tälläiset aamut on raskaita olla perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öttiäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27605470]Oletko sinä vai onko sun miehesi erityisen tyhmä, kun koluaa niin ettei muut saa nukuttua? Miksei mene pihalle lapsen kanssa? Kyllä saa taas olla kiitollinen omasta, fiksusta miehestä jolla on AIVOT.[/QUOTE]

No sinä olet kyllä niin pahansisuinen että ei ihme että miehesi lähtee pihalle karkuun :D Minä olen erityisen herkkäuninen eikä minun mielestä tarvitse lähteä ulos 7-aikaan aamulla, se on kyllä vähän liioiteltua!

Siis edelleenkään ei ole selvinnyt, että miksi ap ei tee sitä puuroa mikrossa. perustelee asian sillä, että ei käytä mikroa ruuan valmistukseen... Häh. Eihän mikrossa tietenkään varsinaisia lämpimiä ruokia tehdä, esimerkiksi makaroonilaatikkoa tai perunoita tai mitä lie nyt kukin syö ruuaksi. Mutta miksi siis puuroannosta ei voi tehdä mikrossa? Pilaantuuko se puuro siinä jotenkin?

Ja tässäpä se syy, miksi niin ei pitäisi olla! Miksi helvetissä joillekin vanhemmille on ylivoimaisen vaikeaa pitää kiinni sopimuksesta ja ajatella muutakin kuin omaa napaa?!

Koska se stressaa vanhempia jos niiden täytyy tuoda lapset tiettyyn aikaan hoitoon-siis aikaan jonka he ovat itse ilmoittaneet, köh- ja kun lapset saavat nykyään valita haluavatko nukkua pidempään vai eivät, haluavatko leikkiä aamulla vai eivät, ja hups kun taaaaaaas vähän aamulla väsytti heh heh, juu taaaaaaas tuli nukuttua pommiin...

kenen työnantaja oikeasti hyväksyy sen että kuukaudessakin työntekijä nukkuu kolmekin kertaa pommiin?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Koska se stressaa vanhempia jos niiden täytyy tuoda lapset tiettyyn aikaan hoitoon-siis aikaan jonka he ovat itse ilmoittaneet, köh- ja kun lapset saavat nykyään valita haluavatko nukkua pidempään vai eivät, haluavatko leikkiä aamulla vai eivät, ja hups kun taaaaaaas vähän aamulla väsytti heh heh, juu taaaaaaas tuli nukuttua pommiin...

kenen työnantaja oikeasti hyväksyy sen että kuukaudessakin työntekijä nukkuu kolmekin kertaa pommiin?

Aamen!!! :flower:

Jo on siinä sankariäideillä heikko elämä, jos pitää unen vähyydellä kilpailla. Voisitte miettiä sitä, että lyhytaikainenkin univaje vastaa promillen humalaa. Moniko haluaisi hoitaa kännissä lapsiaan saati hoitajan olevan tuiterissa päivän aikana?

Ap:n kyllä pitäisi ns. pistää vanhemmat kuriin. Eli kertoa (asiallisesti ja ystävällisesti tietenkin) että hoitoajat ovat sopimuksessa klo x.xx-y.yy ja ne pitävät. Jos muutoksia tulee, niistä on ilmoitettava edellisenä päivänä, lukuunottamatta tietysti sairastumista jota EI VOI tietää. Ja kun on ilmoitettu niin sitä ei sitten enää muuteta.

Mä en suoraan sanottuna käsitä tätä kynnysmatoksi heittäytymistä, sitten nettipalstoilla vingutaan. Itse äitinä ainakin toivoisin että asiat puhutaan suoraan eikä palstoilla huudellen. Kuka pph muutenkaan netissä kerkiää olla klo 9.30?

Meillä on töissä puolen tunnin vastaanottoajat. Jos on 15 min myöhässä, aika menee ohi. Siitä ei jousteta, ellei tule ajoissa eikä ilmoita esteestä niin se on voi voi. Seuraava vapaa aika on todennäköisesti joskus muutaman viikon päästä.

Ap, lähinnä ihmettelen miksi suostut tuohon.

Puuron keittää niin nopeasti, että sen ehtii tehdä lapsen tultua hoitoon. Aiemmin sovittuja noutoaikoja ei myöhennetä äidin päähänpistojen mukaan.

[QUOTE="vieras";27606420]Itse äitinä ainakin toivoisin että asiat puhutaan suoraan eikä palstoilla huudellen. [/QUOTE]

Minusta tämä oli todella hyvä keskustelunavaus! Etenkin, kun näyttää olevan pöyristyttävän paljon samankaltaisia hoitolastenvanhempia, kuin ap:n tapauksessa. Ehkä, toivottavasti, edes jollakin järjenvalo syttyy tämän myötä.

[QUOTE="mamma";27606232]No sinä olet kyllä niin pahansisuinen että ei ihme että miehesi lähtee pihalle karkuun :D Minä olen erityisen herkkäuninen eikä minun mielestä tarvitse lähteä ulos 7-aikaan aamulla, se on kyllä vähän liioiteltua![/QUOTE]

Mitä sä sitten ruikutat täällä ettet saa nukuttua, jos ei ole tarvettakaan nukkua? Ihmeellisiä nämä katkerat mammat, jotka valittaa aapeelle kun eivät saa nukkua, ihan kuin se hänen vikansa oli. Mistä sä sait päähäsi että mun mies lähtee aamulla ulos? Ei lähde, kun ei ole tarvetta ja normaalina ihmisenä saan nukuttua jos nukuttaa, vaikka muut olisivatkin hereillä :)

Ei jumalauta. Ihan niinkuin se pirun puuro olis se pointti tässä ketjussa :headwall:

Siitä puurostahan se ap aloituksessaan jauhaa. Että kun puuro on kattilassa ja jäähtyy ja sit se on jo jäähtynyt ja hän ei voi sitä enää syöttää eikä voi uudelleen lämmittää eikä hän voi käyttää mikroa missään vaiheessa ja sitten pitää uusi aamupala tehdä. Siis puurostahan se jauhaa ihmisparka. Kuka nykyaikana keittää hellalla kattilassa puuroa. Haloo. Ongelma ap:lle tuntui olevan nimenomaan se saamarin puuro. Miksi sillä ylipäätään pitäisi olla se puuro valmiina ja tietynlämpöiseksi jäähdytettynä valmiiksi kun hoitolapsi tulee. Tekisi sen nopsaan mikrossa sitten, kun lapsi on tullut. Ei siinä jäähtymisessä NIIN kauaa mene.

Ja tässäpä se syy, miksi niin ei pitäisi olla! Miksi helvetissä joillekin vanhemmille on ylivoimaisen vaikeaa pitää kiinni sopimuksesta ja ajatella muutakin kuin omaa napaa?!

No kato kun se pph on joka tapauksessa siellä kotona, niin ei kai se ole niin tarkkaa, milloin Janica-Amadeus tuodaan hoitoon... Eikä se voi lähteä minnekään ennen kuin ollaan haettu J-A, niin ei sillä hakemisajallakaan ole niin väliä. Niinku.

Alkuperäinen kirjoittaja sehän se pointti on;27606525:
Siitä puurostahan se ap aloituksessaan jauhaa. Että kun puuro on kattilassa ja jäähtyy ja sit se on jo jäähtynyt ja hän ei voi sitä enää syöttää eikä voi uudelleen lämmittää eikä hän voi käyttää mikroa missään vaiheessa ja sitten pitää uusi aamupala tehdä. Siis puurostahan se jauhaa ihmisparka. Kuka nykyaikana keittää hellalla kattilassa puuroa. Haloo. Ongelma ap:lle tuntui olevan nimenomaan se saamarin puuro. Miksi sillä ylipäätään pitäisi olla se puuro valmiina ja tietynlämpöiseksi jäähdytettynä valmiiksi kun hoitolapsi tulee. Tekisi sen nopsaan mikrossa sitten, kun lapsi on tullut. Ei siinä jäähtymisessä NIIN kauaa mene.

Rautalankaa: pointti on se, että sopimus on sopimus ja poikkeuksista ilmoitetaan hyvissä ajoin. Ei voi olla normaalille aikuiselle liian vaikeaa.

[QUOTE="hilda";27605462]Minkä LAKIPYKÄLÄN nojalla olet vaatinut kirjoittamaan sopimuksen jossa lukee että vanhempien vapaapäivät ovat myös lapsen vapaa päiviä? Subjektiivinen päivähoito-oikeus! =että vanhemmat määrittää hoidon tarpeen ja että jokaisella alle kouluikäisellä on tähän yhtälainen oikeus![/QUOTE]

Ja mistä hemmetistä sä olet saanut päähäsi, että subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa sitä, että sulla on vapaat kädet määritellä kuka sun lastas hoitaa ja milloin? Siis vietkö sun lapses tarpeen tullen naapuriin, sanot että nyt sen tarttee hoitaa sun lastas pari tuntia, koska sä haluut, ja koska sulla on subjektiivinen oikeus siihen? Hehhehhee...

Mä ymmärrän, että ihmisillä ei voi olla kovin hyvä käsitys YKSITYISESTÄ perhepäivähoidosta, mutta luulin että jokainen käsittää että subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa sitä, että KUNNAN tulee järjestää jokaiselle lapselle vanhempain vapaan jälkeen kouluikään asti hoitopaikka, 4kk kuluttua hakemuksesta.

Siis yksityisessä perhepäivähoidossa palveluntarjoaja (=ypph) tekee sopimuksen perheen kanssa, jossa määritellään mm. nuo hoitoajat. Ja minäkin olen saanut eräältä yhdistykseltä hoitosopimusmallin, jossa mainitaan tuo että hoitoaika on vanhempien työaika + kohtuulliset matka-ajat.

Vielä sellainen pointti, että kun osa muuttelee hoitoaikoka mielensä mukaan, kärsivät välillisesti myös ne perheet jotka pitävät kiinni sovitusta. Jos ajat on tiedossa etukäteen, voi esimerkiksi 10 tunnin työpäivän yrittää tasata toisena päivänä ilman varahoitoa ja perheiden aikataulujen muokkausta. Jos niitä yllätyksiä ja päivän venytyksiä taas tulee paljon, tulee paljon myös ylityövapaita hoitajalle. Ja se taas vaikuttaa myös niihin ihaniin perheisiin, joiden kanssa on ilo tehdä yhteistyötä.

Ehdottaisin että pph sopisi säännöt vanhempien kanssa. Jos olet kunnallinen, niin säännöthän on olemassa talon puolesta. Otat ylemmälle taholle yhteyttä ja pyydät tiedot kirjallisesti vanhemmille. Jos taas olet yksityinen, niin irtisano hoitosuhde, jos oikeuksiasi poljetaan koko ajan.
Oma muksu oli pari vuotta perhepäivähoidossa, kunnallisessa. Meillä oli ainakin tiukat säännöt hoitoajoista ja niistä ei saanut lipsua eikä lipsuttu. Perhepäivähoitajien työaikakin on nykyään lailla säännöstelty eli kahdeksan tunnin työaikaa on noudatettava ja tähän on vanhempien sopeuduttava mikäli haluavat pitää lapsen perhepäivähoidossa.

Säännöthän on sovittu sopimusta tehdessä. Ja kuten aiemminkin kirjoitin, kaikki ei ymmärrä puhetta vaikka samasta asiasta sanottaisiin kymmeniä kertojakin.

[QUOTE="huhhuh";27603547]No joo, pakko olla nukkumassa klo 23 jos nousee töihin klo 3.45! Mutta vaikka tein ennen vuorotyötä ja tulin töistä 00.30 niin en enää 7 maannut kuin lahna sängyssä![/QUOTE]

Olet kyllä raivostuttava. Sun tapas toimia on se aina oikea?? Minä saatan nukkua vapaapäivänä jopa klo 11 asti. Olen illanvirkku ja aamuntorkku, eikä se tee minusta yhtään sen vätyksempää kuin sinä (samperin vätys, menet jo 23 nukkumaan, vaikka ehtisi tehdä vielä vaikka mitä!)

Alkuperäinen kirjoittaja puurosta yhä;27606303:
Siis edelleenkään ei ole selvinnyt, että miksi ap ei tee sitä puuroa mikrossa. perustelee asian sillä, että ei käytä mikroa ruuan valmistukseen... Häh. Eihän mikrossa tietenkään varsinaisia lämpimiä ruokia tehdä, esimerkiksi makaroonilaatikkoa tai perunoita tai mitä lie nyt kukin syö ruuaksi. Mutta miksi siis puuroannosta ei voi tehdä mikrossa? Pilaantuuko se puuro siinä jotenkin?

Kuka semmosta tapettiliisteriä syö.. Kyllä se kattilassa tehty on paljo parempaa,ku jossain mikrossa tehty.. Ja sitä paitsi kattilassa ku tekee saa enempi kerralla valmiiksi.

Osa vanhemmista vaan on ajattelemattomia. Kun olin yksityinen pph, niin yksi perhe toi aamulla usein myöhässä ilmoittamastaan ja haki vastaavasti myöhemmin ilmoittamastaan. Koska se hoitoaikahan oli heidän mielestään sama tuntimäärä, ei sillä ole väliä että tuovat myöhässä...
Ja vaikka vanhemmat olisi kotona niin ikinä ei haettu edes 10 min aikaisemmin. Lapsi oli ensimmäisenä hoidossa ja haettiin aina viimeisenä. Kemiatkaan ei kohdannut kyllä tämän perheen kanssa ja hoitosuhteemme jäi vuoden mittaiseksi. Parempi näin molemmille osapuolille.

[QUOTE="huhhuh";27603470]Tämä pisti pahasti silmään; olen herännyt JO klo 7! Kuka normaali, työtätekevä ihminen nukkuu noin pitkään???[/QUOTE]

teen 2 työtä enkä herää enen 8 yhtenäkään aamuna.. lapsilla alkaa koulu 9.15

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
miksi pph aina valittaa. Itse olette ammattinne valinnut ja jos ei ole hyvä ja vituttaa niin eiku alan vaihto. Turha on ruikuttaa. Ja varsinkaa tällaisessa tilanteessa missä itse ei saa suutaan auki vaan tyytyy tuollaiseen.
Et voi kummoinen hoitaja olla

miksi pph aina valittaa. Itse olette ammattinne valinnut ja jos ei ole hyvä ja vituttaa niin eiku alan vaihto. Turha on ruikuttaa. Ja varsinkaa tällaisessa tilanteessa missä itse ei saa suutaan auki vaan tyytyy tuollaiseen.
Et voi kummoinen hoitaja olla

Toiset saa elämäänsä merkitystä muiden haukkumisesta ja arvostelusta. Et voi olla mitenkään empaattinen ihminen. Keskenkasvuinen ainakin olet.

Yhteistyössä