Tarviiko 7 kk ikäinen lihaa/viljoja vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajek
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajek

Vieras
Niin, mitenkäs tää nyt oikeen menee, kun mulla on se käsitys ollut, että 7 kuinen tarvii joko lihaa tai viljatuotteita raudan saannin varmistamiseksi? Muutoin saa pelkkää rintamaitoa ja hedelmä/kasvissoseita.

Neuvolassa kun terkkari väitti, että ei tarvii vielä tän ikäiselle lihaa antaa, kun kerroin että liha-kasvissoseitakin oon kokeillut?
Mitä haittaa tosta nyt on, jos sitä antaa kun kerta lapsikin siitä pitää? Ja viljoja en oo ajatellut antaa ainakaan ennen 8 kuukauden ikää (suvussa allergioita), niin ajattelin että tuo liha olisi välttämätön?

Voi antaa, mutta EI TARVI.

Jos täysimetystä suositellaan kuuteen kuukauteen saakka, voi siitä jo päätellä että vähän siitä vanhempi lapsi ei vielä tarvitse lihaa.

Lääkäri neuvolassa juuri sanoa meille että kun nyt syö hyvin hedelmä/kasvissoseita niin lihan ja viljan voi aloittaa 5kk iässä vuorotellen ja ihan sama kummalla aloittaa

Osalla 6kk täysimetetyistäkin on raudanpuutetta joten tosiaan tarvii ne lihat ja viljat aloittaa.
Vilja-allergian ja keliakian kannalta olisi paras aloittaa viljat viimeestään 6kk iässä, myöhäisempi aloitus altistaa allergioille.

[QUOTE="nii";30005915]Lääkäri neuvolassa juuri sanoa meille että kun nyt syö hyvin hedelmä/kasvissoseita niin lihan ja viljan voi aloittaa 5kk iässä vuorotellen ja ihan sama kummalla aloittaa[/QUOTE]

Mutta ei GLUTEENIA SISÄLTÄVIÄ VILJOJA! Eli vain tattaria ja hirssiä. Maissi nyt ei muuten ole terveellistä. Ei kannata vauvan suolistoa gluteenilla pilata, jää myös monet itkut itkemättä.

Niin, mitenkäs tää nyt oikeen menee, kun mulla on se käsitys ollut, että 7 kuinen tarvii joko lihaa tai viljatuotteita raudan saannin varmistamiseksi? Muutoin saa pelkkää rintamaitoa ja hedelmä/kasvissoseita.

Neuvolassa kun terkkari väitti, että ei tarvii vielä tän ikäiselle lihaa antaa, kun kerroin että liha-kasvissoseitakin oon kokeillut?
Mitä haittaa tosta nyt on, jos sitä antaa kun kerta lapsikin siitä pitää? Ja viljoja en oo ajatellut antaa ainakaan ennen 8 kuukauden ikää (suvussa allergioita), niin ajattelin että tuo liha olisi välttämätön?

Nykytiedon mukaan ei kannata pantata allergioiden pelossa. Näin mulle sanottin jo 6v sitten. Eikä tolla ole allergioita vaikka suvussa niitä on ja itsellänikin.

"Sekä liian varhainen että viivästynyt lisäruokien aloitus voivat lisätä lapsen riskiä sairastua myöhemmin kroonisiin sairauksiin, kuten allergiaan, tyypin 1 diabetekseen ja keliakiaan. Paras ajankohta tuoda gluteenia sisältävät viljat, kuten vehnä, ohra ja ruis, vauvan ruokavalioon on 4-6 kuukauden iässä. Tutkimukset osoittavat, että tässä ikävaiheessa aloitettu viljaruokiin totuttelu näyttäisi vähentävän lapsuusiän allergia- ja astmariskiä. " Joten viljoja antaisin kyllä ehdottomasti.

"Sekä liian varhainen että viivästynyt lisäruokien aloitus voivat lisätä lapsen riskiä sairastua myöhemmin kroonisiin sairauksiin, kuten allergiaan, tyypin 1 diabetekseen ja keliakiaan. Paras ajankohta tuoda gluteenia sisältävät viljat, kuten vehnä, ohra ja ruis, vauvan ruokavalioon on 4-6 kuukauden iässä. Tutkimukset osoittavat, että tässä ikävaiheessa aloitettu viljaruokiin totuttelu näyttäisi vähentävän lapsuusiän allergia- ja astmariskiä. " Joten viljoja antaisin kyllä ehdottomasti.

Googletappa "viljojen gluteeni", niin ymmärrät miksei niitä saa antaa.

Yhteistyössä