihan kartalla, mutta sanoihan se että oli kasvanut joidenkin skitsofreenikoiden??!?!! keskellä. Mies tuntui kuvittelevan, että normaalissa fysiologisessa synnytyksessä mikään ei voi mennä pieleen. Ja aina voi mennä joku pieleen. Ei syyttä kehitysmaiden suurin äitikuolleisuuden aiheuttaja ole avustamattomat synnytykset.

Ja mites se järvisynnytys`???? Molemmat varmaan olisi kuollut johonkin infektioon, tämä nyt viimeistään kertoi ettei synnyttämisestä ole harmainta aavistustakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy
Mä suosittelen kans tytsille ihan sitä omaa henkistä kasvua. :D
Ihan naurettavan kuulosta kun täällä kehottaa aikuisia äitejä/naisia kypsymään ja oma henkinen kehitys on omaakin ikää alhaisempi. Se on helppo havaita saman ikäisenä varsinkin, järjettömän naiivit jutut, vaikka luulisi että edes jonkinlaista kypsymistä olisi tapahtunut 23 vuotiaalla, ei niin ei.
Joo, osoittaa todellakin henkistä kasvua haukkua ja piikitellä jotain itseään nuorempaa. =) En onneksi tunne paljonkaan sellaisia ihmisiä livenä enkä itse kyllä koskaan mene "isottelemaan" itseäni nuoremmille, korkeintaan mielessäni saatan hymähtää.
 
"Ja kun sunlaisia typeryksiä alkaa olla täällä enenevässä määrin, niin luuletko, että rokotesuoja muilta kestää ikuisuuksia? Huoh... Onneksi et ole vielä lisääntynyt, ei voi muuta sanoa."

Tämäkö on oikeasti fiksua ja kypsää aikuisen ihmisen käytöstä? Todella huolestuttavaa.
 
[QUOTE="vieras";27654556]Eli sun mielestä se jakson vanhempien ratkaisu oli hyvä? Etkä myönnä mitään, etkä vastaa mihinkään, eli jos lapsi olisi vammautunut/kuollut, niin vanhemmilla ei olis ollut asiaan mitään osuutta? Eikä heitä olis saanut siitä syyttää? Ja sun mielestä on joillekin sopiva ratkaisu synnyttää kotona ensimmäinen lapsi ilman kätilöä youtuben ja kirjojen ohjaamana? Juu. kertoo paljon susta. Kannattaa varmaan sitten kertoa sille tulevalle miehellesi näistä sun ajatuksista, ettei tule yllätyksenä, jos sen miehen joskus saat.

Ja mun ajatusmaailma on tässä 36 vuoden ja kahden lapsen aikana kypsynyt ihan tarpeeksi, että siitä sun ei tarvitse huolehtia, pidä vaan huoli omasta henkisestä kasvustasi. :)[/QUOTE]

Miten sä käännät asiat päässäsi niin kuin nuo olisivat MINUN ratkaisujani? :O Jos en teilaa kaikkia ko. pariskunnan päätöksiä, se ei tarkoita, että toimisin itse täysin samalla tavalla. Tämä ketju on täynnä lapsellista ja suvaitsematonta nauramista esim. vessahätäviestinnälle, joka vaan sattuu olemaan erilaista ja valtavirrasta poikkeavaa, mutta täysin harmitonta. Ei todellakaan ole kypsää nimittää vieraita ihmisiä mielenterveysongelmaisiksi tai määritellä, kuka saisi hankkia lapsia ja kuka ei. Onko raskaana tupakoiva kelvollinen äidiksi? Mihin vedetään raja?

Oletkin tainnut ohittaa sujuvasti osan viesteistäni. Sanoin jo, että on vastuutonta synnyttää ilman kätilöä. Kätilö voisi olla edes viereisessä huoneessa tms, jotta hänet voisi hälyttää tarvittaessa paikalle. Osa heidän tavoistaan oli ihan järkeviä, mutta liian paljon riskejä ottivat jakson perusteella. En yleensä muodosta heppoisin perustein mielipiteitäni. Joskus esim. teilasin kotisynnytyksen täysin, mutta aiheesta keskusteltuani ajattelen, että se voi oikein toteutettuna olla ihan ok. Jokainen on vastuussa päätöksistään totta kai. Sitä en tiedä, voisiko laki laittaa vastuuseen, jos jotain olisi sattunut äidille ja/tai lapselle.
 
[QUOTE="vieras";27657946]Eli sulle ei sais sanoa vastaan, kun olet nuorempi? :LOL:[/QUOTE]

Sinusta typerykseksi nimittely on kypsää ja asiallista? :O Toivottavasti et puhu lapsistasi tai muista ihmisistä sillä tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se äskeinen 23v;27654914:
Tuntuu jotenkin kun juttelisi 15v siskoni kanssa. :D Sitten sisko kehottaa kypsymään...hehe ;)
Lue omat kommenttisi. Oletko aina yhtä ilkeä ja asiaton? Livenäkin sanot ihmiselle, että oletpas sinä kypsymätön ja lapsellinen ikäiseksesi? Ja naurat ja puolustelet, jos joku sanoo toista typerykseksi ja sanoo, että onneksi hän ei ole lisääntynyt. Onpas itserakkaita viestejä tässä ketjussa. Ei minkäännäköistä itsekritiikkiä, jotta huomaisi, mitä toisista kirjoittelee. Sinulla on aiheesta paljon sanottavaa, kun keskityt ruotimaan jonkun toisen kirjoittajan ominaisuuksia. :D Toiv. et pikkusiskollesi puhu yhtä rumasti. Onko sinulla huono itsetunto, kun haet muiden äitien hyväksyntää yhtymällä haukkumaan minua? Mieti sitä vaikka itseksesi.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ounou, tytsi veti herneet nenuun.... Kannattaisko yrittää nyt tytsi miettiä, miksi niin moni kirjoitus on sua vastaan täällä? Lue ne omat kommenttisi huolella läpi ja yritä kerrankin oppia niistä. Pieni nöyryys ei ole pahasta, vaikka on teini-iästä asti tällä palstalla notkunutkin. Ei palstailu vedä vertoja sille, että on oikeasti kokenut sen synnytyksen ja elää lasten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja älkääs nyt;27655087:
Minä olen sitä mieltä, että asioilla on toki kaksi puolta, mutta tämä Tytsin puolueeton asenne menee nyt minusta vähän yli. Tai siitä huomaa pikemminkin sen, ettei hänellä omia lapsia ole. Varmaankin Tytsi sitten kasvaa ja tulee omaamaan mielipiteet (selkeätkin sellaiset) rokote ym. asioihin, kun niitä omia lapsia sitten joskus on... :)
Rokoteasia on minusta täysin eri asia kuin kotisynnytys ilman kätilöä. On joitain tärkeitä rokotteita, kuten jäykkäkouristus, mutta en mä teilaa ihmistä, joka Suomen oloissa jättää joitakin rokotteita lapselleen ottamatta vaikken itse tekisi samoin. Yhtä typerää vääntöä kuin imetys vs korvike tuo rokoteasia. Turhaa jossittelua miettiä, että mitä jos kaikki jättäisi rokottamatta. Hassua, että ihmisten mielessä kypsyys on yhtä kuin se oma mielipide, joka on ainoa oikea.
 
[QUOTE="vieras";27658071]Ounou, tytsi veti herneet nenuun.... Kannattaisko yrittää nyt tytsi miettiä, miksi niin moni kirjoitus on sua vastaan täällä? Lue ne omat kommenttisi huolella läpi ja yritä kerrankin oppia niistä. Pieni nöyryys ei ole pahasta, vaikka on teini-iästä asti tällä palstalla notkunutkin. Ei palstailu vedä vertoja sille, että on oikeasti kokenut sen synnytyksen ja elää lasten kanssa.[/QUOTE]

Ei kyllä heru minkäänlaista puolustelua ihmiselle, joka haukkuu toista typerykseksi ja sitten kehottaa kypsymään. =) Juu, ei tosiaan yllätä, että _palstalla_ saa tällaisia kommentteja. Eihän täällä hyväksytä mitään erilaista. Jo se riittää haukkumiseen, että joku on lapseton tai käyttää esim. vaipattomuutta lasten hoidossa. Muualla en ole vastaavaan törmännyt.
 

Yhteistyössä