Monta minuuttia karjalanpaisti-lihaa pitää ruskistaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä teen niin,et laitan lihat vuuassa kuumaan uuniin ilman liantä,jonkin ajan päästä kääntelen vähän ja kun lihoissa on väriä lisään liemen ja mausteet,sitten saa hautua n.3h. Tämä ei ole mitenkään oikeaoppista,mutta hyvää tulee.

Mä olen ruskistanut vain sen verran, että suunnilleen on pinnalta ruskeana. Ei valu ne lihanesteet uunissa vuokaan ja tee semmoista höttökerrosta pinnalle.
Just laitoin karjalanpaistin uuniin.

• Tykkää
Reactions: päätön
Karjalanpaistia ei ruskisteta vaan lihapalat laitetaan pataan, vettä päälle ja uuniin useiksi tunneiksi. Mausteet sekaan myös. Mitä ihmettä sinä höpötät lihanesteistä Echo?

No jos tekee vaikka lihakeittoa niin niistä paistamattomista lihapaloista valuu ne litkut ja veret siihen keittoon ja sitä niistä syntynyttä vaahtoa saa jatkuvasti kuoria pinnalta. Voi olla, että karjalanpaisti ei taida olla niin tarkka, olen paistanut ne lihat varmuuden vuoksi. Vaikka jotain möhnää tuon karjalanpaistini pinnalla on nytkin, liekö rasvaa tai jotain.

No jos tekee vaikka lihakeittoa niin niistä paistamattomista lihapaloista valuu ne litkut ja veret siihen keittoon ja sitä niistä syntynyttä vaahtoa saa jatkuvasti kuoria pinnalta. Voi olla, että karjalanpaisti ei taida olla niin tarkka, olen paistanut ne lihat varmuuden vuoksi. Vaikka jotain möhnää tuon karjalanpaistini pinnalla on nytkin, liekö rasvaa tai jotain.

paistetuilla lihoilla saa kirkkaan liemen, paistamattomilla ei.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27654502:
paistetuilla lihoilla saa kirkkaan liemen, paistamattomilla ei.

Jep. Näin äitimuori mulle opasti. Ja äiti kävi sentään talouskoulun, nih! :rolleyes:

Karjalanpaistia ei ruskisteta vaan lihapalat laitetaan pataan, vettä päälle ja uuniin useiksi tunneiksi. Mausteet sekaan myös. Mitä ihmettä sinä höpötät lihanesteistä Echo?
Joo sen verran vettä, että päällimmäiset ruskistuu ja niitä sitten käännellään välillä. Palapaistilihat ruskistan nopeesti kuumalla pannulla, mutta tuo ruoka tehdäänkin levyllä padassa.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27654682:
minä olen asiasta lukenu 1800 luvun lopulla painetusta keittokirjasta. koko homma alkoi lihan pesemisellä. :D

Tuli ap:n nikistä mieleen: Mä tykkään plärätä ruokablogeja ja keittokirjoja, mutta tiukan paikan tullen turvaan ruuanlaittajien Raamattuun, eli Maija keittää -kirjaan. Oli muistaakseni äitini talouskoulukirja mutta kaverini osti siitä mulle uuden painoksen.
Tietty niitä ohjeita pitää vähän ensin suodattaa ja soveltaa... "Pese ensin voi, paista sitten ruoka hyvässä tai kohtalaisessa lämmössä jne." :D

• Tykkää
En ennen ruskistanut, mutta nyt olen alkanut niin tekemään kun jossain telkkariohjelmassa eräs nainen kerran teki niin. Maustan myös jo pannulla suolalla ja pippurilla niin menee mausteet tasaisesti. Sitten hautumaan uuniin n. kolme tuntia kiehautetun veden, sipulin ja porkkanapalojen kera.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27654682:
minä olen asiasta lukenu 1800 luvun lopulla painetusta keittokirjasta. koko homma alkoi lihan pesemisellä. :D

Ite teen vieläkin noin, kun siinä karjalanpaisti liharopposessakin lukee että huuhdella ne lihat. :D

Yhteistyössä