Muistakaas erilaiset äidit nyt :) kotisynnytys(kö)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Goddes Hera harmaana
Kerropas nyt meille kaikille mitä lääkkeitä ja toimenpiteitä sairaalassa synnyttäjälle tehdään tämän tahtomatta??
Itse olen 3 synnyttänyt alakautta enkä ole kertaakaan saanut mitään lääkkeitä tai mulle tehty mitään toimenpiteitä. Ainoastaan sitten kun vaadin puudutuksen niin se oli ainut lääke minkä laittoivat. Ja edes epparia ei tehty kysymättä.

Ja tuohon raakaravintoon... Fakta on se että ihmisen elimistö ei saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita raakaravinnosta, eikä se ole ihmiselle luonnollista ravintoa. Ihminen olisi edelleet idioottina hyppimässä metsässä jos se ei olisi keksinyt kesyttää tulta käyttöönsä.
Niinpä, mäkään en kummankaan kanssa saanut mitään kivulievitystä, eikä sitä kukaan tyrkyttänyt.
Kysyivätpä jopa lupaa eppariin, kun vauva ei liikkunut eteenpäin ja sydänäänet lakkasi, eli sitäkään eivät "pakolla" tehneet.
 
fffff
[QUOTE="vieras";27647164]Mikähän siinä istukan syönnissä niin kamalaa on? Kaikki vissiin vegaaneja täällä? Syödään eläimistäkin vaikka mitä osia ja pidetään suurena herkkuna.[/QUOTE]

No ällöttääkö sua koirien, kissojen ja ihmisten syönti? Niin.
 
[QUOTE="vieras";27646953]Erkki oli kyllä aikamoinen erkki mielipiteineen. Hänen mielestään ilmeisesti suurin osa komplikaatioista johtuu siitä että synnytyksen kulkuun puututaan... mikähän logiikka tässä on? Suurin osa valkoisissa laatikoissa tapahtuvista synnytyksistä menee aivan hyvin ja ilman komplikaatoita. Kipulääkkeistä ja puudutuksista tietenkin voi haittoja ja ponnistusvaiheen voimattomuutta tulla osalle mutta toisilla taas asianmukainen kivunlievitys edesauttaa synnytystä huimasti eteenpäin. Istukan irtoamiset, hapenpuutteet, napanuoran kiertymät ja juuttumiset synnytyskanavaan tuskin lienevät hoitohenkilöstön vika.
Ja se ihme ylemmyydentunne siitä kotona synnyttämisestä!- aivan yhtä hieno ja ainutkertainen tapahtuma se synnytys on sairaalassakin + apu tarvittaessa lähellä, silloin kun apua oikeasti tarvitaan voi muutama minuutti ratkaista kohtalon.[/QUOTE]

Mä en huomannu mitään ylemmyydentunteita. :O Huomasin vain sen että olivat tyytyväisiä siihen kotisynnytykseen.

Kannatan sitä että synnytykseen ei mennä liikaa puuttumaan lääkkeillä tai muuten, ja sairaalaympäristöki voi tuottaa stressiä joka taas voi häiritä synnytystä. Kotisynnytys on hieno juttu, asianmukaisesti hoidettuna.
 
....
Siis mitä sankaruutta on synnyttää luomuna? Itse toisen lapseni synnytin luomuna enkä koe mitään sankarillisuutta siinä. Ihan yhtä rakas ja tärkeä se on kuin esikoinenkin jonka synnytyksessä sain epiduraalin. Tosin luomu synnytys oli nopeampi ja kivuttomampi, ponnistusvaihe ei koskenut ollenkaan.

Mielestäni perhe oli vastuuton. 20 päivän yliaikaisen synnytys on riski jo koon ja istukan kunnon takia. Mitä olisivat tehneet jos lapsi olisikin syntynyt jalat edeltä? Se on kätilöllekin vaikeampaa. Miten sitten kokemattomalle. Tai jos olisi ollut joku virhetarjonta? Ei olisi ollut mitään tehtävissä. Itse syytökseet siinä vaiheessa jos lapsi olisi kuollut olisi ollut musertavaa. Eriasia on tehdä kaikkensa pelastaakseen lapsi kuin uhmata tietoisesti asioita joilla on iso todennäköisyys toteutua. Terveysruokaa... Olikohan sitä lähdevettä tutkittu? Entäs jos siinä on jotain jäämiä jostain myrkystä tms? Huomasin ison eron perheen käytöksessä ennen synnytystä ja sen jälkeen. Tiesivät itsekin jälkikäteen ottaneensa ison riskin ja isomman palan mitä luulivat. Ennen synnytystä ollut uhmakkuus ja tietämättömyys asioista paistoi enkä ihmettele jos lääkäri on tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Suurinta paskaa oli tarina vieraista ihmisistä synnytyksessä, miten vastasyntynyt siitä ahdistuu. OMG.
 
5266
Mielestäni on hyvä että on ihmisiä, jotka elävät luonnonmukaisesti jne, mutta kyllä tuo meni vähän yli.

Ultraääni aiheuttaa siis kaikkia kauheuksia lapsille? Keskenmenoja ja kehityshäiriöitä ja jopa VASENKÄTISYYTTÄ, voi kamalaa, mitä pahaa vasenkätisyydessä?!
Lisäksi, jos lapsella olisi ollut jokin todella vakava kohtalokas kehityshäiriö niin sen olisi nähnyt ultrassa aika varmasti. Samoin lapsen koon - etenkin kun lapsi syntyi yliaikaisena JA maailmassa on kuitenkin naiset joskus puskeneet 5-7 kiloisiakin möhkäleitä toosistaan pihalle.

Oli heillä ihan hyviäkin pointteja kyllä. Esim epiduraali vaikuttaa kyllä lapseen, ja huumaa sitä lastakin. Eli kaikki kivunlievitykset ei todellakaan ole hyväksi lapselle (tosin hyväksyn kyllä täysin kivunlievitykset, kenenkään ei tarvi kärsiä synnytyksessä liikaa!). Ja kyllä se niin on, että lapselle on paras synnyttyään, jos lapsi siis syntyy terveenä, päästä suoraan äidin syliin, ei lääkäreiden ronkittavaksi minne lie punnituspöydälle ennen kuin hetkeä myöhemmin vasta. Ja sairaalaympäristö voi kyllä monia äitejä stressata, itsellänikin esim on sairaalakammo ja kyllä tuttu ympäristö olisi rauhoittava.

Kotisynnytys on ihan OK juttu, jos on asiantunteva kätilö paikalla, ei ole riskiraskaus, on selvillä lapsen koko etc ja tarvittaessa apu lähellä. Mutta tollainen, että lähdetään täysin "tuulesta tempaistuna" puskemaan esikoislasta KAHDEN KESKEN ulos jonkun youtube-videon oppien perusteella.. EI, EI, EI.
Komplikaatioista vaan todettiin, että "no jos se nyt syntyy jalat edellä, niin sit syntyy, ja jos on hengitystiet tukossa niin suulla voi imasta", ööh? Ja kaulan ympärille kiertyneen napanuoran todellakin voi vain "kiepauttaa" kaulan ympäri tosta vaan, juu-u. Samoin äidin mahdolliset repeämät luomu-isä varmaan hoitaa yrteillä hieromalla? Sektiokin onnistuu kotioloissa jos jokin menisikin vikaan?
Lisäksi kun heille sanottiin, että vauvan JA äidin turvallisuuden takia, olisi paras olla sairaalassa, ja mitä jos jotain tapahtuisi. Niin he olivat vaan, että "no kuolemia sattuu", ööh eikö lapsen ja äidin hengellä ole mitään väliä? Mies vaan ottaisi rennosti jos lapsi ja äiti kuolisi hänen käsiinsä molemmat jonkun luomuhörhöilyn takia??
Sairaalassakin kun saa synnyttää ilman kivunlievityksiä, veteen jne niin miksei voi hoitaa asiaa siellä. Ja ultrassakin on hyvä käydä.

Ja rokotuksista, ymmärrän ettei kaikenmaailman sikanuha piikkejä tarvi lapselle työntää, mutta kyllä poliot yms rokotteet on hyvin tarkkaan tutkittu, ja jos noita rokotuksia ei olisi niin monet tarttuvat taudit jyllää. Jos tuotakaan lasta ei ikinä ole rokotettu ja lähtee vaikka jonnekin suureen maailmaan reissaamaan, Suomessa kun monia tauteja ei ole mitkä maalmalla on tosi yleisiä, niin turha itkeä kun tulee joku kurkkumätä..
 
Luonnollista on seki, että tulee yllätyksiä ja jälkikäteen huomaa että ei se homma ihan toiminukaan. Eihän sitä voi kaikkea tietää etukäteen. :) On kait moniki sellane että sitä ei kunnolla käsitä ku vasta oman kokemuksen kautta (jos sittenkään).
Jotta nii, ollaanpa armollisia heille. :)
 
Siis mä en ymmärrä näitä haukkuja. :O Katoin just, ihana jakso! Ihan fiksuja, tiedostavia ja iloisia ihmisiä. Paljon järkeviä ja terveellisiä elämäntapoja. Jotkut asiat tuntui hurjilta (synnytys ilman kätilöä, pitkittynyt kotisynnytys, 20 päivää yli la:n jne.), mutta en mä ymmärrä näitä haukkuja. Mukava jakso oli. :) Mielenkiintoinen.
 
poiuy
Katsoin tuota jaksoa kyllä aika suu pyöreänä.
Etenkin tämän miehen kommentit kyllä välillä kuulosti vähän... no tuota.. sairaalta?.
Siis tämä ultran tekemä aivosolujen epäjärjestys jne. Juuri se säteilytys ultrassa.. lienee foliohattuja kaapinperukoilla jo valmiiksi tehtynä.
Niin ja vasenkätisyydellä taisi viitata homoseksuaalisuuteen. Ainakin täälläpäin "vasenkätiseksi" tuleminen on vain sellainen ilmaus homoudesta. Uskon tuon miehen tarkoittaneen sitä, koska äänensävy oli sen verran halveksiva.
On ihana jos jotkut elää luonnonmukaisesti, mutta liika on aina liikaa.
Kenenkään henkeä ei pitäisi omilla valinnoilla vaarantaa.
Minulla kyllä heräsi tuosta miehestä oikeasti epäily mielisairaudesta, sen verran vainoharhaisilta nuo jutut kuulosti paikottain.
Toki mielenhäiriöitä ja tuollaisia kiihkomielisiä "vakaamuksia" on hieman vaikea erottaa toisistaan.
 
....
Itse olen joskus haaveillut kotisynnytyksestä niin, että kotona olisi kätilö ja mahdollisesti muita apujoukkoja ja sairaalassa tieto, missä mennään, jotta voidaan tarvittaessa siirtyä sinne. No nyt sitten koin ensimmäisessä raskaudessa keskenmenon ja en todellakaan enää haaveile kotisynnytyksestä. Voi Luoja mä olisin tehnyt mitä vain, että olisin lapsen saanut pitää. En siis todellakaan ota mitään riskejä jos joskus synnyttämään pääsen. Sairaalaan siis menen ja otan sitten vaikka sen oman peiton mukaan niin tuntuu kodilta :D
 
"vieras"
no tuli mullekkin mieleen että ei siellä hospitaalissakaan tarvi lääkemömmöjä ottaa eikä antaa vauvaa punnittavaksi ym jos ei kertakaikkiaan halua! valotkin saa himmeeksi (ainakin mulla oli), eikä siellä tartte olla populaa 10 ihmisen edestä, normisynnytyksessäkin on yleensä max 2 kätilöä, ja niistäkin toinen tulloo loppuvaiheessa. Varmaan olis noi asiat saanu järjestymään sairaalassakin, etenkin jos vaihtoehtona on tuollainen hullunrohkea kotisynnytys niin joustoa löytynee... ja jos sit olis tullut hätätilanne niin apu olis ollut lähellä, olivathan he kumminkin valmiita soittamaan ambulanssin että ei nyt täysin lääketiedettä ym vastustanut...
 
"Kätilö"
Ammattilsisena tuntui aika hurjalta katsoa tuota jaksoa, esim. miehen kommentit " jos syntyy jalat edellä tai peppu edellä, niin sitten syntyy!" hmm...mut joo oon mäkin juutubesta nähnyt sen videon kun nainen synnyttää jalkatarjonnassa olevan lapsen :), työpaikallani en todellakaan lähtisi semmosta yrittämään! Napanuoraprolapsi on aika ikävä juttu....
Äidin repeämät, vuodot....sikiön seuranta pitkän synnytyksen aikana....kokee se lapsi stressiä pitkittyneessä synnyttksessäkin.

Toi uä ihan osittain asiaa, kyllähän siitä viitteitä on, että uä voi olla haitallista sikiölle ( ja tässä tarkoittaa viikottain tai useammin tehtynä), en silti neuvosi ketään jättämään perusteltuja uä- tutkimuksia väliin, norm. Raskaudessa niitä tulee 2-3, se tuskin aiheuttaa vasenkätisyyttä kenellekään ;)

Hurjaa, onneksi niillä meni kaikki hyvin, lapsi oli tosin aika vaisun näköinen syntymän jälkeen, mut ei voi tietää ikää kun on kuvattu, ehkä oli imenyt ja nukkui äidin rinnalla.

Ja tuo kuvaaminen synnytyksen aikana on muutes tosi luomua ;) niinhän ne alkuperäiskansatkin tekee ....
 
mä ihmettelen sitä naista, kuitenki älykäs(?), korkeasti koulutettu ja maailmaa nähnyt niin kuitenki on noin ns. tynnyrissä kasvanut.
Olisihan hänen nyt viimeistään pitänyt tietää että ultrat ei mitään tuommoista aiheuta oikeestikkaan kun ne tehdään sen 2-3x sen 10kk aikana. Ja mun mielestä hänen järkevänä ihmisenä olis pitäny tajuta se et mitä voikaan 3vkon yliaikaisuus tehdä vauvalle.

Mun mielestä erittäin harkitsematonta ja oikeestaan ihan luojan lykky et tällä kertaa ei käynyt mitään.

LS ilmoitus oli oiken tehty. Miehellä tuntui olevan jonkin sortin ongelmia ja todellisuuden taju pahasti hämärtynyt ja mielipiteet aika kivikautisia.

luin mitä heille kuuluu myöhemmin ja vaipattomuus ei toiminut vaan olivat siirtyneet kestovaippoihin.
 
Juuh, olihan pariskunta :D Siinä vaiheessa kun tuli ilmi ettei kotisynnytkysessä ole kätilöä mukana niin mä ajattelin että... ja kun selvisi että ultrassakaan ei ole käyty niin voi jessus! Joko nuo on ylifiksuja tai sitten häilyyvät hulluuden rajamailla :D

Ohjelmasta tuli mieleen Australian kotisynnytysten puolestapuhuja Caroline Lovell joka meni ja kuoli kotisynnytykseen.
 
Viimeksi muokattu:
"..."
Vittu sitä ja vittu tätä, kyllä te kommentoijatkin olette esimerkillisiä, palstan taso se pysyy ja pysyy samana..
Sinänsä pariskunnalla oli ihan oikeita ajatuksiakin, mutta kotisynnytys ensisynnyttäjällä ja ilman asiantuntevaa apua, aikamoista urheilua, jota en kyllä itse uskaltaisi... Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin. Kyllä minä luulen että heillekin se todellisuus sieltä pikkuhiljaa tulee vastaan ja joutuvat asioita tarkistamaan (esim se vaipattomuus), mutta he toimivat varmasti parhaaksi katsomallaan tavalla. Ei se välttämättä sitten sen huonompi tapa ollut kuin se toisen ääripään tapa.
Veit sanat suusta.

Tea vaikutti ohjelman perusteella ystävälliseltä maanläheiseltä ihmiseltä ( toisin ku suurin osa tässä ketjussa olevista )
Ja tiedostaa kyllä että jokainen valitsee oman tyylinsä.

"– Totta kai jokainen nainen päättää itse, että missä haluaa synnyttää ja miten haluaa synnyttää. Jokainen haluaa tehdä sen parhaalla mahdollisella tavalla ja paikassa, missä on turvassa. Uskon, että on myös sellaisia naisia, jotka tuntevat olonsa turvalliseksi kun synnytyksessä on paikalla kymmenen lääkäriä ja kätilöä verrattuna siihen, että olisi yksin kotona, Tea toteaa.

– Se on todella henkilökohtaista ja joillekin se sairaala tuntuu paremmalta paikalta, Tea muistuttaa."

Harmi että noin moni palstalla ottaa oikeudekseen haukkua täysin idiootiks toista ihmistä.
 
kotona synnyttänyt
Katsoin ohjelman mielenkiinnolla koska olen synnyttänyt kotona ja sitä on tietysti kauhisteltu. Minunkin silmiini näytti hurjalta tuo meininki. Oma synnytys meni viikon yli lasketun ajan ja me nimenomaan käytiin vielä ylimääräisessä ultrassa varmistamassa, että vauva on sen kokoinen että mahtuu syntymään hyvin. Ja tietysti kätilö oli mukana koko synnytyksen ajan. Mutta jokainen tyylillään..
 
gfgf
Mietin vaan kun nainen sanoi miehestä että on kasvanut vammaisten ja ksitsojen keskellä että mahtaako se olla tarttuvaa? Sen verran outoja mielipiteitä mm. ultraäänestä hänellä oli, samoin lapsen kuolemasta.

Mites perheellä oli kännykkä? nainenkin varmaan kännykkään puhunu niin sehän saattaa aiheuttaa nyt sitten syöpää sekä äidille että lapselle. Miksei ne käytä vaikka savumerkkejä viestimiseen kun selaisia on muinoinkin lähetelty?

Entäs synnytysamme? Ei sellaisia ennen ollu, kyllä ne muksut pukerrettiin saunassa tai ihan vuoteella tai vaikka kuusen juuressa.

Istukkahomma nyt oli aivan tuhoon tuomittu ajatus alkujaankin. Kyllähän semmonen verinen klöntti haiseekin aivan julmetun pahalle vaikka sitä kuinka yrteillä ym. peittelee.

Ei niistä homeopaattisista lääkeistä ym. ollu ainakaan apua ollut naisen komeaan rupirykelmään suupielessä... Vai oisko lie tarvinut ihan asikloviiriä kuitenkin kun herpekseltähän se näytti.

Rokottamattomuus menee kun muutama lapsi vielä voi olla vapaamatkustaja, mutta kannattaa sitten vältellä maailmankansalaisuutta (eihän he toki varmaan matkustele ettei saastuta luontoa, auto tosin näytti olevan) ettei pöpöt tartu sieltä.

Onni että kaikki meni lopulta hyvin.
 
"kolmen äiti"
Vauvalle ei vaippaa. Kuitenkin harsoa käyttävät eli jonkinlainen "vaippa" sekin on. Se siitä periaateesta. Ja joo, kuten nim. kätilö sanoi, aika vaisulta näytti vauva synnytyksen jälkeen...
 

Yhteistyössä