Joulun jälkiruuat

• Viestiketjun aloittaja "Kokki"
  • Ensimmäinen viesti
hyvää joulua
Kuulumme myös siihen kansanosaan, joille ei jälkkärit enää jaksa pudota. Niitä tokikin mitenkään aliarvioimatta. Meitsit imee juustoja jälkiruoaksi. Ja hedelmiä. Urhoollisimmat suklaamakesia. Hedelmäkakku pöydässä saa aikaan epätoivoa. Aamupäivästä jäänyt luumukiisseli ei jaksa kiinnostaa...

Määä
Joo siis kuka jaksaa syödä jotain jälkkäreitä? Vatsa täytetään ruoalla, niitä makeita ehtii syödä tarpeeksi vaikkei niitä ruoan perään ahtaisikaan. Niinku nyt vaikka niitä konvehteja.

La Paset
Koska meillä syödään jouluateriaa hartaasti ja pitkään, jälkiruoka on hyvin niukka, mutta merkki kaikille, jotka vuosien varsilla olivat äitini ruokapöydässä istuneet. Äitini tarjosi jälkiruuaksi sekametelisoppaa ja kermavaahtoa. Äitini muistoksi tarjoan luumua ja kermavaahtoa pikkuruisista kipoista.

Khimaira
Kysyin äskettäin perheeltä jouluruokatoiveita, niin jälkkäreiksi nousivat suklaakakku, konvehdit ja porkkanakakku. Eli niitä sitten, mutta tuskin sentään samana päivänä.
Ja voihan tuota makeaa herkkua syödä välipalallakin :p

Lisään vielä että meillä ei ole ikinä mitään luumu, pipari, tms. jälkkäreitä, koska koko perhe taitaa inhota kaikkia sellaisia :x

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
lucifer
meillä ei varsinaisia jälkiruokia ole, jos sekametelisoppaa jää saa sitä lappaa mielensä mukaan, ite syön puolukkahilloa joka lajin kanssa että sen läsken myös jälkiruuakseni.
kahvikakkuja, pipareita ja suolaisia ja makeita joulutorttuja tukee löytymään ja suklaata että eiköhän jokainen saa niistä valittua jälkiruokansa.

"vieras"
Mun mielestä puolukka on värinsä takia ihan jouluinen juttu. Lisäksi hevin ruuan jälkeen jälkkäri saa olla oikein raikas ja sitähän puolukka on. Puolukkajäädyke on tosi raikas ja hyvä.

Luumurahkakin on meidän perheessä mieluisa. Vähän vielä vaikka Amarettoa mausteeksi.

Varsinaisesti en kyl jouluna kaipaa jälkkäriä, kun on tuhti ruoka ja kahvipöydän antimet. Mut aina joku toivoo jälkkäriä, joten sitähän sitten tulee.

Liivatekakut yms - yöks!!! Liivate on niin iljettävää! Muutenkin kakku kuuluu mun mielestä siihen kahvipöytään.

Blue
[QUOTE="Vieras";27548387]Pitää kokeilla jo viikonloppuna puolukkakakkua.
Vaihdan rahkan vaniljarahkaan. Puolukka ja vanilja sopii hyvin yhteen.
Glögistä teen kiilteen en puolukka mehusta.[/QUOTE]

Mä myös tein sen killteen viime vuonna glögistä. Tuli ihan sairaan hyvä! :)

"Vieras"
Meillä on aattona äidin luona karpalokiisseliä ja kermavaahtoa, joulupäivänä anoppilassa kermavaahdolla maustettua riisipuuroa ja mansikkasurvosta olisko viktoriakiisseli ollut virallinen nimi. No hyvää joka tapauksessa :)

Blue
[QUOTE="Vieras";27548563]Hienoa kun muutkin soveltavat ohjeita.
Eilen ostin 2l glögiä ja nyt ei ole yhtään.
Pitää seuraava purkki piilottaa. ;)[/QUOTE]

Moon kuluttanut jo 3l glögiä, osan siitä vielä punaviinillä terästettynä. :p

Meillä aletaan joulun leivonnaisia syömään jo heti joulukuun alussa. Eihän ne kenellekään enää jouluna maistu, kun on masu täynnä kinkkua. Ennen joulua on tarjolla joulutorttuja luumuhillolla ja vaniljakreemillä, sitten kentuckylaista kakkua, arabialaista maustekakkua, taateli-appelsiinikakkua, pipareita, ässiä, vilhelmiinoja, toffeeta, fudgea jne. Niitä saa sitten kukin maistella, kun haluaa.

Vanhempien luona saadaan luumurahkaa ja appelsiiniriisiä. Kun pääsemme kotiin aattoiltana, täällä on metsämansikkakakkua ja suklaista irish coffee-kakkua. Ei mitenkäään jouluista, mutta itse tykkäämme ja se on pääasia. Sitten väsään itse konvehteja. Makuina ainakin baileys, vadelma, mustaherukka ja lakka/tyrni. En ole päättänyt vielä.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27549238:
Ananasriisi on sama kuin appelsiiniriisi.
Korvaat vaan appelsiinin ananaksella.

Riisi kypsäksi suolatussa vedessä.
Paljon kermavaahtoa.
Ananaspaloja.
Sokeria maun mukaan.
Nam.;)

Yhteistyössä