Laittaako joku joulun velaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilmeisesti laittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilmeisesti laittaa

Vieras
Mietin, kun kaupoissa kuulee varsinkin näin joulun alla, että "laita Visalle". Laittavatko ihmiset todella joulun velkarahalla??? Joka vuosi joulun ja uudenvuoden jälkeen lehdet uutisoivat maksuvaikeuksista ja luottotietojen menetyksistä, kun on mopo karannut rahan käytön suhteen jouluna.

Miten kaksplussalaiset? Tehdäänkö teillä joulu sillä rahalla mitä on vai maksellaanko joulun kulutukseen käytettyjä velkoja sitten myöhemmin?

ei makseta koskaan mitään luotolla. Mun mielestä on hassua,että joulusta tehdään niin iso härdelli, että tarvii sillon elellä yli varojensa. Onhan se kiva ostella lapsille kaikkea, mut kohtuus kaikessa, ei ne lapset tarvii niitä lahjoja monien satojen eurojen edestä.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;22598194:
ei makseta koskaan mitään luotolla. Mun mielestä on hassua,että joulusta tehdään niin iso härdelli, että tarvii sillon elellä yli varojensa. Onhan se kiva ostella lapsille kaikkea, mut kohtuus kaikessa, ei ne lapset tarvii niitä lahjoja monien satojen eurojen edestä.

Miten joulusta voi olla tekemättä isoa härdelliä? Kummilapsille on pakko hankkia lahjat ja omallekin yksi. Niistä tulee satanen todella helposti. Ruokaan menee enemmän, pitää matkustaa anoppilaan, bensat maksaa, kyllä se vain maksaa. Mä päätin tänä vuonna valita viisistä tarjolla olevista pikkujouluista yhdet. Ja nekin maksaa. Paljon. Ellei sitten kävele 15 kilometriä keskustaan, ole koko iltaa ostamatta mitään ja kävele takaisin kotiin.

Mä ostan kaiken käteisellä. Mutta itseasiassa vasta eilen tajusin, miksi aina joulunjälkeen tammikuuta hehkutetaan lööpeissä "vyön kiristyskuukaudeksi" ja lehdet pursuaa "sentin venyttäjän ruokaohjeita" jne. Siis siksi juuri, kun ihmiset ostaa joulua velaksi, ja laskut lankeaa maksettaviksi tammikuussa :O

Yleensä marraskuun tuloilla ostan joululahjat, ja joulukuun tuloilla laitan jouluruuat. Mitään ei tarvitse hankkia velaksi.

[QUOTE="jebulis";22598207]Miten joulusta voi olla tekemättä isoa härdelliä? Kummilapsille on pakko hankkia lahjat ja omallekin yksi. Niistä tulee satanen todella helposti. Ruokaan menee enemmän, pitää matkustaa anoppilaan, bensat maksaa, kyllä se vain maksaa. Mä päätin tänä vuonna valita viisistä tarjolla olevista pikkujouluista yhdet. Ja nekin maksaa. Paljon. Ellei sitten kävele 15 kilometriä keskustaan, ole koko iltaa ostamatta mitään ja kävele takaisin kotiin.[/QUOTE]

jokainen tekee tavallaan... itse en näe lahjojen ostoa mitenkään pakollisena- voi niitä itsekkin tehdä.

Me on maksettu ja maksetaan isompia juttuja Visalla, kuten tänä vuonna toiselle lapselle tietokone ja toiselle telkkari. Visamaksu menee tammikuussa suoraveloituksena kokonaan, sitä ennen siirrämme tilille säästöstä laskun suuruisen summan.

Helpompi näin päin kuin ennen ostoksille menoa siirtää arviosumma rahaa. Säästötilille ei ole kortteja, en mielelläni pidä korttitilillä isoja summia. Ja säästössä olevalle rahalle saa korkoa.

Kyllä varmasti osa maksaakin joulun lainarahoilla, mutta jos kassalla sanoo että Visalle niin ei se automaattisesti tarkoita sitä etteikö tilillä olisi rahaa =) Minä laitan yleensä kaikki ruokaostokset visalle ja maksan sitten laskun kerralla eli ei tule mitään korkoja. Näin pystyn seuraamaan paljon oikeasti menee ruokakauppaan ja saan OP:n bonusasiakkaana bonukset tuosta summasta.

Ostelen lahjoja joka vuosi jo kesällä :D Mulla ei siis koskaan tuu joulu yllätyksenä tai pikkujoulut tai ruokaostot tai se, että joka joulu sukuloidaan ja ehkä kauempanakin sekin siis maksaa. Tiedän myös että kummilapset ja muut täytyy lahjoa... Säästän rahaa ostan pikkuhiljaa nii pääsee joka juhlaan ja sukulaisiin ja ihan totta ei tartte vinguttaa visaa yhtään :D

Luotolla vartmaan kustannetaan joulu niin jää rahaa tilille muuta käyttöä varten, lyhennellään sitten luottolaskuja tasaiseen tahtiin ja toivotaan että ei tule maksuvaikeuksia.

Yhteistyössä