Muistakaas erilaiset äidit nyt :) kotisynnytys(kö)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
fffff
Tytsi, ihan oikeasti ja oikeasti, onko sinusta fiksua:
-vauva ryömii itse emättimestä
-kätilöt repii vauvan ulos
-kätilön läsnäolo hidastaa ja vaikeuttaa syntymää
-haetaan vettä kaukaa autolla vedoten luomuun
-syödään (sinun mielestä terveellisesti) mm. tuotteita, joissa keskenmeno/sikiökuolemariski
-juutuubbi opettaa kätilöksi

jne
 
"Koska suurin osa tekee näin niin eihän siinä nyt voi olla mitään järkevää joten me tehdään aivan toisin päin."

Aivan saatanan hyvin filosofoitu! :headwall:

Mitä, onko meillä täällä liian tylsää ja liikaa aikaa, vai mistä tällasia nykyään sikiää?
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Alkuperäinen kirjoittaja toinen kätilö;27648933:
No tuota, eipä sulla itselläsikään nyt ihan kauhean hyvä käsitys ole siitä miten ihminen toimii saati synnytys.
Oonpa tuota silti saanut synnytettyä alle kahdessa tunnissa.

Kyllä se on naisen oma asennevamma jos sairaala stressaa niin paljon ettei oksitosiinia tule. Kallonkutistajalle tämmöset ennen sikiämistä.
 
ihan hullua
Ihan huulua hommaa oli kokonaisuudessaan. Mietin että mitkäköhäm vauriot äidille jäi tonne alakertaan, repesikö..iskäkö ompeli mahdolliset repeämät ( kuitenkin ensisynnyttäjä..)

en vaan ymmärrä mitä haittaa kätilön läsnäolosta olisi ollut, tuskin sen kovakouraisemmin olisi repinyt lasta ulos kuin isäkään...
 
  • Tykkää
Reactions: Jeppuli78
näimpä
juu, onhan tuo tosiaan erilaiset äidit tai isä.Itse haluan pitää lapseni elossa ja mahd.pitkään. Miksi palata aikaa missä elinikäodoite oli 48vuotta. Eihän tuo lääketiede nyt niin saatanasta voi olla,etteikö halua elää ja terveellisenä. Varmasti olisivat eri mietteet jos jotain vakavaa olisikin käynyt,tuurilla mentiin,joskus se tuurikin loppuu ja lääketiede alkaa.
 
Oonpa tuota silti saanut synnytettyä alle kahdessa tunnissa.

Kyllä se on naisen oma asennevamma jos sairaala stressaa niin paljon ettei oksitosiinia tule. Kallonkutistajalle tämmöset ennen sikiämistä.
Jos olisin JOUTUNUT kaksistaan miehen kanssa synnyttämään kotona, niin olisin ollut sen verran stressaantunut että olis varmaan jäänyt kohtuun se lapsi.
 
"vieras"
Ihan huulua hommaa oli kokonaisuudessaan. Mietin että mitkäköhäm vauriot äidille jäi tonne alakertaan, repesikö..iskäkö ompeli mahdolliset repeämät ( kuitenkin ensisynnyttäjä..)

en vaan ymmärrä mitä haittaa kätilön läsnäolosta olisi ollut, tuskin sen kovakouraisemmin olisi repinyt lasta ulos kuin isäkään...
Vieraan ihmisen magneettikenttä...Yleensä kyllä näillä magnetismi-ajattelijoilla ei ole kännyköitäkään, kun nekin vaikuttavat ihmisen omaan kenttään.

Bongasin piikkimaton sängyn vierestä, sillä oli ilmeisesti yritetty oksitosiinin eritystä kiihdyttää?
 
exexex
Jokainen eläköön elämänsä millä ideologilla tahtoo. Mutta lapsen hengellä leikkiminen ei enää mennyt jakeluun millään. Mitenköhän hyvin lapsen vakavat kehityshäiriöt yms selvisi wc-paperirullalla kuuntelemalla? Ja varsinkin miehen tarinat ja jutut, youtubesta opetellut kätilöntaidot mielestäni kertovat että ihan kaikki murot eivät tällä herralla olleet kupissa. Ja tuosta ohjelmasta jäi vaikutelma että nainen on syystä tai toisesta jollain lailla alistetussa roolissa tuossa perheessä. Toivon toki että näin ei ole. Onneksi vauvalle ei käynyt pahemmin. Miehellä meni pupu pöksyyn kun tosipaikka koitti, tosin väsymykselläkin oli osansa asiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Jeppuli78
Kyllä minäki hakisin lähdevettä vaikka sitten autolla kohtuullisen matkan päästä, jos vaan olis paikka mistä hakea. Ekologistahan se ei olis, mutta vesi ois parempaa, terveellisempää. Elävää vettä.
 
Minkä ihmeen takia pitäis olla joku metsäläinen jos luomua arvostaa? Pitääkö olla kaikki tai ei mitään? Pitääkö olla kaikki, jos ylittää yleisemmät rajat?

Meikkiin ja hiusten värjäämiseen on luonnollisempiaki vaihtoehtoja. Niitä voi tehä itseki.
 
"vieras"
Tytsi, ihan oikeasti ja oikeasti, onko sinusta fiksua:
-vauva ryömii itse emättimestä
-kätilöt repii vauvan ulos
-kätilön läsnäolo hidastaa ja vaikeuttaa syntymää
-haetaan vettä kaukaa autolla vedoten luomuun
-syödään (sinun mielestä terveellisesti) mm. tuotteita, joissa keskenmeno/sikiökuolemariski
-juutuubbi opettaa kätilöksi

jne
Peesi, aivan kakkaa nämä teesit tai oikeastaan kootut möläytykset. Ja sekin että kyllä keho tietää jos jokin ei ole sille hyväksi... siinä vaiheessa kun keho alkaa ilmoittamaan että syömäsi ruoka oli pilaantunutta olet jos sairastunut ja on sikiön kannalta liian myöhäistä.

Raakaravinnon syöminen on varmaan osin ihan terveellistä mutta totuus on se että jos ihmiskuntra ei olisi oppinut ruuan kypsentämistä, emme olisi nyt tässä vaan elelisimme luonnonmukaisesti metsisssä keräillen edelleen ravintoamme ja käyttäen suurimman osan ajasta sen hienontamiseen sulavaan muotoon.
 
[QUOTE="vieras";27647278]Mitä eroa sillä on syödäänkö koiraa, kissaa, ihmistä vai sikaa? Paitsi että en hyväksy ihmisen tappamista aterian saamiseksi. Ja tuossahan ei tapettu ketään lihan saamiseksi. Niin.[/QUOTE]

NO eikös ihmisen syönti ole kannibalismia?Oli jalka tai istukka ,sama se!
 
"vieras"
Jokainen eläköön elämänsä millä ideologilla tahtoo. Mutta lapsen hengellä leikkiminen ei enää mennyt jakeluun millään. Mitenköhän hyvin lapsen vakavat kehityshäiriöt yms selvisi wc-paperirullalla kuuntelemalla? Ja varsinkin miehen tarinat ja jutut, youtubesta opetellut kätilöntaidot mielestäni kertovat että ihan kaikki murot eivät tällä herralla olleet kupissa. Ja tuosta ohjelmasta jäi vaikutelma että nainen on syystä tai toisesta jollain lailla alistetussa roolissa tuossa perheessä. Toivon toki että näin ei ole. Onneksi vauvalle ei käynyt pahemmin. Miehellä meni pupu pöksyyn kun tosipaikka koitti, tosin väsymykselläkin oli osansa asiaan.
Muuten allekirjoitan, mutta mitä ihmettä niille vakaville kehityshäiriöille olisi voinut kohdussa tehdä, vaikka olisivat selvinneetkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27649905]Peesi, aivan kakkaa nämä teesit tai oikeastaan kootut möläytykset. Ja sekin että kyllä keho tietää jos jokin ei ole sille hyväksi... siinä vaiheessa kun keho alkaa ilmoittamaan että syömäsi ruoka oli pilaantunutta olet jos sairastunut ja on sikiön kannalta liian myöhäistä.

Raakaravinnon syöminen on varmaan osin ihan terveellistä mutta totuus on se että jos ihmiskunta ei olisi oppinut ruuan kypsentämistä, emme olisi nyt tässä vaan elelisimme luonnonmukaisesti metsisssä keräillen edelleen ravintoamme ja käyttäen suurimman osan ajasta sen hienontamiseen sulavaan muotoon.[/QUOTE]

Lisäys: ja kuolisimme alle 4-kymppisinä erilaisiin sairauksiin joista monet aiheutuivat ruuan pilaantumisesta (juu se raakaravintokin pilaantuu).
 
Luulisin
[QUOTE="vieras";27649923]Muuten allekirjoitan, mutta mitä ihmettä niille vakaville kehityshäiriöille olisi voinut kohdussa tehdä, vaikka olisivat selvinneetkin.[/QUOTE]

Ei niitä kehityshäiriöitä tietty poistaa voi, mutta monet tällaiset lapset tarvitsevat alkuun tehohoitoa, mahdollisesti leikkauksia tms. Jos siis haluaa lapsen jäävän henkiin se onnistuu paremmin sairaalassa.

Tosin jos tässä luonnonmukaisuudessa kannatetaan samalla luonnonvalintaa niin silloin on varmaan tarkoituksenakin ettei tällaiset lapset selviä.
 
No esimerkiksi
[QUOTE="vieras";27649923]Muuten allekirjoitan, mutta mitä ihmettä niille vakaville kehityshäiriöille olisi voinut kohdussa tehdä, vaikka olisivat selvinneetkin.[/QUOTE]
Ei kohdussa mitään, mutta olisi esimerkiksi saattanut selvitä että vauvaa tarvitsee tehohoitoa tai leikkausta heti synnyttyään.

Mulla olisi kyllä kovemmat stressihormonit kehossa sen vuoksi, että mies paasaa mulle siitä että mun on pakko synnyttää esikoinen yliaikaisena kotona yksin, kuin siitä että olen sairaalan tiloissa ja mukana on asiantuntija joka tietää mikä tehdä jos joku menee vikaan. Ja eiköhän jokaisella ensisynnyttäjällä adrenaaliinia kehossa ole ihan jo tilanteen uutuuden ja jännittävyyden takia. Plus että adrenaliini auttaa jaksamisessa ja ponnistamisessa. Ei kenenkään lapsi jää syntymättä koska äidillä on stressiä.
 
"vieras"
Ei kohdussa mitään, mutta olisi esimerkiksi saattanut selvitä että vauvaa tarvitsee tehohoitoa tai leikkausta heti synnyttyään.

Mulla olisi kyllä kovemmat stressihormonit kehossa sen vuoksi, että mies paasaa mulle siitä että mun on pakko synnyttää esikoinen yliaikaisena kotona yksin, kuin siitä että olen sairaalan tiloissa ja mukana on asiantuntija joka tietää mikä tehdä jos joku menee vikaan. Ja eiköhän jokaisella ensisynnyttäjällä adrenaaliinia kehossa ole ihan jo tilanteen uutuuden ja jännittävyyden takia. Plus että adrenaliini auttaa jaksamisessa ja ponnistamisessa. Ei kenenkään lapsi jää syntymättä koska äidillä on stressiä.
Niin, mutta et silti varmaan haluaisi synnyttää kotona, vaikka adrenaalisi siitä stressin vuoksi nousisi enemmän ja auttaisi jaksamisessa?
En minäkään, mutta jotkut vaan kokevat nämä jutut eri tavalla.
 
exexex
[QUOTE="vieras";27649923]Muuten allekirjoitan, mutta mitä ihmettä niille vakaville kehityshäiriöille olisi voinut kohdussa tehdä, vaikka olisivat selvinneetkin.[/QUOTE]

Viime viikkoisessa jaksossa kerrottiin perheestä jossa raskaus keskeytettiin vakavan kehityshäiriön vuoksi. Syntyvällä lapsella olisi esim ollut niin lyhyet kädet ettei olisi koskaan pystynyt itse pesemään edes kasvojaan. Toki tällä ko. vauvalla oli muutakin ja tällöin on tietysti jokaisen vanhemman oma asia, haluaako raskautta jatkaa vai ei. Mutta siis tarkoitin kehityshäiriöillä esim. vesipää-vauvaa, joka ei pahimmassa tapauksessa olisi mahtunut syntymään normaalisti ja vauva sekä äiti olisivat voineet menehtyä. myös vaikeat sydänsairaudet, ym sisäelin vauriot olisivat olleet mahdollisia, joita sitten olisi voinut tarpeen vaatiessa hoitaa sairaalassa heti jos näistä olisi ko. pariskunta ollut tietoinen....
 
"Hmm"
Luojan kiitos oli heillä parempi tuuri kuin meillä. Synnytin yhtä kauan kuin tuo Tea, vapisin kivusta jo ekoista supistuksista, avautumisvaie kesti kauan, vauva ei tahtonut mahtua ulos ilman apua. Imukuppi ei auttanut, välilihan leikkaus ei auttanut joten jouduin hätäsektioon. Vauva olikin isompi kuin oletettiin ja hänellä oli pää vinossa kohdunsuuhun nähden. Jos oltais kotisynnytystä yritetty, ois mun mies nyt lapseton leski. Ei naurata, kun haukutaan "medikalisoitunutta yhteiskuntaa".
 
"hmm"
Olihan melkoinen. Tavallaan ihan arvostan joitain vähän luonnonmukaisempia lähestymistapoja. Ihan mielenkiintoista vaikka, että nainen on valmis kohtaamaan synnytystuskat eikä ole heti vaatimassa lääkkeitä. Mutta täytyy silti sanoa, että tässä kaikessa luomuinnostuksessa unohdetaan monta asiaa. Eläinten on luonnollista synnyttää. Mutta yhtä luonnollista on kuolla. Eikä ne kaikki kuolemat johdu niistä interventioiden aiheuttamista komplikaatioista, osa johtuu ihan siitä, että lapsi on liian iso tai äiti liian pieni, lapsi ei saa henkeä, äiti vuotaa kuiviin. Ihan luonnollisia skenaarioita noikin.

Luonnollisuus tarkoittaa myös paljon enemmän kuolemia ja vammautumisia.
 
"hmm"
Niin ja siis tuo vaipattomuus, mille suurin osa nauratte, se muuten on ihan mahdollista. Jos nyt ei ihan 100 % niin aika pitkälle kuitenkin. Mulla on lähipiirissä useampi, joka sitä on tehnyt...
 
avarakatseinen
En ymmärrä miten ihmiset eivät osaa olla suvaitsevaisia, jos toisilla on erilainen elämätyyli kuin itsellä tai valtaväestöllä. Mitä pahaa siinä on, jos haluaa elää luonnonmukaisemmin? Kaikki tekevät valintansa itse ja omaan elämään sopivalla tavalla. Joku haluaa juoda lähdevettä ja hakea sen autolla ja joku toinen taas ei.

Suomessa on myös itsemääräämisoikeus ja tämä koskee myös synnyttämistä. On myös totta, että mitä vähemmän synnytykseen puututaan ilman syytä, yleensä se meneekin omalla painollaan. Sairaalassa riski synnytyksen puuttumiseen nousee, ja jos tätä haluaa välttää ymmärrän hyvin miksi haluaa synnyttää kotona. Ihailen Tean luottamusta omaan kehoon ja siihen että synnytys on luonnollinen asia ja se tulee menemään hyvin. Hän ei tuntunut pelkäävän kipua, vaan oli ottanut selvää kivunlievityksestä jota voi käyttää, joka sopii hänen ajatusmaailmaansa. Suomessa minun mielestäni ei valmenneta riittävästi synnytystä varten, etenkään henkistä valmistautumista siihen. Muutenkin valmennus on suppeaa, jos sitä edes on. Ihmisten tulisi tietää enemmän siitä millainen on fysiologinen synnytys, miten henkisesti voi siihen valmistautua ja miten lievittää kipua ei-lääkkeellisesti, kuten myös lääkkeellisistä kivunlievityksistä tulisi tietää. Nykyään painotetaan liikaa sitä mikä voi mennä pieleen, vaikka siitäkin on hyvä mainita. Toisille sopii synnyttää sairaalassa ja toisille kotona. Miksi pitää laittaa kaikki samaan muottiin ja ei voida hyväksyä erilaisia valintoja? Itse en lähtisi kotona synnyttämään ilman ammattiapua, mutta tietyllä tapaa ymmärrän pariskunnan valinnan. Vaikutti siltä, että ovat valmiita kantamaan vastuun siitä miten synnytys menee. Mielestäni tämä ohjelma on herättänyt keskustelua siitä millaisessa holhousyhteiskunnassa elämme ja miten suvaitsemattomia olemmekaan toisiamme kohtaan. Kaikkea ohjelmassa esille tullutta en hyväksy mutta silti minusta oli mielenkiintoista ja avartavaa nähdä tälläisiä valintoja elämässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Orion-
gggg
En ymmärrä miten ihmiset eivät osaa olla suvaitsevaisia, jos toisilla on erilainen elämätyyli kuin itsellä tai valtaväestöllä. Mitä pahaa siinä on, jos haluaa elää luonnonmukaisemmin? Kaikki tekevät valintansa itse ja omaan elämään sopivalla tavalla. Joku haluaa juoda lähdevettä ja hakea sen autolla ja joku toinen taas ei.

Suomessa on myös itsemääräämisoikeus ja tämä koskee myös synnyttämistä. On myös totta, että mitä vähemmän synnytykseen puututaan ilman syytä, yleensä se meneekin omalla painollaan. Sairaalassa riski synnytyksen puuttumiseen nousee, ja jos tätä haluaa välttää ymmärrän hyvin miksi haluaa synnyttää kotona. Ihailen Tean luottamusta omaan kehoon ja siihen että synnytys on luonnollinen asia ja se tulee menemään hyvin. Hän ei tuntunut pelkäävän kipua, vaan oli ottanut selvää kivunlievityksestä jota voi käyttää, joka sopii hänen ajatusmaailmaansa. Suomessa minun mielestäni ei valmenneta riittävästi synnytystä varten, etenkään henkistä valmistautumista siihen. Muutenkin valmennus on suppeaa, jos sitä edes on. Ihmisten tulisi tietää enemmän siitä millainen on fysiologinen synnytys, miten henkisesti voi siihen valmistautua ja miten lievittää kipua ei-lääkkeellisesti, kuten myös lääkkeellisistä kivunlievityksistä tulisi tietää. Nykyään painotetaan liikaa sitä mikä voi mennä pieleen, vaikka siitäkin on hyvä mainita. Toisille sopii synnyttää sairaalassa ja toisille kotona. Miksi pitää laittaa kaikki samaan muottiin ja ei voida hyväksyä erilaisia valintoja? Itse en lähtisi kotona synnyttämään ilman ammattiapua, mutta tietyllä tapaa ymmärrän pariskunnan valinnan. Vaikutti siltä, että ovat valmiita kantamaan vastuun siitä miten synnytys menee. Mielestäni tämä ohjelma on herättänyt keskustelua siitä millaisessa holhousyhteiskunnassa elämme ja miten suvaitsemattomia olemmekaan toisiamme kohtaan. Kaikkea ohjelmassa esille tullutta en hyväksy mutta silti minusta oli mielenkiintoista ja avartavaa nähdä tälläisiä valintoja elämässä.
Ei mitään muuta, mutta jos sillä leikitään toisen hengellä huvikseen, on aihetta paheksuntaa ja kyllä se vaan on naurettavaa. Suurin osa naureskelikin noille aivan väärille asioille joita selittivät totuutena. Avarakatseinen minäkin, mutta järki käteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath

Yhteistyössä