Miksi jotkut pitävät lähihoitajia tyhminä?

• Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Pidän osaa lähihoitajista tyhminä siksi että mun koulukavereista ne kaikkein onnettomimmat päätyi lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi.

Ihan takuulla siellä on fiksujakin seassa mutta kyllä mua pelottaa jos kaikki lähärit on samanlaisia kuin meidän luokan siideripissikset.

"..."
[QUOTE="vieras";27173640]Pidän osaa lähihoitajista tyhminä siksi että mun koulukavereista ne kaikkein onnettomimmat päätyi lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi.

Ihan takuulla siellä on fiksujakin seassa mutta kyllä mua pelottaa jos kaikki lähärit on samanlaisia kuin meidän luokan siideripissikset.[/QUOTE]

Lähihoitaja ja sairaanhoitaja on ihan eri asia. Tiedätkö edes mikä ero niillä on?

Olisitpa hoitaja niin ymmärtäisit hoitajahuumoria paremmin. ;) Ei kaikkee kannata ihan ehkä niiiiiin vakavasti ottaa kuitenkaa.
Tässä asiassa ei ole mitään huvittavaa. Monella palstalaisella on omaisia sairaalahoidossa ja he haluavat takuut siitä, että potilaita ei kiduteta tarpeetonta kipua tuottamalla ja nöyryyttämällä vain siksi, että he uskaltavat valittaa puutteista.

En pidä kaikkia lähihoitajia tyhminä, mutta minusta tällä yhdellä nimenomaisella hoitajalla ei ole lainkaan arvostelukykyä.

Mun tuttavapiirissä on jonkin verran ihmisiä joilla alkoholiongelmaa ja ns. mielenterveysongelmaa (ei pahoja, mutta ovat syöneet esim masennuslääkkeitä, käyvät keskustelemassa asioista...). Mielenkiintoinen havainto, kun useat heistä olleet joko pitkään lasten takia kotona tai sit työttöminä, niin jokainen heistä on nyt lähihoitaja koulutuksessa tai juuri valmistunut lähihoitajaksi.

Että hyvissä käsissä tullaan olemaan Suomen kansa :D

Tässä asiassa ei ole mitään huvittavaa. Monella palstalaisella on omaisia sairaalahoidossa ja he haluavat takuut siitä, että potilaita ei kiduteta tarpeetonta kipua tuottamalla ja nöyryyttämällä vain siksi, että he uskaltavat valittaa puutteista.

En pidä kaikkia lähihoitajia tyhminä, mutta minusta tällä yhdellä nimenomaisella hoitajalla ei ole lainkaan arvostelukykyä.
Kyllä mullakin on omaisia sairaalahoidossa ollut ja on tälläkin hetkellä. Joten?
Ihan oikeasti kun nyt vain tajuaisit sen, että huumoria täällä heitän. Et tiedä miten työni ihan virallisesti hoidan joten miksi siis avaudut asiasta josta et edes tiedä mitään?
Tajuaisit todellakin työn raskauden kun tekisit sitä työtä vuoden pari, huomaisit myöskin sen, että huumori on hoitoalan kantava voima jota ilman ei pärjää. Ja joskus se huumori nyt vaan sattuu olemaan rankkaakin.
Ei sun tartte vetästä herne-maissi-paprikoita nessukkaasi vain sen takia, ettet ymmärrä erilaista huumoria.
Kuinka monesti todellakin kuvittelet hoitajien tahallaan satuttavan potilaitaan? Eipä sitä kertaakaan tehdä oikeassa työelämässä. Tottahan siitä saa juttua heittää, mutta tässä taas nähdään miten maallikko kuvittelee hoitajan olevan pelkästään hymyilevä ja empaattinen joka ikinen hetki työssään vaikka miten potilailta tulisi sontaa niskaan niin hoitajan pitäisi vain hymyillä ja olla ystävällinen.
Mua on työtehtävien aikana lyöty, potkittu, purtu, kourittu, haukuttu ja uhkailtu. Ja kyllä olen sen myöskin potilaalle näyttänyt ja sanonut suoraan, jos olen kokenut jotain loukkaavaksi. Ei hoitajan tarvitse sietää ylenmääristä sontaa työaikanaan potilaita. Vaikka potilaita ymmärretäänkin, että valtaosalla huono käytös johtuu pelosta, epävarmuudesta siitä mikä vaivaa ja se, että on joutunut sairaalaan potilaaksi, niin se ei silti anna potilaalle minkään valtakunnan oikeuksia olla täysi idiootti hoitajaansa kohtaan.
Hoitaja kuitenkin pyrkii hoitamaan potilaansa mahdollisimman hyvin ja tekemään kaikkensa sen eteen, että potilaalla olisi kaikki hyvin ja hommat hoituisi. Silti kiitoksena pääsääntöisesti on haukut tms. Harvoin hoitajalle sanotaan "Kiitos".

Sinä nyt olet turhan herkkänahkainen tässä kohtaa. Ihan oikeasti.
Sinä aloitit tän leikin heittämällä "hyvänkin" vitsin ja nyt et sitten kestä vastauksia siihen? Miksi aloitit leikin jota et pystykään kestämään?

Mun tuttavapiirissä on jonkin verran ihmisiä joilla alkoholiongelmaa ja ns. mielenterveysongelmaa (ei pahoja, mutta ovat syöneet esim masennuslääkkeitä, käyvät keskustelemassa asioista...). Mielenkiintoinen havainto, kun useat heistä olleet joko pitkään lasten takia kotona tai sit työttöminä, niin jokainen heistä on nyt lähihoitaja koulutuksessa tai juuri valmistunut lähihoitajaksi.

Ehkä johtuu siitäkin, että heillä on halua auttaa, kun ovat itse olleet hoitoa kaipaavassa jamassa?

Mun elämä ei ole ollut helppoa ja jostain syystä hoivavietti nykyään aikamoinen, haluan todella auttaa valmistuttuani (en opiskele lähihoitajaksi) tiettyä kohderyhmää, johon en tosin itse ole kuulunut, mutta joiden ongelmat tiedostan ja haluan heidät niistä auttaa yli. Kai se on jotain, että haluaa helpottaa niiden ahdinkoa joidenka voi?

Se vitsi kohdistui hoitajiin, ei potilaisiin. Kahvihuonenaljailujen pitää jäädä kahvihuoneeseen, eikä niitä pidä tuoda ihmisten ilmoille palstoille, joita kuka tahansa pystyy lukemaan. Täysi maallikko en ole, sillä opiskeluaikoinani olin yhden kesän töissä yksityisessä vanhainkodissa hoitoapulaisena. Olen ammatiltani röntgenhoitaja ja siksi tuollainen hoitoetiikan polkeminen julkisesti närkästyttää. On kuin lastensuojeluviranomainen alkaisi vitsailla lasten kiduttamisesta yhteistyössä vanhempien kanssa.

"vieras"
On myös väärää luuloa, että lähihoitajat tekee vain perushoitoa. Yleinen käsitys on että lähihoitajat pesee niitä p****tä. Tunnen paljon lähihoitajia jotka ihan muunlaisissa töissä, hyvinkin haastavissa.

mä...
Se vitsi kohdistui hoitajiin, ei potilaisiin. Kahvihuonenaljailujen pitää jäädä kahvihuoneeseen, eikä niitä pidä tuoda ihmisten ilmoille palstoille, joita kuka tahansa pystyy lukemaan. Täysi maallikko en ole, sillä opiskeluaikoinani olin yhden kesän töissä yksityisessä vanhainkodissa hoitoapulaisena. Olen ammatiltani röntgenhoitaja ja siksi tuollainen hoitoetiikan polkeminen julkisesti närkästyttää. On kuin lastensuojeluviranomainen alkaisi vitsailla lasten kiduttamisesta yhteistyössä vanhempien kanssa.
Älä jaksa jauhaa paskaa. Kertoo aika paljon sinusta, kun vertaat normihuumoria lasten kiduttamiseen.

• Tykkää
Reactions: potku

Niin varmasti on :) Monet noista kun osaavat asettua asiakkaan asemaan paremmin oma kohtaisen kokemuksen ansiosta - lasten, mielenterveysongelmasta kärsivän ym.

Jos kerran olet rtg-hoitaja niin varmaan sitten tiedätkin miksi potilailla kuvauksiin tultaessa joskus killuu mukana se "viiden litran vesikanisteri"??

mä oon vissiin ihan perustavalaatuinen HULLU vaihtaessani kaupanalan lähihoitaja-opintoihin tammikuussa.

Työajat huononee ja palkka huononee.. Minkäs teet mutku MÄ HALUUN!

Ehkä sit ku likka on isompi ja mulla on työkokemusta vois sh tai terkka opinnot tulla kyseeseen.

Tyhmiähän ne on kuin saappaat. Enkä puhu pelkästään lähäreistä vaan myös nuista ah niin ihanista sairaanhyvistä hoitajista.

Kuunnelkaapa rakkaat ihmiset itseänne. Kuka järkevä ihminen valittaa siitä ettei saa pitää lakisääteisiä taukojaan. Joutuu tekemään kiireessä? Valittaa valittamisen perään. Heittäkää ne koulussa ylistetyt hoitotyön etiikat sekä omat moraalit romukoppaan. Koko suomen sos.terv. ala on niin kieroutunutta sekä vääristynyttä että miksi ihmeessä pitäisi omia arvojaan pitää yllä.

mä oon vissiin ihan perustavalaatuinen HULLU vaihtaessani kaupanalan lähihoitaja-opintoihin tammikuussa.

Työajat huononee ja palkka huononee.. Minkäs teet mutku MÄ HALUUN!

Ehkä sit ku likka on isompi ja mulla on työkokemusta vois sh tai terkka opinnot tulla kyseeseen.
Ei hoitajan hullu tarvitse olla, mutta siitä on iso apu työssä. ;)

mä...

Tällainen idiotismi vetää jo sanattomaksi. Parhaimmat hoitajat tulevat juuri heistä, jotka tietävät miltä potilaista tuntuu. Toivon suuresti, että isäni alkoholismia hoitaa sellainen hoitaja, jolla on oikeasta elämästä asiasta kokemusta ja tietää, miltä isästäni tuntuu ja mitä hän käy lävitse sekä ymmärtää myös meitä omaisia.

Sinä et onneksi ole hoitajaksi kyennyt lukemaan, olisit aika kaukana empaattisesta ja ihmisläheisestä sekä ystävällisestä hoitajasta.

Jos kerran olet rtg-hoitaja niin varmaan sitten tiedätkin miksi potilailla kuvauksiin tultaessa joskus killuu mukana se "viiden litran vesikanisteri"??
Huomaa, ettet ole koskaan käynyt röntgenosastolla. Kuvaushuoneen nurkassa on parikin kappaletta viiden litran vesikanistereja, koska toisinaan lääkärit haluavat olkapäistä rasituskuvat. Kanisteri laitetaan käteen roikkumaan ja potilasta kehotetaan olemaan panematta lihaksillaan vastaan, kun paino venyttää olkapäätä. Sitten otetaan kuvat.

mä...
Tyhmiähän ne on kuin saappaat. Enkä puhu pelkästään lähäreistä vaan myös nuista ah niin ihanista sairaanhyvistä hoitajista.

Kuunnelkaapa rakkaat ihmiset itseänne. Kuka järkevä ihminen valittaa siitä ettei saa pitää lakisääteisiä taukojaan. Joutuu tekemään kiireessä? Valittaa valittamisen perään. Heittäkää ne koulussa ylistetyt hoitotyön etiikat sekä omat moraalit romukoppaan. Koko suomen sos.terv. ala on niin kieroutunutta sekä vääristynyttä että miksi ihmeessä pitäisi omia arvojaan pitää yllä.
Siksi onkin ehdottoman tärkeää, ettet ikinäkoskaanmilloinkaan käytä maamme terveydenhuoltopalveluita =) Parhaimpaan tulokseen pääset, kun hoidat itse itsesi.

Ai niin, pahimmat valittajat löytyvät kyllä yleensä heistä, jotka näitä palveluita käyttää. Miksi käyttää, jos ei tykkää? Maassamme saa toistaseksi vielä ihan itse valita turvautuuko hoitajaan vaiko ei =)

"äisky"
[QUOTE="vieras";27175569]On myös väärää luuloa, että lähihoitajat tekee vain perushoitoa. Yleinen käsitys on että lähihoitajat pesee niitä p****tä. Tunnen paljon lähihoitajia jotka ihan muunlaisissa töissä, hyvinkin haastavissa.[/QUOTE]

Jep.
Edellisessä työpaikassa tein presiis samaa työtä kuin sosionomit ja sairaanhoitajatkin (pienemmällä palkalla).
Nykyisessä työpaikassa olen ainut kokoaikainen työntekijä ja siis vastaan pitkälti kuntoutuskodin toiminnasta. Olen aina viikon kerrallaan yksin töissä jolloin naputtelen työvuorolistoja, hoidan laskutukset, sopimukset yms. Suhteellisen isoja rahoja liikuttelen kaupungin ja firman välillä.
No, sain minä nyt sitten työpariksi sosionomin (oikein mukava ihminen), joka on jokatoisen viikon töissä ja omaa vastuuohjaajan nimikkeen (koulutuksen vuoksi). Hänelle kuuluu periaatteessa kaikki vastuuhommat, jotka olen jo yli vuoden hoitanut, mutta käytännön syistä hän ei pysty niitä hoitamaan (ei ole oikeina päivinä paikalla). No, hän saa tietenkin pari palkkaluokkaa enemmän palkkaa koska hänellä on niin vaativat hommat ja enemmän vastuuta... Välillä ottaa niin päähän!!

Eli siis, tyhmä lähihoitaja olen kun tämmöseen suostun! Alan vaihdosta haaveilenkin nykyään päivittäin.

Huomaa, ettet ole koskaan käynyt röntgenosastolla. Kuvaushuoneen nurkassa on parikin kappaletta viiden litran vesikanistereja, koska toisinaan lääkärit haluavat olkapäistä rasituskuvat. Kanisteri laitetaan käteen roikkumaan ja potilasta kehotetaan olemaan panematta lihaksillaan vastaan, kun paino venyttää olkapäätä. Sitten otetaan kuvat.
Niin? Meillä ei todellakaan ole sitä viiden litran kanisteria vaan ihan painot tuollaista varten. Ja kyllä vain olen käynyt monestikin rtg-osastolla, mutta se ei ole mulle niin tuttu maailma kuin taasen akuuttihoito maailma.
Eli nytkö sitten olenkin huono hoitaja kun en ymmärrä ihan kaikeea rtg maailmasta? Silläkös se ammattitaito mitattiinkin?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27173640]Pidän osaa lähihoitajista tyhminä siksi että mun koulukavereista ne kaikkein onnettomimmat päätyi lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi.

Ihan takuulla siellä on fiksujakin seassa mutta kyllä mua pelottaa jos kaikki lähärit on samanlaisia kuin meidän luokan siideripissikset.[/QUOTE]

Meidän luokalta ne siideripissikset opiskelivat merkonomeiksi ja autopuolelle lähteneistä jannuista puolet istui vankilassa vuosi valmistumisen jälkeen. Toinen puoli ei kai edes valmistunut :xmas:

"vieras"
[QUOTE="vierailija";27171574]Milloin olet opiskellut lähihoitajaksi?

Itse kyllä koen tämän koulunvaativaksi, eikä kukaan siitä helpolla pääse. Työharjotteluun ei pääse, jos joku tentti on jäänyt suorittamatta.
Eli ei anneta armoa, koulussa opiskellaan runsaasti käytäntöä ja lääkelaskut ei mistään helpoimmasta päästä ole. Ammattikoulujen taso voi vaihdella, mutta minun koulussani tarvitaan järkeä, jotta suoriutuu jokaisesta tentistä.
Itse aijon hakea sairaanhoitajaksi tämän koulun jälkeen.. Enkä koe itseäni sen fiksummaksi yhdessä yössä, jos sinne pääsen.[/QUOTE]

Olen valmistunut lähihoitajaksi n. 10 vuotta sitten. Tuolloin yo-pohjaiset opinnot kestivät 1,5 vuotta ja lähdin suorittamaan näitä opintoja, koska en tiennyt mitä oikeasti haluaisin opiskella. Sain lyhyessä ajassa tutkinnon itselleni ja varmistuin alasta, jota haluan opiskella. Lisäksi tein alan töitä jatko-opintojen aikana ja näistä työkokemuksista on hyötyä nykyisessä työssänikin. Eivät siis mennyt lainkaan hukkaan lähihoitajaopinnot.

Ainakaan tuolloin 10 vuotta sitten opiskelua Hesotessa ei ollut todellakaan vaativaa. Kunhan jaksoi tunneilla vähän kuunnella, tenteistä selvisi helposti. Tentteihin luin lähinnä tehdessäni yökeikkoja lastenkodeissa. Ja lääkelaskut ovat helpoimmasta päästä, hyvin perusmatematiikkaa.

Valitettavasti veikkaan, että jos lähihoitajaopinnot kokee vaativiksi, sh-opinnot voivat osoittautua ylivoimaisiksi. Toki, jos motivaatiota löytyy ja oppii itselleen oikeat oppimistavat, hyvin selviää niistäkin opinnoista.

Yhteistyössä