Sossut uhkaa viedä mun lapsen!

• Viestiketjun aloittaja stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti
minä vain...
Alkuperäinen kirjoittaja äide;27223970:
Täytyyhän niiden vuorovaikutusongelmien olla aika pahoja jos johtavat huostaanottoon. Tottakai missä tahansa perheessä on välillä ongelmia ja tuntuu ettei ymmärrä yhtään mitä tuo nyt kitisee ja kokoajan ei jaksais sylissä roikottaa jne.. Kyllä se on vain tavallsta elämää.
Mutta kun ongelmat ovat pahempia taustalla on yleensä vanhemman omat mielenterveyden ongelmat esim. masennus tai kyvyttömyys tuntea empatiaa. Taustalla voi olla omat hankalat taustat lapsuudessa eli kuten sanonta kuuluu, sitä on vaikea antaa mitä ei ole itse saanut. Ongelmat vuorovaikutustaidoissa myös yleensä johtavat siihen että tilanne vain pahenee ja vanhempi/vanhemmat väsyvät ja elämänhallinta heikkenee muutenkin. Joillekin on myös tyypillistä se, että kun ei osaa ymmärtää toisen viestejä ja syntyy ikäviä tilanteita ja väsymystä niin hermostuu. Joillekin hermostuminen ja jopa väkivalta voi olla tapa yrittää ratkaista tilanteita joissa vuorovaikutustaidot eivät riitä. Näin saattaa jotkut ihmiset toimia myös aikuisten keskisissä vuorovaikutustilanteissa joissa sanat eivät riitä.
Usein ongelmat vuorovaikutuksessa johtavat muihinkin ongelmiin tai taustalla on muitakin ongelmia, eli harvoin yksin siitä syystä huostaanottoon päädytään.

Vuorovaikutusongelmia voidaan tutkia oikeastaan vain tarkkailemalla lasta ja vanhempia. Video seurantaa (luvalla) siis käytetään, mutta esim.perhetyöntekijöiden työhön kuuluu tehdä asiasta havaintoja. Aika pian huomataan jos vaikka äidin ja lapsen välillä on jotain "kankeaa" tai äiti on välttelevä tms. ja sitten siirrytään tarkkailemaan asiaa tarkemmin. Ensi- ja turvakoteihin saatetaan sijoittaa asumaan vaikka äiti ja lapsi jotta voidaan tiiviimmin tarkkailla kuinka vuorovaikutus tai kiintymyssuhde toimii.
Nii just, sitä mä just ajattelin, että todella suuria ongelmia varmaan pitää olla vuorovaikutuksessa, jos huostaanottoon päädytään. Ja vois kuvitella, että jos videolle kuvaamaan ruvettais, ni saattais monikin äiti olla hieman "kankea" vuorovaikutuksessa! :D

"jms"
Juu, minun puolesta voidaan lopettaa vuorovaikutushössötys. ;)

Ja "minä vain...": Juuri noita edellä mainitsemiasi asioita ihan varmasti jokainen (terve) vanhempi miettii mielessään ja toimii parhaalla mahdollisella kyvyllään ja taidollaan.

MieSiejaNuo
minun eks on käyny semmosessa, sanottiin et ei oo tarpeeksi hyvä vuorovaikutus, mut ne kävi kotonaki kattoon ja usko et se vuorovaikutusongelma oli sitä kamerapelkoa vain... riippuuhan se sossuistaki mitä uskoo ja tekee

"carelia"
Jos aapee on 20 vuotias ja ollut 2 vuotta selvillä vesillä mielenterveytensä kanssa, jotka ovat kestäneet kymmenen vuotta=aapeellä mielenterveyden ongelmia ikävälillä 8-18 vuotta. Voiko noin tärkeän kehitykseen liittyvän aikajakson menevän jättämättä jälkiään? Esim. ei vaikuttaisi mitenkään kykyyn arvioida omaa tilannettaan? Missä muuten perhetyöntekijät käyvät vartin silloin tälloin?

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja eikös vaan;27224777:
no tottakai, jotain on vialla.
Kerroppa sitte mikä pitää olla vialla,että lapsi ei kasva/kehity normaalisti ja täten huostaanotetaan.. Se kun ei ole vanhemista johtuvaa,jos se lapsi on erilainen,ku vaikka se naapurin Pirjoirmeli...(ja erilaisuudella tarkotan,että kasvaa eri tahtiin tai ei kävele just sillon ku sen pitäs kirjojen mukaan kävellä..Tai,että ei puhu,ku muutaman hassun sanan.)

"Kifa"
Jos esim. ei saa riittävästi ruokaa tai perussairauksia ei hoideta kunnolla ja lapsi ei sen vuoksi kasva. Tai jos lapsi tarvitsisi erityistä tukea tai terapiaa mutta vanhempi kieltää tutkimukset ja hoidot. Myös emotionaalinen laiminlyönti ja virikkeetön ympäristö voi heijastua kasvuun ja kehitykseen. Jopa vauva voi reagoida syömättömyydellä silkkaa vuorovaikutuksen puutteeseen.

"vieras"
[QUOTE="...";27224875]Kerroppa sitte mikä pitää olla vialla,että lapsi ei kasva/kehity normaalisti ja täten huostaanotetaan.. Se kun ei ole vanhemista johtuvaa,jos se lapsi on erilainen,ku vaikka se naapurin Pirjoirmeli...(ja erilaisuudella tarkotan,että kasvaa eri tahtiin tai ei kävele just sillon ku sen pitäs kirjojen mukaan kävellä..Tai,että ei puhu,ku muutaman hassun sanan.)[/QUOTE]

Se on myös mahdollista, että se lapsi ei puhu, koska sille ei puhuta. Tai ei kävele, koska pidetään koko ajan tuoliin sidottuna. Jos lapsen kehitys on pahasti jäljessä pitää tutkia mistä asia johtuu ja jos se johtuu vanhemmista huostaanotto voi olla paikallaan.

"vieras"
Kuka sen ennakoivan ls-ilmoituksen oli raskausaikana tehnyt?

Meidän vanhimmasta pojasta oli joku tehnyt lastensuojeluilmoituksen kolmisen vuotta sitten. Tuli sitten kirje, johon en jaksanut reagoida mitenkään, koska se oli ihan pelkkää paskaa, eikä liittynyt miehin mitenkään. Sossut tulovat sitten ovelle kirjeessä ilmoittamanaan ajankohtana, ja en päästänyt heitä sisälle. Avasin oven ja kerroin, että poikani, josta ilmoitus oli tehty, ei ollut edes ko. ajankohtana Tampereella. Siinä ne sitten jotakin mussuttivat ja sanoivat, että jospa tulisivat sisälle asiaa selvittämään. Sanoin, että jospa painuisivat jonnekin ihan muualle, mulla ei nyt ole valitettavasti heille aikaa ja vedin oven kiinni. Soittivat vielä kelloa, mutta en avannut. Ei ihan oikeasti jaksa tehdä heidän työtään ilman palkkaa. Kaupugin numerosta yritettiin vielä soittaa ja jätettiin vastaajaan yhteydenottopyyntö. Siellä odottelee edelleen, en soittanut.

Siis ilmoitus oli turha, ja koski erästä toista poikaa. Joku oli sitten ilmoittanut meidän pojasta ja luullut, että hän oli heitteillejätettynä jne. porukassa, josta ilmoitus oli tehty. Kivoja mulkkuja löytyy siis ja ylireagointia. Sen verran olen kyllä mulkku sitten minäkin, että en viitsi ruveta omalla kustannuksellani soittelemaan ja selvittelemään asioita, jotka eivät meihin liity millään tavalla. Selvittäkööt itse sotkunsa ja ajakoot hurua ees sun taas. Toivottavasti löytävät perille oikeaankin paikkaan edes yhden kerran kymmenestä.
Siis et voi olla tosissasi? Aikuinen ihminen hoitaa asiat näin? Tästä nyt ei ainakaan kannata ap:n tai kenenkään muunkaan ottaa mallia.

"vieras"
En käsitä. Meillä on perussiistiä täällä, lattialla on oikeastaan vaan pojan leluja, siivotaan sääännöllisesti eikä todellakaan eletä homeen ja paskan keskellä. pöydillä ja tasoilla on tavaraa kyllä, muttei niin paljon, että vaikeuttaisi elämistä jotenkin. Täällä käy välillä nuoria, ei riehumassa ja juomassa vaan pitämässä seuraa, eikä täällä ole päivät pitkät talo täynnä lössiä. Ainoa vaara pojalle(11kk) täällä on uuninluukku, joka kuumenee kun uunia käytetään. Poika voi tosi hyvin, on iloinen ja sosiaalinen, hyvin kehittynyt ja kasvanut.

Ongelma on se, että tuon sosiaalitantan mielestä täällä on vaarallista ja ihan liian sotkuista lapselle. Perhetyöntekijä, joka meillä käy, kehuu miten täällä on niin hyvät oltavat ja lapsella on hyvät vanhemmat.

Olen nyt ihan paniikissa tuon huostaanottojutun takia, pystyykö pyytämään jotain toista käymään täällä tarkistamassa tilanteen, tai tehdä valitusta jonnekin?
Elä välitä vaan sano että mitä sinä tulet valittamaan minun kotiin! "Pirulle antaa pikku sormen se vie koko käden". Se on sitten harhaluulonen kun ei ole päteviä todisteita ja perusteluja. ja sillä soskun akalla ei ole kaikki kohdallaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27224968]Siis et voi olla tosissasi? Aikuinen ihminen hoitaa asiat näin? Tästä nyt ei ainakaan kannata ap:n tai kenenkään muunkaan ottaa mallia.[/QUOTE]

Lisäys vielä. Siis mistä tuo sun asennekin oikein kumpuaa? Siis joku ihminen on nähnyt lapsen heitteillä ja tehnyt asiasta lastensuojeluilmoituksen kuten pitääkin tehdä, mutta valitettavasti hän on tehnyt inhimillisen virheen ja erehtynyt henkilöstä ja sinun mielestäsi hän on mulkku tämän takia? Ja sossutkin ovat jotain saatanan kätyreitä kun ovat vaan työnkuvansa mukaisesti käyneet tutkimassa lastensuojeluilmoitusta?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27224968]Siis et voi olla tosissasi? Aikuinen ihminen hoitaa asiat näin? Tästä nyt ei ainakaan kannata ap:n tai kenenkään muunkaan ottaa mallia.[/QUOTE]

eivät sitten tulleet. Se mitä joku sanoo ei aina tarkota sitä että se on totta. Oon monesti sanonut että mitään kirjotusta ei pidä ottaa vakavasti, ennen kuin tiedät faktat.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27225015]eivät sitten tulleet. Se mitä joku sanoo ei aina tarkota sitä että se on totta. Oon monesti sanonut että mitään kirjotusta ei pidä ottaa vakavasti, ennen kuin tiedät faktat.[/QUOTE]

tietää mikä on se tarina ja kuka on oikeassa. Muut voi antaa niitä yhyy kommenttejaan koska eivät tiedä mistään mitään.

....
[QUOTE="vieras";27224960]Se on myös mahdollista, että se lapsi ei puhu, koska sille ei puhuta. Tai ei kävele, koska pidetään koko ajan tuoliin sidottuna. Jos lapsen kehitys on pahasti jäljessä pitää tutkia mistä asia johtuu ja jos se johtuu vanhemmista huostaanotto voi olla paikallaan.[/QUOTE]

Niin,,tutkia pitää ennen ku aletaan hutkimaan... Tosin eihän me tiedetä sitä lopullista syytä miks tämä ap:n lapsi otettiin huostaan. Kyllähän neuvolassa puututaan liianki herkästi nykypäivänä,jos lapsi ei just sillon kävele kun sen "pitäis". Ei katota lasta yksilönä vaan kaikki lyödään samaan muottiin.

Mutta kuten kirjotin,että aina se ei ole vanhemmista johtuvaa,että lapsi ei kasva niillä käyrillä millä sen pitäs neuvolan mukaan mennä.. Esim.meidän lapset,,mä en osaa odottaa että kasvasivat kovin pitkiksi varsinki ku näyttää,että perivät mun suvun puolelta ton pituuskasvun...

"vieras"
Niin,,tutkia pitää ennen ku aletaan hutkimaan... Tosin eihän me tiedetä sitä lopullista syytä miks tämä ap:n lapsi otettiin huostaan. Kyllähän neuvolassa puututaan liianki herkästi nykypäivänä,jos lapsi ei just sillon kävele kun sen "pitäis". Ei katota lasta yksilönä vaan kaikki lyödään samaan muottiin.

Mutta kuten kirjotin,että aina se ei ole vanhemmista johtuvaa,että lapsi ei kasva niillä käyrillä millä sen pitäs neuvolan mukaan mennä.. Esim.meidän lapset,,mä en osaa odottaa että kasvasivat kovin pitkiksi varsinki ku näyttää,että perivät mun suvun puolelta ton pituuskasvun...
Ei tässä nyt ollutkaan puhe siitä, että pitää kasvaa just käyrällä ja jos jää normaalipituiseksi mutta lyhyeksi niin se olisi joku ongelma. Näitä asioita on ihan oikeasti tutkittu, ihan oikeasti tiedetään lapsen biologian perusteella milloin lapsen pitäisi alkaa puhua. Ei ole kyse siitä, että lapset halutaan laittaa kaikki samaan muottiin vaan siitä, että tutkimustiedon perusteella jos lapsi ei ole oppinut puhumaan tiettyyn ikään mennessä, sen taustalla on joku ongelma ja pitää selvittää mikä se ongelma on ja miten se voidaan korjata, jotta lapsi oppisi puhumaan.

"vieras"

Ehkä teillä on tuo pelko jo vainoharhasuuden puolella ja liikaa amerikkalaisia elokuvia?
Suomessa tapahtuu sellasta päivä kodeissa ja sijais perheissä ei kotona. Tietääkö soskun akat ees sitä mitä on lasta kasvattaa? Vai lukeeko niitä kauhu juttuja alibista ja sekoilevat sitten omien ajatusten kanssa. Omien soskun työntekijöiden kanssa pääsin sopuun.

........
[QUOTE="vieras";27225150]Ehkä teillä on tuo pelko jo vainoharhasuuden puolella ja liikaa amerikkalaisia elokuvia?
Suomessa tapahtuu sellasta päivä kodeissa ja sijais perheissä ei kotona. Tietääkö soskun akat ees sitä mitä on lasta kasvattaa? Vai lukeeko niitä kauhu juttuja alibista ja sekoilevat sitten omien ajatusten kanssa. Omien soskun työntekijöiden kanssa pääsin sopuun.[/QUOTE]

Nyt meni yli ja lujaa.... Pelkoa?Kenellä?
Ei ainakaan mulla ole mitään aihetta pelkoon saati,että oisin vainoharhanen..

....
joo sillä voi olla vaikka kromosomivika tai neurologinen synnynnäinen ongelma.. tms.

ja sehän onkin äidin vika :D
Sä taisit ymmärtää,että mitä tarkotin..Ku tonne laitoin,että se ei aina ole vika vanhemmassa jos lapsi ei kasva ja kehity normaalisti..Kun se vika voi olla synnynnäinen ja jo tiedossa...

Mutta tänne ku pitäs joka ikinen kommentti vääntää rautalangasta,että kaikki varmasti ymmärtää mitä ajaa takaa..

"vieras"

No tuossa tarinassa oli ihan selkeitä epäkohtia, eli sosiaalityöntekijät ei voi koskaan jättää asiaa selvittämättä loppuun asti vaikka äiti kuinka ajaisi ovelta pois, tai jättäisi vastaamatta puheluihin jos kerran lastensuojeluilmoitus tehty..melkoinen asenne kyllä, mistähän kumpuaa?

"..."
[QUOTE="vieras";27225219]Se oli niin sanotusti "sanoihin otto". Puutuin sinun sanoihin. en usko että sinä olet vaan puutuin sinun sanoihin ja enkä lukenut koko juttua läpi.[/QUOTE]

No,mä en puhunu mitään tuoliin sitomisista..Ja lainauskset kannattaa tehä oikein ja jos vaan kommentoi ketjuun niin pistää vaan oma kommentti,eikä lainailla sellasia kommentteja jossa ei puhuta edes siitä asiasta johon kommentoi..

Yhteistyössä