Miksi jotkut pitävät lähihoitajia tyhminä?

• Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
Mainitussa t-paitakaupassa on teksti "Varo, minullakin on i.v-luvat!". Voisitko kuvitella käyttäväsi sitä repliikkinä potilaalle hoitotilanteessa? Irvistäen, hullunkiilto silmissä? Jos voit, niin et todellakaan ole oikealla alalla.

Mainitussa t-paitakaupassa on teksti "Varo, minullakin on i.v-luvat!". Voisitko kuvitella käyttäväsi sitä repliikkinä potilaalle hoitotilanteessa? Irvistäen, hullunkiilto silmissä? Jos voit, niin et todellakaan ole oikealla alalla.
Pystyn helposti, mutta osaan myöskin katsoa millaista juttua potilaalle uskaltaa heittää ja mitä ei. Joten kyllä, ala on minulle se ainoa ja oikea.
Miksi nyt kuvittelet minun olevan huono hoitaja vain sen takia, että uskallan tänne kirjoittaa samoja tekstejä mitä myydään t-paitoinakin!? Millä tavoin se tekee minusta huonon hoitajan?
Ja tuleeko musta myös silloin huono hoitaja kun saan avainnauhani jossa lukee "ASYSTOLE on stabiili rytmi!"?? Enhän sitä ääneen sano, mutta se lukee avainnauhassani.

ammattietiikasta
Tiukat tuntuvat olevan ammattietiikan rajat. Vastakommenttina omasta ammattinimikkeestä irvailulle tuo vitsi oli minusta ok. Jos tuon perusteella epäilee lähihoitajien kiduttavan potilaita, taitaa perusteet löytyä mistä vaan.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree ja potku
"vieras"
Alkuperäiseen kysymykseen: En väitä insinöörien olevan aina ei-tyhmiä, mutta matalapalkka-aloilla nyt vaan on isompi hörhökerroin. Eikä tämä koske vain lähihoitajia. Koulut, joihin pääsee huonommillakin papereilla ja joissa opiskeluaika ja vaatimustaso ei päätä huimaa, kerää enemmän tyhmiä. Toki joukossa on niitä, joilla motivaatio on kohdallaan ja nämä varmasti päätyvät tekemään työelämässäkin vaativampia hommia. Koulutus ei siis tee tyhmäksi, mutta joukossa on enemmän tyhmiä.

"lähihoitaja"
Mä sanoisin, että tietämättömiä ihmisiä löytyy niin lähi - kuin sairaanhoitajistakin. Itse ylistän sen verran itseäni, että päihitän tiedoillani ja työstä saaduilla kokemuksillani/taidoillani monen lääkärinkin.

Tyhmiä ihmisiä ei olekaan vaikka joku joskus tuntuukin "tyhmältä".

Näin juuri. Multa kans kysellään että aionko lukea sairaanhoitajaksi, mikä on tosi ärsyttävää. Jos oon ite ammattiini tyytyväinen niin eikö sen pitäisi riittää?
Ihmiset aina olettavat, että jokainen haluaa edetä urallaan mahdollisimman korkeaan asemaan. Ja hoitoalalla se meinaa joko saikkarin koulutusta (josta ylenemis mahdollisuuksia löytyy) tai lääkärin koulutusta (josta myös löytyy ylenemis mahdollisuuksia). Tuntuu kylläkin hassulta oletus ettei voi olla onnellinen lähihoitajana vaan jokainen lh haluaisi välttämättä saikkariksi lukea itsensä.

Tiedän monia lähäreitä jotka eivät koskaan halua saikkareiksi, mulle taasen se saikkariksi lukeminen on vain jatkumo siihen, että pääsen töihin ihan rehellisesti sinne minne olen aina ja ikuisesti halunnut. :)

Mutta tärkeintä työssä ku työssä on se että itse olet onnellinen siinä!!

Nimimerkki Aamuäree tuossa suunnitteli potilaan kiduttamista tarpeetonta kipua tuottamalla ja nöyryyttämällä ja sinä tykkäsit hänen suunnitelmistaan. Rikoksen suunnittelemista ei vielä ole kriminalisoitu, joten sikäli olette selvillä vesillä. Suunnattomasta arvostelukyvyn puutteesta vain kertoo tuollaisesta hiiskuminenkaan. Toivottavasti väännätte pommivitsejä lentokoneissa ja saatte tuta, mitä suunsa avaamisesta väärässä paikassa seuraa.
Voi herra mun reituumeni! :O

Etkö sä tunnista huumoria vaikka se suorastaan törmää suhun?

Onkohan ainuttakaan ammattialaa jolla ei kieli poskessa viljellä ammattihuumoria- ja onko se koskaan täysin asiallista? Jotenkin kummasti mä silti oletan, että vaikka kahvikupin kylkeen tai magneettin on painettu kuinka höperö teksti hyvänsä, ei siitä VOI vetää mitään yks yhteen linjaa henkilön työtapaan.....
Huumori on työvälineenä myös työssäni, persoonallahan hoitotyötä osalta tehdään. Mutta naamatusten tietysti näkee potilaan itsensä, toisin kuin täällä keskustelukumppanin, ja osaa arvioida että minkälaista huumoria tyyppi kestää ja sietää. Vai lauletaanko virsiä siinä samalla, kun putsataan haavaa.

Viimeksi muokattu:
"jass"
[QUOTE="lähihoitaja";27176639]Mä sanoisin, että tietämättömiä ihmisiä löytyy niin lähi - kuin sairaanhoitajistakin. Itse ylistän sen verran itseäni, että päihitän tiedoillani ja työstä saaduilla kokemuksillani/taidoillani monen lääkärinkin.

Tyhmiä ihmisiä ei olekaan vaikka joku joskus tuntuukin "tyhmältä".[/QUOTE]

Joo, tuota, öö kröhöm, juu, niin minäki luulen.... xD

"vierailija"
...siitä kai se on kiinni, mitä itseltään vaatii? Ystäväni esimerkiksi lähihoitajaksi opiskellessaan luki mm. anatomian ja fysiologian kurssin ynnä muut teoriat erittäin kunnianhimoisesti, osan jopa lääkäriopiskelijoiden kirjoista. Tietenkään tätä ei koulun puolesta edellytetty, mutta hän itse halusi todellakin oppia kaiken mahdollisen. Kaikki sairaanhoidolliset kurssit hän kävi siten, että opiskeli asiat itsenäisesti amk-tason kirjoista. Eli tätäkin se vaativuus voi tarkoittaa.

Tätähän minä tarkoitin. Olen opiskelemassa lähihoitajaksi viimeistä vuotta ja koen kyllä, että koulu on ''vaativa''. Minulla on päämääränä saada kaikesta kiitettävä ja motivaationi on todella korkealla. Viime keväänä sain 7/10 aineesta kiitettävän kovan lukemisen ja kiinnostuksen ansiosta.
Motivaationi on sairaanhoitajaksi lukeminen, jonka takia haluan saada hyviä numeroita.
Jos minulla ei olisi päämäärää tai motivaatiota, voisi koulu olla ''helpompaa''. Kunhan läpi pääsee tenteistä ja todistus tyydyttäviä täyteen.
K3 vaatii mielestäni työtä, eikä ketään voi sanoa minulle että sen saamiseen ei vaadita älykkyyttä.

Eli vaikka koen itselleni vaativaksi tämän koulun, uskon kyllä pärjääväni sairaanhoitaja koulussa.

Mä ajattelin aikaismmin ettei lähihoitajat ole tyhmiä ja ajattelen niin vieläkin. Mutta täytyy myöntää kuinka viime aikoina käsitykseni on hieman muuttunut. Allalle selkeästi pyrkii ja pääseekin kaikenlaista sukankuluttajaa myös niitä ei niin kovin välkkyjä.

"jepulis"
[QUOTE="vieras";27170811]Siksi, että suurin osa tapaamistani lähihoitajista on oikeasti aika tyhmiä, äkkiä siinä rupeaa yleistämään.[/QUOTE]

Valitettavasti joudun yhtymään tähän. Ja monihan valitsee lähihoitajan vain siksi että on töitä tarjolla eikä muuhun rahkeet riittäisikään.

diandra
Ok. Ällän yö lähti opiskelemaan lähihoitajaksi. Ongelmat: ei järkeviä keskustelunaiheita kollegojen kanssa, vain vätkytystä synnytyksistä: "oli paha, repesi helevetisti, huusin perkeleesti, voihan vee,". Ja pihalla: "No tuli vaalit käytyä... (outoja kasvojenreaktioita). "Ei me mistään vaaleista puhuta, vaan siitä, kuka on kunkin kanssa... sinunko kanssa joku, voi kauheeta..

Fakta juttu
Lähihoitajissa on niin paljon tyhmiä tai lievemmin sanottuna yksinkertaisia tyyppejä, varmaan just siksi. Usein myös lähäreiksi otetaan pikkusen vaikeita tapauksia, joilla on joko perheessään tai omassa käytöksessään suuriakin ongelmia.

En itse pidä, mutta olen kuullut tuolle perusteluna sen, että lähihoitajaksi on niin helppoa päästä, vaikka ei olisikaan se penaalin terävin kynä.
Mä en ymmärrä sitä että mistä tulee se käsitys että lähihoitajakoulutukseen pääsee kuka vaan tai että sinne voi mennä jos minnekään muualle ei pääse. Esim syksyllä 2009 lähihoitajakoulutukseen haki 1516 ihmistä ja koulutukseen pääsi 625. Mun laskuopin mukaan aika moni jäi vaille sitä helposti saatavaa lähihoitajakoulutuspaikkaa. 891 ei päässyt vaikka olis halunnut, yli puolet hakeneista siis.

Yhteistyössä