Muita joille joulu on samanlaista arkea kuin muutkin päivät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja guesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

guesti

Vieras
Olen tässä viimeisen kuukauden ajan miettinyt miksi kaikki vaahtoavat joulusta. Yleensä ollaan todella stressaantuneita kun pitää siivota, pitää ostaa lahjoja, pitää koristella, pitää laittaa kauheasti ruokaa, pitää.... lista joillakin tuntuu olevan vailla loppua näin jouluna. Itse sanouduin irti joulustressistä ja pakoista jo monen monta vuotta sitten. En ole varmaan kertaakaan aikuisena viettänyt ns. perinteistä joulua. Olen kyllä käynyt sukulaisten luona esim. aattona ihmettelemässä heidän törsäystä ja joulupuuhia, mutta itseeni se ei ole kiinnostanut.

Tänään mies lähti lapsemme kanssa mummolaan ja itse jäin kotiin nautiskelemaan hiljaisuudesta ja siitä että kerrankin saa olla yksin ihan rauhassa. Siivosin aivan kuten yleensäkin minulla on tapana näin maanantaisin. Pesen pyykkiä ja laitan itselleni ruokaa. Käytän kohta koiraa lenkillä, istun hetken vielä netin äärellä ja sitten käyn saunassa. Meiltä ei löydy kotoa mitään viitteitä siitä, että olisi joulu.

Löytyykö tältä palstalta muita joille joulu on ihan perusarkea ja joulun viettoon ei kuuluu mikään perinteinen hössötys?

Olen tässä viimeisen kuukauden ajan miettinyt miksi kaikki vaahtoavat joulusta. Yleensä ollaan todella stressaantuneita kun pitää siivota, pitää ostaa lahjoja, pitää koristella, pitää laittaa kauheasti ruokaa, pitää.... lista joillakin tuntuu olevan vailla loppua näin jouluna. Itse sanouduin irti joulustressistä ja pakoista jo monen monta vuotta sitten. En ole varmaan kertaakaan aikuisena viettänyt ns. perinteistä joulua. Olen kyllä käynyt sukulaisten luona esim. aattona ihmettelemässä heidän törsäystä ja joulupuuhia, mutta itseeni se ei ole kiinnostanut.

Tänään mies lähti lapsemme kanssa mummolaan ja itse jäin kotiin nautiskelemaan hiljaisuudesta ja siitä että kerrankin saa olla yksin ihan rauhassa. Siivosin aivan kuten yleensäkin minulla on tapana näin maanantaisin. Pesen pyykkiä ja laitan itselleni ruokaa. Käytän kohta koiraa lenkillä, istun hetken vielä netin äärellä ja sitten käyn saunassa. Meiltä ei löydy kotoa mitään viitteitä siitä, että olisi joulu.

Löytyykö tältä palstalta muita joille joulu on ihan perusarkea ja joulun viettoon ei kuuluu mikään perinteinen hössötys?

Mikä ihmeen hössötys?

Joulun voi valmistella ihan kaikessa rauhassa ilman sitä hössötystä.

Meillä mennään vähän siltä väliltä, mutta suht minimalistisesti, ilman sen suurempaa vouhotusta. Lapsi sai muutaman lahjan, minä ja mies pari. Siivottu ei joulua varten olla mitenkään ihmeemmin, ruokienkaan takia ei olla hössötetty, kalkkunarulla paistettiin, ja kaupan valmiit laatikot yms. Joulukuusta ei ole, kun ei tykätä- oikea kuusi on kesää myöten jalkapohjasta löytyvine piikkeineen oikea murheenkryyni, ja tekokuusi taas mielestämme korni. Meillä on vaan keittiön pöydällä joulupöytäliina ja keittiön sekä olkkarin ikkunoissa valaistut tähdet, lisäksi ns."valopyramidi" tunnelmaa luomassa, ei mitään muuta. Tämä sopii meille.

Tänään ollut kuin sunnuntai, mutta tylsempää kun ei pääse mihinkään ilman autoa ja ulkona hirveä ilma, joten vain kotona nyhjötetään. Huomenna varmaan yhtä tylsää. Onneksi sentään lapsilla kavereita, joiden kanssa ovat jaksaneet ulkoilla ilmasta huolimatta.

Mikä ihmeen hössötys?

Joulun voi valmistella ihan kaikessa rauhassa ilman sitä hössötystä.

Aika monella ystävälläni on facebookissa ollut kuukauden ajan päivityksiä joissa stressaavat ihan joka asiasta. Monella lentelevät ärräpäät tilapäivityksissä yhtenään. Ja kun lauantaina kävin kaupoilla ihmettelin miksi siellä ihmiset painoivat ihan omissa maailmoissaan äreinä ja kiireisinä. Itse kävelin ihan rauhassa ja katselin kaikkea krääsää ostamatta mitään turhaa. Sama juttu sukulaisten luona. Esimerkiksi mieheni vanhemmat ovat todella stressaantuneita joka joulu ja valittavat aina, että meni liikaa rahaa jouluun. Ja sitten valittavat kun heillä ei nykyisin enää käy yhtä paljon sukulaisia syömässä kuin joskus aikoinaan. Vielä muutama vuosi sitten heillä kävi jouluna noin 50 henkeä syömässä. Nyt käy ihan vaan lähin perhe jos sitäkään kun jokainen perhe tykkää järjestää joulua omassa kodissaan.. tai sitten ei ollenkaan, kuten meillä.

Yhteistyössä