Ruokakuvaketju

Voi elämä mun kanssa :O ensin aiemmin kuolasin näitä ihania kuvia nälissäni, menin kauppaan ja ostelin kaikkea ja ajattelin matkia...kotiin kahden ison täyden kassin kanssa.
No ei siinä mitään, mähän olen viikon yksin :LOL:
Ja nyt alettava sit iltakahvin keittoon, kun vielä palasin kurkkimaan ja noi Keittiönoidan iltakahvit hyppäs silmille...

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Keittiönoita
Voi elämä mun kanssa :O ensin aiemmin kuolasin näitä ihania kuvia nälissäni, menin kauppaan ja ostelin kaikkea ja ajattelin matkia...kotiin kahden ison täyden kassin kanssa.
No ei siinä mitään, mähän olen viikon yksin :LOL:
Ja nyt alettava sit iltakahvin keittoon, kun vielä palasin kurkkimaan ja noi Keittiönoidan iltakahvit hyppäs silmille...
No nyt sun ei tarvitse vähään aikaan käydä kaupassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27109408:
No nyt sun ei tarvitse vähään aikaan käydä kaupassa :D
No ei tarvi joo :D Mutta kun oon koko viikon töissäkin, niin kukahan ne syö:O
Täytynee kutsua ystäviä iltaa istumaan. Huoh, oon aina tienny, ettei nälissään saa mennä kauppaan, mut tää oli kyl ihan järkevä temppu...:ashamed:

Keittiönoita
No ei tarvi joo :D Mutta kun oon koko viikon töissäkin, niin kukahan ne syö:O
Täytynee kutsua ystäviä iltaa istumaan. Huoh, oon aina tienny, ettei nälissään saa mennä kauppaan, mut tää oli kyl ihan järkevä temppu...:ashamed:
Erinomainen syy kutsua ystäviä iltaa istumaan :) Ja kannattaa niistä ostamistasi ruuista katsoa, mitä voisi laittaa pakkaseen.

Keittis! Kerrotko millä ohjeella teet tuon perinteisen omenasosehillon? Itse asun ensimmäistä syksyä talossa, jonka pihassa on omenapuita, enkä millään raaskis olla käyttämättä niiden satoa. Kiitti, jos kehtaat vinkata :)

Keittiönoita
Keittis! Kerrotko millä ohjeella teet tuon perinteisen omenasosehillon? Itse asun ensimmäistä syksyä talossa, jonka pihassa on omenapuita, enkä millään raaskis olla käyttämättä niiden satoa. Kiitti, jos kehtaat vinkata :)
Toki :)

1 kg omenoita
2 dl vettä
500 g hillosokeria

Pese omenat hyvin ja halkaise ne. Poista karat ja siemenet (jos sulla on omenapora, niin sillä saa kokonaisista omenoista karan ja siemenkodan helposti pois). Lohko omenat. Laita vesi ja omenalohkot kattilaan. Kuumenna ja keitä miedolla lämmöllä kunnes omenat ovat pehmeitä. Soseuta. Lisää joukkoon hillosokeri ja keitä vielä 10 minuuttia.

Steriloi hillopurkit joko kuumassa uunissa tai kiehuvassa vedessä. Kaada hillo kuumiin purkkeihin ja sulje kannet. Jäähdytä ja säilytä viileässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27136812:
Toki :)

1 kg omenoita
2 dl vettä
500 g hillosokeria

Pese omenat hyvin ja halkaise ne. Poista karat ja siemenet (jos sulla on omenapora, niin sillä saa kokonaisista omenoista karan ja siemenkodan helposti pois). Lohko omenat. Laita vesi ja omenalohkot kattilaan. Kuumenna ja keitä miedolla lämmöllä kunnes omenat ovat pehmeitä. Soseuta. Lisää joukkoon hillosokeri ja keitä vielä 10 minuuttia.

Steriloi hillopurkit joko kuumassa uunissa tai kiehuvassa vedessä. Kaada hillo kuumiin purkkeihin ja sulje kannet. Jäähdytä ja säilytä viileässä.
Kiitos paljon! :) Kuulostaa sen verran iisiltä, että ehkä jopa onnistun :D
Tosiaan, itse olen alunperin kotoisin sen verran pohjoisesta, että oma omenasato on melkolain uusi juttu. Millään raaskis hienoja luonnon antimia heittää hukkaan :)

Tässä muutama purkki säilötyistä:

Taustalla on kuivattuja torvisieniä ja suppilovahveroita. Etualalla tummat pienet purkit ovat variksenmarjahyytelöä, sitten on tavallista puolukkahilloa, puolukkamarmeladia, omena-puolukkahilloa ja vielä suppilovahverohilloa.

(Pahoittelen kuvan taustavaloa, mutta kyllä tuosta nyt näkee. :))

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jassåå
Vinkkinä omppuhillon keittäjälle...
kaupasta voi ostaa sosemyllyn maksaa alle 10€.
Pese omenat itse otan siemenet pois ja lohkon omenat kuorineen kattilaan tilkka vettä ja omenat keitetään pehmeiksi.
Hieman jäähtyneenä veivataan satsi myllyn läpi ja tulee sileää ja samettista hilloa.
Sitten voi keittää 2kg sosetta ja pussi hillosokeria ja hillot purkkiin. Osan hillosta pakastan ilman hillosokeria.
Tuo mylly on mahtava keksintö ja nopeuttaa työtä.

Yhteistyössä