Miksi luottotiedoton on kuin rutto?!!

• Viestiketjun aloittaja Rutto
  • Ensimmäinen viesti
Rutto
Kävin tänään pankissa sopimassa parin kuukauden maksuvapaan kun ei ole meidän lainassa aikaisemmin sellaista ollut ja laina on jo useamman vuoden vanha juttu. Olen aina tykännyt asioida tuossa ko pankissa, siksi sieltä myös lainan halusimme.

Minulla meni pari vuotta sitten luottotiedot, menetin lapseni ja sen seurauksena masennuin ja rahat oli ollut tiukalla jo ennen sitä, mutta olin pitänyt todella tarkkaa kirjaa laskuista jotta ei tulisi maksuhäiriömerkintöjä tms. No tuon menetyksen jälkeen laskuja ei paljon kiinnostanut maksella tai edes availla kirjekuoria, kun ei kiinnostanut mikään muukaan.

Pääsin lopulta tolpilleni ja sain työpaikan ja ulosotto ei voinut pienistä tuloistani viedä mitään lyhennyksiä, kunnes menin ja sovin kuitenkin tietyn kuukausisumman jotta velkani edes hieman lyhenisi kuukausittain. Laskuja on tullut aina uusia ja uusia mitkä ovat ulosottoon menneet, mutta olen päättänyt velkani hoitaa, menipä siinä kuinka kauan tahansa.

Tänään oli taas hyvä esimerkki tuo pankkitoimihenkilö siitä kuinka luottotiedottomia ei pidetä edes ihmisenä! Minulla oli lainamme takaaja mukana, koska hänenkin allekirjoituksensa vaadittiin sopimukseen ja takaaja on tietoinen merkinnöistäni. Olemme huoltaneet lainaerät aina, maksuvapaita on elämän eri kriisien takia jouduttu pyytämään, mutta aina pankki on rahansa saanut. Tänään virkailija ei edes noteerannut minua ja takaajallemme tyrkytti A4 paperia jossa oli lista eri firmoista joiden kanssa minulla on maksuja rästissä ja kysyi todella ällöttävällä äänellä "Haluatteko vielä vilkaista tätä maksuhäiriölistaa?" jota takaajamme ei halunnut kun vastasi ystävällisesti olevansa näistä tietoinen. Kirjoitimme sopimuksen alle ja kun lähdimme, virkailija katsoi takaajaa ystävällisesti silmiin ja hyvästeli, minua ei katsonut päinkään ennen kuin minä hyvästelin ja hän sanoi erittäin nihkeällä äänellä hei.

Millä tavalla luottotiedottomuus tekee minusta pahan ihmisen? En tietääkseni muiden rahoja velkoihini käytä, enkä varasta toisilta rahaa. Itse minä veloistani kärsin, niin mitä ihmeen mielihyvää siitä saa kun voi toista katsoa kuin ruttoa?

"vieras"
Elämän stressitilanteessa annoit kaiken vaan mennä ja pienistäkin kriiseistä on tullut maksuvaikeuksia. Mistä virkailija voi tietää, ettei niin tule tapahtumaan uudestaan. Kai häntä säälittää takaajasi.

been there...
Niin, luottotiedoton taitaa olla kaikkien, joopa yhteiskunnan silmissä rikollistakin pahempi.
Näin se vain on, vaikka kuinka yrität maksaa olet silti p**kaa.. :(
Sitten ihmetellään kuinka ihmiset voi pahoin ja tekee kamaliakin ratkaisuja talousvaikeuksissa.....

"vieras"
Niin, luottotiedoton taitaa olla kaikkien, joopa yhteiskunnan silmissä rikollistakin pahempi.
Näin se vain on, vaikka kuinka yrität maksaa olet silti p**kaa.. :(
Sitten ihmetellään kuinka ihmiset voi pahoin ja tekee kamaliakin ratkaisuja talousvaikeuksissa.....
Niin, ap:han ei yrittänyt maksaa, vaan lakkasi avaamasta kuoria. Juoppokin on juoppo, vaikka tuurisellainen.

Rutto
No kyllä luottotiedoton on vähän sama kuin epäluotettava. Valitettavasti. Ja varsinkin pankin näkökulmasta.
Mutta muutenkin kuin pankin silmissä, ihmisten ilmeet muuttuu aina täysin jos selviää että ei ole luottotietoja. Niin ja pankki on aina saanut meiltä rahansa. Nykyään on niin valitettavaa kun se on raha mikä ratkaisee, ei enää välitetä ihmisistä.

että näin
[QUOTE="vieras";27091163]Niin, ap:han ei yrittänyt maksaa, vaan lakkasi avaamasta kuoria. Juoppokin on juoppo, vaikka tuurisellainen.[/QUOTE]

Oletko ollut samassa tilanteessa kuin ap? Jos et, niin silloin et voi puha asiasta,niinkuin tietäisit miten kyseisessä tilanteessa toimisit.

"vieras"
Mutta muutenkin kuin pankin silmissä, ihmisten ilmeet muuttuu aina täysin jos selviää että ei ole luottotietoja. Niin ja pankki on aina saanut meiltä rahansa. Nykyään on niin valitettavaa kun se on raha mikä ratkaisee, ei enää välitetä ihmisistä.
No varmasti ilmeet muuttuvat, jos kerrot julkisesti tuollaisia. Sekin on elämänhallinnan puutteen merkki, ettei vaivaudu pitämään kulisseja yllä edes normaali-ihmisen tavoin. Ei sitä pakko olevsääliä persaukisuudella ja mielenterveysvaivoilla kerjätä (ei sitä edes saa), vaan hoitaa hiljaisuudessa asiat kuntoon.

been there...
[QUOTE="vieras";27091163]Niin, ap:han ei yrittänyt maksaa, vaan lakkasi avaamasta kuoria. Juoppokin on juoppo, vaikka tuurisellainen.[/QUOTE]

Käsitin että yrittää kuitenkin nyt maksaa kun on päässyt jaloilleen..???

Ja juoppo vertaus ontuu, juoppoja silitellään päästä ja voivotellaan kun elämä on niin vaikeeta
luottotiedoton vaikka tekis mitä niin silti on pohjasakkaakin alempana.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja että näin;27091189:
Oletko ollut samassa tilanteessa kuin ap? Jos et, niin silloin et voi puha asiasta,niinkuin tietäisit miten kyseisessä tilanteessa toimisit.
En täysin samassa, mutta tiedän kyllä, että jos ei asioita tavalla tai toisella hoida kuin normaalit ihmiset, niin paskaa saa niskaan. On tullut katkerasti koettua. Se pitää vaan niellä.

Rutto
[QUOTE="vieras";27091137]Elämän stressitilanteessa annoit kaiken vaan mennä ja pienistäkin kriiseistä on tullut maksuvaikeuksia. Mistä virkailija voi tietää, ettei niin tule tapahtumaan uudestaan. Kai häntä säälittää takaajasi.[/QUOTE]

Mihin viittaat pienellä kriisillä? Jos tarkoitat lapsen menetystä, niin jos kokisit itse saman niin veikkaisin että tajuaisit että se on asia jota prosessoi luultavasti loppuelämän tai sitten sinulla ei ole edes lapsia

"vieras"
Käsitin että yrittää kuitenkin nyt maksaa kun on päässyt jaloilleen..???

Ja juoppo vertaus ontuu, juoppoja silitellään päästä ja voivotellaan kun elämä on niin vaikeeta
luottotiedoton vaikka tekis mitä niin silti on pohjasakkaakin alempana.
Niin yrittää. Siiinä on takaajakin vaarassa.

Juoppoja eivät hyysää kuin epänormaalit läheisriippuvaiset. Yleensä sanotaan, että juoppoa ei voi toinen parantaa eli jätetään pärjäämään omilleen, jos aiheuttaa liikaa surua ja vaivaa muille.

Rutto

Niin lakkasin avaamasta kuoria koska lapseni kuoli ja olin masentunut. Nyt maksan jokainen kuukausi tietyn summan ja ihan omasta tahdostani, kun ei minulta ilman suostumustani voitaisi lyhentää ollenkaan kun suojaosuus tulisi vastaan.

Tuo olikin uusi vertaus että juoppo ja luottotiedoton on samassa veneessä

Nihkeään äänen sävyyn tai käyttäytymiseen on vaikea ottaa kantaa, mutta velvollisuus pankilla on antaa oleelliset tiedot ja olleellisiin tietoihin lainassa kuuluu myös luottotiedot. Periaatteessa pankkin ei pitäisi luottaa kehenkään vaan varmistaa aina että asiat todella ovat niinkuin niiden sanotaan olevan.

Malena82
No ihan rehellisesti jos puhutaan, niin ensimmäisenä kysyisin miksi lapsesi vietiin ja taustat siihen.
Toisekseen, "pelkkä" se seikka, että lapsi viedään, ei aiheuta luottotietojen menettämistä.
Kolmanneksi, joo, valitettavasti sinua katsotaan vinoon. Olet onnistunut tuhoamaan taloudellisen tilanteesi - eikä tähän ole vielä saatu ainakaan aloituksesi perusteella mitään järkevää selitystä.

Miksi pankin pitäisi luottaa sinuun jos tämä on se, mitä heille kerrot? Aika huteraa...
Tarttisko katsoa peiliin, vai haluatko kenties valaista tilannetta enemmän jotta voisimme olla "sinun puolellasi", jota ilmeisesti pahasti kaipaat?

"vieras"
Ja siis en vähättely surua ja vaikeuksia, mutta yritän sanoa, että muilta ihmisiltä on aika turha yrittää saada erityistä ymmärrystä. Raha-asioissa on aika sama virkailijalle, mitä on ulosoton taustalla. Niin se vaan elämä menee.

Rutto
[QUOTE="vieras";27091251]Tarkoitin niitä mitä on jälkeenpäin tapahtunut, kun maksusuunnitelmaan on pitänyt ottaa taukoa.[/QUOTE]

Mieheni sairastui vakavasti ja joutuu olemaan kuukausia sairaslomalla, joten perheemme tulot tipahtaa, joten päätin pelata varman päälle ja pyytää maksuvapaata, koska meillä ei ole lainassa sellaisia muuten kiinteästi sovittuna. Käsittääkseni erittäin suurella osalla lainaa omaavista on vuodessa 1 tai 2 maksuvapaata kuukautta. Henk.koht. tämä oli minusta erittäin hyvä ratkaisu.

Malena82
No ihan rehellisesti jos puhutaan, niin ensimmäisenä kysyisin miksi lapsesi vietiin ja taustat siihen.
Toisekseen, "pelkkä" se seikka, että lapsi viedään, ei aiheuta luottotietojen menettämistä.
Kolmanneksi, joo, valitettavasti sinua katsotaan vinoon. Olet onnistunut tuhoamaan taloudellisen tilanteesi - eikä tähän ole vielä saatu ainakaan aloituksesi perusteella mitään järkevää selitystä.

Miksi pankin pitäisi luottaa sinuun jos tämä on se, mitä heille kerrot? Aika huteraa...
Tarttisko katsoa peiliin, vai haluatko kenties valaista tilannetta enemmän jotta voisimme olla "sinun puolellasi", jota ilmeisesti pahasti kaipaat?
Anteeksi, kirjoitin tämän ennekuin sain lukea että lapsesi kuoli.

Yhteistyössä