minä vain...
Nii just, sitä mä just ajattelin, että todella suuria ongelmia varmaan pitää olla vuorovaikutuksessa, jos huostaanottoon päädytään. Ja vois kuvitella, että jos videolle kuvaamaan ruvettais, ni saattais monikin äiti olla hieman "kankea" vuorovaikutuksessa!Alkuperäinen kirjoittaja äide;27223970:Täytyyhän niiden vuorovaikutusongelmien olla aika pahoja jos johtavat huostaanottoon. Tottakai missä tahansa perheessä on välillä ongelmia ja tuntuu ettei ymmärrä yhtään mitä tuo nyt kitisee ja kokoajan ei jaksais sylissä roikottaa jne.. Kyllä se on vain tavallsta elämää.
Mutta kun ongelmat ovat pahempia taustalla on yleensä vanhemman omat mielenterveyden ongelmat esim. masennus tai kyvyttömyys tuntea empatiaa. Taustalla voi olla omat hankalat taustat lapsuudessa eli kuten sanonta kuuluu, sitä on vaikea antaa mitä ei ole itse saanut. Ongelmat vuorovaikutustaidoissa myös yleensä johtavat siihen että tilanne vain pahenee ja vanhempi/vanhemmat väsyvät ja elämänhallinta heikkenee muutenkin. Joillekin on myös tyypillistä se, että kun ei osaa ymmärtää toisen viestejä ja syntyy ikäviä tilanteita ja väsymystä niin hermostuu. Joillekin hermostuminen ja jopa väkivalta voi olla tapa yrittää ratkaista tilanteita joissa vuorovaikutustaidot eivät riitä. Näin saattaa jotkut ihmiset toimia myös aikuisten keskisissä vuorovaikutustilanteissa joissa sanat eivät riitä.
Usein ongelmat vuorovaikutuksessa johtavat muihinkin ongelmiin tai taustalla on muitakin ongelmia, eli harvoin yksin siitä syystä huostaanottoon päädytään.
Vuorovaikutusongelmia voidaan tutkia oikeastaan vain tarkkailemalla lasta ja vanhempia. Video seurantaa (luvalla) siis käytetään, mutta esim.perhetyöntekijöiden työhön kuuluu tehdä asiasta havaintoja. Aika pian huomataan jos vaikka äidin ja lapsen välillä on jotain "kankeaa" tai äiti on välttelevä tms. ja sitten siirrytään tarkkailemaan asiaa tarkemmin. Ensi- ja turvakoteihin saatetaan sijoittaa asumaan vaikka äiti ja lapsi jotta voidaan tiiviimmin tarkkailla kuinka vuorovaikutus tai kiintymyssuhde toimii.