Hmmm... Mielenkiintoinen ketju -joskin hetkittäin teksti äityi aika lapselliseksi ja asiattomaksin. Kirjoitan "äityi", enkä "on äitynyt", koska olen yksi palstan virallisista ketjuntappajista, ja hyvin suurella todennäköisyydellä tämäkin ketju on oman viestini jälkeen eittämättä katoava bittiavaruuden mustaan aukkoon.
No, joka tapauksessa tuuletan ajatuksiani. Mulle itselleni tämän keskustelun suurinta antia on ollut se, että olen pääsyt lukemaan NinaTT:n ja VRS:n ajatuksia vähän syvemmin ja sitä kautta tarkistamaan käsityksiäni heistä palstahenkilöinä. Molemmat herättävät palstalla vahvoja tunteita, ja itsekin olen osittain antanut toisen käden tiedon (ts. juorun) vaikuttaa omiin vaikutelmiini heistä. Siis lähinnä "kun se sano siellä ja sillon sitä" -tyyppisten heittojen, joiden todenperäisyyttä en ole vaivautunut tarkistamaan.
Mutta vain osittain. Olen kyllä ihan omin silminkin lukenut monen monta VRS:n kommenttia, joista en olisi voinut olla enempää eri mieltä. Samoin minua on usein tympinyt hänen provokatiivinen, joskus jopa agressiivinen tyylinsä ja -kyllä- jopa v*ttuiluun ja henkilökohtaisuuksiin alentuminen. Mutta taas toisaalta, samaa voi sanoa aika monesta muustakin palstalaisesta huonoina hetkinään -ja joillakin taas tuntuu koko elämä olevan yhtä huono hetkeä.
NinaTT:n tyyli, sekä palstalla, että blogissaan taas ON hetkittäin hiukan omahyväinen ja alentuva, mutta se nyt on palstalla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. (vrt. myös allekirjoittanut)
MUTTA. Mun mielestä ja pääosin ja nimenomaan tässä ketjussa molemmat, VRS ja NinaTT on varsin kärsivällisesti, pohditusti ja kiitettävän perusteellisesti jaksaneet avata ja perustella omia näkemyksiään. Molemmat on myös - ja tässä tulee mun pointti- useaan kertaan korostaneet, että ko. näkemykset ovat heidän omiaan, heidän itsensä hyväksi havaitsemia, eivätkä he (noin keskimäärin ja yleensä) tuomitse ketään toisin valinnutta tai koeta / halua estää heitä elämästä omilla tavoillaan.
Ja edelleenkin joo, hetkittäin -ja osin varmaan tarkoituksellakin- heidän sanavalintansa voivat olla vähän asenteellisia ja tyylinsä hiukan "käännyttävä", mutta minä ainakin lasken tämän paljolti molempien suht nuoren iän piikkiin, ja kun molemmat lujasti uskovat omiin valintoihinsa ja kokevat ne hyvinä, eikä ikä ole vielä päässyt hiomaan terävimpiä kulmia pois, niin minusta pieni fanaattisuus on ihan sallittua.
Enemmän pitääkin nyt ihmetellä sitä, miten raivokkaita reaktioita nämä naiset palstalaisissa (ja NinaTT myös julkisuudessa) herättävät?! Ja kyllä, olen lukenut Kaksplussan jutun, ja yhä suuremmin ihmettelen, miten nyt ainakaan se voi ketään kiihdyttää lähes lynkkaustunnelmiin? Kysehän oli - niin kuin NinaTT itsekin sanoi- aika tavallisesta henkilöhaastattelusta, jossa esim. koko KiVa-aihetta käsiteltiin varsin ohimennen ja pintapuolisesti?
Olen myös palstaillut vuosia ja edelleen korostan, että molempien "palstajulkkisten" teksteissä on hienoisia ylilyöntejäkin tapahtunut, mutta heidän niskaansa saama agressio, jopa viha ja heidän persooniensa ympärillä pyörivä käsittämätön juorumylly ensinnäkin saisi minutkin, lähes 100% asiallisen kirjoittelijan vaihtamaan tyyyliä hyökkäävämpään suuntaan, ja toiseksi ei ole kyllä missään suhteessa heidän näkemyksiensä "vaarallisuuteen".
NinaTT ilmiselvästi rakastaa lastaan ja haluaa hänen parastaan. Eikö se ole tärkeintä? (ja sen, että joku on jossain p*rkeleen bussissa nähnyt, että äiti eri katso lapsensa perään, voi jättää aivan omaan lokeroonsa homehtumaan). Hän haluaa toteuttaa ja osoittaa omaa rakkauttaan tietyllä tavalla, joka ei varmasti kenenkään mielestä voi olla lapselle pahaksi. Uskoisin, että kiintymysvanhemmuuden pääasiallisen idean allekirjoittaa suurin osa suomalaisista naisista. Se, miten pitkään lasta imettää tai kuka hänen vieressään nuukkuu jne. ovat lillukanvarsia, joista toki voi jauhaa vaikka maailman tappiin, mutta pääasia varmaankin lähes jokaiselle äidille on, että lasta rakastetaan ja se hänelle osoitetaan?
VRS on taas valinnut parisuhteelleen muodon, joka on erikoinen ja Suomessa suht harvinainen, mutta -mitä ilmeisimmin- molemmille (tai kaikille) osapuolille sopiva ja mieluinen. Mun on vaan vaikea käsittää, miten kukaan voi ärsyyntyä raivon partaalle siitä, miten ja kenen kanssa joku toinen aikuinen, omavaltainen ihminen on halunnut ja päättänyt vuoteensa jakaa? (ja älköön kukaan nyt vetäkö tähän mitään pedofiili- tai eläinkortteja, jooko!). Mistään (paitsi juoruista) en ole löytänyt pienintäkään viitettä siitä, että VRS:n lapsi joutuisi millään tavalla kärsimään äitinsä valinnasta tai esim. todistamaan äitinsä seksielämää. Tästä - ja VRS.n omista kommenteist- olen vetänyt sen johtopäätöksen, että myös VRS rakastaa ja kunnioittaa lastaan. Eikö se riitä?
Huh, olen puhunut. R.I.P. vaan tämäkin ketju.